Дизел ли е "дизелът" на Марешки и защо горивото е толкова евтино
16 Март 2017, Четвъртък, 09:20 ч.
Източник: 24часаПродуктът е внос от Молдова, съдържа 50 % сяра
Дизелът със съдържание на сяра с 50% над нормата, заради който бе запечатана през миналата година бензиностанция на Веселин Марешки, идва от Молдова, съобщиха източници от митниците, цитирани от вестник "24 часа".
Въпросното гориво стига до варненския бизнесмен от русенската рафинерия “Полисан”. В сряда тя бе запечатана след акция на ГДБОП и митниците под ръководството на специализираната прокуратура.
Разследването засяга данъчни престъпления, каза Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор. Тя отказа подробности, тъй като акцията не е приключила. Проверката започнала още през 2016 година. Тя е провокирана от съмнения, че “Полисан” е част от верига за продажба на горива, при която не се плаща пълният размер на акциз и ДДС.
Според източници от службите схемата е с дизел, който се внася от Молдова. Той се товари на танкери в пристанище Джурджурлещ - единственото, от което Молдова има излаз на вода и което е свободна безмитна зона. Вероятно по чиста случайност един от акционерите в “Полисан” е “Индустриал инвест - дружество, регистрирано в Молдова.
Горивото по документи не се оформя като доставка директно за “Полисан”, а минава през 2-3 посредника, преди да стигне до русенската рафинерия.
Обикновено това са офшорни компании. След като пристигне в България, дизелът се вкарва в данъчния склад, който е на територията на “Полисан”. И тук настъпват процесите, които смаляват платения акциз и ДДС.
При измерване на показателите му от митниците, за да се обложи, изведнъж се оказва, че това не е дизел заради отклонение от нормите за плътност или съдържание на сяра.Това ставало възможно, след като към дизела се добавят малко количество тежки масла. Пропорциите били така прецизирани, че да не се облага като дизел, но в същото време да има същите горивни качества, които позволяват безпроблемно да се продава по бензиностанциите.
Заради смесването и отклонението от показателите, документите се оформяли като внос на тежко гориво мазут или котелно гориво. Според тарифната таблица на митниците такъв вид горива се облагат с 400 лева акциз на 1000 килограма. При дизелът обаче ставката е 646 лв. на 1000 литра. От тази врътка се спестявали поне 246 лева само от акциза.
Общата печалба била над 350 лв. на 1000 литра, тъй като и начисленият ДДС е по-малък заради получената по-ниска цена на облагане.
Според експерти от петролния бизнес от разликата в облагането при дизела в литри, а при тежките горива в килограми също имало бонус. Ако се декларирало тежко гориво, а след това се окаже дизел, при продажбата му на дребно се спестявал акциз от 64 лева за 1000 литра.
След като молдовският дизел влезел в “Полисан” оформен като тежко гориво, по документи той преминавал през рафиниране. За него държавата признава разходи и технологични загуби.
Рафиниране на практика нямало, твърдят разследващи, но признатите загуби позволявали да се създаде остатък от горива, който се продавал, без да се облага с акциз и ДДС.
Дизелът, оформен по документи като тежко гориво, се продавал на фирми- посредници, които го доставяли в повечето случаи до ведомствени бензиностанции без връзка с НАП и измервателни уреди. Другият канал за пласиране бил чрез по-малки търговски обекти.
Цената на въпросното гориво била с 250-270 лева по-ниска от тази, която може да се намери на едро от легалните производители и вносители. Това означавало, че то се продава за около 1500 лева на 1000 литра. Като се добави към тази цена ДДС, ставало възможно по част от бензиностанциите да се продава на дребно за около 1,80 лв. на литър - цени, които може да се видят по ведомствените бензиностанции и тези на Марешки.
Фирмите доставчици от русенската рафинерия до бензиностанции обикновено служели за бушони, ако горивото бъде проверено от мобилни митнически групи, докато се транспортира.
Тогава се съставял акт за нарушение, но фирмата се прехвърляла на циганин или на социално слаб и не плащала нищо. Според запознати с проверката срещу “Полисан” прякото участие на русенската рафинерия в схемите за спестяване на акциз и ДДС можело да се окаже трудно за доказване.
Причината била, че внасяните и изнасяните горива отговоряли на придружаващите ги документи. Ако се проследели обаче внимателно паричните потоци и декларираният оборот, можело да се открият разлики.
От финансовия отчет на “Полисан” за 2015 г. например прави впечатление изключително ниската печалба като процент от приходите. Те са за над 206 млн. лева, а печалбата след данъци е под 1,6 млн. - под 1% спрямо приходите.
Бензиностанция с плащане само кеш била част от схеми за ДДС
Митнически складове без измервателни уреди има във Варна, Бургас, Русе, Сомовит и Видин. Само в Русе има 3 понтона за претоварване на горива в автоцистерни, разказа бившият шеф на митниците Емил Димитров.
При разтоварването на горивото се прилагали разнообразни схеми - различни количества по документи и реално разтоварено, неточно отчитане на времето за разтоварване - по документи се пишат 2 дни, а разтоварването продължава 5 дни. Времевата разлика се използвала за претоварване на гориво в автоцистерни или жп цистерни.
На тези, а и на други места няма никакъв контрол над качеството на горивото, не се влагат биокомпоненти, твърди Димитров. “Да припомня, че на 1 литър дизел 1,05 лв. са данъците. Ако не ги плащаш и ако не отделяш количества за резерва, може и по 67 ст. литър да се продава”, казва той.
Според него на река Дунав всеки митничар може да разкаже кои са пристанищата, вносителите, схемите, кой вкарва гориво и не го разтоварва в склада, а му го обработват по документи. Интересни били и отговорите на въпросите кой още не си е построил инсталацията, но вече продава чисти горива, кой няма лиценз, но също продава горива, къде се смесват горивата за битовото потребление, което никой не контролира.
Димитров е категоричен, че намереното некачествено гориво по някои бензиностанции е или сирийско, или от незаконна инсталация, преработваща масла и всякакви боклуци, или контрабанден внос от трети страни. И посочва, че имаме над 40 хил. обекта - пристанища, складове, цистерни, бензиностанции и съхранители. Те се наблюдават от 1 компютър, 2 часа в седмицата. Човекът, който вършел тази работа в митниците, бил уволнен. Не съм сигурен дали има заместници, допълва Димитров.
Официално внесените количества минават през данъчен склад, разказва още той. Докато стигнат до пазара те минават през няколко фирми и накрая дори за официално внесеното количество ДДС липсва.
А бензиностанции, включени в схема за точене на ДДС, се познавали и по това, че в тях има банкомати за теглене на пари, но няма терминал за плащане с банкова карта.
Твърди се, че събират бележките от продажбите и ги дават на транспортни фирми които им връщат до 10% от платеният ДДС. Ако плащат по банков път, няма как касовите бонове да се представят в НАП, защото си личи кой е пазарувал, докато със схемата се подсигурявали безименни разходи през съответната фирма.
Владимир Путин с извънредно обръщение
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
Шейсет и три години без да се къпе
България е по-зле от Гана и Танзания по ефективност на институции
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
0
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
5
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
1
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
1
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета
21/11/2024, Четвъртък 20:00
3
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но...
21/11/2024, Четвъртък 19:48
1
Дъщеря й възражда най-големите й хитове
21/11/2024, Четвъртък 19:40
0
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали
21/11/2024, Четвъртък 19:20
4
Поне едно анализно-свидетелство от некачествена партида гориво можеше да приложите за "тежест". Папагали !
Тази газ станция приемат само кеш-попитах за плащане с карта,а те ми отговориха че нямат пост терминал.
Защо данъците са повече от стойноста на продукта?
Всяко отношение защо не му намериха нарушения нали е нередовен
Намериха си майстора.
Не знам колко дълго ще продължи тази сага, но ми се иска да е до безкрай.
Проблем за хората са монопола и картелите.Владеят държавата.ако я има.
Няма десни няма леви има Златеви.
Друг е въпроса КОЙ и защо е позволил такава вратичка в закона от която се възползвал някой "неправилен",пък после реват че"Така не може"?
също не са закачени към НАП. Те зареждат почти всички бензиностанции и са главния организатори на Картела в горивата. За тях "независимите журналя" и дума не пишат, а изкарват този с няколкото бензиностанции за най големия контрабандист на горива. Защо ли?
П.П. Четящите добре помнят лобиста на Карнобатска и Мека топлина, относно закона за ракиените казани, затова мнението на Ревизоро винаги е добре платено.
Найс а!?
Тогава ще ви стане ясно кой колко печели!
Абориген,в Истанбул има подобни безниностанции във всеки квартал,това че тъпата мутра Марешки се хвали пред малоумни журналистки,че имал най-най бензиностанция не значи че е вярно
Не всички осъзнават какво точно се случва след откриване на негова бензиностанция и какъв е ефектът върху местната (и не само) икономика.
Това, разбира се, не означава, че не трябва да плаща ДДС и/или други данъци, или пък да ощетява хазната, но "големите" играчи просто се оляха.
Тя е на най голямата бензиностанция на балканите и трета по големина в Европа.
Чия е тази бензиностанция се питам?
АКО излезе вярно се чудя как ще се гледат в парламента след това голямо плюене сега.
Рафинерията,т.е. Лукойл Нефтохим АД не е собственост на Вальо Златев а на Вагит Алекперов, която му беше продадена 1999г. от Иван Костов. Зад него стои Ротшилд. Валентин Златев е собственик на Лукойл България, т.е. на някои складове, транспорт и прочие логистика....
Страх ме е, че ще го гръмнат тоя човек.
Чети добре бай Добри. Това пише в статията. А и в заглавието. Смени очилата, спри телевизията с програма СКАТ , размърдай си мозъка .
Не мисли само кой колко кебапчета ще даде на изборите.
На някой 30 годишен мерцедес дизелак, това гориво няма да навреди на пръв поглед. На нов дизел, с тези ти му пиезокристални дюзи обаче ще му се ебе бойната слава за 0-ла бройки. Да не говорим, че двигателя заминава и при нов и при стар дизел по - бързо.
Основния проблем в съдържанието на сярата обаче е в това което излиза през ауспуха. Ама в бедната ни татковина на кой ли му пука за екология?
А тоя дето с един литър свалил разхода, като зарежда от Марешки да земе да ме хване за дъртия да ме поразходи. И аз 1 път заредих от Марешки, конкретно в Айтос, и разхода се вдигна с 1,5 литра на Пежака. При следващ резервоар зареден в Шел, нещата се върнаха с 1,5 литра надолу. Що така, а?
Ама защитници, на мафиота перящ парите на руската мафия в БГ много. Да не говорим за аптеките му. Най - малкото в тях не можеш да върнеш за унищожаване лекарства с изтекъл срок, както е по закон. Защо?
Ами то Полисан били лопнали кепенците.
Толкова си елементарен. Кога един нормален човек ще си направи проверка за сяра на автомобила.
Първо града се замърсява супер много и един нормален човек с деца не би трябвало да си причини това и второ, както си писал че си минал 30 000 с това гориво и колата ти е добре. Всеки майстор в сервиз ще ти каже че лъжеш.
Некомпетентно, глупаво и подвеждащо подзаглавие. Откровена лъжа. Но това е проблем на изданието и автора.
Реално какъв е проблема сяра в дизела?
При изгарянето на гориво с повишено съдържание на сяра се получава серниста киселина, която прави между кристална корозия на метала от цилиндро-буталната група. Резултата е пукането на глави, бутала.
Как се избягва този проблем?
С използване на масла с по висока алкалност.
По еднакъв път с горивото на Марешки(пълно със сяря) достигнах 4,6л/100км, а с чистото гориво от Лукойл при същата средна скорост и същите пътни условия на същия път 5,4л/100км. От тогава търся бензиностанция, която да зарежда вместо дизел чиста сяра, така още ще сваля разхода :D
Така, че не плашете хората .
Знам, че е изборно време и сте вързани с друга политическа сила, но лъжата е престъпление и да не се окаже те в съда.
Бургаските марешки тролчета трябва да се чувстват поне малко обидени, че им купуват гласа само с 1 колонка поставена 2 седмици преди изборите в циганското гето. Това трябва да говори за колко глупаво, евтино и наивно смятат местното население.
Израза продадохте се за една туба бензин важи с особена сила за вас, поне следващия път не мразете циганите, че се продават гласа за кюфтаци.
По повод на долния коментар - хората на ниски заплати ще продължават да получават ниски заплати докато избират подобни мутри - престъпници.