×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Огнище на птичи грип пламна в Цалапица, умъртвяват близо 40 000 кокошки-носачки
  • Tesla изтегля почти всички пикапи Cybertruck в САЩ заради дефект в панелите
  • Искат спешни мерки срещу насилието над животни
  • Тренд: Близо 1/3 от българите искат предсрочни избори
  • Земетресения разлюляха Гърция и Турция
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха


Спомени от соца: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха
Днес от най-големия автопревозвач в Европа остана само старата слава
06 Май 2017, Неделя, 00:09 ч.

Историята на стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СО “МАТ ”) започва през далечната 1960 г.


СО “МАТ ” беше гордостта на българската икономика. От опита му се учеха всички. СО “МАТ” беше най-големият автомобилен превозвач в Европа, въз основа на чийто пионерски опит германците пишеха университетските си учебници по логистика още преди повече от 40 години. Днес от най-големия автопревозвач в Европа остана само старата слава, пише socbg.com.

Историята на стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СО “МАТ ”) започва през далечната 1960 г., когато съществуващите по това време в България четири предприятия за вътрешна и международна транспортна  дейност се обединяват в Държавно автомобилно предприятие (ДАП) – Международни превози. Началото на своята дейност фирмата поставя със сто автомобила от марката “Волво”. За да отговори на строгите изисквания на висококонкурентния международен  пазар за автомобилни превози, компанията е реорганизирана многократно – през 1966 г. в нейния състав се включва товарният клон на ДАП – София, а три години по-късно към автопарка й се прибавя и този на „Тексим”.

Така през 1969 г. общият брой автомобили на СО „МАТ” достига 1250. Паралелно с растежа на автомобилния парк, във фирмата  настъпват и качествени промени, които й дават възможност да се утвърди като основен участник не само на българския, а и на европейския и близкоизточния пазар на транспортни услуги.

Бурното развитие на СО МАТ започва от началото на седемдесетте години. Разширява се и спектърът от предлагани услуги-освен превози на български и чужди товари, СО „МАТ” вече предлага митнически услуги и ремонт на собствени автомобили и агрегати в страната и чужбина. Това безспорно допринася за  подобряване на качеството на предоставяните услуги, като позволява бързо реагиране на всеки един проблем, възникнал в процеса на превозване на товари по основните трасета, покривани от СО „МАТ”.В годините след първия „петролен шок“ с присъщия си професионализъм, находчивост  и прозорливост, дружеството успява да предвиди тенденциите на световния транспортен пазар. За да отговори на нарастващото търсене на превози от Европа за страните от Близкия и Среден изток, фирмата закупува 2000 нови, високопроизводителни тежкотоварни автомобила от марките “Мерцедес Бенц”, “Волво” и “Рено”, с което автопаркът достига 3487 превозни средства.

Адаптивността и  новаторския дух на СО„МАТ” в този период намират израз в изграждането на завършена мрежа от гранични бюра, представителства и терминали в района на Близкия изток, което подобрява ефективността на операциите и превръща компанията в Превозвач №1 на товари от Европа за Близкия изток. Ежедневно по 200 автомобила пресичат границите на Ирак и Иран, български автомобили достигат дори до Пакистан. Засилват се позициите на СО„МАТ” и в Европа, където въпреки жестоката конкуренция фирмата успява да заеме водещо място, печелейки товари с конкурентни цени и отличен сервиз. Скоро се откриват бюра в много европейски страни – Австрия, Германия, Унгария, Франция, Италия, Полша, Испания, Швеция, Чехословакия, както и в Турция и Гърция.

През 70-те години СО „МАТ”  стартира уникална технология за комбинирани превози суша – море/река – суша, осигуряващо по-голяма ефективност на превозите, по-качествена услуга на по-конкурентна цена. Ръководството му възприема идеята на Българско речно плаване (БРП) за превози на камиони с кораби по Дунава /ро-ро превози /. По този начин се пестят пари от гориво и пътни такси, намалява се замърсяването на околната среда, разтоварва се шосейната мрежа. През 1982 г. е открита линията Видин – Пасау – Видин, а през 1983 г. – линията Видин – Линц – Видин. Тези превози се осъществяват с 4 трейлеровоза, полукатамаранен тип, побиращи по 49 камиона. Два от тях – „Хан Аспарух” и „Хан Тервел” са строени в Дегендорф –Германия,а „Хан Кардам” и „Хан Крум” – в Сремска Митровица – тогавашна Югославия. По-късно, корабите на СО „МАТ” (днес дружеството е приватизирано и се нарича „Интершипинг” ЕООД) се включват за няколко години и в ро-ро линията Русе-Рени-Русе.

През 70-те и 80-те години „СОМАТ” оперира няколко фериботни линии със собствени Ро-Ро кораби, които позволяват безпрепятствен преход от Европа до Азия и Близкия изток:

–    Пасау – Видин по Дунав;
–    Волос (Гърция) – Тартус (Сирия) в Средиземно море;
–    Барселона – Марсилия – Ливорно – Пирея – Бургас в Средиземно и Черно море;
–    Бургас – Поти – Бургас в Черно море.


Пред поделението на СО МАТ в Пазарджик

Какво представлява в цифри това уникално в световен мащаб обединение?
– Над 4 800 автокомпозиции, доставени от водещи европейски автомобилни фирми („Мерцедес“, „Волво“, „Ивеко“, „Рено“ – за автомобили, и „Кесборер“, „Фрюоф“, „Шмитц“ – за полуремаркета), отговарящи на последните постижения на автомобилната техника през тези години; През 80-те години на ХХ в. автомобилният парк достига 4254 автомобила. 

– 600 автокомпозиции плюс 800 души персонал, работещи извън страната;
– 4 елитни речни и 4 морски кораби за извършване на комбинирани Ro-Ro превози по р. Дунав и море;
– 6 експлоатационни предприятия (Горубляне и „Х. Димитър“ – София, ЕП – Русе, ЕП – Бургас, ЕП – Пазарджик, ЕП – Видин) помарково специализирани;
– 3 промишлени предприятия за ремонт на възли и агрегати, за регенерат на гуми и производство на полуремаркета и за производство на поп нитове;
– зад граница е изградена стройна производствено-експлоатационна и управленска подсистема с 9 смесени фирми, създадени са десетки сервизи и бюра, 10 общежития с над 1000 легла, почивни станции, управленски и други звена;
– 17 транспортно-технологични линии от различен характер, в това число комбинирани с участието на чужди превозвачи.

Разходите по развитието си, включително строителство и закупуване на основни средства (автомобили, кораби, машини и съоръжения и др.), СО „МАТ” обезпечава самостоятелно със собствени левови и валутни средства. Съотношението 90 към 10 между активните и пасивните фондове в полза на активните е едно несрещано явление в този вид транспорт.

Само за десет години, благодарение на изключителния професионализъм и всеотдайността на своите служители СО„МАТ” успява да увеличи мащабa на своята дейност над 20 пъти. В резултат на това от 1971 г. до 1985 г. тази организация предоставя на държавата около $1 млрд. и 200 млн. валутен резултат (валутна печалба). До края на 1989 г. числата нарастват на $1 млрд. и 400 млн, а капиталът на дружеството е огромен дори и за световните мащаби. Всичко това е постигнато само от около 10 000 служители и работници. От друга страна, българското стопанство е осигурено със собствен елитен, подвижен, бърз и евтин транспорт за внос и износ. България заема първо място в международния автомобилен транспорт на три континента. Нейните близо 5000 транспортни посланици са чакани с уважение от хиляди товародатели, спедитори и търговци по света, които с увереност им доверяват своята стока и са сигурни, че тя ще пристигне непокътната точно по предназначение.

След политическите промени през 1989 г. Стопанското обединение за международен автомобилен транспорт, създадено с разпореждане на Министерския съвет през 1960 г. е преструктурирано в акционерно дружество. Процедурата за продажбата на дружеството е открита на 1 септември 1993 г. Приватизационният проект е разработен от френската консултантска фирма Mercer Management Consulting и финансиран от програмата PHARE. Активите на СОМАТ са оценени на $100 млн. Преди приватизацията в тв предаването „Плюс-минус“ тогавашният шеф на фирмата Анастас Вълканов обаче заявява, че активите само в България възлизат на 18 млрд. лв., а СОМАТ притежава  и огромни капитали в чужбина. Пресметнато по тогавашния курс – 55 лв. за долар, оценката би трябвало да е над $327 млн. На 22 юли 1994 г. за купувач е избран Internationale Spedition Willi Betz GmbH & Co.KG. Продажбата на международния автомобобилен превозвач влиза в историята като първата голяма приватизационна сделка в България.



Сътрудничеството между СО „МАТ” и германската компания превозвач „Вили Бетц” започва през 60-те години на ХХ в, когато двете компании реализират съвместно хиляди превози, черпейки опит и ноу-хау една от друга. Така  „избрания“ купувач придобива 55% от капитала на СОМАТ на изключително ниската цена от 55 млн. долара. Любопитен факт е, че преди приватизацията бъдещият купувач има задължения към СОМАТ, които през 1993 г. възлизат на около 6 млн. германски марки.  През 1997 година на символична цена немския превозвач придобива още 38% от капитала на дружеството. Част от останалите 7% са закупени от служителите на компанията, а друга остава за задоволяване на реституционни претенции. До продажбата на своите 38% на „Вили Бец” държавата не получава никакъв дивидент от компанията. Напротив, дружеството задлъжнява към държавното обществено осигуряване с милиони. Наред с това новият собственик започва да доставя части на цени, далеч по-високи от пазарните. Комплект бутала например скача от 310 марки през 1994 г. на 775 марки през 1995 г., а горивните филтри – от 5 на 25 марки. По този начин печелившата фирма успява да излезе на загуба, като постепенно мощта и авторитетът на компанията се сриват далеч от старата слава. Самото име „СО МАТ“ изчезва от пазара и бива заменено от “ Willi Betz „. Компанията неведнъж е влизала в жълтите хроники на медиите в Германия и Европа със сведения за корупция, черни курсове и пр. Вили Бец и синът му Томас са многократно арестувани и привличани под съдебна отговорност. Днес „Вили Бец“ е известна като компанията, основен превозвач на НАТО за Близкия Изток и оперира с около 4000 камиона, само 700 от които обаче са с българска регистрация.


В категории: Ретро Флагман


7
Коментара
7
Коментара по темата
7.
FREE BULGARIA
07.05.2017 19:08:33
1
2
Аз пък днес съм с розовите прашки...хмммм
6.
Ало,антикомуниста
07.05.2017 18:18:00
0
9
идиот безмозъчен!Статията показва реални цифри за една от най-добрите компании в Европа,която демократи и антикомунисти като тебе подариха!
5.
Антикомунист
07.05.2017 16:09:54
13
0
Много ви липсва тоя СОЦ ей малумници фЕгмани! Ходете в Северна Корея, Китай там го има още, малоумници прости!
4.
Rachev
07.05.2017 11:26:06
0
21
Прост народ слаба държава.Докато има корупция и не ги изкараме на площада като румънците няма да има оправия.
3.
Ротшилд
07.05.2017 11:22:17
2
17
Поредната схема за разграбване и колониализъм на световните геополитически играчи.Разбира се не без помощта на техните продажни слуги в България.Подобни сделки по време на т.нар преход колкото щеш и всяка една ощетяваща България с милиарди левове.Слагат се послушковци на ръководни постове на всички големи предприятия,които умишлено ги разграбват и фалират,за да могат да дойдат западняците да ги "спасят" или казано приватизират.
2.
ViP
07.05.2017 10:06:20
1
2
Русенска схема :)
1.
Петър
07.05.2017 09:35:49
1
10
Интересно, активите само в България възлизат горе долу на външния дълг по онуй време?! Ми, да бяхте изкупили външния дълг и щяхте и все още да мечтаете, идиоти.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Всички са луди по тази поза, страхотна е и за анален секс (18+) Всички са луди по тази поза, страхотна е и за анален секс (18+) Булдог позата осигурява добър контрол и достъп Скандалът с Василев и Киселова се разраства, БСП изригна срещу мутренски заплахи, а Слави заговори за отвращение Скандалът с Василев и Киселова се разраства, БСП изригна срещу мутренски заплахи, а Слави заговори за отвращение Шумните закани на Радостин Василев за физически саморазправа и блокажи няма как да спънат законността 3 неща, които зрелите мъже искат в една връзка 3 неща, които зрелите мъже искат в една връзка С подкрепата ви вашият партньор може да бъде по-добър човек заради себе си и заради вас Те знаят всички клюки, но не ги разпространяват повече: зодиите, на които можете да се доверите Те знаят всички клюки, но не ги разпространяват повече: зодиите, на които можете да се доверите Ето кои са те  Социолог: Заличаването на ПГ на МЕЧ е подарък, наказателният вот е латентен Социолог: Заличаването на ПГ на МЕЧ е подарък, наказателният вот е латентен Димитър Ганев обясни, че гневните българи не гласуват, но са в очакване на нова партия и ако решат да отидат до урните, може да объркат сметките на партиите  Кой подрива усилията на Тръмп за мир? Поптодорова заговори за ядрени оръжия, а Мермерски я скастри Кой подрива усилията на Тръмп за мир? Поптодорова заговори за ядрени оръжия, а Мермерски я скастри  Недейте с тези фантазии, каза й професорът и добави, че Европа няма как да се защитава от Русия без САЩ Скандал! Радостин Василев заплаши с физическо отстраняване на доц. Киселова и с палеж Борисов Скандал! Радостин Василев заплаши с физическо отстраняване на доц. Киселова и с палеж Борисов В 6:20 часа сутринта имаше неуспешен терористичен акт на камикадзе в нейно лице, който доведе до политическата й смърт, каза вождът на МЕЧ България става атрактивна дестинация за азербайджанските туристи България става атрактивна дестинация за азербайджанските туристи Министърът на туризма Мирослав Боршош заяви след среща с посланика д-р Хюсейн Хюсейнов заяви, че се работи за това Бъдещите лекари от ППМГ гостуваха в университетска болница „Дева Мария“ Бъдещите лекари от ППМГ гостуваха в университетска болница „Дева Мария“ По време на визитите бъдещите лекари  се запознават със съвременната апаратура и методи на диагностика и лечение, но и получават ценни съвети от практикуващи медици Зоналният съвет на БФС с остра позиция срещу натиска върху съдиите в Трета лига Зоналният съвет на БФС с остра позиция срещу натиска върху съдиите в Трета лига Съдийската комисия работи изцяло в съответствие с принципите на Конвенцията за футболно съдийство на УЕФА, които гарантират независимост, обективност и професионализъм. Всеки опит за натиск или внушения е абсолютно недопустим, заявяват от СК при ЗС на БФС – Пловдив
Любовник-градинар наследява 16 милиарда Любовник-градинар наследява 16 милиарда Скандална любовна история тресе бизнеса – собственикът на "Хермес" осиновява партньора си, за да му остави състоянието си     Известен хирург призна за сексуално насилие над 299 души, повечето деца Известен хирург призна за сексуално насилие над 299 души, повечето деца Той е пенсионер и вече изтърпява присъда за изнасилване на четири деца, включително две негови племенници Каза Сбогом на "Хелс Китчън" Каза Сбогом на "Хелс Китчън" лед слабото си представяне на мастъркласа и последната вечерна резервация, шеф Виктор Ангелов реши да сложи край на участието й в надпреварата за 100 000 лв Какво се случи между тези двамата Какво се случи между тези двамата Писателката призна, че се е отпуснала, тъй като почувствала Мартин близо до нея, и разкри, че нейната целувка е била истинска 31 арестувани след трагедията в Кочани, протестна вълна залива и Скопие 31 арестувани след трагедията в Кочани, протестна вълна залива и Скопие Оказа се, че 80 процента от нощните заведения в Северна Македония нямат разрешителни или са с изтекъл срок за работа От „Ергенът“ до „Мемгенът“ – сезон три не прощава От „Ергенът“ до „Мемгенът“ – сезон три не прощава Зрители оприличиха Мартин и Даниела от "Ергенът" на анимационни герои Доналд Тръмп закри Министерството на образованието Доналд Тръмп закри Министерството на образованието Това означава децентрализация на образователната система в САЩ и прехвърляне на контрола върху образованието към щатските и местните власти Окървавиха протеста в Истанбул, полицаи ритат симпатизантите на арестувания кмет Окървавиха протеста в Истанбул, полицаи ритат симпатизантите на арестувания кмет Опозиционната телевизия „Джумхуриет тв“ показа кадри с брутално полицейско насилие Безнадежден романтик от Пловдив влезе в „Ергенът“, Виктор и Мартин притеснени Безнадежден романтик от Пловдив влезе в „Ергенът“, Виктор и Мартин притеснени Жената е най-важното нещо за един мъж и затова той трябва да се отнася с нея като с принцеса, казва новият сваляч в любовното реалити  Мъж постигна рекорд на женска спартакиада Мъж постигна рекорд на женска спартакиада Той финишира с цели 7 секунди пред останалите състезателки
Илия НАЛБАНТОВ, анализатор Илия НАЛБАНТОВ, анализатор Ще видим трайното завръщане на Путин на международното поле за преговори Виц на деня Виц на деня В Саудитска Арабия предаването "Ергенът" се провалило. Още в първия епизод ергенът заявил:
"Взимам ви всичките!"
Виц на деня Виц на деня - Каква е разликата между мозъка и веждите?
- Ако нямаш мозък, не можеш да го нарисуваш!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Свестните мъже са като червеите, само да се покажат и някоя кокошка ще ги клъвне...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори