Застрашени са основно големите хотели, спадът в туризма ще е до 70% спрямо 2019 г.
Живко Табаков е председател на комисията по туризъм към ОбС Бургас, общински съветник от Движение България на гражданите, бивш съветник на министъра на туризма в кабинета на Николина Ангелкова, мандат 2014-2017 г. Разговаряме с него по повод предстоящия летен сезон в условията на глобална пандемия заради коронавируса.
-Г-н Табаков, на последната сесия на ОбС-Бургас отбелязахте, че реклама на Бургас не може и не трябва да се прави само през Фейсбук профила на кмета. Излиза, че едва ли не хвалим сами себе си. В тази връзка каква трябва да е кампанията за лято 2020 предвид коронавируса?
-Аз не отричам ползите от фейсбук камапанията, но това са два много различни подхода. Това, което бе толерирано от страна на администрацията, бе да се възобнови местния шовинизъм и всички бургазлии да споделят определен клип за Бургас на своите си лични профили. Аз обърнах внимание на сесията, че когато правим такава реклама чрез гражданите, ние не таргетираме правилно към кого е насочена тя. Така се получава, че по-голямата част от хората, които ще видят клипа, са техни приятели – хора, които са местни. В този ред на мисли, напомних, че предложението, което бяхме дали през март, бе Община Бургас да възложи на голяма медийна агенция изготвянето на оферта, за изготвяне на проект за цялостна туристическа рекламана. Да знае къде ще се показваме – дали в по-големите, дали в по-малките градове в страната; да се знае какви са таргет групите – млади хора, търсещи забавления; възрастни, идващи за рекреативен туризъм; или други групи.
Очаква се тежка година. Няма как Бургас да развива своя спортен, конгресен и конферентен туризъм и най-реалистично е ако все пак усепеем да привлечем хора насам, те да дойдат за класическия летен туризъм – заради морето. Ако имаме готовност да действаме сега и да знаем точно към кого и как да насочим рекламата, както и колко пари ще ни струва, можем още след края на пандемията да входираме в Общинския съвет конкретни предложения за развитие на туризма. Сега, повече от всякога Бургас се нуждае от конкретна концепция за дигитална реклама.
-Община Бургас сякаш имаше някаква готовност да започне масово да се рекламира онлайн, в края на м.г. се създаде новият отдел „Туристическа политика”, насочена към дигиталния маркетинг.
-Създаването бе по мое настояване, прието от страната на администрацията. Досега в Общината никога не е имало отдел, който може да обобщи точно и ясно какви са даденостите на Бургас и да осъществява тясна комуникация с бизнеса в града. Инвестицията в дигиталния маркетинг е нещо, което винаги съм подкрепял. Когато обаче говорим по тази тема, този тип реклама винаги трябва да е подплътен с финансови средства. Точно затова искам да се отделят средства, за да могат специалисти да изготвят план за действие. Всичко друго е само добри намерения. Ние знаем какви са ползите от дигиталния маркетинг, но изпълнен през личните фейсбук профили на бургазлии той не може да достигне максималния си потенциал.
-На всички вече е ясно, че заради пандемията статуквото в туризма вече никога няма да е същото. Бургас е туристически град – към кои групи трябва да се насочи той? Българи, чужденци?
-Най-реалистичните прогнози и очаквания за спасяване на сезона тази година минават през българския пазар. Има голяма неясното по отношение на това кои пазари ще бъдат отворени за туризъм към България – кои ще са държавите, които ще премахнат ограниченията за напускане на страната. Важно е и кои авиокомпании ще включат в програмите си за полети България като дестинация. Третото е свързано с това дали нашата страна ще е достатъчно сигурна като място за осъществяване на туризъм. Има и друго – ние все още не знаем дали българският бизнес ще предложи конкурентни цени спрямо другите пазари, за да бъде България предпочитана дестинация. Всички тези четири фактора са много важни, защото ако дори в един от тях нещо по веригата се „скъса”, ние не можем да очакваме сезон. Променливите са много. Затова аз съм на мнение, че фокусът на Бургас като реклама трябва да бъде насочен навътре - към родния турист.
-Има ли сериозна опасност за хотелите по Черноморието? Някои от тях със сигурност няма да отворят врати през лятото.
-Очакванията към този момент са основно да са застрашени големите хотели в 7-те национални курорта по Черноморието. Причината за това е, че все още няма изработени правила за действие при установяване на заболял турист. Какви ангажименти трябва да поеме собственикът на голям хотел в такъв случай? Например ако един от клиентите на хотела се окаже носител на коронавируса, в разгара на сезона, трябва ли собственикът изцяло и за своя сметка да поеме карантинирането за 14 дни на всички останали? В такава ситуация, ако той трябва да осигури на негови разноски 14 нощувки, закуска, обед, вечеря за всичките си гости, това е пагубно. Трябва да се има и предвид, че вече говорим за спад на броя чуждестранни туристи, а те предпочитат големите хотели в националните курорти. Моята лична прогноза, базирана на информация, която получавам от бранша, е, че по-големият процент хотели, които няма да отворят за предстоящи сезон ще са големите и то тези, които са в курортите.
-Ясно е, че ще има спад, но какъв точно ще е той? Какви са очакванията Ви?
-Това, което със сигурност мога да кажа, е първо, че датата за начало на сезона 1 юли със сигурност не е крайна. Според мен тя е анонсирана от Министерството на туризма за успокоение на бранша и за поддържане на интерес към България като дестинация. В най-реалистичния вариант като прогноза е за жалост мрачен. Спадът спрямо миналата година през 2020 г. ще е в порядъка между 65-70%.
-Има ли все пак нещо позитивно за туризма, което може да се появи като следствие на коронавируса и кризата?
-За щастие има. На първо място бих отбелязал възможността българите да преоткрият родната си страна като туристическа дестинация, да летуват на българското Черноморие и догодина отново да се върнат. На второ място е големият брой на завърнали се от чужбина. С други думи тази година може и браншът да не изпитва чак толкова крещяща нужда от кадри. Очаквам и по добро обслужване, което досега липсваше заради недостига на работна ръка. Има и друго, че ако страната ни запази сравнително ниския брой на заразените, тя вече да стои по различен начин на световната карта.
-Заговори се за Слънчев бряг като курорт с чист въздух, че можело да се използва за лечение на белодробни заболявания...
-Определено мога да опонирам на такова твърдение. Два са курортите с доказан климат, влияещ положително на здравето на хората. Това са Свети Влас и Сандански. Но все пак няма нищо лошо в това да рекламираме по този начин и Слънче бряг. Когато обаче се говори по тази тема е много важно как се говори и как стига информацията до крайния потребител. Това ни връща на начина, по който Бургас и региона трябва да се рекламират.
-А нуждае ли се Бургас от нов слоган заради новите условия? Привлича ли още интерес „Най-добрият град за живеене”?
-Когато говорим за българските туристи, смятам, че не е най-удачна формулировката „Бургас – най-добрият град за живеене!”. Туристите не идват тук, за да живеят. „Посетете различния Бургас” в конкретната ситуация би бил лозунг, който би имал много по-голям ефект.