Санирането никога не е било безплатно, сега е моментът за преоценка на програмата
Разчитаме новият регионален координатор на НФСБ в Бургас да се справи с увеличаването на структурите в областта, казва Христиан Митев
Ключови думи:
Христиан Митев, парламент, саниране, Бургас, магистрала Черно море, Ахелой, Поморие, Слънчев бряг, Малко Търново, Царево, ОП
27 Септември 2017, Сряда, 20:29 ч.
Автор: Лъчезар Лисицов (снимка: Авторът)Самоучастието на гражданите ще подобри контрола, то обаче не бива да е повече от 10 процента, смята народният представител от Бургас
Христиан Митев е на 37 г. Член на Националната контролна комисия на партия НФСБ. Депутат от „Обединени патриоти”, втори мандат народен представител от Бургас. Зам.-председател на парламентарната Комисия по правни въпроси и член на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата.
- Г-н Митев, излязоха информации, че изцяло безплатното саниране спира от 2019 г. Това очаквано ли е, имахте ли такива намерения като управляващи?
- Първо, искам да направя уточнението, че санирането никога не е било безплатно. На практика до момента програмата за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради (както е официалното й наименование) се заплащаше от държавния бюджет, така че в този смисъл никога не е имало безплатно саниране. То е финансирано от всички нас, които плащаме данъци в страната. Що се отнася до информациите, които изтекоха в медиите – да, действително оттук нататък трябва да се вземе решение съобразно, на първо място, програмата на правителството, която пък се основава на подписаното коалиционно споразумение между ГЕРБ и „Обединени патриоти”, а именно - да се промени философията на програмата, така че да има самоучастие на гражданите. А вече, в какъв процент и доколко – е въпрос на допълнителни анализи. Винаги се е говорело за до 10 процента, макар че се споменават различни числа.
- Защо гражданите трябва да участват със свои средства, т.е. да съфинансират санирането?
- По принцип идеята на самоучастието на гражданите е да има по-голям контрол при осъществяване на дейностите по саниране. Т.е. да може тези, които са бенефициенти по тази програма, да могат да правят и възражения и да имат много по-активна позиция, за разлика от сегашното положение. Защото знаете, че след като един гражданин получава, без да има никакво участие в заплащането на санирането, той много по-малко би имал основание и има основание да прави възражения и да контролира качественото изпълнение на дейностите. Разбира се, доколкото си спомням, в дискусиите за въпросното съучастие се говореше и за съответно облекчение на определени групи граждани, които не могат да си позволят да плащат този процент на самоучастие. Но е прекалено ранен етап да говорим за нещо подобно, тъй като трябва да се направи оценка на резултатите досега, на начина, по който е функционирала тази програма. И да се види в бъдеще какво трябва да се направи, какъв механизъм да се изработи и тук нямам предвид само самоучастието на гражданите. Имам предвид изобщо като програма, като механизъм за контрол, така че тя действително да е ефективна и да може да продължи и да постигне целта, за която е създадена.
- „Обединени патриоти” ли има основна роля за това гражданите да участват със съфинансиране, защото доколкото си спомням ГЕРБ настояваха програмата да остане изцяло „безплатна”?
- Ние още в миналото Народно събрание сме изразявали това наше виждане – че е необходимо самоучастие. Това бе и в резултат на публикации в медиите за прекалено големи и раздути сметки за санирането на определени жилищни сгради. Включително си спомням, че и за един от блоковете в „Меден рудник” в Бургас бяха изнасяни подобни фрапиращи данни за саниране с фамозни суми на квадратен метър, което е недопустимо да се прави с парите на всички останали. Би следвало да имаме един много по-завишен контрол по разходването на тези средства, от една страна. И от друга, това винаги може да направят най-добре тези граждани, които са засегнати от този процес. Така ще се чувстват и по-ангажирани. Разбира се, по-голямата част от финансирането ще си остане на държавата. Този механизъм е използван и в други държави-членки, които са имали такива програми.
- Доколкото си спомням, имаше и европейска програма, която също бе със съфинансиране от гражданите.
- Правилно си спомняте, но имайте предвид, че тази програма бе при много по-голям процент участие на гражданите от този, който в момента се обсъжда. И второ, много по-малък процент се ангажираше държавата с този процес. Освен това, мисля, че имаше възможност и за вземане на кредити от етажна собственост, за да се осигури процентът съфинансиране. На практика тази програма така и не проработи. Въпросът е да се погледне съществуващият модел и той да се направи оптимален, така че от една страна да остане водещата роля на държавата при финансирането. От друга страна, гражданите също да бъдат ангажирани с този процес и оттам пак казвам, да има завишен контрол както върху качеството на изпълнението, така и върху разходването на средствата. Защото всеки ще е заинтересован, след като има участие във финансирането на тези дейности, това да става по най-добрия начин. Това е важно и за всички останали, които по една или друга причина не се включват в тази програма, защото на практика те осигуряват огромните средства, които влага държавата.
- За какъв процент съфинансиране от гражданите обаче може да се говори?
- Аз не мога да се ангажирам с конкретни проценти, въпрос на дискусия е. Мога да изразя лично мнение, че 10 процента е максимумът, който следва да се обсъжда поне на този етап. Не ангажирам с това мнение нито НФСБ, нито „Обединени патриоти”, нито пък коалиционното правителство. Но е въпрос на задълбочен анализ. Примерно дали в един блок, в който преобладаващо живеят лица с ниски доходи, ще е по-малък процент или ще се върви към освобождаване (от съфинансирането – б.а.). Може би сега е и правилният момент за преоценка на програмата и за това каква форма и какъв вид ще има при по-нататъшното финансиране през бюджета след 2019 г.
- Валери Симеонов наскоро заговори критично за диалога с ГЕРБ. В НФСБ оставате ли на мнение, че правителството трябва да изкара пълния си мандат?
- Ние нямаме друга позиция към този момент. Това, което е казал нашият лидер, го поддържаме и го подкрепяме. В края на краищата той има един по-различен поглед в изпълнителната власт за процеси и явления, които ние няма как да обхванем изцяло, гледайки от депутатските банки. Но нямаме промяна в политическата позиция към този момент в посока към разваляне на коалицията, а още по-малко към предсрочни избори.
- Какво се случва със структурите на НФСБ в Бургаско след напускането на Ангел Божидаров?
- Структурите на НФСБ в Бургас ще продължат да функционират както и досега. Напускането на г-н Божидаров не смятам, че ще се отрази негативно на структурите на партията. Има нов регионален координатор, който извършва регулярни срещи с всички структури и в Бургас, и в региона. Провеждат се отчетно-изборни събрания, така че не смятам, че по някакъв начин напускането на г-н Божидаров ще се отрази на структурите.
- Кой е новият регионален координатор?
- Това и Иван Кузманов – общински съветник в Камено. Деен участник във всички инициативи на партията от създаването й до този момент. Човек, който има достатъчен политически и организационен опит. Разчитаме да се справи със задачи като поддържането и увеличаването на структурите на територията на областта.
- Имате ли нови инициативи като депутат от Бургас?
- Те са не по-различни от приоритетите и програмата на правителството. Знаете, че основен проблем е инфраструктурата и то основно пътят „Бургас – Слънчев бряг”, за който се говори от много време. Там трябва да се упражнява непрекъснат контрол и натиск за възможно най-бързото приключване на процедурите. Знаете, че има забавени отчуждителни процедури, особено в района около Ахелой, община Поморие. Най-вече те бавят изграждането на този скоростен път. Разбира се, приоритетен е и другият път откъм Южното Черноморие - „Царево – Малко Търново”. Това са за мен инфраструктурни проекти, за които Министерството на регионалното развитие и благоустройството трябва да бъде непрекъснато контролирано и насърчавано. Разбира се, в по-дългосрочна перспектива трябва да говорим (макар че напоследък малко се говори) за автомагистрала „Черно море”, която за мен ще има заедно с другите два пътя определящо значение за туризма. Знаете, че Бургас разчита изключително много на туризма като отрасъл за своето развитие.
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
Ето кой ще печели „Биг брадър"
Владимир Путин с извънредно обръщение
"Путин е Хитлер на този век"
Британски генерал: Готови сме да се бием с Русия още сега
Дари 20 милиона
22/11/2024, Петък 12:18
0
Ето кой ще печели „Биг брадър"
22/11/2024, Петък 12:01
0
"Путин е Хитлер на този век"
22/11/2024, Петък 11:40
3
Закъса
22/11/2024, Петък 11:20
0
Напук на МНС Орбан кани Нетаняху в Унгария
22/11/2024, Петък 11:00
1
Близо 12 000 контрабандни „маркови“ стоки задържаха на МП Лесово
22/11/2024, Петък 10:35
0
Майка на нападнато момиче в София: Банди ходят в мола за грабежи и изнасилвания
22/11/2024, Петък 10:30
6
Британски генерал: Готови сме да се бием с Русия още сега
22/11/2024, Петък 10:10
5
Може ли доц. Киселова да оглави парламента и да се сложи край на политическата криза?
22/11/2024, Петък 09:50
1
Антисемитски акт ли е решението за арест на Бенямин Нетаняху?
22/11/2024, Петък 08:47
4
Пети опит за избор на парламентарен шеф
22/11/2024, Петък 08:29
0
Ражда ли се нова антиГЕРБ коалиция? Кирил Петков молил за подкрепа от „Възраждане“
22/11/2024, Петък 08:07
8
Изгледайте видеото
Санкциите може да бъдат наложени заради това, че превозвачът не е предоставил на клиентите си достоверна информация за техните права, след като вчера обяви отмяна на редица полети през зимния период.
"Райънеър" анулира вчера 18 000 полета през предстоящия зимен сезон, което засяга интересите на около 400 000 пасажери. Компанията обясни това решение с намаляване на авиопарка на 25 самолета през зимата.
”Райънеър” ще отмени хиляди полети до март 2018 г. >>
"Райънеър" предлага на пътниците, чиито планове засягат новите анулации, или нови варианти за полетите или връщане на парите.
По-рано "Райънеър" анулира неочаквано 2100 полета между средата на септември и края на октомври. Тази мярка засегна 315 000 нейни клиенти.
Ръководителят на Управлението за гражданска авиация на Великобритания Ендрю Хейнс посочи, че информацията, която е оповестила вчера "Райънеър", отново не пояснява правата на пътниците.
Управлението е изпратило до "Райънеър" писмо с искане за среща с ръководството за консултации, които ще продължат най-малко една седмица. Тези консултации могат да доведат до завеждане на съдебен иск за необезпечаване на защитата на правата на потребителите.
Ирландският новинарски портал "Фора" обяснява проблемите на "Райънеър" с масов отлив на персонал. Само през тази година са напуснали 140 пилоти, работещи за ирландския нискотарифен превозвач.
"Райънеър" е най-голямата нискобюджетна авиокомпания в Европа. Тя обслужва над 1100 дестинации между 160 летища в 27 европейски страни и Мароко, отбелязва
Да си оправят решенията навреме щото народа ще се надигне.
ТОВА е дискриминация спрямо предстоящите санирания!