Промените в Закона за висшето образование: Стъпка към феодализъм или невероятна възможност за реформи?
Заседанието на Съвета на ректорите, провело се в БСУ вчера, е историческо, анонсираха се сериозни промени. На снимката са ректорите на водещите български ВУЗ-ове и министърът на образованието Красимир Вълчев
14 Юли 2018, Събота, 11:19 ч.
Автор: Иван КОЛЕВ, снимка: Иван КОЛЕВОценката за развитието на висшето образование през последните 25 години е лоша, сега трябва да се реформира това, което създадено в последния четвърт век, каза просветният министър Красимир Вълчев
Ректорите поискаха оперативна самостоятелност и повече права за сметка на колективните органи. Това се случи на последното за учебната година заседание на Съвета на ректорите, което се проведе в Бургаския свободен университет (БСУ).Флагман.бг още снощи писа за революционните предложения, които ще бъде дописани към промените в Закона за висшето образование (ВИЖТЕ ТУК).
Според инициаторите това ще позволи на ректорите да предприемат необходимите реформи, които да променят висшето образование. В настоящия момент е практически невъзможно, защото ръководителите на ВУЗ-овете реално се превръщат в изпълнители на волята на колективните органи – Академичните съвети.
Ако законът с предложените промени бъде приет, ректорите ще се избират от Академичните съвети, но ще подписват договори за управление с министъра на образованието, пред когото ще се отчитат.
Решенията за стратегическо развитие ще бъдат консултирани и на регионално ниво.
Министърът на образованието Красимир Вълчев посочи пред журналисти в Бургас следния пример: „В Пловдив не е необходимо и трите висши учебни заведения да откриват направление „Икономика” и „Туризъм”, защото в момента имаме този случай, а да се съгласуват стратегическите решения”.
Красимир Вълчев подчерта, че регламентираният в момента модел на управление пречи на стратегическото управление, на оптимизирането на ВУЗ-овете и на приемането на непопулярни мерки.
„Ректорите не правят промени, защото срещат сериозен отпор от управляващите органи – Академичните съвети, а необходимостта от промени е осъзната и от самите тях”, каза министърът на образованието.
Красимир Вълчев изрази пълната си подкрепа към това предложение. Той препоръча на ВУЗ-овете да чуват по-често гласа на външните специалисти – работодателски организации, местен бизнес и Община. За последното посочи, че Бургас е добрият пример. Припомняме, че по идея на администрацията и двата ВУЗ-а в Бургас започнаха ИТ обучение на студенти.
По думите на Красимир Вълчев оценката за развитието на висшето образование в последните 25 години е „лоша и незадоволителна”, защото сега трябвало да се оптимизира това, което е създадено в последния четвърт век.
„ВУЗ-овете си имат самостоятелно управление, министерството до този момент е било дезангажирано, почти всичко, което е било предложено от висшите училища, е гласувано, нямало е селекция и днес изпадаме в ситуация, в която много висши училища да обучават в едно направление без да имаме необходимост от толкова специалисти”, допълни Вълчев.
Проф.Стати Статев, ректор на УНСС, настоя да се намалят правомощията на колективните органи и да се увеличат тези на ректорите. „Свидетели сме на ситуации, в които Академичният съвет задължава ректорите да направят нещо и после ректорът отнася глоба”, разкри проф.Стати Статев. По думите му с повечето права за ректорите щял да се отстоява държавният интерес и в по-малка степен ректорите да се съобразяват с „частни или личности и други институционални характеристики”.
Колегата му от СУ „Св. Климент Охридски” д-р Запрян Козлуджов даде и друг пример: Ако сега дадена катедра, която не е толкова необходима колкото преди 20-ина години, трябва да бъде закрита, то това не може да стане, ако самата катедра не поиска.
На пръв поглед идеята не е лишена от смисъл, защото ще даде възможност за по-сериозни промени и прокарването на визионерски политики от всеки ректор, но добрите намерения дават сериозна власт на ръководителите на висшите учебни заведения, които могат да се превърнат във феодали на даден ВУЗ и по никакъв начин да не може да им се противодейства. Мнозина се опасяват от тази възможност, най-вече заради публично известните практики на кариерно развитие и лобиране във ВУЗ-ове.
На вчерашното заседание на Съвет на ректорите за учебната са обсъждани две основни групи проблеми, свързани с функционирането на системата за висшето образование и кадровото израстване, казаха участниците във форума.
Обсъждан е начинът за развитие на академичния състав, утвърден с нов закон, който завишава критериите за придобиване на научни степени. На детайлен дебат са подложени и предстоящите промени в Закона за висшето образование.
„Промените, които отправихме като жест към работодателите, са изтъкнати професионалисти да участват активно в обучението и да водят самостоятелни лекционни курсове. До 10 % от учебния хорариум в образователна степен „Бакалавър”, което е около 4 академични курса и до 20 % при „Магистър” да бъдат водени от специалисти, които ще се избират, както е постановено по закон – предложение на катедрата, избор от факултетния съвет и утвърждаване от ректора. Другата промяна е свързана с участието на работодателите в държавните изпитни комисии и за защита на магистърски тези”, обясни проф.Стати Статев, ректор на УНСС.
Министърът на образованието Красимир Вълчев подчерта, че системата на висшето образование е изправена пред поредица стратегически предизвикателства. „Намираме се в ситуация, която е свързана с глобализация на висшето образование, мащабна дигитална трансформация, която ще засегне всички сектори и демографските проблеми”, каза Красимир Вълчев.
Световна сензация: Твърдят, че Ружа Игнатова е жива и се крие в...
С тази царска запеканка със зеле и кайма впечатлявам всички гости
Ако си мислиш, че си играч - стани змийски дояч
Канят пак Зуека за водещ в Капките?
Над 1000 бегачи ще мерят сили в първия Полумаратон Бургас 2024
Авариен ремонт затваря пътя Царево - Резово
22/11/2024, Петък 17:39
0
Над 1000 бегачи ще мерят сили в първия Полумаратон Бургас 2024
22/11/2024, Петък 17:18
0
Бъдещето на автоматизацията в индустриалните работни пространства
22/11/2024, Петък 17:18
0
Модерната суперхрана
22/11/2024, Петък 17:12
0
Затварят два участъка от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас
22/11/2024, Петък 17:04
0
Филм за героизма и успеха на Цанко Цанков във водите на Тихия океан може да гледате на 8 декември
22/11/2024, Петък 16:41
2
Лоша новина за пушачите – цигарите поскъпват сериозно
22/11/2024, Петък 16:39
3
Ето кои са първите проститутки в България
22/11/2024, Петък 16:24
2
Ако си мислиш, че си играч - стани змийски дояч
22/11/2024, Петък 16:20
2
Смени си зъбите за 160 000 долара
22/11/2024, Петък 15:54
2
Три неща, които "изтриват" няколко години от ЕГН-то
22/11/2024, Петък 15:40
0
Канят пак Зуека за водещ в Капките?
22/11/2024, Петък 15:31
0
То в хти-то академичният съвет е избиран по предварителен списък и дава сериозен отпор със свалени гащи хванат за палците.
Няма причини защо да уча в бургаски освен ако не прави нещо като чуждите или нещо по добро от тях.
Съшо не ви е ясно нивото на конлуренция в Щатите.
Там има маркетинг, има научни трудове, следвайте тяхната система.
Айде да видим дали няма да има яснота.
Мисля образованието трябва да е много по разделено от държавата. Защото държавата е пълна със тъпизми и национализми и спира частните смесени университети. Единствено този който си плаща би ни обяснил за какво бил платил и какво иска да види насреща. На България и трябва богато студенти от чужди страни тук да идват със родителите си. Защо биха дошли? Как да привлечем този образователен туризъм? Учете се от Тръмп, дори от една скапана Австралия която е по успешна в привличането на студенти дори от Канада.
Докато хората не се научат да си плащат няма да учат. Докато на учителите не им плащат няма да учат. Докато няма яснота колко струва НИЩО Нама да стане. Иска де политика подобна на тази в Австралия и Сингапур. Източно Европейските университети останаха кухи и слаби. Нито имат маркетинг нито имат пари. Ректорите трябва да се конкурират като в истинския живот. Стига хибриден комунизъм. Привстизирай!!!!!