Грандиозен проект: Русия и Иран копаят канал, конкурент на Босфора и Дарданелите
21 Май 2016, Събота, 11:35 ч.
Автор: БЛИЦ700-километровото съоръжение може да е готово през 2020 г.
Русия и Иран изглежда реанимират проекта за строеж на Трансирански канал, обмислян в двете страни още от края на 19-и век. Подтикват ги навярно влошените отношения с Турция, която заедно с НАТО контролира черноморските проливи - Босфора и Дарданелите, пише руското електронно издание Росбалт, цитирано в петък от БТА.Предвижда се между Каспийско море и Персийския залив да бъде прокопан 700-километров канал - изцяло през иранска територия. Проектът дейно се обсъжда, съобщи неотдавна посланикът на Иран в Русия Мехди Санаи. Руската страна още не е правила официални изявления по въпроса.
Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество, пише руското издание.
Осъществен, проектът би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.
Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал, продължава Росбалт.
С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.
Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.
Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".
Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите. Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".
"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".
Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".
Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".
Фирканият турист катери с джип пистата на Пампорово
Евтин десерт без печене, желатин и яйца, топи се в устата! Много вкусно и бързо
Ето защо Тръмп иска Гренландия
Тошко Йорданов: Финансовото състояние на държавата е много тежко
Асен Василев носи отговорност за финансовата криза в държавата, обяви Деница Сачева
Прекъсна предаването си, за да съобщи ужасна новина
22/01/2025, Сряда 16:00
0
Любим артист остана завинаги на 39
22/01/2025, Сряда 15:40
1
Ходи в Дубай на екзотична почивка, но сега му се плаче, защото може да влезе в затвора до 8 години
22/01/2025, Сряда 15:21
0
Ще ремонтират Центъра за психично здраве в Бургас с пари от ПВУ
22/01/2025, Сряда 15:00
0
Фирканият турист катери с джип пистата на Пампорово
22/01/2025, Сряда 14:58
0
Пропя и отнесе здрав хейт с първата си песен
22/01/2025, Сряда 14:55
0
Любовникът му го накълца с брадва, уби го с 40 удара
22/01/2025, Сряда 14:44
1
Съдът постанови окончателно: Доживотен затвор за убиеца от "Соло"
22/01/2025, Сряда 14:40
1
Бомба от ГДБОП: Разбиха престъпна група, ощетила бюджета с милиони
22/01/2025, Сряда 14:14
0
Асен Василев носи отговорност за финансовата криза в държавата, обяви Деница Сачева
22/01/2025, Сряда 14:03
4
Ето защо Тръмп иска Гренландия
22/01/2025, Сряда 14:00
2
Ето защо никога не пие
22/01/2025, Сряда 13:58
0