Главният архитект на Бургас Веселина Илиева разкри накъде ще се развива градът и кога ще започне ремонтът на бул."Алеко Богориди"
07 Юни 2017, Сряда, 14:49 ч.
Бургас ще се разшири с около 10 хил.дка нови жилищни зони
Веселина Илиева е дългогодишен главен архитект на община Бургас. Преди да заеме този пост е била главен експерт ТСУ, главен специалист ТСУ и ЖП контрол, председател на АХС, председател на архитектурно-художествено одобряване на проекти. Работила е в Тeриториалната проектантска организация – Бургас, община Созопол и Института по корабостроене. Пред колегите от Kmeta.bg арх. Илиева коментира плановете на местната власт за разширяване на Бургас и обособяването на нови жилищни и промишлени територии благодарение на приетия Общ устройствен план на града.- Г-жо Илиева, Бургас се развива с бързи темпове. Накъде ще се разраства градът?
- Стратегията за разширение на града е решена с Общия устройствен план. В него са предвидени новите устройствени зони, които носят потенциал за развитие на градската територия. Първите зони за усвояване се намират и в сегашната регулация на града. Това са зона "Д" на к-с „Меден рудник”, която към момента все още не е усвоена и застроена. Тя е предвидена изключително за жилищно строителство. Има и отделни урегулирани имоти, които са за обществено обслужване и смесени дейности. Територията е в много добра локация, свързана с главен път и много бърза транспортна връзка със съществуващия комплекс. Другата зона, която също е контактна на к-с „Меден рудник”, е разширението на зона "Б". Става въпрос за местността „Бялата пръст”. Това е територия с влязъл в сила Подробен план (в момента вървим към прилагане на плана). Там са частни имоти и територията също е предвидена за ниско жилищно строителство. Теренът е с особен релеф, но това донякъде е атрактивно за развитие на малки жилищни структури, с повече озеленяване в дворовете. Там е предвидена и паркова зона за обществено ползване. На тази територия има и отделни имоти, които са предвидени за инфраструктурни съоръжения и за социални дейности.
- Освен к-с „Меден рудник”, който явно ще продължава да държи първенството за най-голям комплекс в Бургас, накъде още ще се разширява града?
- Квартал "Крайморие" е територия с потенциал за развитие, която вече започва да се усвоява. Интересите, които се наблюдават там през последните месеци, са за изграждане на самостоятелни ниски жилищни сгради, с повече озеленяване в дворовете. Очертава се тенденция за изнасяне от активния градски център към кварталите с ниско застрояване или малките населени места. Това се констатира по издадените разрешения за строеж. В момента има интерес за строителство в сателитните на Бургас населени места – с. Маринка, с. Твърдица, с. Димчево. Явно хората все повече предпочитат по-природосъобразен живот в индивидуални жилищни сгради, със свободни дворни пространства.
Атрактивни в момента са и северните квартали на града – Банево, Ветрен, Минерални бани. Интересът в тази посока е засилен, като там също се издигат ниски сгради. Напоследък интерес има и към Рудник и „Черно море”, които също станаха квартали на Бургас.
Освен това Общината има изготвени Подробни планове и за територията на местността „Ъгъла”, която свързва града с кв. "Сарафово". Процедурата по прилагане на плана е в ход. Има решение на Комисията по земеделски земи за промяна предназначението на земите. Подробният план е влязъл в сила с изключение на една много малка територия, която е обжалвана. Очакваме до края на годината всички процедури да бъдат приключени, включително и отлагането на имотите в кадастралната карта. Има интерес от страна на собствениците да приключат за собствените си имоти процедурата с плащане на държавните такси за промяна на предназначението.
- Досега говорим обаче за разширяване на града с територии за жилищно строителство. А предвижда ли се разширяване на индустриалните зони?
- Да, има такъв интерес от страна на бизнеса. В тази посока Общината е предприела стъпки за осигуряване с планова основа по отношение на улична регулация и имоти за инфраструктура. Става въпрос за двете територии, разположени северно от к-с „Изгрев” и от к-с „Славейков”. Това са т.нар. бизнес зони или индустриални паркове. Те дават възможност за развитие на обществено обслужване на малки чисти производства или високотехнологични дейности. В тези територии е допустимо и ограничено обитаване, което да съпътства определените дейности, така че да се осигури максимален комфорт на работещите там. За тези две територии са в ход планове за улична регулация.
Наред с това текат процедури по преструктуриране на съществуващи производствени територии. Там самите собственици на имоти са предприели съответните действия. Ние им съдействаме, според нашата компетенция, максимално да ускорим процесите, така че да се реализират инвестиционни намерения за разширяване на производствата, създаване на нови предприятия, изграждане на складове и т.н. Успоредно с процедурите по преструктуриране Общината, от своя страна, реализира дейности по изграждане и подобряване на инфраструктурата и създаване на улична мрежа. Там, където няма регламентирана улична регулация, ние се опитваме да я създадем. Правим служебно проектите, за да ускорим максимално този процес. Целта е да създадем оптимални условия за бизнеса, за да го привлечем на територията на града.
- В тази връзка има ли интерес към Индустриалния логистичен парк, който беше изграден?
- Да, интересът към него расте. Особено привлекателна е и индустриалната зона край Българово, която е в напреднал процес на реализация. Там се изграждат производствени мощности, които да осигурят възможност за откриване на нови работни места, за хората, живеещи наблизо. Това е един от начините да задържим хората в малките населени места. С изготвянето на Общия устройствен план се създаде такава възможност и за всички сателитни квартали на Бургас. За съжаление засега не се наблюдава тенденция инвеститорите да усвояват такива терени. Има някакви наченки, но на този етап те са незначителни. Навярно това ще стане в бъдеще, тъй като там имотите са свободни, а терените са по-големи.
- Може ли да се каже общо колко декара са терените, с които ще бъде разширен градът?
- Точна цифра в момента не мога да дам, но са навярно над 10 000 дка. Териториите, които са предвидени за урбанизация, са достатъчни. Те дават възможност за разширяване на града по най-добрия начин. Най-важното е до каква степен Общината може да инвестира в инфраструктура. Опитваме се всяка година да има насочени средства в тази посока, но бюджетът е ограничен и няма как в много голям мащаб тези проекти да бъдат реализирани.
Освен това, за да се реализира една инфраструктура, трябва да има и инвестиционен интерес, защото инвестиция за инфраструктура на една гола поляна, не е оправдана. Затова ние вървим успоредно с бизнеса. В момента имаме такива процедури, които са започнати в обособени бизнес зони около главните пътища. Такъв пример е теренът около Път I-9 от Варна, северно от Гробищния парк. Там има инвестиционен интерес и с инвеститорите сме обединили усилията си. Ние като Община ще създадем улична мрежа и улична регулация, а те ще инвестират в съответните имоти и ще реализират своите инициативи.
- Заговорихме за пари, а какво стана с дългоочаквания ремонт на главната улица „Богориди”? Ще бъде ли реализиран този проект?
- Ремонтът на ул. „Богориди” е в процедура. Улицата е включена в инвестиционната програма на Общината и е част от общата визия на пешеходните зони в Бургас. Финансирането за ремонта идва от ОП „Региони в растеж”. Има готов проект, който скоро отново обсъждахме с колегите в Камарата на архитектите (КАБ) и Съюза на архитектите (САБ). Всички идеи са добре дошли. Опитваме се да надградим проектите за пешеходни зони и с елементите на градското обзавеждане, така че да имаме един завършен продукт. Става дума за маси, пейки, тенти, чадъри към заведенията, озеленяване и рекламни елементи. Защото проектът, който включва самата реконструкция на ул. „Богориди”, е свързан само с инфраструктурата – настилка, отводняване, озеленяване, осветление и видео наблюдение. Но всичко останало обсъждаме със собствениците на имоти и с колегите от КАБ и САБ, така че да имаме правила за експлоатация на улицата. Идеята е да се съобразим с общата специфика и духа на съответните пешеходни зони. Още повече, че в старата част на града тези пешеходни зони са недвижими културни ценности.
- А какво стана с идеята за подземно преминаване на автомобили по ул. „Демокрация”?
- Проектът за подземното преминаване на ул. „Демокрация” в Бургас е встрани от този за реконструкцията на ул. „Богориди”. Този проект не е забравен, но предстои да бъде допълнително обсъждан. Има много „за” и „против” тази идея. Продължаваме проучванията, защото общественото мнение е важно, то трябва да бъде водещо. За момента няма решение по отношение на тази реализация.
- Ще бъде ли ремонтирана останалата част от главната ул. „Александровска”?
- За момента няма движение по тази идея. Водим разговори с колегите от САБ и КАБ и те считат, че проектите в тази зона вече са остарели и имат нужда от осъвременяване. Наистина 5-6 години са много време. Напредват технологиите, променя се и това, което се предлага като общо решаване на такива зони в световен мащаб. Най-вероятно проектът ще подлежи на актуализация. В момента приоритетите ни са на други места. Има други атрактивни зони, които трябва да се направят и финансовата обезпеченост за тях е нужно да бъде гарантирана. Всичко ще се случи с времето си. Подходът, който имаме, е интегриран и нещата в Бургас се надграждат и допълват.
- Докъде стигна реализацията на проекта за изграждането на нов гробищен парк. Ясно е, че сега съществуващият е с почти изчерпан капацитет?
- Готови сме с всички изходни данни за новите гробища, с проучване на територията, което е направено съвместно с контролните органи. В момента се подготвя обществена поръчка за избор на изпълнител за изготвяне на Подробния устройствен план, тъй като такава е последователността на действията. След като ПУП бъде готов, ще се върви към промяна предназначението на земята, тъй като към момента тя е със статут „земеделска”. Новите гробища ще се намират вдясно след излизането от к-с „Меден рудник”, по посока Средец. Теренът, който ще бъде обособен за тази цел, е с размер около 55 дка.
В категории:
Бургас
Без ток остана целият курорт Боровец
Тръмп: Китайски военни управляват Панамския канал
Коя е най-силната жена в зодиака
Папата призова за мир: Нека замлъкнат оръжията, животът е свещен
Сбъдна се мечтата на жителите на село Ливада, улиците им вече ще имат имена
Марая Кери смятала, че е твърде млада за коледен албум
26/12/2024, Четвъртък 10:40
0
Най-малко 10 души са убитите при нови израелски удари в Газа
26/12/2024, Четвъртък 10:20
0
Без ток остана целият курорт Боровец
26/12/2024, Четвъртък 10:00
4
Тръмп: Китайски военни управляват Панамския канал
26/12/2024, Четвъртък 09:41
0
Джей Ло се чувствала пренебрегната като дете
26/12/2024, Четвъртък 09:20
1
Най-необичайните коледни традиции по света
26/12/2024, Четвъртък 09:00
1
Такси се вряза в пешеходци в Ню Йорк
26/12/2024, Четвъртък 08:40
1
Обилен снеговалеж по пътищата у нас, има ли затруднения в движението
26/12/2024, Четвъртък 08:20
0
Народът масово купува имоти, отчитат ръст с близо 30 % на отпуснатите кредити
25/12/2024, Сряда 22:20
8
5 фини признака, че връзката ви се базира на химия, а не на любов
25/12/2024, Сряда 22:00
1
5 признака на идеалния жена през очите на мъжа
25/12/2024, Сряда 21:40
1
Коя е най-силната жена в зодиака
25/12/2024, Сряда 21:20
5
ЖП гарата да се премести в Айтос, а от там към Бс надземно метро. В такива мащаби трябва да се лработи за Бс.
къде са ви инвеститорите в логистичния център в Бургас, на морска гара, че сега и в Българово? кьорав инвеститор не е дошъл тука. всичките ви инвестиции са само по главната улица, всичко друго е тотален леш