Бургаските шофьори газят, пешеходците по зебри бягат
Шофьорите в Бургас имат спешна нужда от промяна на ценностите и навицитеи това няма да стане само с листовки и информационни инициативи
Ключови думи:
шофор, Бургас, пешеходец, зебра, пешеходна пътека, кръгово кръстовище, движение, SOS-ПТП, съзнание, автомобили, предимство, пресичат, Безопасни улици от Валя
18 Април 2012, Сряда, 14:00 ч.
Автор: Добромир ДОСКАЧАРОВ, снимки: автораЧувствате ли се виновни, когато пресичате по пешеходна пътека? Извинявате ли се на шофьорите, когато спрат, за да пресечете по "зебра"?
"Не можеш да промениш съзнанието на хората, освен ако не промениш и средата, в която живеят". Чух тази реплика преди няколко дни в един научнопопулярен филм, наречен "Дизайн на бъдещето" (Future by design). Вчера в редакционната ни поща пристигна писмо от Сдружение "SOS-ПТП", в което се изброяваха над 30 опасни места за пресичане на улиците в Бургас. Това, което наблюдавах, докато правих снимките по-долу, подминава "опасно"-то и преминава в "смъртоносно"-то. Шофьорите в Бургас имат спешна нужда от промяна на ценностите и навиците и това няма да стане само с листовки и информационни инициативи. Трябват спешни промени в наказателното законодателство. Нужни са легнали полицаи на всяко кръстовище и пред всякак пешеходна пътека. Хората трябва да взимат отношение, когато видят нарушение, а не да въздъхват/псуват и подминават.
От сдружението съобщават, че в периода 19-30 март 2012 г. са провели инициатива „Анкетиране на жителите на Бургас и региона по проблемите на безопасността на движението.“ Разпитали са 826 човека на възраст над 18 г., като повече от половината притежават свидетелснво за управление на МПС и шофират. Резултатите от анкетата показват, че в мислите на бургазлии непрекъснато мига една лампичка. Това е проблемът с безопасността на улицата. 2/3 от анкетираните хора или лично са пострадали в пътен инцидент или техен близък/познат е бил жертва.
Запитани кое е най-проблемното място в Бургас, хората са единодушни за почти 30 кръстовища и пешеходни пътеки на територията на града, които са опасни както за пешеходци, така и за возещите се в автомобили. Вчера, между 16 и 17 ч., заснехме някои от тези места и случващото се:
Най-лесно е да се отдадем на емоционалните изблици и да искаме години затвори и огромни суми кръвнина за нарушителите. Но черната статистика на жертвите от ПТП може да бъде преборена само по един начин и това е тотална промяна в мисленето. За да бъде направена тя, е нужна критина маса от хора, носители на новите ценности. Правила има и те съвсем не са нови - просто бързо биват забравени, когато новоизлюпеният шофьор се потопи в автомобилната джунгла на града.
Какво се прави в момента по тези проблеми от странан на граждани и държавни органи? Какви са последните предложения за промени в наредбите? Ще има ли пешеходен надлез срещу магазин "Джъмбо"? На кой да сигнализираме ако видим нарушение? Очаквайте отговорите в следващ материал, а дотогава вижте видеоклипа на Фондация "Безопасни улици от Валя" и помислете трезво, преди да отнемете предимство на пешеходец. Улиците свързват хората - не ги разделят.
В категории:
Бургас
ЦРУ се меси във войната в Украйна
Доналд Тръмп с удар по ЛГБТ, обеща да спре „транссексуалния делириум“
Вучич обижда опозиционните лидери, били магарета и педофили
Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона
Забраниха на Роби Уилямс да се състезава за "Оскар"
Вучич обижда опозиционните лидери, били магарета и педофили
23/12/2024, Понеделник 10:40
0
Лоша новина за Украйна! Изход за войниците няма
23/12/2024, Понеделник 10:20
0
Вижте кой има имен ден! Почитаме велик българин
23/12/2024, Понеделник 10:00
0
Светът е изправен пред глобална катастрофа, питейната вода намалява
23/12/2024, Понеделник 09:40
1
Забраниха на Роби Уилямс да се състезава за "Оскар"
23/12/2024, Понеделник 09:20
0
Доналд Тръмп с удар по ЛГБТ, обеща да спре „транссексуалния делириум“
23/12/2024, Понеделник 09:00
2
ЦРУ се меси във войната в Украйна
23/12/2024, Понеделник 08:40
0
Принцеса Кейт става кралица скоро
23/12/2024, Понеделник 08:20
0
Украйна заменя пехотата с ултрамодерна техника
23/12/2024, Понеделник 07:56
0
Белгия се готви за война
23/12/2024, Понеделник 07:34
1
Не правете секс на дивана, защото...
22/12/2024, Неделя 22:00
4
Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви
22/12/2024, Неделя 21:40
1
Кой контролира велосипедистите и животоспасяващата светлоотразителна жилетка която трябва да носят?
И как да спра на кръгово при положение, че няма пешеходна пътека или поне не се вижда? Според мен на кръгово не трябва да има пътеки, тъй като рисковете са прекалено големи както за водача и автомобила му, така и за пешеходеца.
По принцип спирам на Пешеходни пътеки,освен в случаите когато след мен няма друга кола или ако има такава е достатъчно далеч.
Нещо друго по този въпрос. Не знам дали сте забелязали,но в Бургас няма светофар,който да дава предимство Само за пешеходците. Зелената светлина обикновено тръгва наравно и за автомобилите и за пешеходците. Поради тази причина Аз избягвам пресичането на тези "Пешеходни пътеки" - правя го малко по-встрани. Знам че съм в нарушение,но така се чувствам по - сигурен за живота и здравето си.
***
Трябва да има ясно правила за всички!
ухапване от улично куче, ние можем да заплатим и поемем от ваше име всички разходи за
лечение, лекарства, консумативи и всички останали непредвидени разходи по преодоляването на
трагичния инцидент.
Информация за компанията
Фондацията "ХЪРС" е юридическо лице с нестопанска цел в обществена полза.
Описание на дейноста:
ФОНДАЦИЯТА подпомага с финансова и безплатна правна помощ за пострадали при пътно
транспортно произшествие, трудови,инциденти на улицата или на почивка, медицински злополуки
и престъпления!
Мисия:
- Подпомага лица, които са пострадали при пътно-транспортни произшествия, трудови злополуки,
лекарски грешки.
Както и лица, пострадали от други видове непозволено увреждане или злополуки.
Ние разполагаме с достатъчно средства, за да заплатим вместо Вас всички необходими и
непредвидени разходи за лечението ви прегледи, изследвания и консултаци, а при необходимост
и лечение в специализирани болници, както и консултации с психолог.
- Ако сте с прекъснати здравни прва, ние ще ги заплатим вместо вас за да получите безплатно
медицинска помощ.
- Заплащаме непокриващите се от здравната каса разходи за лечението на пострадалия в рамките
на финансовите й възможности при сериозни животоспасяващи оперции/поставяне на импланти/.
Ако е необходима сума, която ФОНДАЦИЯТА не може да осигури, тя организира дарителска
кампания за набиране на останалите средства.
Потърсете правата си, не се очайвайте ние ще бъдем с вас в най-трудния момент!
За консултации потърсете нашите представители:
за град Бургас : 0876 002 616
за град София тел: 0877 939 199 и 0877 939 196
РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОВЕДЕНАТА АНКЕТА
В периода 19-30 март 2012г Сдружение SOS-ПТП проведе инициатива „Анкетиране на жителите на гр. Бургас и региона по проблемите на безопасността на движението.“
Целите на анкетата бяха да добием по-широк поглед върху проблемите на безопасността на улиците в града и региона, да се отбележат проблемни зони и места, които до сега са оставали извън полезрението ни и това на компетентните органи, да се фиксират основни слабости в инфраструктура и поведение на водачите, да се предложат начини за отстраняването им и като цяло да се инициира гражданското общество на Бургас и региона да посочи конкретни проблеми и начин за решаването им.
Анкетирането на гражданите беше проведено от наши представители с предварително подготвена анкета от 22 въпроса, някои от които с възможност да се избере измежду няколко отговора, а други въпроси бяха оставени „отворени“, така че анкетираните да изложат личното си мнение и предложения. Също така предложения бяха изпращани на електронния адрес на сдружението и по пощата.
В инициативата до 30 март се включиха 826 граждани като мнения и предложения продължихме да получаваме и след това на имейл и по телефона. Нашите представители анкетираха граждани живеещи във всички големи комплекси и райони на града, а именно ж.к. „Меден рудник“ /240 анкетирани/, к-с „Лазур“ /69 анкетирани/, ж.к. „Възраждане“ и „Братя Миладинови“ /80 анкетирани/, Централна градска част /97 анкетирани/, ж.к. „Изгрев“ /75 анкетирани/, ж.к. „Славейков“ /120 анкетирани/, ж.к. „Зорница“ /43 анкетирани/ и 102 от анкетираните живеят в кварталите извън града и/или съседни на Бургас общини. Анкетирани бяха и по един клас абитуриенти в следните училища: ПГ по Транспорт – Бургас, ССУМОР „Генерал Владимир Заимов“ – Бургас, „Професионална гимназия по механотехника и електроника“ – Бургас, ПГСАГ „Кольо Фичето“ – Бургас, ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, ПМГ „Акад. Никола Обрешков“ – Бургас, Търговска гимназия Бургас, АЕГ „Гео Милев“ – Бургас, НЕГ „Гьоте“ – Бургас и ГЧЕ „Васил Левски“ – Бургас.
Информация за анкетираните:
- 415 анкетирани са на възраст между 18-30г, 275 са на възраст между 31-50г и 136 са над 50год. възраст.
- 330 са анкетираните мъже и 496 жени
- от тях 446 работещи, 73 безработни и 307 са учащи
- 428 от анкетираните притежават СУМПС и шофират автомобил, 351 нямат шофьорска книжка, а 47 притежават СУМПС, но не шофират
- 1/3 от анкетираните участват в движението с личен или служебен автомобил, а останалите 2/3 са пешеходци или ползват обществения транспорт за придвижване
Резултати от анкетата
Голяма част от водачите на МПС си признават, че не използват предпазен колан докато шофират. По-голяма част от хората, които се возят на предна дясна седалка също нямат навика да ползват предпазен колан. На задната седалка много малка част от пътниците използват предпазен колан, а има и такива, които дори не знаят, че ползването му е задължително по закон.
Относно проблемите с превишената скорост на водачите на МПС в Бургас и региона 46% от анкетираните посочват, че за решаването им са необходими законодателни промени и по-строги санкции на нарушителите в населените места. 31% от хората смятат, че санкциите са адекватни, но следва да се засили контролът по спазването на закона и прилагането на сегашните санкции. А 23% намират решението на този проблем в изграждането на допълнителни съоръжения за намаляване на скоростта. Към решаването на този проблем много от хората ни направиха и конкретни предложения, които се обобщават в следното: да се изготви цялостна политика за намаляване на скоростта в населените места, увеличаване на броя на съоръженията за намаляване на скоростта от типа „легнал полицай“ край учебни заведения и детски градини и в кварталите, засилване на видео-контролът в населените места, по-строги санкции за нарушителите като има предложения санкцията да е обвързана с размера на доходите на нарушителя, има предложения за арест на системни нарушители и отнемане на МПС, също така се посочва необходимостта от рекламно-информационни кампании с превантивна цел и не на последно място намаляване на корупцията сред контролните органи.
Относно мерките, които трябва да се предприемат срещу водачи, които управляват МПС след употреба на алкохол над допустимото и/или упойващи вещества от предложените варианти за противодействие 29% избират отговора „да прекарат седмица или две в ареста“, 33% посочват, че нарушителите трябва да полагат обществено полезен труд и 36% искат по-големи парични санкции за тези нарушители. Този въпрос провокира изключително гражданите, които най-често посочваха нуждата от по-сериозно отношение от страна на компетентните органи към проблема, най-честите предложения са арест или затвор за нарушителите, големи глоби, отнемане на МПС и дори полагане на труд в спешни медицински центрове, където се работи с хора пострадали при ПТП.
На въпросът какво спешно трябва да се промени в законите, за да намалеят инцидентите по пътищата анкетираните са посочили следните отговори:
- 33% искат премахване на условните наказания за убийство на пътя;
- 24% намират за необходимо да се увеличат санкциите за шофиране в нетрезво състояние;
- 49% искат да се увеличи в пъти наказанието за убийство на пешеходна пътека, тротоар, при преминаване на червен светофар и след употреба на алкохол или упойващи вещества;
- 48% сочат, че при убийство при гореизброените условия извършителят следва да изчаква приключването на наказателното производство в ареста;
- 14% искат системни медицински прегледи за водачите за наличие на наркотични вещества в кръвта;
- 15% предлагат обществено полезен труд за нарушителите
Отговорите на този въпрос в анкетата надхвърлят 100%, тъй като голяма част от анкетираните са посочили повече от един отговор.
Според 74% от анкетираните най-голямо значение за инцидентите по пътищата на Бургас и региона има поведението на водачите на МПС, 32% намират причината за инцидентите в недобрата инфраструктура и транспортна схема, 2% считат, че проблемът е в застаряващия автопарк в региона и 2% сочат други проблеми като част от тях са и поведението на пешеходците.
При проектирането и изграждането на улиците в Бургас и региона 78,5% заявяват, че на първо място по важност е същите да бъдат безопасни, 27% намират за най-важно обема на трафика и 15% смятат, че основното е скоростта на трафика и едва 1,5% намират цената за определящ фактор. Общият процент на отговорите надхвърля 100%, тъй като някои анкетирани са посочили два или повече отговора.
На въпроса как най-бързо ще намалеят инцидентите с пешеходци в Бургас и региона анкетираните посочват следните отговори:
- 45% смятат, че трябва да има по-високи санкции за водачи и пешеходци
- 25% залагат на поставяне на различни ограничители на скоростта
- 21% намират за необходимо да се поставят огради между платната, които да ограничават пресичането на пешеходците
- 27% разчитат на засилване на видео-наблюдението и видео-контрол
- 24% искат увеличаване на контрола от страна на МВР
- 8% казват, че трябва да се поставят и поддържат предупредителните знаци и маркировките
- 43% виждат решението на проблема в изграждането на пешеходни светофари, подлези и надлези
- 5% вярват на информационно-образователни кампании
Отговорите на този въпрос в анкетата надхвърлят 100%, тъй като голяма част от анкетираните са посочили повече от един отговор.
Интересен факт в анкетата е, че около 2/3 от анкетираните или лично са пострадали в пътен инцидент или техен близък или познат е бил пострадал, което от своя страна обосновава отговора на повечето от анкетираните, че често мислят за проблемите на безопасността на движението в Бургас и региона.
От последния въпрос в анкетата научаваме, че 5% от хората не мислят, че неправителствените организации каквато е сдружение SOS-ПТП представляват важен фактор в борбата с инцидентите по улиците на града ни, а останалите 95% гласуват доверие на НПО.
ПРИЛОЖЕНИЕ №2
СПИСЪК
НА ПРОБЛЕМНИТЕ МЕСТА В БУРГАС И РЕГИОНА
1. ж.к. Меден рудник – с оглед на събраната информация от Анкетите целият ж.к. Меден рудник може да бъде определен като най-проблемен район на града, в който нивото на безопасността на движението по улиците е под критичния минимум. Конкретни места и проблеми посочени от гражданите са:
- няма изградени и обезопасени пешеходни пътеки в района на много от спирките на обществения транспорт
- улицата пред бл. 414 е рисков участък за пешеходци, има завой и автомобили преминават с висока скорост и без видимост
- голям брой анкетирани посочват района на магазин „Билла“ като НЕБЕЗОПАСЕН
- ул. „Въстаническа“ е сред най-често даваните лоши примери за организация на движението – липсват маркировка и пътни знаци, водачи преминават с несъобразена скорост по цялата улица, в районите на училищата и спирките покрай, които минава улицата НЕ са взети мерки за обезопасяването им с пешеходни пътеки, ограничители на скоростта, маркировка и друг вид сигнализация, системно се извършват нарушения на водачи на леки автомобили и маршрутни автобуси, които правят неправилен обратен завой на последната спирка. Тази спирка е най-често срещаното оплакване от жителите на комплекса като ОПАСНО място, без ред и организация на движението като хората настояват за вземане на СПЕШНИ мерки за обезопасяването му и засилване на контрола в района от страна на компетентните органи
- централните и малките улички в района на учебните заведения и детските градини в комплекса не са обезопасени
- неправилно паркирани автомобили в района на целия комплекс принуждават пешеходци, сред които деца и майки с детски колички да се движат неправилно по уличните платна, което е директна предпоставка за пътни инциденти
- организацията на движението в района на Пазара
- подлезът на ул. „Захари Стоянов“ не се използва
- районът на втората спирка на автобус 211 (т.нар. „Лакомата спирка“
- автобусната спирка на ул. Тодор Грудов пред магазин „Бриколаж“ е сочена като проблем за пешеходците
- много анкети определят цялата ул. „Индустриална“ като опасна за пешеходци като се посочват и конкретни по-рискови зони, а именно около стадион „Черноморец“ и бензиностанция „Шел“, за които имаме много сигнали
2. Централна градска част, ж.к.Възраждане и ж.к. Братя Миладинови
- Улиците „Христо Ботев“, „Сан Стефано“, „Стефан Стамболов“ и бул. „Демокрация“ и голяма част от перпендикулярните на тях улици, с които образуват кръстовища са често сочен проблем и от пешеходци, които са попълнили анкетата ни и от водачи, които имат проблеми с неправилно пресичащи пешеходци, т.е. на тези улици наблюдаваме конфликт пешеходец-автомобил, което е основна предпоставка за пътни инциденти в градска среда
- Друг сериозен проблем се очертава кръстовището на ул. „Одрин“ и бул. „Тодор Александров“ /т.нар. „Трапезица/, за което имаме значителен брой сигнали
- В близост до това кръстовище много пешеходци изпитват затруднение и се чувстват застрашени при пресичане на бул. „Тодор Александров“ пред магазин „Билла“
- На кръстовището на бул.„Сан Стефано“ и ул. „Стефан Стамболов“ имаме оплаквания от пешеходци, които са затруднени при пресичане, особено по-възрастни хора, за които продължителността на зелената светлина на пешеходния светофар е недостатъчна
- Кръстовището на ул. „Ген. Гурко“ и ул. „Цар Симеон“ до ЦДГ „Звездица“ не е обезопасено с предпазни огради и ограничители на скоростта пред пешеходните пътеки
- Кръстовището на бул. „Сан Стефано“ и ул. „Гладстон“
- Неправилно паркирани коли в близост до кръстовищата на малките улици в центъра пречат на видимостта и създават предпоставки за ПТП /примери: ул. „Ген. Гурко“, ул.“Оборище“ и „Цар Симеон“, „Трайко Китанчев“, „Гладстон“ и други/
- Кръстовището на ул. „Иван Вазов“ и ул. „Гладстон“
3. Ж.к. „Лазур“ и ж.к „Зорница“
- Т-образното кръстовище на ул. „Константин Величков“ и ул. „24-ти пехотен черноморски полк“ е проблемно за пешеходците, които са често майки с детски колички насочили се към Морската градина на гр. Бургас, както и за водачите, които се спускат по ул. „К. Величков“
- Ул. „Константин Величков“ е често сочена като опасна от кръстовището с ул. „Демокрация“ до Морската градина
- Пешеходните пътеки в района на хотел „Аква“ и хотел „Космос“ (от двете страни) са определени като едни от най-опасните в града при повече от половината от анкетираните граждани
- Липсват достатъчно места за пресичане в района на МБАЛ – Бургас като пешеходните пътеки са много опасни и водачите не се съобразяват с тях
- Няма пешеходни пътеки в района на бл. 48 в ж.к. Зорница
- Движението по цялата ул. „24-ти пехотен черноморски полк“ и ул. „Димитър Димов“, в т.ч. липсват и голяма част от металните капаци на шахтите по тези улици и дясната лента в много лошо състояние
- Малките улички в ж.к. „Лазур“, след като са с подменена асфалтова настилка са се превърнали в „скоростни отсечки“
- Пешеходната пътека в района на бензиностанция „Шел“ в ж.к. Зорница
- Включването в движението от ул. „Панайот Волов“ към ул. „24-ти пехотен черноморски полк“ е затруднено, особено при натоварен трафик
4. Ж.к. Изгрев и ж.к. Славейков
- Най-големият проблем според общия брои анкетирани за региона на гр. Бургас са организацията на двете кръгови движения – кръговото на хотел „Мираж“ и това на изхода на гр. Бургас, посока София (до магазин „Метро“)
- Друго често срещано мнение е след кръговото на изхода на гр. Бургас посока Слънчев бряг (до бензиностанция „Лукойл“), там се прави ляв завой, за да се влезе в Гробищния парк неправилно през обособения му Изход като се пресича главен път с интензивно движение, което създава предпоставки за ПТП
- Кръстовището на ул. „Проф. Яким Якимов“ и бул. „Янко Комитов“ е с означения за кръстовище без конфликт, а то не е такова
- Двата подлеза на ул. „Проф. Яким Якимов“ минават под улицата и излизат преди локалното платно, по което има интензивен трафик и пресичането е опасно за пешеходците
- Майки сигнализират, че е НЕВЪЗМОЖНО да се придвижат с детски колички от ж.к. Славейков до ЦГЧ, цитира се трудният за пресичане бул. „Струга“, особено в района на бензиностанция „Шел“
- Подобно на ж.к. Меден рудник, неправилно паркираните автомобили в ж.к. Славейков и ж.к. Изгрев затрудняват движението на пешеходците по тротоарите и ги принуждават да се движат по уличните платна, което създава риск от инциденти
- Кръстовищата и районите около големите търговски центрове винаги са обект на критика и хората ги намират за райони с повишена опасност, в т.ч. магазин „Кауфланд“, магазин „Сара“ в ж.к. Славейков и пред Бургас Плаза Мол в ж.к. Изгрев
- Бул. „Тракия“ се определя като един „транспортен хаос“ от много от анкетираните като там проблеми имат както пешеходци при пресичането му, така и водачи, които са с ограничена видимост поради множество паркирани автомобили и имат проблеми и при излизане от пресечните и включване в движението на булеварда
- Има предложение за изграждане на пешеходен светофар между комплексите „Изгрев“ и „Славейков“
- В ж.к. Славейков сутрин десетки автомобили на родители с деца спират „на три редици“ пред ЦДГ „Детелина“ и създават транспортен хаос и колапс за движението
5. Други
- По крайбрежната алея посока „Солниците“, която се ползва предимно за спорт и отдих от гражданите често преминават автомобили с висока скорост, което създава рискови ситуации
- Получени са сигнали за масово нарушаване на ЗДвП със служебни автомобили от служители на МВР, Общинска полиция, частни охранителни фирми
- S-образният завой на къмпинг „Европа“, Община Поморие е определен като опасен участък
- Кръстовището зад СОУ „Иван Вазов“ в гр. Поморие
- Лошото състояние на пътната настилка поска кв. Долно езеро стават причина за пътни инциденти
- Имаме подадени сигнали чрез анкетите за провеждане на незаконни състезания с автомобили от неправоспособни водачи в района на футболния стадион в кв. Долно езеро
- Хипермаркет „Джъмбо“ – автобусната спирка на отсрещната страна принуждава посетители на магазина да пресичат високоскоростен път, което е АБСУРДНО; освен това ускорителната лента за напускащите паркинга на магазина просто липсва, което принуждава водачите, които излизат да се включат директно в движението на високоскоростния път
- Подобен проблем имат и хората, които живеят в с. Атия и през летния туристически сезон, когато трафика е най-интензивен е НЕВЪЗМОЖНО да пресекат към автобусната спирка посока Бургас
- На входа на гр. Черноморец има пътен знак „В-27“, забраняващ престоя и паркирането, но хора с табели предлагащи квартири спират автомобилите и по този начин създават предпоставки за ПТП
Поведение на водачите към пешеходците.
Чл. 116
Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към пешеходците, особено към децата, към инвалидите, в частност към слепите, които се движат с бял бастун, и към престарелите хора.
Чл. 117
При приближаване към място, където на пътя или в близост до него се намират деца, водачът на пътно превозно и да средство е длъжен да намали скоростта, а при необходимост да спре.
Чл. 118
При подаден от водач на организирана група деца сигнал с палка „Стоп! Деца", с червен флаг или с ръка, водачите на пътни превозни средства са длъжни да спрат и да изчакат преминаването на децата.
Чл. 119
(1) При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре.
(2) При заобикаляне на спряло пред пешеходна пътека пътно превозно средство водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да се движи с такава скорост, която да му позволи да спре, за да пропусне преминаващите по пешеходната пътека пешеходци.
(3) Пешеходната пътека е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.
Чл. 120
(1) Когато преминаването на пешеходците през пешеходна пътека се регулира с пътен светофар или от регулировчик, водачът на пътно превозно средство е длъжен:
1. при подаване на сигнал, който забранява преминаването - да спре пред пешеходната пътека;
2. след подаване на сигнал, който му разрешава преминаването - да пропусне пешеходците, които все още се намират на пешеходната пътека;
3. да не навлиза на пешеходна пътека, ако не е убеден, че няма да бъде принуден да спре и да остане на пешеходната пътека, след подазане насигнал, които забранява преминаването.
(2) Когато пешеходец, стоящ на банкета или тротоара, сигнализира с ръка за намерението си да премине по пешеходната пътека, водачът на нерелсово пътно превозно средство едлъжен, без да създава опасност за движението, да спре, за да пропусне пешеходеца.
Чл. 121
Когато на платното за движение има вода, кал или дребни камъни, водачът на пътно превозно средство е длъжен да преминава с такава скорост, че да не причини изцапване или нараняване на пешеходците.
Чл. 122
Водачът на пътно превозно средство при приближаване към спиращ, спрял или потеглящ автобус, обозначен с опознавателен знак, че превозва организирана група деца, е длъжен да спре, за да осигури безопасността на децата.
Вместо да се замислите как да пресичате безопасно ,почвате да плюете хората показващи Ви правилата.Тия правила са измислени именно за да се осигури безопасност на движение,не са измислени да дават повод за философстване.Всички произшествия са в следствие на неспазване на правилата за движение.Водача не спазва едни правила,пешеходеца не спазва други и резултата за съжаление е трагичен.Тотална липса на дисциплина и от двете страни.Вместо да ме плюете ,че съм Ви показал де са написани правилата,седнете и прочете правилника и обяснете да децата си къде и как да пресичат.От това зависи техният живот.Научете се да го пазите.Това зависи само и единствено от Вас.По малко време ще Ви отнеме една беседа с децата Ви ,от времето да седите пред компютъра и да цъкате с език.Сами видяхме колко са дисциплинирани пешеходците при последните акции на КАТ.
А след като отговориш на този въпрос, може да кажеш дали си сигурен, че ти никога няма да се чалдисаш нещо и да тръгнеш през средата на улицата.
Тогава близките ти ще се молят на Господ да не се случи да мине някой с висока скорост.
Не знам, толкова ли е трудно да спазвате поне ограниченията на скоростта и да намаляте пред кръстовищата и местата за пресичане? Тогава поне и да ударите пешеходец, вероятността да го убиете е почти нищожен. Става въпрос за населени места, мааму стара, не за магистралата!
а шофьорите като говорят по телефона да не са по-безопасни на пътя?
Извадка от правилникът за движение-"N: 8 "Пешеходна пътека тип "Зебра". Означава се с широки непрекъснати линии успоредно на оста на пътя. Пешеходците имат предимство и пред пътните превозни средства с изключение на трамваите.
N: 9 "Пешеходна пътека". Очертава се с две успоредни прекъснати линии, перпендикулярни или коси към оста на пътя. Пешеходците нямат предимство освен пред завиващите нерелсови превозни средства."
Глава десета
ПРАВИЛА ЗА ДВИЖЕНИЕ НА ПЕШЕХОДЦИ
Чл. 128. Пешеходците се движат в дясната част на тротоара по посока на движението си и не могат да пренасят обемисти предмети, които затрудняват движението по тротоарите, както и предмети, с които могат да замърсят другите пешеходци.
Чл. 129. (1) Пешеходците пресичат платното за движение перпендикулярно, след като се убедят, че няма да пречат на пътните превозни средства, и за възможното най-кратко време.
(2) Пресичането на платното за движение става по продълженията на тротоарите, когато има тротоари.
(3) Когато на платното за движение има очертани пешеходни пътеки, те се използват задължително.
(4) На пешеходна пътека тип "Зебра" пешеходците имат предимство пред останалите участници в движението с изключение на релсовите превозни средства.
Чл. 130. На пешеходците е забранено:
1. Да преминават платното за движение на места, където видимостта е ограничена.
2. Да навлизат в платното за движение непосредствено пред или зад спряло, спиращо или потеглящо пътно превозно средство.
3. Да навлизат внезапно в платното за движение.
Надявам се повече хора да се сетят да прегледат поне веднъж въпросният правилник.
Той Валери да си плати глобите към КАТ, че вече са станалаи към 40 на брой и всички са за превешена скорост!
Заради такива малоумници като теб, дето не помят горното, стават белите.