Възраждането на „Бургас – Александруполис“ е политическо безочие от страна на БСП
Ключови думи:
бургас, ивелина василева, водач, листа, герб, депутати, бургас, бургас - александруполис
- Г-жо Василева, като човек, който се занимава толкова години с екология, какво е виждането Ви за проекта „Бургас – Александруполис“, който от БСП предизборно обявиха, че ще възраждат?
- Възраждането на подобна идея е знак на политическо безочие. Позицията ни е ясна, както и на всички хора от региона. Помните още през 2008 г., когато бяха организирани три референдума в Бургаско – в общините Бургас, Поморие и Созопол. Тогава повече от 97% от хората казаха „не“ на този проект. Ясно е, че той е икономически неизгоден за държавата ни, защото става въпрос за евентуални приходи от порядъка на 30 млн. долара, и то само ако се използва целият капацитет на тръбата. В същото време ние имаме приходи от туризъм по Южното Черноморие от порядъка на 3,5 млрд. лв. Миналата година имахме ръст на туризма близо 20%, но не е само това.
От екологична гледна точка проектът е изключително рисков и това е анализирано. Евентуални разливи биха могли да причинят екологични щети и буквално катастрофа. В морската част няма гаранция за сигурността на съоръженията. В сухопътната част е предвидено тръбата да преминава през чувствителни зони, през защитени зони, през Странджа. Това също крие рискове за околната среда. Хората бяха пределно ясни, когато изразиха мнението си.
Много добре си спомням периода, когато цялата общественост се надигна срещу проекта, защото тогава лично бях натоварена от Общинския съвет – като зам.-кмет, отговорен за околната среда, имах ангажимента да организирам провеждането на референдума в Бургас. Спомняте си, че тогава ГЕРБ заедно с НФСБ, с патриотите, се обявихме против реализацията на този проект. Затова смятам, че всякакви идеи за възраждането на този проект са плод на игнориране на общественото мнение, а може би и на желанието да се обслужат нечии чужди интереси, но не и българският интерес.
- Днес Петър Кънев каза пред нашия колега в София, че проектът отпада от предизборната им програма.
- Ще видим дали е така. Ние чухме заявка и видяхме предизборната програма на БСП, където изрично беше списана реализацията на този проект, както и лидерът на БСП Корнелия Нинова заяви, че той не отпада от програмата им. Нека да видим какви ще бъдат техните нагласи и мнението им. Виждате цялостната концепция в енергийната сфера, възраждането на Големия шлем, един от компонентите на който е „Бургас – Александруполис“. Мисля, че на всички е ясно, че този проект е икономически неизгоден, екологично рисков и със сигурност не обслужва българския интерес.
Правителството на премиера Борисов и в двата мандата положи изключителни усилия, за да инвестираме в района на Българското Черноморие. Повече от 350 млн. лв. бяха вложени за това да се изградят пречиствателни съоръжения, където нямаше такива. Давам за пример Созопол – спомняте си мечтите на хората от 30 години насам да има пречиствателна станция, която да обслужва Созопол и Черноморец. Вложихме много усилия и за рехабилитацията на съоръженията. В Поморие реализирахме много голям проект с цялостно обхващане на отпадъчните води, дълбокоморско заустване. В Несебър направихме много мащабна инвестиция в пречиствателната станция. В Бургас също бяха реализирани инвестиции. Това бяха усилия, насочени към гарантирането на чистотата на морето. То е препитания и за туристическия бранш, и за всички съпътстващи него бизнеси, и за рибарите, чиито семейства разчитат на приходите от тази дейност.
Категорично смятам, че подобна инициатива за възраждането на проекта не може да бъде допусната, ние категорично няма да допуснем реализацията на „Бургас – Александруполис“.
- Може ли да съпоставяме „Бургас – Александруполис“ с туризма като приходи или евентуални ползи, както до някаква степен пропагандираха от БСП?
- Сравнението е много очевадно. Става въпрос за транзитни такси от порядъка на 30 млн. долара годишно, съпоставени с приходи от туризма от порядъка на 3,5 млрд. лв. по Южното Черноморие, в Бургаска област. Нещата са несъпоставими. Рисковете, които подобен проект би създал, по никакъв начин не биха могли да бъдат оправдани и обосновани в икономически план. Рискуват се приходи за държавата, за региона от порядъка на 3,5 млрд. лв.
- В мандата си като министър какво свършихте Вие и екипът Ви за екологията, за по-чисто море?
- Беше инвестирано в шест пречиствателни станции в Бургаско. Подписахме договорите за водните цикли на Айтос и Приморско. Инвестирахме и в задържателния резервоар в Лозенец, за да гарантираме чистотата на морето и сигурността на туристите в региона.
По цялото Черноморие наш приоритет беше да инвестираме, за да изградим необходимата инфраструктура. Това даде пряк резултат в ръста на туризма и спокойствието на хората. Това е инвестиция в здравето на хората. Убедена съм, че нито един човек от морето няма да позволи реализацията на такъв рисков проект. Като морски човек не мога да се съглася с аргументи за възраждането му. Нашата позиция е ясна и твърда.