×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Висш офицер от руските въоръжени сили загина при взрив на кола
  • Серия от трусове до Несебър
  • КС отмени улеснения за фотоволтаици в ниви
  • БНБ пуска монета „175 години от рождението на Захари Стоянов“
  • ГДБОП разби престъпна група за трафик на антични ценности
  • Две катастрофи на AM „Тракия” между Ямбол и Стара Загора
  • Разходите за ядрени сили на САЩ нарастват до 946 милиарда долара до 2034 г.
  • Кметът на Киев Виталий Кличко: Украйна може да се наложи временно да отстъпи земя в името на мира
  • Намушкаха мъж в ловешко село
  • „Инстаграм“ пусна приложение - конкурент на „ТикТок“
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Ефектът WOW-cost


Ефектът WOW-cost
През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите
09 Юни 2018, Събота, 17:04 ч.
Източник: Вестник КАПИТАЛ

Нискотарифните компании могат да изведат една дестинация на картата и да я изтрият

Когато Ролин Кинг e нарисувал лоу-кост модела в авиацията на една коктейлна салфетка в бар в Сан Антонио, Тексас, преди 50 години и заедно с партньора му Херб Келехер създават първата Southwest Airlines, едва ли някой е подозирал, че нискотарифните авиокомпании ще променят света.

Лоукостът полита в Европа доста по-късно - през 1985 и 1995 г. съответно със самолетите на Ryanair и easyJet. През 2003 г. в Унгария е основана и Wizz Air, която се фокусира основно върху пазарите от Централна и Източна Европа.

Постепенно лоу-костите направиха небето по-трудно място за традиционните авиокомпании, които бяха принудени да се променят. Дори презокеанското спокойствие, на което доскоро се радваха старите играчи, си отиде с първите полети до Ню Йорк, Бостън, Лос Анджелис и Буенос Айрес на Norwegian.

Огромните флотилии на нискобюджетните обаче не промениха само въздуха, а и градовете отдолу - същите градове, които те свързаха с транспортните си мрежи.
Те отдавна са гиганти

Бизнесът и мащабът на нискобюджетната авиация върви устойчиво нагоре през годините. През 2016 г. по данни на IATA нискотарифните авиокомпании в световен мащаб са превозили 28.3% от пътниците, като през 2015 г. процентът е 27.1%. Очакванията на анализаторите са, че през 2030 г. бюджетните превозвачи ще правят 34% от световния въздушен трафик, а в Западна Европа делът им може да достигне до 60%.

Търсенето на авиационната услуга расте убедително през годините, а с него и бизнесът на лоу-костите. Данните на IATA за 2017 г. показват, че международният трафик в Европа се е покачил с 8.2%, а капацитетът на авиокомпаниите - с 6.1%.

Подредбата на авиокомпаниите в Европа на база брой превозени пътници за 2017 г. показва, че в Европа Ryanair се нарежда на второ място със 109.7 млн. пасажери, като компанията е изпреварена само от Lufthansa и нейните 116.8 млн. пътници. Още 3 нискотарифни авиокомпании влизат в топ 10. Това са easyJet със 74.5 млн., Norwegian - с 29.4 млн., и Wizz Air, които се похвалиха с 30 млн., самолет номер 100, близо 2 млрд. евро приходи и нови бази в Лондон и Виена.

Полет на изток

Проучвания показват, че нискотарифните превозвачи оказват положително въздействие върху заетостта, брутния вътрешен продукт, туризма, производителността и търговията. Въздействието, разбира се, зависи от различни пазарни условия. Ключови фактори за постигането на успех на една дестинация е размерът на средната класа, която да стимулира търсенето, либерализацията на въздушния транспорт и приватизация на монополни държавни превозвачи, евтина транспортна инфраструктура, наличието на квалифицирани работници, правилата за безопасност и сигурност, ефективно финансиране, цената на горивото, доброто управление, интернет покритието.

В книгата на World Bank Group "Ready for Take off?" ("Готови за излитане") се анализират въздействието на нискотарифните авиокомпании и увеличеният въздушен трафик в Мексико и Южна Африка. Изключително любопитно е изследването в Мексико, в което се разглежда и положителният ефект върху вътрешните полети, които решават част от проблемите с пътуването там, където има лоша пътна инфраструктура.

Това е пример, който буквално може да бъде пренесен в Източна Европа и наложен върху позападналата й пътна мрежа, над която весело се носят самолетите на Ryanair и Wizz Air. В последните години регионът, който дълго беше въздушно откъснат заради забранителните цени на билетите, се къпе в новооткритата свобода на нискотарифните полети.

Добър пример е България. През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите. Данните бяха представени тази година от главния изпълнителен директор на Wizz Air Йозеф Варади. Унгарската авиокомпания е първа по този показател с 31.3% и 2.5 млн. На второ място е ирландският й конкурент с 16.1%. На трето остана "България ер" с 14.6%. Това има ефект в основната им българска дестинация - София. По данните на НСИ нощувките на чужденци в столицата растат с по над 10% през последните няколко години, а изчисленията на MasterCard Global Destination Cities Index за 2016 г. показват, че в столицата са дошли близо 1 млн. чужденци, като над 87% от тях са пътували с цел развлечение. Общият приход от тях се оценява на 400 млн. щатски долара, като тук влизат разходи за нощувка, шопинг, храна, забавления, транспорт.

Wizz Air е активна и в държави извън Европейския съюз. Един от по-близките примери е Грузия - все по-популярна туристическа дестинация. Wizz Air работи на този пазар от 2012 г. на летището в Кутаиси, а през есента на 2016 г. откри и база. За тези четири години - от 2012 до 2016 г., летището е увеличило пътниците си с над 3000%: от 13 хил. на над 400 хил. (от които 310 хил. на Wizz Air).

Да се появиш на картата...

Кутаиси е добър пример за град, който се появява на туристическата карта, след като дадена лоу-кост компания започва да каца там. Това е история, която се повтаря на много места. През 2012 г. малко хора са чували за Кефлавик. Това е град в Югозападна Исландия, разположен на 52 км от столицата Рейкявик. През 2012 г. easyJet започва да лети дотам от Лутън. Тогава пътниците на година, преминаващи през реновираното там летище, са малко над 2 млн. През 2017 г. броят им вече е над 7 млн.

Причината той да е интересен е, че британската BBC се заема да изследва въпроса дали самият град извлича ползи от този поток хора, или се чувства като Лутън спрямо Лондон. Преди Кефлавик беше малко "мръсно" място, където основният поминък е риболовът, а единствените самолети, кацали там, посещаваха американската въздушна база, стратегически важна през студената война, разказва Стейнтор Йонсон, собственик на хотел Keflavik, пред британската медия. "Когато открихме хотела през 1986 г., нямаше нищо в Кефлавик, така че ни се струваше малко странно да го направим, казвa още той. Нямахме Синя лагуна, нито музеи, нищо, което имаме сега. Всичко се промени и е съвсем различно."

Пристигането на туристите логично създава нови работни места, появяват се нови хотели и ресторанти. През 2016 г. първият петзвезден хотел в Исландия се появява именно в Кефлавик. Това е бутиковият Diamond Suites. Още два петзвездни са в процес на реконструкция към онзи момент. Единият, разположен до прословутата (вече) Синя лагуна, а другият - Marriott, при старото пристанище на Рейкявик.

...и да изчезнеш от нея

Нискотарифните компании могат да имат и друг ефект. Лоу-кост компаниите могат бавно да убит местния туризъм в курорти, доскоро популярни сред населението на дадена държава. Причините са ясни. Евтините самолетни билети предлагат неограничени възможности за туризъм извън страната.

Британският морски курорт Блекпул, разположен на западния бряг на острова, в близост до Ливърпул, е дълго време любимо място за изгодна почивка на англичаните. Изгодните опции за евтино и доста по-топло море, карат стария курорт да загуби голяма част от чара си. През 2008 г. летището в Блекпул въвежда такса от 10 паунда на пътник за развитие на аерогарата. Това провокира Ryanair да спре полетите си между курорта и Дъблин. От нискотарифния превозвач тогава заявяват, че "това е черен ден за летището в Блекпул. Решението на ръководството въпреки съвета на Ryanair да въведе такса за развитие на летището е изключително регресивна стъпка". Едва ли само заради оттеглянето на Ryanair, но летището изпада във финансови затруднения. През 2014 г. то изпраща и последния си пътник, а 118 служители остават без работа в края на 105 годишната му богата история.

Страхове по темата със западането на навиците на местния туризъм заради множеството лоу-кост възможности се чуха дори в Австралия, заради нискотарифните AirAsia и Jetstar, които предлагат евтини връзки до Куала Лумпур от Мелбърн и до много други места в Азия. Страхът на някои туроператори е, че за не много повече пари от няколко нощувки на Златния бряг австралийците могат да изкарат добра и екзотична почивка в чужбина.

В категории: Бизнес


1
Коментара
Флагман.БГ Взе ключово решение Взе ключово решение 25/04/2025, Петък 22:03 0
Блести в Италия
Блести в Италия 25/04/2025, Петък 20:48 0
Дръзка кражба в...
Дръзка кражба в... 25/04/2025, Петък 20:00 1
Сърцето му се къса
Сърцето му се къса 25/04/2025, Петък 19:24 1
Мощно земетресение до...
Мощно земетресение до... 25/04/2025, Петък 19:03 0
1
Коментара по темата
1.
Mhm
09.06.2018 14:22:40
0
4
През лятото цените им хич не са “low cost”!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Сподели какво мисли за Фарниев Сподели какво мисли за Фарниев Маринов говори за борбата ни Плаж Бутамята със “Син флаг” Плаж Бутамята със “Син флаг” Пет български пристанища са сред наградените  Кой държи козовете и решава как да завърши войната в Украйна? Кой държи козовете и решава как да завърши войната в Украйна? Защо Брюксел не върне Крим на Украйна, а разчита на Тръмп, който няма интерес, попита риторично Шкварек и поясни, че след ЛГБТИ пропагандата Европа няма сила БФС с много дискусионно решение БФС с много дискусионно решение Финалът за Купата няма да е през почивен ден Кристиян Шкварек: Заблуда е, че вероучението противоречи на науката Кристиян Шкварек: Заблуда е, че вероучението противоречи на науката Това е най-голямата лъжа е, че то ни отдалечава от Европа, защото на изток религия не се преподава, коментира той Дръзка кражба в... Дръзка кражба в... Казанлък Председателят на Европейския съвет идва в България Председателят на Европейския съвет идва в България Антонио Коща ще проведе срещи с президента и премиера Бургаският кв. "Горно Езерово" излиза на протест заради пътя, АПИ обещава основен ремонт Бургаският кв. "Горно Езерово" излиза на протест заради пътя, АПИ обещава основен ремонт  Пътната агенция вече работи по проекта и догодина се предвижда реконструкция на най-кошмарния път в Бургас Жените, които са майсторки в прикриването Жените, които са майсторки в прикриването Не можеш да я хванеш в изневяра, защото винаги ще „замаже“ положението Те никога няма да изхвърлят любимото си мече на боклука Те никога няма да изхвърлят любимото си мече на боклука Топ 3 на най-верните мъже в зодиака
Ще се сблъскат ли на погребението на папата Тръмп и Зеленски след драмата в Белия дом? Ще се сблъскат ли на погребението на папата Тръмп и Зеленски след драмата в Белия дом? Ватиканът нареди държавните глави по азбучен ред, но на френски език, за да не се стигне до нов скандал  Виталий Кличко с много важно изказване Виталий Кличко с много важно изказване Кметът на Киев говори за войната Продадоха потник за 7 милиона долара Продадоха потник за 7 милиона долара Дрехата е емблематична Убиха руски генерал край Москва със самоделна бомба Убиха руски генерал край Москва със самоделна бомба Килърът следил Ярослав Москалик с камера и когато се качил в колата си, активирал адската машина дистанционно Огромен скандал в ресторант, жена откри в чинията си... Огромен скандал в ресторант, жена откри в чинията си... Плъх в обедно меню Блести в Италия Блести в Италия Николов с фурор във волейбола Мощно земетресение до... Мощно земетресение до... Еквадор Русия получава Крим, Донецк, Херсон и Луганск, Украйна си връща Харков и Запорожието Русия получава Крим, Донецк, Херсон и Луганск, Украйна си връща Харков и Запорожието Специалният пратеник на Белия дом Стив Уиткоф пристигна днес в Москва, където се очаква да се срещне лично с руския президент Владимир Путин, за да обсъдят параметрите на възможното мирно споразумение Travel X в Бургас стартира при огромен интерес, представя бъдещето на туристическия бранш Travel X в Бургас стартира при огромен интерес, представя бъдещето на туристическия бранш Събитието събра в залите на хотел „България“ представители на туристическия бранш, технологични компании, общини и държавни институции Водолази от цялата страна се събират за почистване на морското дъно в Бургас на 26 април Водолази от цялата страна се събират за почистване на морското дъно в Бургас на 26 април През предходните години подобни мерки доведоха до изваждането на значителни количества отпадъци
Проф. Александър Кьосев Проф. Александър Кьосев Корабът бавно потъва. Над 30% от българите въобще не четат Виц на деня Виц на деня – Защо TikTok-ърът не ходи на интервю за работа?
– Защото чакаше клипът му да стане виръл и да се пенсионира на 22.
Виц на деня Виц на деня - Мамо, в училище ми казаха, че съм много разсеян!
- Иванчо, живееш в съседния вход...!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жени, не се страхувайте от мишките, страхувайте се от котараците.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори