Кои са богаташите с най-скъпи яхти в България
Щастието не се купува с пари, но можеш да купиш яхта която да те отведе до него. Тази мисъл се приписва на Джони Деп, а отдавна е известно, че плаващите дворци са нещо много повече от скъпа играчка или сбъдната мечта. Елитен кораб е и много добра инвестиция.
Казват, че половината от яхтите в Европа принадлежат на британци. В България обаче през последните години също се наблюдава голям интерес към луксозните лодки. От екзотика те все повече се превръщат в стандартно развлечение за заможните хора. Седмица на яхта в морето, казват, че излиза колкото почивка в луксозен хотел, но пък е далеч по-вълнуващо.
Нова лодка „Cranchi” за 39 600 лева, например, си е купил бившият вътрешен министър Богомоли Бонев. Той обаче е продал друг екземпляр от същия бранд за 100 000 лева през 2018 г. Сделките са отбелязани в последната имотната декларация на неговата съпруга депутатката Нона Йотова. Богомил Бонев е един от близо 3000-те заможни българи, собственици на плавателни съдове. Поне такъв е броят на онези, които са ги регистрирали в Морската администрация. Според експерти във високия клас яхти най-търсените са между 70 и 85 фута, нови или най-много тригодишни. Те струват от 1,6 до 4 млн. евро. Търсят се и плаващи дворци над 30 метра, като техните цени стартират от 7 млн. евро. Разбира се, някои от тези лодки са бизнес инвестиция. По Черноморието такива яхти се търсят за сватби и различни партита.
Иначе всяко лято луксозните морски „играчки” събират погледите и въздишките на туристите по морските пристанища.
Разбира се, плаващите „вили”, акостирали по курортите из Черноморието, са далеч от блясъка на яхтите в скъпите пристанища по Ривиерата, Сардиния, някои от гръцките острови, но има и такива екземпляри, които леко се доближават до тях. Запознати уточняват, че най-скъпите яхти, чиито притежатели са българи, са оставени на котва по луксозни дестинации из цял свят и дори не са се появявали в Черно море.
Строителните предприемачи Динко и Йордан Диневи, за разлика от много други богаташи, никога не са крили, че притежават яхти. Още преди години те триумфират с престижния бранд „Ферети”. Морското им бижу е дълго 25 метра, а цената му е над 4,5 млн. евро и има джакузи на палубата. Друга екстра е, че притежава система за намаляване наполовина на страничното клатене. При това този модел е само една от лодките им за морски пътешествия. Преди години Диневи купуват и яхтата на застреляния бос на ВИС Георги Илиев. Когато той я придобива, цената й е 3 млн. евро. Дълга 24 метра, има две палуби и четири луксозни каюти, но Мая Илиева се разделя с нея. Яхтата е била на пристанището край Слънчев бряг и през август 2005 г., когато Георги Илиев е разстрелян показно пред дискотека „Мултиплейс” в курорта. Туристическите босове братя Диневи преди години изградиха и пристанище за скъпите лодки –
„Марина Диневи” в Свети Влас, което може да побере до 300 яхти.
Бизнесменът Румен Гайтански-Вълка,
който кара от години най-скъпите автомобили в България, казват, че притежава и най-луксозната яхта. Тя била дълга към 40 метра, но е закотвена някъде из Средиземно море. Скъп модел яхта има и строителният предприемач от Несебър Чавдар Александров, който е изкушен от морските спортове и доскоро ръководи федерацията по ветроходство. Според запознати неговата лодка е дълга 32 метра и също има джакузи на горната палуба. Той обаче също не я е закотвил в българско пристанище. Преди време я държал в Дубай, а после я оставил в Средиземно море.
Христо Стоичков също има яхта, но тя била по-малка, само 13 метра. Носи името „Принцеса Мариана” в чест на съпругата му.
Запален яхтсмен е и бившият просветен министър Даниел Вълчев. Той обаче ползвал яхтата на брат си.
От години се знае, че голям любител на яхтите е почетният председател на ДПС Ахмед Доган. При това също не се криеше, а беше оставил лодката си на пристанището в Созопол.
Друг собственик на лукзозна яхта е бизнесменът Валентин Златев. Той обаче я е подарил на съпругата си Люба, казват запознати. Плаващият дворец е дълъг над 50 метра, има два басейна, джакузита, фитнес център, седем бани, всякакви удобства, плюс каюти за персонала, твърдят експерти.
Една от най-скъпите яхти в България е собственост на морските вълци от компанията ТИМ – Марин Митев и Иво Каменов. Те също не я държат в нелегалност, а още преди години я показаха във водите край Какао бийч в Слънчев бряг. Дори се счита, че лодката на застрахователната компания „Армеец”, която е от бранда „Ферети”, е най-скъпата в България – за над 16 млн. евро. Под борда й имало супермощна моторница и два джета.
Милкана и Мирослав Станев, дъщерята и зетят на оперната прима Александрина Милчева преди години събират погледите в Балчик с яхтата си, наречена „Скития”. Тя е дълга 14 метра. Сред шоумените също има любители на „яхтинга”. Техен фен е Слави Трифонов, а Денис Ризов пък има документ за капитан.
Да не пропуснем и известните ценители на лукса – семейство Евгения и Николай Баневи. След като прекарват летата в „Русалка” естествено е да имат и яхта. Впрочем още на сватбата им техните кумове Весела и Димитър Барбукови им подаряват 10-метрова яхта, а Баневи им връщат жеста с червено „Ферари”. Сега обаче яхтата на подсъдимите приватизатори е описана от Комисията по конфискациите.
Друга потънала в мрака ценителка на морските дворци е Ружа Игнатова, която се издирва от ФБР за финансови измами. Преди години, когато се представяше наляво-надясно за най-успешната бизнесдама едва ли не в цяла Европа, тя закотви 40-метровата си лодка „Давина“ на Морската гара в Бургас. Казват, че яхтата й струвала 15 млн. евро. Според източник на „Уикенд”, в момента яхтата е в Дубай и се полза от виден подземен бос.
В пълна мистерия са обвити и имената на онези петима големи български новобогаташи, които преди време си купуват лодки, известни с ред ценителите като „яхтите на Джеймс Бонд”. Трудна е да се засекат кои са, понеже не закотвят луксозните си придобивки на нашите пристанища, а предпочитат Средиземноморието.
Експерти споделят, че мнозина от заможните българи първо наемат яхти, а след това се пристрастяват към почивката върху вълните и си купуват морските „вили”.
Въпреки че лодките, регистрирани в България, стават все повече, собствениците им предпочитат да ги закотвят най-вече в близките гръцките пристанища. Нищо че у нас има и стари, и нови яхтени марини – в Балчик, Несебър, Созопол, Златни пясъци, Сарафово, Поморие, Черноморец и др. Гърция обаче остава далеч по-предпочитана, понеже предлага по-интересни маршрути за морски пътешествия. Освен това страната предлага по-облекчени откъм бюрокрация процедури, а също и доста по-ниски цени. У нас годишната аренда е от 750 до над 2500 евро. Затова в гръцките пристанища из Халкидики до 30% от закотвените яхти били български. Средиземноморието също е сред любимите дестинации за нашите яхтаджии. Освен всички други удобства, там сезонът продължава по-дълго, отколкото в Черно море. Каквото и да си говорим, прав е Джони Деп. Трудно е да се види на яхта тъжен и нещастен човек.