Нареждаха ми да спирам проверки или изпълнявам поръчки, не го правех, заради това ме махнаха
27 Март 2018, Вторник, 16:13 ч.
Автор: Иван КОЛЕВ, снимка: Иван КОЛЕВВиждал съм, че шефове на фирми звънят в София на някого и веднага след това на мен ми се обаждат Агенцията с упреци. Съветват ме да си тръгна от това място и да си намеря „друга работа“
Атанас Желязков е доскорошен шеф на ДАИ Бургас (ВИЖ ТУК). Той е бивш кмет на Ахтопол, но през 2015 година напусна в знак на несъгласие с политиката на общинския кмет Георги Лапчев. Желязков преди това управляваше с подкрепата на ГЕРБ, спокойно можеше да спечели втори мандат и да е дълго време начело на курорта, но той не изневерява на принципите си. Не харесва ли нещо – го показва!След като разбрахме, че е отстранен от длъжност го потърсихме за коментар. Първоначално той отказваше да говори: "Не искам да излиза, че плача за поста си. Напротив! Не ми е детската мечта да съм началник, кандидатствах, защото смятах, че мога да променя системата, а и защото това ми е тясната специалност”, аргументира се Желязков. По-късно все пак успяхме да го склоним да говори, за да съобщи смущаващи факти за работата на ДАИ Бургас, за политическия натиск и саботирането на контролната инспекция.
-Г-н Желязков, изненадахте ли се, че в последния възможен момент ви прекратиха договора като директор на ДАИ Бургас?
-Не се изненадах, защото това е практика от дълги години назад. Знаех, че ми кроят шапката, защото системата е такава, че искат да има въртележка и безвластие. Мен ме отстраниха на базата на точка в договора ми, позволяваща в срока на едногодишната ми заповед за назначение взаимоотношенията да се прекратят едностранно.
-Но защо тогава провеждат конкурси и тежки процедури за избор на началник?
-Защото законът ги задължава. Изпълнителната агенция Автомобилна администрация (ИААА) не може да остави дирекцията в Бургас без началник. Трябва да проведат конкурс, но обикновено го проточва доста дълго, след това се назначава някой и в срока на едногодишната му заповед го освобождават. Не съм първият, а и няма да съм последният. Това са умишлени действия, за да се саботира работата на автомобилната администрация в Бургас.
-Какво успяхте да свършите периода, в който бяхте начело на автомобилната инспекция в Бургас?
-Още в началото набелязах два основни проблема, които назад във времето са подценявани и никой не е извършвал качествен контрол. Става въпрос за пунктовете за прегледи на автомобилите, както и претоварването на товарните автомобили. В първите си дни като директор започнах сериозни проверки на всички 65 пункта за годишни технически прегледи, в голяма част от тях се минаваше без бележка за платени данъци. За 40 дни прекратихме тази порочна практика, а после справка на Сметната палата показа, че за този период всичките 13 общини на територията на Област Бургас са вдигнали приходите от данък на МПС. Сиреч – когато работи контролният орган, това е плюс за всички общини, защото приходите се повишават и то рязко. Спряхме и фиктивното минаване на преглед, което пращаше на пътищата опасни автомобили. Затворихме два пункта превантивно, защото спирачните им стендове не бяха редовни, а в трети пункт прегледите бяха фиктивни, и него го затворихме. Много медии в страната шумяха, че се правят акции, но реални действия имаше само в Бургас. В случая не става въпрос толкова за леките автомобили, а за камиони. Големият бич е, че те се претоварват, а и не са минали изряден преглед, което ги превръща в истинска бомба на пътя. Основната част от произшествията със загинали са точно заради този проблем – претоварени и неизправни камиони.
-Не си ли спечелихте врагове още тогава, защото тези хора не обичат да бъдат проверявани и контролирани?
-Естествено, че им наруших комфорта и си спечелих врагове, но това не ме е плашило. Опитах се да говоря с тях, направих няколко срещи, за да им обясня, че трябва да бъдат изрядни. Няколко пункта в Бургаска област драстично им намаля работата, загубиха много пари, но това не е мой проблем. Ако работеха по правилата, нямаше от какво да се притесняват. Част от тях обслужваха основно обществения транспорт – таксита, автобуси и товарните автомобили, а там нарушенията бяха най-драстични и впечатление правеше, че неизрядните са минали през едни и същи пунктове. Още като встъпих в длъжност направих проверка такситата. Оказа се, че голям процент от жълтите коли са изключително зле технически – с разбито окачване, ходова част, износени гуми и липса на добри спирачки. Контролният е отсъствал с години, и те са минавали между капките. Попаднах и на други фрапиращи нарушения. През летния сезон на летището кацат около 2 млн.пътници, които се извозват с автобуси. Засякохме амортизирани и опасни возила, никой не ги беше пипал до този момент и те се изненадаха, че ги проверяваме. Дори открихме двама шофьори без книжки, което е абсурдно. Не е имало втори случай на Ентуртранс единствено заради това, че пътуват на кратки разстояния и ниска скорост, но въпреки това си спомняте, че имаше инциденти със самозапалени автобуси, а те преди това са минали през пунктовете, би трябвало да са проверени. Знаете, че през нашия район се изнасят всички оръжия, боеприпапаси, оказа се, че има нелегални превозвачи, които без никаква документация пренасят оръжие, което минава през половин държава и през урбанизираните територии на Бургас, за да достигне до едно от пристанищата. И този проблем бързо го решихме – със засилен контрол.
-На кого хора пречихте?
-Това са хора, които са извън държавната администрация. Лично в моя случай тези хора, меко казано, са помолили зам.-министърът на транспорта Ангел Попов да прекрати трудовото ми отношение с агенцията.
-Колко влиятелни ще са този тип хора, че да могат да „молят“, както вие се изразявате зам.-министър?
-Според мен Ангел Попов не е човекът, който може да устои на такива молби. Идеята на тези хора, пак се връщам към началото на интервюто е да има анархия, да няма контрол, за да действа законът на джунглата. А той има само едно правило: „който иска да работи ще трябва да си потърси приятел да му помогне”. В доказателство на думите ми ще ви разкажа, че половин година, след като бях поел поста, писах няколко писма да ми се увеличи щата, да ми отпуснат още бройки, защото в Бургас, където през лятото трябва да следим и летището, и таксиметровите превози, и претоварването ние разполагаме само с 4 инспектори. В момента ситуацията е още по-зле – в бургаския отдел има само двама инспектори.
-Звучи абсурдно, а колко служители има в администрацията?
-Около 10 човека, които издават различни разрешителни и оформят документите. От тези двама инспектори единият трябва да е през деня на шофьорските изпити, а другият да извършва контролната дейност. Постигнаха това, което искат – да не се работи.
-Това ли е причината толкова години да не може нито един началник да се задържи? Николай Милушев се връща 3-4 пъти, Тодор Драгнев бе за кратко и т.нат.
-Точно това е причината. Николай Милушев, Тошко Драгнев, Кирил Костадинов и аз съм четвъртият за последните четири години. В момента вр.и.д.е един от главните инспектори – Красимир Георгиев. Надявам се рано или късно самият бизнес да разбере, че една такава анархия работи срещу тях, защото ражда нелоялна конкуренция. Голяма част от тях го знаят, но настояват да има реални правила, те да са за всички, а не само за определени.
-Получавали ли сте заплахи, че ще бъдете уволнен – от хора в системата, или извън системата?
-Естествено. Получавах постоянни заплахи. Ежедневни. Лично моите началници в София са ми звънели и упреквали, че съм правил проверка в определени обекти. Получавал съм и няколко нареждания, които не съм изпълнявал, не съм го правил, защото са били противозаконни.
-Какво означава „нареждания“? Разпореждали са ви да ходите да проверявате определени фирми ли?
-Да, казвали са ми, както и са ми държали сметка защо проверяват някои фирми. Виждал съм, че шефове на фирми звънят в София на някого и веднага след това на мен ми се обаждат от Агенцията с упреци. Съветват ме да си тръгна от това място и да си намеря „друга работа“. Аз не съм ги послушал никога, което ги дразнеше. Много ги дразнеше. Но на мен не ми е приоритет да бъда началник. Единственото ми желание бе да накарам ДАИ Бургас да заработи.
-Как спечелихте конкурса за шеф на службата в Бургас?
-Интересен факт е, че участвах на пет конкурса в автомобилна администрация. На 4 от тях бях отрязан – Хасково, Сливен, Стара Загора, Плевен, но в Бургас го спечелих по една причина, защото на самия конкурс нямаше кой да съветва комисията, а и периодът бе такъв, че всички се страхуват да предпиемат смели мерки.
-Ползвали ли сте протекции на някоя политическа сила, за да заемете безспорно апетитния пост шеф на ДАИ Бургас?
-Точно това имах предвид в предходния отговор. Моят конкурс се проведе през декември м.г., когато министър-председателят Бойко Борисов бе подал оставка. През декември предстояха предсрочни избори, ГЕРБ си отиваше, никой не смееше да кадрува. Спечелих конкурса чисто експертно, може би случайно. Другите кандидати бяха Тодор Драгнев, началник по времето на БСП и Кирил Костадинов – началник при ГЕРБ.
-Имате ли желание да се връщате отново в системата или сте омерзен и предпочитате да работите в частния сектор?
-Доволен съм от опита, който придобих в автомобилната администрация. Това ми е професията, това ми е специалността. Ще се върна само, ако има нужда да се направи реформа в системата, ако трябва да се връщам, за да седя на бюрото: Не, благодаря. Навън, извън държавния сектор мога да се реализирам много добре.
-Как работи ИААА? Много често и там се сменят началниците.
-Не работи! Тя е увеличено копие на един областен отдел. Там има куп парашутисти. Разговарял съм няколко пъти с изпълнителен директор Красимир Сребров, но беше безсмислено. Разбрах, че ме махат заради зам.-министъра Ангел Попов, който ме извика на работа в кабинета му, говорихме си много празни приказки, нищо експертно.
В категории:
Политика
Киномания завладява Културния дом в Бургас
Ще се шокирате какво се твърди за него
Колеги на самоубилия се полицай разкриха последните му думи, имал 6 предсмъртни писма
България е по-зле от Гана и Танзания по ефективност на институции
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
2
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
12
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
3
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
1
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
21/11/2024, Четвъртък 20:00
4
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
21/11/2024, Четвъртък 19:48
1
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
21/11/2024, Четвъртък 19:40
0
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
21/11/2024, Четвъртък 19:20
6
Забрави ли,когато минаваше коли,камиони,цистерни без данък без дори да са в пункта за ГТП.......честен?
На кадърността ли, на опита ли, на алчността ли или на ненаситността им?
Що за секта е това?
Или по-сполучливо казано сборище от не реализирани бивши комунисти и не доизградени, и бракувани бивши корумпирани ченгета!
В Бг всеки е човек на някого....и такива качествата са неудобни а в днешни времена са и демоде !
Ако този човек бе подкрепен и не му беше подлята вода резултатите щяха да са налице за кратко време! Но прослойката на управляващата върхушка няма как да допусне това! На България и трябва няколко такива човека като него да поемат цялата власт и тогава ще видите дали няма да има ред във всяко едно звено а не тоз на оня и оня на тоз......докато това наши ваши не се прекрати няма управия!
Новото робство! Кради,лъжи убивай! Добре поне, че е жив, този честен българин!