Забравени истории: Самолетът, който бе свален край Петрич
26 Юли 2017, Сряда, 20:27 ч.
Източник: Offnews.bgВ нощта на 26 срещу 27 юли 1955 г. два български самолета МиГ-15 свалят с ракета международен пътнически самолет по маршрута Лондон – Тел Авив със спирки във Виена и Истанбул. Поваленият летателен апарат се разбива северно от град Петрич, на няколко километра от границата с Югославия и Гърция. Всички 51 пътници на борда и 7-членният екипаж загиват.
Това е първият случай в историята, когато военни изтребители свалят пътнически самолет. И българското комунистическо правителство, и засегнатите от инцидента други правителства възприемат трагичния случай като провокация в разгара на Студената война.
През 1955 г. полетът „El Al Flight 402“ всяка седмица изпълнява този маршрут, но в нощта на 26 срещу 27 юли самолетът се отклонява от въздушния си коридор и навлиза на българска територия край Трън. Над България прелита разстояние от общо 200 км, докато е свален малко преди да навлезе в Гърция.
Никога не се установява защо летателният апарат се е отклонил от предвидения му маршрут, след като излита в 3 часа през нощта от летището във Виена и се отправя Истанбул. Израелските и българските разследващи излагат съвсем различни мнения за инцидента, който се случва на фона на силно усложнени отношения между Източния блок и Запада.
Какво се знае за инцидента
В малките часове на 27 юли самолетът от Лондон до Тел Авив е засечен да прелита над Трън, като два военни самолета МИГ-15 излитат от летището в Доброславци, за да го проследят. Военните изстрелват два последователни предупредителни сигнала към пътническия самолет. По сведения на двамата пилоти, самолетът първоначално се преструвал, че следва инструкциите. Според тях е разгърнал флагоните и е спуснал колелата за кацане. Но малко след това внезапно се устремява към Гърция, опитвайки се да избяга от военните МИГ-ове. Впоследствие обяснението на пилотите е оспорено, като се смята, че те са придружили самолета до границата с Гърция. Местоположението на катастрофата, а именно почти до границата с Гърция - предполага, че пътническият самолет би следвало да е бил придружен до там от военните свръхзвукови самолети.
Твърди се, че последната заповед за свалянето на самолета е подадена от заместник-главния командир на "Въздушна отбрана". Смята се, че той е наредил самолетът да бъде свален, в случай че напуска нашето въздушно пространство, не се подчинява на заповедите и няма време за повече предупреждения.
Основното предположение за свалянето на пътническия самолет е, че моделът му много прилича визуално на бомбардировач, като военните не са могли да забележат, че е цивилен. А като основна грешка се спряга фактът, че българските наземни станции не са осъществили радиовръзка с екипажа на самолета, за да уведомят пилота, че трябва да кацне на най-близкото летище. Не е потърсен контакт и с летищата в съседните държави, за да се установи какъв е самолетът.
Първите предположения за инцидента в западната преса са, че самолетът е бил свален с ракета земя-въздух. Два дни по-късно обаче правителството признава, че самолетът е свален от въздушната отбрана. Властите изразяват съжаление и организират официално разследване, но не допускат в разследването участието на екип от шестима израелски следователи.
Изводите от разследването в България гласят, че самолетът е паднал поради експлозия, причинена от ракети, ударили дясното и вероятно лявото крило на самолета.
Последната връзка, осъществена с фаталния самолет, е от 7,30 ч. сутринта. Гръцко летище улавя SOS съобщение от борда на самолета, което гласи: „Спускаме се запалени, ще опитаме кацане“.
След инцидента Израел повдига обвинение срещу България в Международния съд в Хага. Властта в София първоначално заявява, че вината за инцидента е на нарушилия въздушното пространство пътнически самолет, но в знак на добри чувства ще заплати компенсации. Впоследствие обаче правителството заявява, че пилотите на военните самолети са стреляли прибързано и се съгласяват да платят компенсации на семействата на жертвите. Макар и да са действали по заповед – военните пилоти са лишени от свобода. През 1964 г. съдът в Хага дава възможност двете страни да уредят доброволно уреждането на спора, като на практика България плаща минимални цени за всяка от жертвите.
Случаят с разбития край Петрич военен самолет е първият в историята такъв. Но през следващите десетилетия се случват още няколко такива инциденти, в които пътнически самолети са сваляни от военни – от страна на съветски, щатски и украински военни, съответно през 1983, 1991 и 2001 г.
В категории:
Животът
Мъж изгони съпругата си от бащината ѝ къща и се опита да я удуши пред полицаи
4 яйца, чаша грис и малко орехи и буквално се връщаш в детството
Теле вкара бургазлия в болница
Абсолютната класика "Железният светилник" отново изгрява на бургаска сцена
Тръмп ще уволни 15 000 трансджендъри от US-армията
„Витошка“ е сред най-скъпите търговски улици в света
25/11/2024, Понеделник 19:00
0
Никой не вярва, че този течен шоколад е домашен, вкусът му е неустоим
25/11/2024, Понеделник 18:41
0
Мъж изгони съпругата си от бащината ѝ къща и се опита да я удуши пред полицаи
25/11/2024, Понеделник 18:21
0
Теле вкара бургазлия в болница
25/11/2024, Понеделник 18:11
1
Тази дама отсече, че Димо Алексиев е...
25/11/2024, Понеделник 18:10
2
Жилищните кредити у нас растат с 26,5% до 24,1 млрд. лева
25/11/2024, Понеделник 18:00
1
Свалих близо 10 кг за две седмици с елда диета
25/11/2024, Понеделник 17:40
0
Извратеняк онанира пред училище, пълно с деца
25/11/2024, Понеделник 17:27
2
4 яйца, чаша грис и малко орехи и буквално се връщаш в детството
25/11/2024, Понеделник 17:20
0
България e 37 години без победа над Ирландия
25/11/2024, Понеделник 17:17
0
Радва се на голяма любов
25/11/2024, Понеделник 17:00
0
Секретен документ разкрива плана на Путин за прекратяване на войната в Украйна
25/11/2024, Понеделник 16:41
6