Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg
Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!
Има ли капан за хората при санирането с пари от ЕС
До 50% от сумата за обновяване ще връщат гражданите при откриване на нарушения от Европейската комисия
За заложени капани от министерството на регионалното развитие при санирането предупредиха депутати, който изслушаха в пленарна зала регионалния министър Андрей Цеков. Бившият строителен министър Гроздан Караджов предупреди, че при откриване на нарушения от Европейската комисия, хората ще връщат между 25 и 50 на сто от вложените в обновяването на домовете им суми, пише Труд.
Депутати обвиниха министър Цеков, че при одобряване на проектите по Плана за възстановяване и устойчивост има деление на “наши” и “ваши”. Депутатът от ГЕРБ Жечо Станков коментира, че има 3000 сгради в листата на чакащите и попита как да обясни на живеещите в два съседни блока, строени по едно и също време в Бургас, защо единият е класиран, а другият - в резерва.
Настимир Ананиев от “Продължаваме Промяната - Демократична България” попита дали има субективизъм в методиката. Гроздан Караджов каза, че от цялата страна са постъпили общо 3086 заявления, от които за финансиране са одобрени 756, или само 25% от всички желаещи.
Проблемите са заложени още в методиката на оценка, подготвена от МРРБ, категоричен бе Караджов. Той изброи три съществени момента, които в бъдеще ще създатат проблеми на хората:
1. Обследванията за енергийната ефективност, която ще се постигне след санирането;
2. При крайните цени за санирането, които се одобряват от общините;
3. Неотчитане спецификата на малките общини и поставянето им в нечестна конкуренция с големите общини;
Караджов каза, че за да постигнат максималния брой точки от 140, много фирми за обследвания са надули енергийната ефективност, която ще се получи след санирането. Прави впечатление, че в някои общини всички панелни блокове са с прогноза да достигнат клас А на енергоефективност, след саниране, което според експертите е практически невъзможно, а носи най-голям брой точки при оценяването. Нещо повече, получават се нереални обещания, които ако впоследствие не бъдат изпълнени, хората ще трябва да връщат пари, предупреди той.
Според бившия министър на регионалното развитие вторият проблем е свързан с общините, които изготвят количествено-стойностни сметки (КСС) по окрупнени показатели. На много места общинските чиновници просто замениха предложените цени с максималните цени на квадратен метър РЗП, определени в насоките за кандидатстване. Така реално добри проекти останаха под чертата, а проекти, които биха могли да бъдат реализирани с по-малко пари, ще получат повече, т. е. ще лишат от нужното финансиране някой друг, който има нужда.
Караджов предупреди, че има дискриминация в начина на оценка на жилищните сгради в малките общини в конкуренция с тези в големите и добре развити общини. В големите общини сградите са с голяма разгъната застроена площ, което автоматично носи в пъти повече точки отколкото точките на по-малките сгради. Големите общини имат и действаща нормативна уредба относно архитектурния облик на градовете и населените места, който критерий също носи допълнителни точки. Това създава несправедлива конкурентна среда, в която малките общини се оказват в нецелесъобразна конкуренция с по-големите общини и градове.
Разбира се, тук отново не е без значение и ролята на МРРБ, което така и не даде ясни указания на общините за съставянето на тези сметки, подчерта Караджов.
“Аз лично имам много резерви и към техническия капацитет на МРРБ, който оценява проектите. Неслучайно избухнаха толкова много скандали по отношение на оценката на проектите и класирането”, категоричен бе бившият министър.
Според него има сериозни проблеми и с документацията и даде пример с това, че МРРБ изисква технически паспорти само на наземните части на сградите, които ще се санират. А по закон техническият паспорт е един, той е за цялата сграда, а не за части от нея. Няма как да се променя според изискванията на тази или онази програма. Затова в момента цари пълен хаос с тези технически паспорти на сградите, които са кандидатствали да се санират, коментира Караджов.
При втория етап на програмата за саниране - с 20% съфинансиране - нещата са още по-драматични, заяви депутатът от ИТН. Като доказателство той изтъкна, че съфинансиране ще се организира трудно в сгради, където живеят много семейства.
Ние не можем да се разберем за входните такси, вие искате да се осигури съфинансиране за няколко хиляди лева на семейство, подчерта депутатът от ИТН.
Министър Цеков съобщи, че с министъра на финансите било уточнено ангажирането на Българската банка за развитие (ББР) за предоставяне на дългосрочни безлихвени заеми, гарантирани от държавата и предоставяни през общинските администрации на гражданите по втория етап от санирането на многофамилните жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост.
Цеков напомни, че 5100 лева е средната стойност на самоучастието при санирането за апартамент от 60 квадратни метра. Към 16 януари бяха подадени 58 проектни предложения по етап 2 на програмата за около 14 млн. лева, като кандидатите са преди всичко по-малки сгради - до 1000 квадратни метра, където постигането на съгласие е по-лесно, допълни министърът.