Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Бургаското пристанище няма да се върне 14 г. назад, ще развиваме туризъм, ИТ и просвета

Министър, парламентарна комисия по транспорт, местна и държавна власт и браншът обсъдиха бъдещето на морската индустрия в Бургас
Ключови думи: бургас, дискусия, синя икономика, пристанище бургас, димитър николов, стойко танков, николай събев, златомира мострова

На двучасова среща в Бургас, каквато не е имало от цели 25 години назад – министър, парламентарна комисия по транспорт, местна и държавна власт и браншът обсъдиха бъдещето на морската индустрия. В дискусията участваха председателят на транспортната комисия в НС Борислав Гуцанов, заместникът му и депутат от Бургас Златомира Карагеоргиева – Мострова, народният представител инж. Петър Кънев, депутатите от „Продължаваме промяната“ Константин Бачийски, Димитър Ташев и Благовест Белев, министърът на транспорта Николай Събев, кметът на Бургас Димитър Николов, областният управител Стойко Танков, директорът на РИОСВ-Бургас Павел Маринов, който е идеолог на проекта „Супер Бургас“, изпълнителният директор на ИАРА Христо Панайотов, директорът на ДППИ Анна Натова, изпълнителният директор на  Пристанище – Бургас Диян Димов, концесионерите на частните портове, представители на бранша, общински съветници и заинтересовани страни.

Всички се обединиха около факта, че чрез такива срещи по най-добрия начин ще се реши какво и как трябва да се направи за доброто на града. „Ние работим с ясното съзнание, че пристанище и град са общ жив организъм и трябва по този начин да се подхожда, когато се говори за ключов за страната ни град като Бургас“, каза председателят на парламентарната комисия по транспорт Борислав Гуцанов, който е експерт по темата и депутат от Варна, където се е провела първата такава среща.

Час и половина ни вест, ни кост от транспортния министър на срещата му в Бургас

За разлика от Бургас, във Варна има възможност и трябва да бъде изграден интермодален дълбоководен терминал, но не от страна на държавата, който след като има всички разрешителни и документи, да бъде даден на дълга концесия, посочи Гуцанов.

Той обясни, че приликите са в това, че за развитието на пристанищата – „Варна Изток“ и от 1 до 7-8 корабно място в Бургас бизнесът, кметът и областният управител трябва да преценят и да създадат атракционни зони в градовете.

„Сега се намираме на територия, която е направена по много добър начин и смятам, че бургазлии разбират и приемат това. За разлика от Варна, в Бургас успяхте да го направите – казвам го като варненец.

Факт е, че на 50 м от нас се намира пасажерският терминал, тук голямата идея е да идват повече туристи“, каза Борислав Гуцанов.

Кметът Димитър Николов и заместникът му по строителството инж. Чанка Коралска

Председателят на Комисията по транспорта Борислав Гуцанов и министър Николай Събев се обединиха около тезата, че новата АМ „Черно море“ няма да бъде само връзка между Бургас и Варна, а между Истанбул – Бургас – Варна – Констанца, за да идват тук и турски туристи.

„Преди години никой не вярваше, че ще привлечем румънските туристи, а в момента те са от най-атрактивните. Следват турските туристи, които в момента са в зимните курорти. Ако им осигурим нужната инфраструктура, това ще бъде и в летните курорти. Зоната за обществен достъп на Бургас е важна, за да привличате туристи“, каза Гуцанов.

Изпълнителният директор на  Пристанище – Бургас Диян Димов и концесионерите на частните портове

Зам.-председателят на транспортната комисия Златомира Карагеоргиева – Мострова на свой ред припомни, че още в генералния план на Пристанище Бургас до 2015 г. е записано, че нерешеният проблем с пътническото яхтено пристанище е подтикнал и към друга идея. „Пристанищната администрация смята за възможно генерално решение, продиктувано от примери от света на определен етап от реализацията на генералната схема да се извадят от активна експлоатация корабни места 1, 2 и 3 и при условия на съвместна експлоатация с Общината там да се реализира пътнически терминал с яхтено пристанище, включително и с привличане на частен капитал.

Но конфликтната точка на днешната дискусия и сред гражданите на Бургас не са тези три корабни места, а недопускането на построяването на хотели, ресторанти и увеселителни съоръжения на останалите две места“, каза Златомира Карагеоргиева – Мострова.

Депутатът от „Продължаваме промяната“ Константин Бачийски  застъпи друга теза. Той предложи пристанището в Бургас да се отвори към града, но само до 6,7 и 8-мо коробано място, разположени към градската част, а останалите от 9-то до 14-то, които са навътре в морето да останат за пристанищни дейности като РО-РО (автомобили, камиони) и РО-ЛО (жп вагони), където товарите са затворени и не запрашават въздуха, както и контейнерни превози. Бачийски подчерта, че Бургас трябва да развива икономиката, а не само обслужващата и развлекателна дейност.

След тези изказвания взе думата кметът Димитър Николов, който заяви, че не е съгласен да допуснем промени, с които да върнем отново тук разтоварване на сяра и на скрап – точно пред Конгресния център.

Директорът на РИОСВ-Бургас Павел Маринов (вляво) и областният управител на Бургас Стойко Танков

„Като бял ден си спомням как един ден тук се разтоварваше сяра, духна един силен вятър, прането стана жълто и четири жени дойдоха при мен с легените и ги сложиха на масата в кабинета ми. Тогава осъзнах за себе си, че тези процеси са необратими. Ние трябва да търсим обществено развитие на тази зона“, каза Димитър Николов. Неговото изказване бе подкрепено и от Борислав Гуцанов, и от министъра на транспорта, които заявиха, че тази зона трябва да се развива в посока туризъм. Към тезата на кмета се присъедини и директорът на РИОСВ-Бургас Павел Маринов, който е идеолог на проекта „Супер Бургас“.

Кметът на Бургас Димитър Николов и депутатите инж. Петър Кънев, Борислав Гуцанов и Златомира Карагеоргиева - Мострова (отдясно наляво)

Кметът Николов отговори и на Златомира Карагеоргиева – Мострова, като обясни, че няма идея на това място да се строят хотели и да се отварят нови ресторанти. „Не виждам тук никакви нови хотели, не искам да е пълно с ресторанти. Не знам кой е казал, че тук има желание да се правят лунапаркове“, каза Николов. (ВИЖТЕ ЦЯЛАТА МУ ПОЗИЦИЯ В ЗАСНЕТИЯ ОТ РЕПОРТЕР НА ФЛАГМАН.БГ ВИДЕОМАТЕРИАЛ)

Той посочи, че в момента ИТ фирмите го търсят да ходатайства пред ДППИ да не ги мотае по 3-4 месеца да си наемат офис в Конгресния център.

Трудно виждам и възможност в центъра на Бургас и да влизат тирове и да разтоварват тук, ние няма да ги пуснем – така отговори кметът и на идеята на кап. Георги Събев, общински съветник от Бургас.

„Трябва да има гъвкавост, както и нови перспективи. Съгласен съм, че пристанището трябва да е отворено към Истанбул и други дестинации, да има пасажерски пътувания, атракции, изкуство. Паркингът в центъра тук е крайно време да се превърне в площад, в зона за развлечение за млади хора. От 3 години тук е филиалът на НХА, а ректорът иска следващия прием да увеличи със 150 студенти, има голям интерес, но няма пространство. Търсим къде да разширим НХА, за да се обучават студенти и да пуснат нови магистърски програми. Някой има ли против това“, попита Димитър Николов.

Министърът на транспорта Николай Събев и Константин Бачийски (с бялата риза) 

Градоначалникът е категоричен, че трябват повече такива срещи, на които детайлно да бъдат сложени на масата всички инвестиционни намерения. „Вие сте стопанинът и с Вас сме партньори. Без Ваше знание тук не може да се случи нито една инвестиция. Нека да не се връщаме на изходни положения, от които сме тръгнали преди 14 години, а да оправдаем доверието на бургазлии и да урбанизираме така територията, че тя наистина да носи ползи не само финансови, но и обществени, дори емоционални за жителите и гостите на Бургас“, обърна се кметът към министъра на транспорта.

Димитър Николов гарантира пълно съдействие на местната власт към държавната в това отношение не само в административен план. „Притежаваме и технически ресурси, за да стигнем до решения, които ще бъдат от взаимна полза. Убеден съм, че не искате да връщате ситуация отпреди 14 години. Именно Борислав Гуцанов и Павел Маринов ме запалиха за тази тема тогава“, каза кметът на Бургас Димитър Николов.

Това е първата подобна среща от 25 години назад

На свой ред Павел Маринов като директор на РИОСВ-Бургас изтъкна, че има редица екологични изисквания и директиви, които не биха позволили връщането на доковете на Морска гара.

Пред Флагман.бг той призна, че в дискусията се разгледаха противоречиви идеи, някои от които са твърде крайни и говорят за връщане на положението на товарни дейности на пристанището, за които отдавна се взе решение да ги няма. „Аз съм сигурен, че Зоната за обществен достъп няма връщане назад и ще я бъде, но във вида, в който е замислена в началото“, каза Маринов и добави, че е интересна тема  къде ще бъдат осъществявани бъдещите товаро-разтоварни дейности.

Към момента обаче има достатъчен капацитет за тази дейност, а концесионерите дадоха задоволителна информация.

„Пристанище-Бургас има възможност за развитие в други аспекти – например свързването на пристанището с индустриалните зони. Бургас е град с интересна локация и предполага въображение да бъдат решени тези въпроси“, смята Павел Маринов.

„Важно е да знаем достатъчни ли са капацитетите, нужна ли е нова специализация за определен тип товари, приемането и изпращането на вагони. Какво виждате като задачи към ДППИ, така че да сме адекватен партньор в региона? Задачата, която формулираме заедно с Вас, става мениджърския договор по конкурса за нов управител на ДППИ, който ще гарантира развитието на Бургас по начина, по който е необходимо. Това ще искаме от него да отчита всеки ден, за да докаже, че работи“, обърна се министър Събев към ръководствата на държавното и частните портове в Бургас. Той ги призова да изпратят предложенията си в стегнат писмен вид, като екипът му ще ги прецизира и разпредели, така че следващата дискусия да се проведе конкретно по тях.

След като изслуша представителите на морската индустрия, министър Николай Събев заяви, че се радва, че е повдигната нашата производителност и имаме капацитетен ресурс. Той обаче изтъкна, че имаме възможност да привличаме още средства от ЕС, който ще активира нови програми, за да няма развитие на две писти в ЕС, за да ускорим развитието на изоставащите държави с общото европейско пространство.

Събев припомни, че наскоро имаше среща с турския министър на транспорта, на която обсъдили възможността Резово да се отвори като пункт за пътници и туристи, както и да се отвори възможност към Малко Търново, след като бъде изградена магистралата и пътят, който позволява движение на тежкотоварен транспорт от там.

 

39
Коментара по темата
39.
*********
22.03.2022 13:09:05
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
38.
Тир
15.03.2022 16:27:31
Какви тирове в центъра на града. Кметът много добре знае, че камионите за пристанището не минават пред центъра, а влизат/излизат през портала до Бургасбус (под моста към Трапезица). И още нещо- навремето 11 корабно място е било Ро-Ро терминал, но нали това ще е конкуренция на Цв. Бориславова (Рибното пристанище), не му отърва!
37.
*********
15.03.2022 15:39:26
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
36.
*********
12.03.2022 23:30:57
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
35.
Свилен
12.03.2022 16:54:59
Варна и Пловдив са много напред. Бургас изостава все повече. Само с туризма не става.
34.
БГС
12.03.2022 14:23:34
Защо референдум да не е по темата на материала? Нормалните общества правят така.
33.
Логиката е....иковомическа
12.03.2022 14:19:32
За да има пристанище трябва да има производство и търговия...тогава идват корабите...турили сте пак каруцата пред коня....
32.
Бс
12.03.2022 14:14:17
С две думи, правителството също работи в полза на определени хора в Бургас, за да могат успешно да развиват хотелския и кръчмарския си бизнес. А пък че се съкратиха толкова хора от пристанището и много фирми преустановиха дейността си.....майната му, Бургас е най-добрият град за живеене.
31.
*********
12.03.2022 13:38:57
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
30.
Аз
12.03.2022 11:54:50
Кое не Ви стана ясно:
1. Държавното пристанище ще стане атракцион (и без това са си пълен цирк). Ще се издържа от такса "паркинг" и от такса "кръчма"!
2. Всички товари се насочватхкъм пристанището на "гелосания"(пристанище Запад) и КРЗ (за незнаещите това беше Корабо-Ремонтен Завод сега е частно пристанище).
3. За сведение преди 20 години в Бургас имаше 30 фирми "корабни агенции", които имаха по 5 до 20 човека високо платени и интелигентни служители (знаеха по 2 езика и не ходеха сханцунг и маратонки на работа). НЯМА ГИ ВЕЧЕ!!! Сега имаме "чалготека", а не караби и от тях нужда няма!!!
29.
Чичо Гошо
12.03.2022 10:13:53
Ами защото може да разчитаме на него и е упорит и ако реши да свърши нещо го прави.
28.
До 27: Морски
12.03.2022 10:12:54
Ами защо за всяко нещо, което е трудно се обръщате към Бачийски , а не към кмета или министрите
27.
морски
12.03.2022 02:43:42
Бачийски, докарай тук и министъра на спорта да видим какво правим със стадионите, защото там положението е повече от плачевно. Хайде, той ст. Лазур явно вече е обречен по много причини. Поне ст. Черноморец да запазим за града. Да се уреди най-после този въпрос със собствеността и инвестиция сериозна ще е нужна там, която едва ли е по силите само на общината.
26.
умно село
12.03.2022 02:14:57
Всички умни глави говорят как тази магистрала щяла да отвори туристическия поток, само да ги светна, че целия ТИР поток ще се насочи към нея и накрая да не се окаже магистралата убила туризма. Където минават ТИРовете туризъм няма, а как ще им кажете тази магистрала е само за туристи.
25.
XAXA
12.03.2022 01:23:45
Стефан Машината и Бисер се скъсаха да пишат коментари във възхвала на работодателя си Бачийски. Няма нужда, всичко виждаме и знаем ;)
24.
Коцка
11.03.2022 23:28:30
Що си пишеш сам коментари жалко в това
23.
Бургазлия
11.03.2022 22:59:15
Бачийски заслужава респект! Пристанището трябва да остане със статут на товарно държавно пристанище. Товари има. Морска гара работи само летния сезон и в този вид като сезонен обект е достатъчно. Кръчмите и хотела ги знаем. Бургас се обезлюдава, като призрачен град е за огромно съжаление.
22.
Докер
11.03.2022 22:47:04
Тази среща е траурна церемония по ликвидиране на Пристанище Бургас. Работещо дружество с товарооборот, с минимален състав от докери и експлоатационни работници ,което носи приходи на държавата ще бъде ликвидирано. За да си построят по още един хотел и няколко заведения първенците на града. Построиха мегаломански сгради, които са празни и се рушат като призрачни кули.
21.
Николай Николов
11.03.2022 22:28:18
Кой каквото и да казва, Бачийчето е супер ентусиаст. Истински визионер за развитието на Бургас, затова продължавам да го харесвам.
20.
Marinero
11.03.2022 22:25:21
Ние нямаме бреговата ивица на Гърция или Турция за да си позволяваме такова разхищение. От пристанища разбират морските лица. От тези събраните там няма нито едно морско лице. Единия е селянин от Ветрен а другите са повечето от каде подя. Цар Фердинанд който построи точно тази част от пристанището сигурно се върти в гроба, че там сега направиха кебапчийници.
19.
Номер 17 калудов
11.03.2022 21:54:11
Това съм аз, трябва и да съм трол , защото се хванах с Коцето
18.
burgas
11.03.2022 21:45:52
на тази среща бе закрито пристанището на бургсс
17.
Димитър
11.03.2022 21:43:36
А той и министъра на транспорта потвърди, че ще има магистрален път до Малко Търново и нов туристически пункт на Резово. Явно Бачийски отново се оказа прав !!! Това ме кефи при него, че има визия да измисля някакви много готини и правилни за региона неща, колко и невероятни да изглеждат в началото и после упорито си се бори за тях и ги реализира напук за всички.
16.
PORT BURGAS
11.03.2022 21:32:32
Един нормален, човек да иска да развива пристанището от към пристанищна дейност, а не само като кафета и ресторанти. Браво на Бачийски, абсолютно прав е че само тази част от към града трябва да е отворена за обществен достъп, а другата част навътре в морето трябва да се развива като пристанищна дейност за товари и то закрити товари, като контейнери и други подобни, в които стоките са затворени и не запрашават и не замърсяват.
15.
*********
11.03.2022 20:53:47
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
14.
Босна
11.03.2022 20:40:06
Прилича на зоупокойна молитва на пристанището.Какво закривате?Работещо дружество!!!Там работят хора,които хранят семейства.Те си вадят прехраната с ръцете си.Не крадат,не взимат рушвети,не разпределят обществени поръчки.Просто работят.А вие какво ще направите?Площад!!!За да оставите безработни и гладни семейства.Какви лицемери!Вечерта ще излезете в новините да ни карате да сме съпричастни с бедните хора,докато в същото време вие ставате причина за хоровата бедност.Безхаберници жалки!
13.
Бургазлия
11.03.2022 20:37:23
Какъв пасажерски терминал, какви пет лева. В Бургас в близките 10 години няма да дойде и един пасажерски кораб. Да забравят за тези туристи. Относно кейовите места- няма държава в света, която е направила на мястото на готови изградени кейови места ресторанти. Всички замесени в тази схема с за пандиза. Келипирджии.
12.
*********
11.03.2022 20:35:06
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
11.
хм
11.03.2022 20:27:40
То барем някой да ходи по пристанищния кей, ами то празно като катакомба досущ като целия ни обезлюден град.
10.
?
11.03.2022 20:23:06
Как пък един журналист не се престраши да ги пита всички тези "експерти", ако пристанището беше тяхно, частно, дали щяха да го развиват по този начин или ще предпочитат времето, когато имаше толкова работа и приходи?! Ей такива хора го унищожиха умишлено. Дошли 4-ри жени да се оплакват за прането?!?! Цяла Бургас се опласва от "Лукойл" и "Кроношпан" и какво? Ами от въглищата, които се разтоварват, да не мирише на мента? Ами от газовия терминал? Ама защото вече всичко е частно и може, нали? Чета и не мога да повярвам какви капацитети ни управляват!?!?!
9.
Шеф на порт
11.03.2022 20:22:47
Да го плюят му е малко на тоя ще го чакаме като празняри 2 часа да разкарва министъра напред назад. И не флагман го заплюха тоя а всеки мислещ човек в залата със смешните му пак грандомански предложения. Ще стане тоз кмет само насън предайте му го това от мен. И да вземе да смени ризаха
8.
Дернев
11.03.2022 20:13:39
Единственото хубаво за Бс, е че се заговори за края на това правителството. И колкото по-скоро, по-добре.
7.
.
11.03.2022 19:58:56
ХАХА ФЛАГМАН ЩО ТОЛКОЗ ГО МРАЗИТЕ И ""ПЛЮЕТЕ""БАЧИИСКИ БЕ!!!!!!!!!!!!!!ХАХА СЪБИРАМ ВСИЧКИТЕ ВИ СТАТИИ И КАТО СТАНЕ КМЕТ ЩЕ МУ ГИ ДАМ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
6.
*********
11.03.2022 19:54:39
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
5.
Шморц
11.03.2022 19:53:36
Тези всичките за нашия Бургас ли говорят или за някой друг? Къде вечерят, че сънуват такива сънища? Какви туристи,какви ИТ технологии и специалисти,какви атракции , пътувания, изкуство? Абе вие новини не гледате ли?
Следващите 2-3 години ще са за чисто физическото ни оцеляване. Чичо ви Путин ви каза в прав текст че обръща гръб на всичко ,което е на запад от Украйна. Няма нефт,няма газ няма торове,няма зърно,няма дървесина.Яжте вурстове...ако ви пратят!
4.
Бургас
11.03.2022 19:52:38
На тоя сладур Бачийски кога му е рождения ден,за да му купя костюм?Слушай случайно попаднал там селяк,има дрескод,който е задължителен.С тая бяла ризка,която не я сваляш,просто си банален.А що се касае за кюмюра,разтоварвай го в полето.Като направиш магистралата за М.Търново,товариш камионите и през ГКПП Резово право в Истанбул!
3.
QRcode
11.03.2022 19:36:19
Браво на транспортния министър, че не играе по свирката на Коцето. Отхвърлил му е умните идеи.
2.
Новият министър да действа твърдо
11.03.2022 19:22:12
Николов и Коралска що тъй жално гледат?
Нямали да се връщат те 14 години назад?
И защо да не се развива пристанището, корабните стоянки и морското дело?
Какъв туризъм, ИТ и просвета ще развива едно пристанище? Уволнявайте всички които погребаха бургаското пристанище. През Соца то беше най-удълбоченото и кипеше от работа. Сега? Има хора за затвора
1.
Pf
11.03.2022 19:14:52
От хиляди заети на пристанището,до 50 барман, рецепционисти и готвачи.Страшно развитие кмете,продължавай да загражда......да не забравиш още някой масонско чучело да сложиш,че да си те спомняме
  Добави Коментар
Падна голямата й тайна Въпреки че е майка на три деца и има натоварен график в националната телевизия, Ева винаги намира време за тренировки Мистериозна болест вкара министър на Главчев в "Пирогов" Сега ми предстои - убеден съм - бързо възстановяване и скоро ще съм отново във въртележката, макар и малко по-внимателно, написа Найден Тодоров
Как зодиите празнуват Коледа Овните са лидери във всичко, и особено на Коледа Взех акъла на всички с това чудно ястие - крехко месо под кашкавалова коричка Супер идея за бърза и ефектна вечеря
Хеликоптер се включи в издирването на 13-годишния Николай На място са доброволци и екипи на полицията и жандармерията Тръмп заплаши да върне Панамския канал под контрола на САЩ Той обвини местните власти, че събират прекомерни такси за използване на съоръжението
Топ синоптик предупреди! Нещо ще се случи на 28 декември Той прогнозира още сняг, но предупреди скиорите да внимават Екшън: Маскиран с качулка мъж нахлу в бензиностанция, задигна целия оборот Той е подал празна чанта на служителя и го е заплашил
Всички жени са луди по него, а той е яростен противник на брака Турският актьор е машинен инженер, който мечтае за кариера в Холивуд Упоени и изнасилени жени: Защо в Телеграм се хвалят с това Изнасилванията се предизвестявали, след което се разпространявали и съответните записи
Внимание! "Светлинно петно" за пет зодии, до края на годината ги очаква... Според астролозите това е страхотен, успешен и щастлив период от време Забравете за шоколада! Дубайска баклава за 15 минути е абсолютния хит на коледната трапеза тази година! Тази рецепта е лесна и с прости съставки