Произведе ли немската компания Arjes фалшива машина за 340 хил.евро по поръчка на бургаска фирма?
Бургаска фирма завежда иск и ще предизвика безпрецедентно съдебно дело срещу немския производител на рециклиращи съоръжения Arjes. Поръчана и доставена в Бургас скъпоструваща машина за разфасоване на стари автомобили, с цена 340 хил.евро, се оказва дефектна и практически неизползваема.
Купувач е една от водещите компании в преработката и рециклирането на метали у нас „Трикс лоджистик” ЕООД. Дружеството е решено да води съдебната битка докрай, след като всички опити за дипломатично и безшумно разрешаване на спора дотук удрят на камък.
Преди една година от „Трикс лоджистик” ЕООД решават да инвестират в модернизиране на мощностите си, проучват пазара, посещават най-голямото технологично изложение за рециклиране и преработка на отпадъци IFAT в Мюнхен от 14 до 18 май 2018 година. На място се запознават с продуктовата гама на Arjes като силно са впечатлени от най-новото в портфолиото им – Шредер, тип VZ 950 „Титан”.
Цената на съоръжението, което според рекламата разфасова по 20 автомобила на час, е космическа за българския пазар – 340 хил. евро, без в това число да влизат транспортните разходи. От „Трикс лоджистик” ЕООД, пресмятайки всички плюсове и минуси, стигат до извод, че си струва да инвестират крупната сума и поръчват „Шредер”-а. Все още у нас няма друга толкова скъпа машина за разфасоване.
Според договор АВ_2018_065, подписан на 29 юни 2018 г. от производителят Arjes от една страна, а от друга от „Трикс лоджистик” ЕООД като купувач, 30 % от цената трябва да се преведат веднага, 60 % при извършването на финалните тестове в Германия и 10 % след пуска й в експлоатация в България. Arjes трябва да произведе мултифункционалната машина до 3 месеца от подписването на договора – до 29 септември 2018 г. Гаранцията е 18 месеца или до достигане на 1500 работни часа, което означава изключително интензивна употреба в рамките на година.
„Независимо от огромната цена, ние бяхме убедени, че инвестираме разумно, за да се развие компанията ни на международно ниво - да изпълним и задължения по изискванията на екологичното европейско законодателство, макар че можехме и да не вземаме толкова скъпо оборудване”, казаха от „Трикс Лоджистик” за Флагман.бг.
Първите проблеми започнали малко преди крайния срок за производстото на машината. От немската компания твърдели, че поради летните отпуски доставчиците им на компоненти се забавили и няма да успеят да сглобят машината до края на септември. От бургаската фирма приели извинението, убедени в коректността на партньора си. Все пак това е немска фирма, с която са се срещнали не на битпазар в азиатска държава, а на най-голямото технологично изложение в света. Новият срок бил до началото на декември, но след това се проточил за началото на януари 2019 г.
В първите работни дни на Новата 2019 година в „Трикс лоджистик” ЕООД обаче получават трети мейл, в който производителят, за пореден път, известява, че ще се забави, изисквайки още месец отсрочка, вече без обяснения. В крайна сметка машината пристига в България на 5-ти февруари 2019 г., повече от четири месеца след първоначално вписания в договора краен срок.
„За нас това бе исторически момент. Но изживяхме истински шок - веднага щом я разопаковахме, още при първоначалния й оглед, установихме, че основната транспортна лента не е ново производство, с просто око се вижда, че някои от компонентите й многократно са употребявани. Веднага ги уведомихме, пратихме снимков материал, но получихме странен отговор - в смисъл, че нищо не разбираме и че това е невъзможно”, разказаха от фирмата.
Че машината е втора употреба си личи и по омазняванията по частите, които не са характерни, ако е излязла току-що от завода. Освен това, видът на ножовете е друг, не са тези, които са демонстрирани по време на изложението. Тези ножове са подходящи за дребен метал, пластмаса и дърва, но не и за качественото и бързо разфасоване на МПС. Немският производител отвръща, че всички компоненти са чисто нови и настоява, че дори да има следи от употреба, те са от тестването им за 20 минути.
„За нас това е ясен сигнал, че тази фирма е решила да ни измами”, гневни са от българската компания. Въпреки неколкократните опити да се свържат реално с производителя, на посочените в договора и сайта стационарни телефони твърдят, че в офиса няма компетентно лице, което да отговори на въпросите им. Комуникацията е само чрез мейли, като в един от тях от немската фирма заявяват, че са обидени и няма да пратят в България техния специалист, който да пусне в експлоатация машината. Така в момента тя стои като паметник в производстената база край кв.Долно Езерово - неизползваема, защото за да започне да работи трябва да се проведе обучение на работещите с нея.
Обучението по договор трябва да се осигури от немците, а те са обидени.
За да удостоверят в какво състояние приемат „Шредер”-а, от „Трикс лоджистик” наемат международната компания за проверка, верификация, тестване и сертифициране SGS, която прави детайлен доклад. Становището на SGS e предадено на 10 февруари 2019 година. В документ с №:50000553/1 са описани компрометираните елементи. Голяма част от тях са с над 30 % износеност, корозия, различни нарушения и множество разкъсвания.
Изводите са, че основната лента и принадлежащите й части са употребявани минимум 2 хил.часа и отдавна не са в гаранция. Флагман.бг разполага с доклада на SGS, който ще бъде приложен в бъдещото съдебно производство. Делото ще се разглежда или пред Арбитражния съд в Париж или в съд по компетентност в Германия.
От „Трикс лоджистик” ще уведомят за казуса всички институции – немския посланик в България – Херберт Салбер, българския посланик в Берлин Елена Шекерлетова, българо-немските търговски форуми, Немската стопанска камара.
Основните подозрения са, че фирмата-производител е рециклирала стара машина или части от нея и я е изпратила в България, смятайки, че тъй като е първият подобен шредер у нас, никой няма да разбере подмяната. „Трикс лоджистик” търпи не само преки загуби от дефектната, според тях, машина, но и косвени, които са сериозни.
„Ако сега поръчаме друга, ще са необходими още 6 месеца, а за да бъдем изрядни към нашите контраенти и да не спираме работа през това време, ще трябва да наемем в помощ външна фирма. Цялата производствена програма, която е планирана за година напред, де факто е отменена, защото няма да можем да работим с очаквания капацитет. Косвените загуби са повече, отколкото струва самата машина. Ние трябва да сключим договор с други фирми, които да поемат нашите поръчки, да поемаме за наша сметка транспортните им разходи, а освен това ще трябва да поръчаме и нов шредер”, подчертаха от фирмата и определиха общите загуби от договора с Arjes за ”колосани”, тъй като за дълго време ще бъде блокирана и немалка сума от оборотните им средства.
„Трикс лоджистик” ЕООД подготвят документите за предаване на межународна адвокатска кантора. Те вече нямат доверие на немския производител, настояват те да си приберат обратно машината, да се анулира договорът и да възстановят сумата с пропуснатите ползи
. „Има риск такава съдебна битка да продължи до 5 години, но сме решили да я водим до край. Не сме допускали, че фирма от държава-локомотив на европейската икономика ще си позволи подобно отношение”, заключиха от бургаската фирма.
В Германия е така
И глупаците си мислят че като видят кола на 120000км на 10-15 години в Германия и е истинска хаха