Бизнесът иска яснота как се харчат екотаксите за коли
18 Юни 2018, Понеделник, 14:00 ч.
Източник: Вестник СегаБългарската стопанска камара (БСК) остро разкритикува проекта на екоминистерството за увеличение на част от екотаксите, които в момента се плащат от собствениците на леки автомобили. Проектът на ведомството на Нено Димов е публикуван за обществено обсъждане и в момента по него се събират предложения. Ако той бъде приет, таксата за внесените автомобили втора ръка на възраст до 5 години ще се вдигне с 30 лв. до 290 лева. За коли над 10 години ще се плащат по 310 лв. вместо досегашните 275 лв. Въвежда се и такса за камиони и автобуси.
В традиционната си рубрика "Стига вече" от БСК твърдят, че няма яснота за какво се харчат парите от събраните такси, чийто годишен размер е около 50-60 млн. лв. Липсва и информационна система, която да показва с какъв ефект се изразходват парите за управление на отпадъците.
Изчисленията на БСК показват, че само допълнителният приход от новите такси - за леки, лекотоварни автомобили, автобуси и камиони - ще бъде над 29 млн. лв. Никой обаче не би могъл да каже как те ще се изразходват за целите на по-доброто управление на отпадъците от излезлите от употреба превозни средства, твърдят от камарата.
В зависимост от продукта така наречената екотакса се внася или в държавното Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС), или в организациите по оползотворяване на отпадъци. Сериозни обаче са съмненията в обществото, че съществуващата в момента система представлява капсулирана и картелна схема за източване на публични средства и облагодетелстване на определени пазарни субекти, изтъкват от БСК.
До края на 2011 г. в България е имало 14 такива организации. През този период продуктовата такса за един автомобил (над 10 г.) е варирала между 30 и 50 лв. По-късно обаче "на пазара" остават ограничен кръг участници, като една от организациите е с над 80% пазарен дял. В момента само три организации имат разрешение за рециклиране на старите коли, а цената на услугата за най-масовите у нас автомобили (тези над 10 г.) при всички регистрирани организации е еднаква - 275 лв. Т.е. след 2012 г. размерът на продуктовата такса се е увеличил над 6 пъти, подчертават от организацията.
ПОЯСНЕНИЕ
Не би трябвало да се твърди и че продуктовите такси са "екотакси", тъй като нямат отношение към чистотата на атмосферния въздух, а само към отпадъците от автомобили. В България липсва такса за МПС, която да е свързана със замърсяване на въздуха. Въздействието на МПС върху атмосферния въздух е отразено в данъка за МПС, който се заплаща ежегодно на общините. Той може да бъде намален, в случай че автомобилът е снабден с каталитични устройства и съответства на определени екологични изисквания. Косвено ползвателите на МПС заплащат екотакса и чрез горивата, върху които такава е начислена, изтъкват от БСК.
В категории:
Бизнес
Володимир Зеленски с тежко изказване
Забравете за падане на визите от САЩ
76 са вече жертвите на пожара в турския курорт Карталкая
Грип мъчи България
Нов млад "лъв" е луд по нея?
"Червените" с ново ръководство в парламента
22/01/2025, Сряда 09:40
0
Опасен ли е новият китайски вирус
22/01/2025, Сряда 09:30
0
Масови сигнали за бомби в училища в страната...
22/01/2025, Сряда 09:20
0
Грип мъчи България
22/01/2025, Сряда 09:10
0
Очаква се Народното събрание най-после да...
22/01/2025, Сряда 09:00
0
Володимир Зеленски с тежко изказване
22/01/2025, Сряда 09:00
2
Защо в Хърватия обявиха бойкот на магазините
22/01/2025, Сряда 09:00
1
Днес имен ден празнуват...
22/01/2025, Сряда 08:40
0
бТВ го оставиха без пари
22/01/2025, Сряда 08:30
0
Хванаха лодки за мигранти на ГКПП "Лесово", декларирани като дюшеци
22/01/2025, Сряда 08:00
1
Братът на издирваната от ФБР Ружа Игнатова с тежки думи
22/01/2025, Сряда 07:31
2
Ето прогнозата за времето
22/01/2025, Сряда 07:30
0