Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Застрашени са основно големите хотели, спадът в туризма ще е до 70% спрямо 2019 г.

Сега, повече от всякога Бургас се нуждае от конкретна дигитална реклама, може би и нов слоган да замести „Най-добрия град за живеене”, каза Живко Табаков
Ключови думи: бургас, туризъм, живко табаков, реклама, 70% спад, новини, интервю

Живко Табаков е председател на комисията по туризъм към ОбС Бургас, общински съветник от Движение България на гражданите, бивш съветник на министъра на туризма в кабинета на Николина Ангелкова, мандат 2014-2017 г. Разговаряме с него по повод предстоящия летен сезон в условията на глобална пандемия заради коронавируса.

-Г-н Табаков, на последната сесия на ОбС-Бургас отбелязахте, че реклама на Бургас не може и не трябва да се прави само през Фейсбук профила на кмета. Излиза, че едва ли не хвалим сами себе си. В тази връзка каква трябва да е кампанията за лято 2020 предвид коронавируса?

-Аз не отричам ползите от фейсбук камапанията, но това са два много различни подхода. Това, което бе толерирано  от страна на администрацията, бе да се възобнови местния шовинизъм и всички бургазлии да споделят определен клип за Бургас на своите си лични профили. Аз обърнах внимание на сесията, че когато правим такава реклама чрез гражданите, ние не таргетираме правилно към кого е насочена тя. Така се получава, че по-голямата част от хората, които ще видят клипа, са техни приятели – хора, които са местни. В този ред на мисли, напомних, че предложението, което бяхме дали през март, бе Община Бургас да възложи на голяма медийна агенция изготвянето на оферта, за изготвяне на проект за цялостна туристическа рекламана. Да знае къде ще се показваме – дали в по-големите, дали в по-малките градове в страната; да се знае какви са таргет групите – млади хора, търсещи забавления; възрастни, идващи за рекреативен туризъм; или други групи. 

Очаква се тежка година. Няма как Бургас да развива своя спортен, конгресен и конферентен туризъм и най-реалистично е ако все пак усепеем да привлечем хора насам, те да дойдат за класическия летен туризъм – заради морето. Ако имаме готовност да действаме сега и да знаем точно към кого и как да насочим рекламата, както и колко пари ще ни струва, можем още след края на пандемията да входираме в Общинския съвет конкретни предложения за развитие на туризма. Сега, повече от всякога Бургас се нуждае от конкретна концепция за дигитална реклама.

-Община Бургас сякаш имаше някаква готовност да започне масово да се рекламира онлайн, в края на м.г. се създаде новият отдел „Туристическа политика”, насочена към дигиталния маркетинг.

-Създаването бе по мое настояване, прието от страната на администрацията. Досега в Общината никога не е имало отдел, който може да обобщи точно и ясно какви са даденостите на Бургас и да осъществява тясна комуникация с бизнеса в града. Инвестицията в дигиталния маркетинг е нещо, което винаги съм подкрепял. Когато обаче говорим по тази тема, този тип реклама винаги трябва да е подплътен с финансови средства. Точно затова искам да се отделят средства, за да могат специалисти да изготвят план за действие. Всичко друго е само добри намерения. Ние знаем какви са ползите от дигиталния маркетинг, но изпълнен през личните фейсбук профили на бургазлии той не може да достигне максималния си потенциал. 

-На всички вече е ясно, че заради пандемията статуквото в туризма вече никога няма да е същото. Бургас е туристически град – към кои групи трябва да се насочи той? Българи, чужденци?

-Най-реалистичните прогнози и очаквания за спасяване на сезона тази година минават през българския пазар. Има голяма неясното по отношение на това  кои пазари ще бъдат отворени за туризъм към България – кои ще са държавите, които ще премахнат ограниченията за напускане на страната. Важно е и кои авиокомпании ще включат в програмите си за полети България като дестинация. Третото е свързано с това дали нашата страна ще е достатъчно сигурна като място за осъществяване на туризъм. Има и друго – ние все още не знаем дали българският бизнес ще предложи конкурентни цени спрямо другите пазари, за да бъде България предпочитана дестинация. Всички тези четири фактора са много важни, защото ако дори в един от тях нещо по веригата се „скъса”, ние не можем да очакваме сезон. Променливите са много. Затова аз съм на мнение, че фокусът на Бургас като реклама трябва да бъде насочен навътре - към родния турист.

-Има ли сериозна опасност за хотелите по Черноморието? Някои от тях със сигурност няма да отворят врати през лятото.

-Очакванията към този момент са основно да са застрашени големите хотели в 7-те национални курорта по Черноморието. Причината за това е, че все още няма изработени правила за действие при установяване на заболял турист. Какви ангажименти трябва да поеме собственикът на голям хотел в такъв случай? Например ако един от клиентите на хотела се окаже носител на коронавируса, в разгара на сезона, трябва ли собственикът изцяло и за своя сметка да поеме карантинирането за 14 дни на всички останали? В такава ситуация, ако той трябва да осигури на негови разноски 14 нощувки, закуска, обед, вечеря за всичките си гости, това е пагубно.  Трябва да се има и предвид, че вече говорим за спад на броя чуждестранни туристи, а те предпочитат големите хотели в националните курорти. Моята лична прогноза, базирана на информация, която получавам от бранша, е, че по-големият процент хотели, които няма да отворят за предстоящи сезон ще са големите и то тези, които са в курортите. 

-Ясно е, че ще има спад, но какъв точно ще е той? Какви са очакванията Ви?

-Това, което със сигурност мога да кажа, е първо, че датата за начало на сезона 1 юли със сигурност не е крайна. Според мен тя е анонсирана от Министерството на туризма за успокоение на бранша и за поддържане на интерес към България като дестинация. В най-реалистичния вариант като прогноза е за жалост мрачен. Спадът спрямо миналата година през 2020 г. ще е в порядъка между 65-70%. 

-Има ли все пак нещо позитивно за туризма, което може да се появи като следствие на коронавируса и кризата?

-За щастие има. На първо място бих отбелязал възможността българите да преоткрият родната си страна като туристическа дестинация, да летуват на българското Черноморие и догодина отново да се върнат. На второ място е големият брой на завърнали се от чужбина. С други думи тази година може и браншът да не изпитва чак толкова крещяща нужда от кадри. Очаквам и по добро обслужване, което досега липсваше заради недостига на работна ръка. Има и друго, че ако страната ни запази сравнително ниския брой на заразените, тя вече да стои по различен начин на световната карта. 

-Заговори се за Слънчев бряг като курорт с чист въздух, че можело да се използва за лечение на белодробни заболявания...

-Определено мога да опонирам на такова твърдение. Два са курортите с доказан климат, влияещ положително на здравето на хората. Това са Свети Влас и Сандански. Но все пак няма нищо лошо в това да рекламираме по този начин и Слънче бряг. Когато обаче се говори по тази тема е много важно как се говори и как стига информацията до крайния потребител. Това ни връща на начина, по който Бургас и региона трябва да се рекламират. 

-А нуждае ли се Бургас от нов слоган заради новите условия? Привлича ли още интерес „Най-добрият град за живеене”?

-Когато говорим за българските туристи, смятам, че не е най-удачна формулировката „Бургас – най-добрият град за живеене!”. Туристите не идват тук, за да живеят. „Посетете различния Бургас” в конкретната ситуация би бил лозунг, който би имал много по-голям ефект. 
 

14
Коментара по темата
14.
тук всички парлеу франсе
01.05.2020 16:07:09
A ве тиквите старейшини в ГЕРБ да гледат прогнозите за месеци напред МАЙ и ЮНИ ЩЕ са РЕКОРДНО ВИСОКИ температури ето дне 1МАЙ във БУРГАС е 26 ГРАДУСА очертава се перфектно време за ТУРИЗЪМ и хотелите спокойно МОГАТ не от 1ЮЛИ а от 1ЮНИ да започнат аки не с германски и руски то поне с родни бг а също и румънски туристи идващи с автомобили
13.
Smith
01.05.2020 07:35:11
Във всички нормални държави помощите за офшорни фирми са ограничени, но тук е държавата на Борисов-Пеевски и крадците ще бъдат обезпечени както винаги с наши пари.
12.
Пепел
30.04.2020 23:57:15
Ебасиии цензурата тодор живково време 90% от недоволните коментари изтрити.. Не си уважавате читатешите лошо
11.
Бот
30.04.2020 23:24:55
Този е гений. Хубавото било, че няма да има недостиг на персонал, защото никой няма да търси. Готов е за министър на туризма
10.
Уво 98/ 3 рота 3 взвод 3 отделение!
30.04.2020 22:23:35
Щом е за големите хотели да не ни занимават, те са на държавни крадци мутри и близки до политическите съсловия мезависимот от коя партия. Дано да фалират така или иначе обаче няма, защото сега милярдите помощи ще ги разпределят точно пак за такива като тях, а на тях им е през оная работа за сезона.Само за бачкерите по хотелите ще се усети, но те без тва много не обичат да им плащат и ги сменят като тактика. Та това е реалността.
9.
*********
30.04.2020 21:49:23
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
8.
*********
30.04.2020 21:36:01
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
7.
Такава е реалността
30.04.2020 20:31:02
Абсолютно реално го е написал човека! Вие какво мислите, че в тази неясна ситуация има работещи решения, освен да се дават държавни пари? Големият туристически бизнес е тромав, няма как да реагира в тази обстановка. Тотално зависим от външни фактори. Ама помислете на кого е този бизнес и дали ви пука за него? Едва ли им пука и на доскоро заетите за жълти стотинки в него. Едва ли им пука и на доскорошните им партньори и подизпълнители останали със вземания от няколко сезона назад. Важно е да се измисли стратегия за спасяване на средния и дребния туристически бизнес, малките агенции и хотели. Да има разработена и одобрена от държавата процедура за работа в условията на оценен риск от зараза.
6.
*********
30.04.2020 19:59:47
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
5.
Курротист
30.04.2020 19:56:19
Начиии тук съм само за да чета коментарите и да преброя колко ще бъдат изтрити. Не,че ме интересува какво предлага тоя невероятен капацитет със синьото костюмче
4.
*********
30.04.2020 19:41:44
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
3.
Asas
30.04.2020 19:28:55
Хора разберете ,че туризма и транспорта са отраслите, които са сринати в момента и още доста години ще са в криза. Инвестирайте в лека промишленост , земеделие, зелена енергия , ако искате дори в бизнеси свързани с повишаване на имунната система ,но туризма във вида , в който се разви в Бургас и региона е обречен.
2.
0_0
30.04.2020 19:22:18
Толкова да не си наясно че дори не е смешно, един договор със сериозна фирма в туризма не си подписал, повтарям туризъм! нощувки, ранни записвания, екстраси, хендлинг, работа с посолства, митнически контрол, миграция, летищно обслужване, авиокомпании, екскурзии, чартърна програма кой къде какво плаща идея си нямаш, услуги от тип транспорт НЕ са туристическа дейност! иначе си пълен с идеи ама една не става, като тая да ставаш....... няма да го напиша че ще ме изтрият безпристрастната медия
1.
Аз
30.04.2020 19:12:39
Ей,ама и този един разбирач,че нямам думи. Кой от тези завърналите се от чужбина ще отиде да работи за 600 лв и накрая няма да му ги дадат както е масовата практика по черноморието,не ми е ясно. Хората завърнали се от там заминават отново там. С българските туристи е същото. Ще си ходят по Гърция,защото там тази година ще е идеално откъм промоции,а нашите гладници...е ми...да мрът от глад
  Добави Коментар
За бургазлии това е перфектното предястие - калмари с чуден чеснов сос Това е тайната рецепта на хората от морето  Президентският вот в Румъния: На първи тур води критик на НАТО, социолозите му даваха едва 5%Президентският вот в Румъния: На първи тур води критик на НАТО, социолозите му даваха едва 5% Калин Джорджеску получи 22 на сто подкрепа 
7 нездравословни храни, които да избягвате Инстантни спагети са едни от тях Българските гори са едно от местата с най-голямо биоразнообразие в Европа
„Жени като Дебора Михайлова“: Урсула фон дер Лайен спомена българката на Деня срещу насилието над жени (ВИДЕО) Една на всеки три жени става жертва на насилие в някакъв момент от живота си Близо 5% от българите са пристрастени към спиртните напитки За 2024 г. страната ни се нарежда на осмо място по консумация 
Китайци луднаха по това място у нас Πлaнинcĸият peгиoн ce пpoмoтиpa нa ĸитaйcĸия пaзap, блaгoдapeниe нa пoпyляpнocттa нa село, свързано с кулинарно изкушение Жена се закани да се изкъпе във ВиК Последните седмици квартал Виница във Варна често е на режим, а на хората започна да им писва
„Витошка“ е сред най-скъпите търговски улици в света Докладът обхваща 138 локации по целия свят и подрежда търговските улици според тяхната привлекателност за международни и местни търговски марки Никой не вярва, че този течен шоколад е домашен, вкусът му е неустоим Приготвя се само за около 10 минути
Мъж изгони съпругата си от бащината ѝ къща и се опита да я удуши пред полицаи Трима мъже са задържани за насилие спрямо жените си в Софийско за една вечер Теле вкара бургазлия в болница Мъжът е с фрактура на таза