Субсидирането на чартърните полети ще доведе само нископлатени туристи у нас, последиците ще са негативни
Борис Минчев е управител на един от градските хотели в Бургас. Той е с дългогодишен опит в бранша и има ясна визия за развитието на туризма в България. Според него субсидирането на чартърните полети от страна на държавата ще има ефект само в краткосрочен план. Плашещ ли е спадът в туризма у нас през настощия сезон и какво трябва да се предприеме за привличане на високоплатени туристи – разказва Борис Минчев пред Флагман.бг:
- Г-н Минчев, как приемате идеята на премиера Бойко Борисов държавата да инвестира 15 млн. лв. за дотиране на чартърните полети? Тази мярка ще спаси ли туризма у нас?
- Субсидирането на чартърните полети е краткосрочно решение, ще доведе само нископлатени туристи у нас. Тази мярка ще събуди туризма за една-две години, но за дългсрочен план не е добре. Ще има негативни последици.
- В какво се изразяват тези негативни последици?
-Икономически няма да е добре. Нека бъдем реалисти за България. Държавата ще даде 15 млн. лв. и срещу това няма да получи 16 млн. лв. със сигурност. Тоест от бюджета ще излизат едни пари, които ще отидат 100 % в частни ръце. Ще влязат в държавната хазна някакви данъци, но те няма да са 15 млн. лв., даже няма да се доближават до тази сума. Така държавата реално ще губи. Печелят хотелиери, печели и персоналът, но това нещо е изкуствено подпомагане. Може да направим аналог – едно време при социализма беше хубаво, по същия начин подпомагаха предприятията и тази формула работеше. Хората бяха щастливи, но това беше всяка година. Ако държавата сега каже – оттук нататък 20 години ще субсидирам туризма, да, може би тогава ще има ефект. Но по този начин какво правим – парите отиват в частни ръце, може би хотелиерите, които не искат много да работят, ще спрат развитието си, тъй като то е субсидирано вече, ще си има туристи и всичко ще е прекрасно до един момент, когато някой реши това нещо да спре. Тогава вече няма да да има оправия. Това ще бъдат последиците.
- Други държави с пазарна икономика имат практика да подпомагат туризма, субсидирайки полетите - Турция и Гърция, например, нима техните управници не са си направили сметката?
-Така е, разбира се, но ние пренасяме чужд опит без мисъл за нашите условия. Ние, сравнявайки се с Турция, напр., трябва да имаме предвид факта, че те не са в Европейския съюз. Техният туризъм също е изкуствено напомпан. Има резултат, но в един момент и там ако държавата реши да спре, хотелите няма да могат да се самоиздържат. В Гърция може да е красиво, мечтаната дестинация за много българи – хубави плажове, чисто и топло море повече от четири месеца, но пък хотелите им – като база и обслужване, са под всякаква критика. В това отношение ние сме много по-добре и от тях, и от много западни европейски страни. При нас единственият проблем е, че хората са бедни, нямат пари. Защо се налага това субсидиране? Защото самолетните компании са най-важните в туризма. Без тях не може да има туристи, но пък те не могат да летят празни. Ние много искаме да дойдат гости от западния и източния свят, миналата година показаха, че може да стане, обаче ние не летим към тях. Повтарям - ние не летим.
- Да, действително през миналата година, след като Райънеър стъпи в Бургас и пусна полети от и до 11 различни дестинации, привлякохме много туристи. Каква бе според вас причината нискотарифната авиокомпания да се откаже от морския град?
-Райънеър си признаха, че много са харесали Бургас, хората, кмета Димитър Николов, но казаха и болезнената истина – че българинът няма пари и не може лети към тези дестинации. В Германия хората са дали 200 еврро за билет, а ние с 20 евро не можем да си купим. И не самолетният билет ни притеснява, а цените в Европа. В западните държави трябва да си бръкнем в джоба и да извадим минимум 120 евро за нощувка за няколко дни. У нас 30 евро е средната цена в България, а в Европа е 73 евро. Това е нашият проблем.
-В началото на туристическия сезон тръгна невиждана негативна кампания за срив на туризма в България. Как са нещата към този момент?
-Аз мисля, че не е толкова стряскащ спадът. Според мен трябва да се направи финансов анализ и да се види чак толкова ли е тежко положението. Ние се сравняваме с една върхова година – 2018 г., когато нискотарифната компания Райънеър стъпи в града. Ние не спадаме, а се връщаме в нормалното положение на нашия туризъм. Нещата са комплексно свързани – не е само защото Райънеър ги няма. Трупаха се нещата, което доведе до този резултат, който не е чак толкова драстичен и трагичен. Трябва да работим за по-качествени туристи. По-високо платени.
-Как трябва да действаме в дългосрочен план – да ги привлечем и да ги задържим, за да се върнат отново и отново в България – подобрение на материалната база, инвестиране в персонала – какво точно трябва да направим?
-Нашият туризъм, нашата база и нашето обслужване в много направление са в пъти по-добрe от западното. Те имат много проблеми, експлоатацията на хората е изключително голяма, заплатите не са чак толкова по-големи от нашите. Там в хотелите работят за по 1000 евро. Съответно това е нищо за тях. Отношението към клиента не е каквото би трябвало да бъде. Причината е, че имат много туристи. И в един момент не ги интересува кой ще е доволен и дали би се върнал отново. В Барселона например има плакати на терасите на хората, на които и пише “Tourist, go home!”. Те откровено казват на гостите си - Не ви искаме! И правят 400 евро нощувката и въобще не ги е грижа. А при нас – държавата вместо да спонсорира туризма, трябва да направи страната по-разпознаваема за западния свят. С реални действия! Да се промотира страната, да се показват местните забележителности, атракции, занаяти. В тази насока трябва да се работи.
- България, курортните общини, бизнесът редовно участват в най-различни туристически борси, няма ли резултат от тях?
-Участваме, да, но трябва да има резултат. Значи няма смисъл да продължаваш по същия начин, спираш, анализираш какво става, кои са проблемите и се пренасочваш в друга посока. Реално ние имаме частен туризъм и частен бизнес от 30 години, което е много малко, за да направим нещо и да се сравняваме със западните страни, които имат бизнес от 300 години, така че те имат някакви традиции. Ние вървим по техния път в момента. Предишният туризъм у нас беше много хубав, той беше връх в България, по времето на Балкантурист. Но това е друга система, ние вече не можем да въздишаме по нея.
Визите за Русия трябва да отпаднат моментално, или да се дават веднага на границата. Преди няколко дни си направих труда да проверря – тази тема е актуална от 2009 година – посолства, новооткрити консулства – много неща се направиха за Русия, но от 10 години този проблем не е решен. Време е да осъзнаем, че България трябва да си гледа икономическия интерес. Казвам Русия, защото е един огромен близък до нас пазар, който дава обеми, запълняемост на местата. А тогава ще се вдигне и средната цена. Ние трябва да работим със страните, които са ни съседни – да привлечем румънци, руснаци, гърци, турци, украинци, които все повече се забелязват през последните години у нас. Тези тип групи не идват на почивка, а на екскурзия, не ходят с хавлиите и топките на плаж. Това са обилно групи, които засягат нас като градски хотел. Днес са в Бургас, утре в Несебър, вдругиден в Пловдив, например. Обикалят забележителностите и носят приходи. Трябва да работим и в тази посока.
- Идеята с полетите на Райънеър не беше ли именно такава – да има ежегодни полети, за да се развие този вид туризъм
Да, но както вече споменах - българите не летят. Много са малко тези, които се навиват. Дори Райънеър да направи 5 евро полета в посока, там като отидеш ще платиш много, ще дадеш повече от половината си заплата за един уикенд. Няма как да се навият хората. Ако ние пътуваме и хората идват тук, не само Райънеър, но и други компании ще отворят бази тук. Има и друг проблем – разходите на хотелите. Аз бих предложил на държавата да погледне и разходите на хотелите. Цената на нощувката остава същата от години насам, но разходите се увеличават.
Сивият сектор е е другият проблем, към който държавата трябва да се насочи. Той трябва да се ликвидира. Веднага ще ви дам и пример. Близо 12 % спад на пристигналите пърници отчитаме за месеците юни и юли, това са по данни на Летището в Бургас. А Статистическият институт казва 3 % спад на нощувките. Колегите, които са на светло, подават данни към Института. И според тези данни няма никакъв спад. Разликата е там – в сивия сектор!
автоматично държавата подпомага големите хотели, които са на батко и братко, приходите на населението намаляват.....изчезва перо в предлагането - малки хотеляета и ресторантяета... според мен е добре да се направят стимули за подпомагане на дребния бизнес и общините за подобряване на инфраструктурата - по-дългосточна мярка от изсипването на едни пари на някого.
Да ходят другаде с претенциите син билет и ням
Само да са платили стотинка от бюджета купувам си еднопосочен билет и от мен няма да видят и стотинка данък!!!
Кое е различното?
Платежен турист ще си купи нискатарифна щайга? Няма такова чудо освен в главата на посткомуноидния имбицил!
Туриста иска да го глезят, защото си оставя парите, а не липсващите такива! За това трябва да се повиши качеството на съответните услуги, а това става с повишаване на знанията, уменията, заплащането! Според този индивид имаме първите две, но не успявяваме да се справим с третото!!! Тогава дали реално ги имаме?! На думи може би да, но реалността е друга! В тази връзка, да го попитам ... Какви заплати дава на тези, които му осигуряват неговата? Освен изисквания, и преквалификация не съм чул и видял повишаване на заплащането!
Според мен си дава 3 мазета под наем и ги е обявил за хотел.
Страшни глупости бълва.
И, болната истина... Ниския стандарт е проблема, а руснаците имат още пи жалък такъв. Просто ще дойдат стотици хиляди бедняци в хотела ти, Управителю.
Не народ а мъ. ша! Оправили си държавата, че тръгнали да плюят другите. Бойко къв бил, Доган къв бил абе ей, кой да ви управлява бе? Вас може само да ви пасат и стрижат!
Ценности са това!