Бездънна юридическа яма: Кой е с предимство на велоалеите - колоездачите или пешеходците?
Въпросът идва след поредния инцидент, в който колоездач наранява себе си, за да спаси дете, но ядосаната майка подава жалба срещу него
23 Август 2018, Петък, 00:01 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВОказва се, че в Закона за движение по пътищата дори няма дефиниция на понятието „велоалея“
Кой е с предимство по велоалеите - пешеходците или колоездачите? Този въпрос набира все повече сила в Бургас, особено в разгара на летния сезон, когато по пешеходните зони ежедневно стават скандали между т.нар. байкъри и пешеходци и цари истински хаос. Отговорът обаче се оказва по-труден за намиране, отколкото изглежда на пръв поглед.Повод за поредното задаване на вече превърналия се в меко казано дразнещ и тривиален въпрос е инцидент от преди няколко дни. За него пред Флагман.БГ съобщи бургазлийката Красимира А., чийто приятел – участник в „катастрофата“ е пострадал сериозно.
„Човекът, когото визирам, се движел по велоалеята в Морската градина – той е колоездач с дългогодишен опит, който кара не толкова за удоволствие, а по-скоро като професия и начин на живот. Пред него внезапно изкача дете на видима възраст 12-13 години и той веднага преценя, че няма достатъчно време да спре. Осъзнавайки риска, моят познат захвърля колелото на една страна, скача на другата и се наранява сериозно – удря си главата и се охлузва на множество места. Детето е невредимо. За „благодарност“, от майката на бъдещия тийнейджър той получава хокане, което в последствие ескалира до жалба в полицията“, разказва Красимира А., която по-рано днес изпрати дълго писмо до нашата редакционна поща, за да зададе два коректни и важни въпроса:
Кой е с предимство на велоалеите – пешеходците или колоездачите? Кой всъщност защитава велосипедистите в случай на подобен инцидент?
За да получим адекватен отговор на тези питания, е необходимо първо да дефинираме няколко понятия и да разберем всъщност какво е тълкуванието на закона (ЗДвП) спрямо подобни казуси.
Какво представлява велоалеята?
Според европейските норми, по които в Бургас са изградени почти всички подобни участъци от пътя, велоалеята представлява: „...Част от пътя, която е обозначена с прекъсната линия, знаци или пътна маркировка и се ползва преференциално или ексклузивно от велосипедисти“. Ключови тук са понятията „преференциално“ или „ексклузивно“. Именно тук е и ябълката на раздора.
Пред Флагман.БГ директорът на ОП „Транспорт“ към Община Бургас Андрей Рунчев обясни, че в града велоалеите се разделят на два типа – ексклузивни или такива за общо ползване, но с приоритет към колездачите.
Вторият тип в случая е по-интересен. На не малко места в Бургас обособените ленти за колоездачи са именно такива – в голяма част от Морската градина, по протежението на ул. „Гурко“, например. Това на практика значи, че там, където има маркирана велоалея, тя може да се ползва и от пешеходци и е поставена по-скоро с цел обозначаване на място, по което минава велосипеден трафик. Един вид препоръка.
А какво се казва на най-високо ниво?
Изненадващо в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) не е дадена ясна дефиниция на понятието „велоалея“ и това е до известна степен нормално, тъй като думата бе въведена съвсем скоро в българския речник. Това е другият проблем.
В казуса, описан по-горе, се задава въпросът „Кой е с предимство?“ или казано другояче: „Кой е виновен в ситуацията – детето, изскочило на пътя изневиделица, майка му – че го е оставила без надзор и не му е обяснила какво е велоалея или колоездачът, на когото пък ясно е обяснено, че в Бургас има работеща мрежа от велоалеи?"
А как може да подадеш жалба в полицията, как може да се прецени дали велосипедистът е карал с „превишена“ (или любимата на институциите дума „несъобразена“) скорост, как може изобщо да се говори за вина – при все, че законът в случая „мълчи“? Това е един вид параграф 22 - велосипедистите са виновни, че карат по велоалеите, но са и виновни, че не карат по тях (??!). Юридическата дупка е бездънна в този случай, защото се търси вина, без има конкретика в закона.
Въпросът за момента остава без отговор, защото в ЗДвП няма ясна рамка. Глоби за пешеходци, стъпили по велоалеята, няма. Такива няма и за велосипедисти, излезли извън рамките й. Липсата на знание и яснота води до липса на контрол, а тя – сама по себе си – до създалия се пълен хаос, който наблюдаваме през последните няколко лета. Колоездачи опитват да карат по велоалеите, но те са препълнени с хора, а когато излязат извън тях, биват хокани за това, че „не си карат по пътя“.
Може би е време е за въпросната ясна законова рамка, която да дава дефиниция на понятията.
По този начин не само ще се доближим до така желаната Европа и нейните „стандарти“, ами ще преодолеем и един от сериозните проблеми, с който се сблъскват всички движещи се по улиците хора.
Шишо Бакшишо от Несебър остана без книжка, катаджиите го спипаха с копърката му
Фалитът на „Олимпик“ на път да "потопи" над 10 бургаски сервиза
Кой на кого е личен шофьор в групата на Митьо Очите
В категории:
Бургас
България е по-зле от Гана и Танзания по ефективност на институции
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
Илияна Йотова: Надявам се утре да се поздравим с избран председател на НС
Бойко Борисов и Кирил Петков също с медали от Украйна
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
2
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
10
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
3
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
1
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
21/11/2024, Четвъртък 20:00
4
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
21/11/2024, Четвъртък 19:48
1
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
21/11/2024, Четвъртък 19:40
0
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
21/11/2024, Четвъртък 19:20
6
Ако ги смесвате направете ул.Александровска и Богориди велоалея.
Крайморската алея е много тясна и на нея не трябва да има вело алея ,а да се остави само на разхождащи се граждани.гражданин=интелигентен тип човек свикнал да живее в град с писани и неписани правила.
Крадат европейски средства без ясни правила, които се сътворяват не от мен, или теб! Как правиш велоалеи с чужди пари без да има правила за използването им? Има как се, България.
правилата за движение за велопедистите.
От милионите, които прибраха някои фирми да се извърши промяната.
И общинарите да не се правят пак на "ни чул, ни видял".
Ако в града 100% плащаме данъци и всички вървим пеш, защо ни се отнема правото да се движим нормално и спокойно със семействата си, като ни се дава 1/3 от крайбрежната, не всички в града имат колела и не всички искат да ги газят. Също да се въведе полиция, която да ги засича и санкционира, някои от тези с колелетата се движат с по 30-40 км в час, това значи че ако те блъснат може сериозно да те потрошат.
Има места, където има сергии изнесени, които покриват мястото за пешеходци и реално остава само надрасканала зона за колоездачи. Тези зони трябва да е изтрият, а колоездачите да им се даде място до солниците да си карат колкот искат и да оставят града на нормалните хора, които обичат да си вървят спокойно.
И тук идва голямото НО
Това е на запад. Тук в БГ нямам как да се случи, защото културата ни е различна, манталитета ни е различен и най-вече много се краде и нищо не се прави както трябва.
Не може велоалеята да заема по-голямата част от пешеходната зона!!!
Докато е така, подобни случки ще ги има.
Чл. 81. На водача на двуколесно пътно превозно средство е забранено:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. да управлява превозно средство по площите, предназначени само за пешеходци; тази забрана не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.
да ми крещят да си махна детето което беше до пейката и рисуваше. Всички знаят че след прелеза няма велоалея.
Изобщо не мога да разбера защо всяка държава си мисли закони които като цяло си приличат, може би за да оправдаят съществуването на цялата тази кохорта министри, депутати и администрация и да изчезват едни пари в тази бездънна яма.
Тук с нашата първобитна инфраструктура няма пеша къде да минеш.
Велоалеи...дрън дрън.
Да направим и за кънки алеи ако искате
Тук с нашата първобитна инфраструктура няма пеша къде да минеш.
Велоалеи...дрън дрън.
Да направим и за кънки алеи ако искате
Само при нас, велоалеята е с друго значение. Тъжно!
Особено в населени места! Не!
Ами тогава, какво търсите под вола теле?
Ако в Закона няма ясна дефиниця за велоалея, то всички колоездачи са нарушители!!!
Точно две изречения в ЗДП могат да Решат този "проблем"!
От друга страна парите за инвестирането на подобни съоръжения са по правила, които в България липсват!!! Или Държавните институции крадат европейско финансиране за незаконни велоалеи!!!
А, майките ... да си гледат децата и да ги възпитават.