Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Какви са мръсните тайни на електромобилната индустрия?

Ключови думи: мръсни тайни, автомобилна индустрия, електромобили, скрита човешка цена

Материал на Bloomberg разказва за това какво стои зад лъскавите електромобили, които са носителят на зелената идея, но добивът и обработката на суровини, нужни за производството им, са по-скоро трагични. Разбира се, тук не трябва да бъде обвинявана технологията, а правителствата, които поставят работниците в заводите в тежки условия и неглижират сериозни животозастрашаващи ситуации. Филмът разказва за завод в Индонезия - страната, която до края на десетилетието може да държи две трети от доставките на никел - суровина, необходима за направата на електрическите автомобили. Материалът е излъчен в предаването "Чиста енергия" с водеща Вероника Денизова.

Индонезийският остров Сулавеси, някога покрит с гори, сега е глобален център за добив на никел – ключов елемент за батериите на електромобилите. Световните производители на батерии разчитат на никела от Сулавеси, което има тежки последици за местната общност и околната среда.

В индустриалния парк „Мороуали“, където никеловите заводи заменят джунглите и оризищата, икономиката процъфтява с ръст от 600% между 2015 и 2022 година. Местните обаче плащат висока цена: замърсяване на въздуха от въглищни съоръжения, респираторни заболявания и туберкулоза при децата, причинени от праха и мръсотията.

„Това е място, което заема площ десет пъти по-голяма от Сентръл парк в Ню Йорк. Изглежда като огромна фабрика, която е пусната насред нещо, което е било реално джунгла и оризища, дори преди 15-20 години.“, казва Матю Кембъл от Bloomberg.

Работниците се сблъскват с опасни условия на труд, липса на защитно облекло и чести инциденти. На Бъдни вечер 2023 г. пожар в леярна за неръждаема стомана уби 21 души, а десетки други са ранени. Работници, говорещи при условие за анонимност, разказват за чести травми.

След инцидент в завод на Gunbuster Nickel Industry през 2022 г., когато двама работници изгарят живи, започват протести, които водят до насилие и смъртта на още двама души. Работници се оплакват от липса на корпоративна отговорност и опасни условия на труд.

"Много съм притеснен от инциденти на работа, защото се страхувам, че те може да имат голям ефект върху мен и семейството ми, ако получа трайни увреждания или умра. Случи се инцидент с приятел - окото му беше ударено от искри при рязането на метала. Това причини необратими увреждания“, споделя работник в завода.

Въпреки критиките правителството поддържа политиката за развитие на никеловата индустрия, която държи две трети от световните доставки на никел. Докато политиците и компаниите се възползват от икономическия успех, местните общности страдат от последствията на този бърз растеж.

Тази история подчертава големите разходи и рискове, свързани с производството на „чисти“ електромобили, и напомня за човешката цена зад технологичния напредък.

„Прогнозите на Bloomberg сочат, че със скоростта, с която се развиват събитията, Индонезия може държи две трети от доставките на никел в световен мащаб до края на това десетилетие. Така че ще бъдат доминиращия производител. Това е чудесен пример за това как ние си мислим, че нещо е много обикновено – като да си купиш кола, което хиляди хора по целия свят правят всеки ден - наистина има ефект върху реални хора и места, които са потенциално много далеч от нас“, казва Матю Кембъл, Bloomberg.

Индонезийски индустриален парк „Мороуали“ твърди, че „изисква от всички бизнеси да правят проверка на риска за безопасността и да правят съответните корекции“ и че компаниите, които работят в комплекса, „трябва да отговарят на всички закони и регулации за опазване на околната среда“, както и вътрешно-фирмените насоки за замърсяването.

Gunbuster Nickel Industry твърди, че спазва всички правила за безопасност и търси начини да подобри условията на труд.

Ford твърди, че работи в тясно сътрудничество с доставчици, сътрудници и партньори, за да се справи с всички проблеми, свързани с правата на човека по веригата за доставки и е отдадена на съблюдаването на стандартите за опазването на околната среда.

Tesla твърди, че инвестира значителни ресурси, за да се справи с риска за здравето и околната среда в Индонезия и че преходът към електромобили не би бил възможен без индонезийския никел.

 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Три автомобила катастрофираха в... Инцидентът е марко преди Казичене  "Маркет Линкс": 27% е доверието в кабинета "Желязков" Доверието към Народното събрание също расте, като то получава с 5% повече от стария парламент - 27%
Отвлякоха момиче като на филм 24-годишният водач е от Перник и е задържан Тръмп с "последно предупреждение" към "Хамас": Адска разплата, ако не свободят незабавно всички заложници Това е отстъпление от дългогодишната политика на Съединените щати да не влизат в пряка връзка с терористични групировки
Снощи светът загуби музикална легенда Напусна ни Рой Айръс Остават ли САЩ и Европа партньори? Абсолютно резонно е Старият континент да помисли за собствената си сигурност, без да разчита повече на Съединените щати, гласи коментар на журналиста Асен Генов
Мъж осъди кино за дълги реклами преди филма Сблъсках се със загуби, които не може да се изчислят като пари, написал Абишек Голяма грешка в небето: Изтребител изпусна 8 бомби неволно и уцели... Къщи и църква са поразени по погрешка, няма данни за загинали
За нищо на света не подарявайте тези неща на 8 март Това са изключително глупави подаръци  Бизнесът по морето отново се сблъсква с познат проблем Има недостиг на кадри
А дали тези двамата не играят цирк, за да вдигнат рейтинга на Светлана в "Хелс Китчън" Цирковете станаха прекаленни, май пресолиха Тръмп с "последно предупреждение" към "Хамас" Ето какво пише президентът на САЩ