×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости


Спомени от соца: Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости
До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно.
24 Септември 2014, Сряда, 18:25 ч.
Източник: socbg.com

За Мичурин обаче (новото име на Царево от 1950 г.) построяването на теснолинейката било неизгодно

В своята многовековна история Ахтопол (Агатополис) е град-пристанище на Североизточна Странджа. Известен е от древността и търгува с градовете на Елада, Рим и Византия, с Венеция, Генуа, Цариград и всички пристанища по Черно море. Внесените по море стоки се пренасят към вътрешността на Странджа чак до градовете на Източна Тракия по път, прокаран по долината на р. Велека. По тоя път векове наред пристанището на Ахтопол получава и изнася на външния пазар ценна дървесина, добита от странджанските гори.

През 1913 год. Турция отстъпва на България земите между Атлиман, Караман баир и по долината на Резовска река до с. Резово като компенсация за отнетите имоти на тракийците от Източна Тракия. Голямото горско богатство на тези земи привлича вниманието на търговците Кубарелов, Кирмикчиев и др. Те наемат участъци, предимно нискостеблена гора, и ползвайки незаетата работна ръка, започват производство на дървени въглища. Те са много търсени на турския пазар и носят огромни за времето печалби. Това не убягва от разузнаването на големите търговски дружества и още през 1926 год. се създава Английско-българско акционерно дружество. То получава право от българското правителство на премиера Ляпчев да ползва на концесия за 40 години горите в района на градовете Търново и Василико, по-късно и гората между р. Велека и Резовска река.




Тази постъпка на правителството предизвиква огромно недоволство от страна на населението в Странджа, вече организирано в малки горски кооперации. В протести срещу концесията се включват странджанските и много горски кооперации от цялата страна. Докато кооператорите протестират, концесионерите планират построяването на теснолинейката от Ахтопол до Каръмлък (Тъмна река) и подобряване на пристанището в града. Изготвени са проекти и е набелязано трасето. Масовите протести принуждават правителството да отмени концесията. Теснолинейката и пристанището остават само в плановете на дружеството.
През 1929 г. Илия Бояджиев обединява всички горски кооперации в Странджански Горски Кооперативен Съюз (С.Г.К.С.) със седалище град Василико (Царево). Със съдействието на С.Г.К.С. и депутата Димитър Янев планираното за Ахтопол пристанище се построява във Василико. При освещаването му през 1935 г. в присъствието на цар Борис, Василико се преименува в Царево.



Случаят с концесията е забравен. Извозването на въглищата става по познатия вече начин – с биволски и волски впрягове по временни горски пътища до крайбрежието. Единствено пътят Бродилово – Ахтопол е подобрен като коларски и скъсен до 6 км. Пазарът на въглища често се променя поради кризи. Продукцията се трупа на големи куптори по скелите, те залежават по пристанището на Ахтопол. Макар да ги покриват с цигли, ерозията не ги пощадява. Качеството им се влошава с всяка измината година. Продадени са на загуба до 1946 г.

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека. Кой я е планирал, така и не се разбира. Навярно са използвани проучванията, направени от концесионерите през 1926-27 г. Следващата година започват изкопните работи от Ахтопол към Кости. Работят трудоваци. От Тъмна река към местността “Качул“ по трасето работи младежка бригада. Остава нетрасиран участъкът Кости-Качул.

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно. Композициите от 6 до 8 вагона пренасят дървата и материалите до самите съдове по релсов път. Работи се денонощно.

Машинистите от Ахтопол – Димо Атанасов и Тодор Митринков, и тези от Бродилово – Димитър Морфов и Яни Мавров, карат композициите на две смени. Към експлоатацията работят още Желю Сотиров – монтьор, и Атанас Боруджиев – ковач. Спирачи са ахтополците Атанас Бурналиев и Христо Мухтаров. По поддръжката са назначени по 6 човека от Ахтопол и Бродилово. Бригади от по 10 човека товарят и разтоварват материалите. Началниците по експлоатацията се сменят често. Последният, който подписва ликвидирането на линията, е Атанас Касабалиев.

До 1952 г. се построяват две малки гари в Ахтопол и Бродилово и голяма сграда на лесничейство в Ахтопол. От началото на строителството до 1952 г. за заплати на работниците по строителството и експлоатацията са заплатени над един милиард лева (по курса на 1952 г.).

За Мичурин (новото име на Царево от 1950 г.), построяването на теснолинейката е неизгодно. Партийно-административното ръководство по всякакъв начин се опитва да го спре. Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено. Продължава експлоатацията на теснолинейката в този незавършен вид. Промените в партийните и административни ръководства на страната през 1956 г. и определянето на Мичурин като микрорайон се оказват фатални за съществуването на теснолинейката. Ръководството на Мичурин издейства да се построят шосетата Кости – Българи – Мичурин и Бродилово – Мичурин, мотивирайки се, че камионният превоз е по-изгоден.

Малките дъскорезни фабрики в Бродилово и Кости са ликвидирани. Не се построява и планираният за Ахтопол дървообработващ комбинат. Създават се в Мичурин ДИП – Държавно индустриално предприятие и камионна база – ДАА. Строена в продължение на 10 години, теснолинейката е ликвидирана за 3 (три) месеца! Машините, вагоните и релсите са изнесени от същото пристанище, от което са внесени. Остава само чакълът по опустялото трасе.

В категории: Ретро Флагман


Флагман.БГ Млад бургазлия окраде руснак Млад бургазлия окраде руснак 11/04/2025, Петък 08:38 0
Какво ще е времето?
Какво ще е времето? 11/04/2025, Петък 07:18 0
Флагман.БГ Показа перфектно тяло на 59 (СНИМКА) Показа перфектно тяло на 59 (СНИМКА) 10/04/2025, Четвъртък 21:40 1
Много се зарадва на...
Много се зарадва на... 10/04/2025, Четвъртък 21:20 0
Родителите й се отрекоха от нея
Родителите й се отрекоха от нея 10/04/2025, Четвъртък 21:00 2
ВК "Нефтохимик" парафира с...
ВК "Нефтохимик" парафира с... 10/04/2025, Четвъртък 20:33 0
6
Коментара по темата
6.
иванов
24.09.2014 15:22:32
0
4
Изгодно е бившата теснолинейка да бъде възстановена по много причини, едната от които е контролът върху изсичането и транспорта на дървесината
5.
Още въпроси
24.09.2014 13:21:58
1
8
Защо в чужбина се прави релсов транспорт до всяко едно селище?
Наближава зимата. Сметнете колко пари се дават за да се осигури връзка по засипаните със сняг пътища, за да не останат тези селища откъснати от света?
4.
сашко
24.09.2014 12:00:22
3
12
Ех спомени от соца -не само влак щеше да има ами и доган боко и серго щяха да копат с кирките на линията кадеси Тодоре да ни видиш сега ех
3.
koleto75
24.09.2014 11:38:59
0
5
tova 6te6e da bade super proekt ako e napraven
2.
conko
24.09.2014 11:20:39
0
10
Един бърз влак сл.бряг-бургас-царево решава всичко интерес обаче нямат рейсаджии ,таксиджии а сигорно и катаджии.интересно е че път има до поморие но бдж тласкана към изкуствен фалит го затвори нямала интерес
1.
Въпроси?????
24.09.2014 10:45:59
0
14
Какво пречи и сега да се направят тези връзки?
Защо протестиращите хотелиери искат само пътища? Имат ли къде да ги сложат тези автомобили, които евентуално ще отидат при тях?
Защо всичко трябва да е в пътища, автомобили, замърсен въздух, задръствания, шум, смърт...?
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Млад бургазлия окраде руснак Млад бургазлия окраде руснак Деянието се случи в село Маринка Снежна буря в България: Над 100 населени места останаха без ток Снежна буря в България: Над 100 населени места останаха без ток Засегнати са в районите на Русе, Силистра, Шумен, Търговище, Добрич и Варна Какво ще е времето? Какво ще е времето? Валежите ще спират... Извънредно! Ураганният вятър повали кран в Поморие Извънредно! Ураганният вятър повали кран в Поморие Стовари се върху рибарското пристанище Убиваме деца, нашите деца – с бездействие, с мълчание, с апатия! Убиваме деца, нашите деца – с бездействие, с мълчание, с апатия!  Нашите управници се обвиняват един друг кой е по-виновен, скачайки си като петли, без нито един от тях да постъпи мъжки Плодовете мираж заради априлския сняг, бивш министър зове за помощ Плодовете мираж заради априлския сняг, бивш министър зове за помощ В такива случаи трябва държавата да се намеси, каза Явор Гечев ВК "Нефтохимик" парафира с... ВК "Нефтохимик" парафира с... Млад играч Ограничават движението по магистрала „Тракия“ Ограничават движението по магистрала „Тракия“ Трафикът ще преминава само в активните ленти за посока Бургас и за посока София Връщаме останките на терориста, окървавил летището в Бургас Връщаме останките на терориста, окървавил летището в Бургас  През 2021 г. той взриви автобус с израелски туристи и български шофьор на аеропорта в Сарафово Мъж открадна 22 бона от пенсионерка, но... Мъж открадна 22 бона от пенсионерка, но... Светкавично се озова с белезници
Хеликоптер се разби в река в Ню Йорк, инцидент със самолети във Вашингтон Хеликоптер се разби в река в Ню Йорк, инцидент със самолети във Вашингтон Първият сблъсък е фатален Избягал папагал напсува дошлите да го спасят пожарникари Избягал папагал напсува дошлите да го спасят пожарникари Отказва да слезе от крайпътно дърво, докато не му дадат цигара Показа перфектно тяло на 59 (СНИМКА) Показа перфектно тяло на 59 (СНИМКА) Брук Шийлдс като, че ли не остарява Много се зарадва на... Много се зарадва на... Класиката на Арсенал срещу Реал Търговската война се ожесточава за ужас на американските компании Търговската война се ожесточава за ужас на американските компании  Митата за Китай са вече 145%, обявиха от Белия дом, а американският президент нарече Си Дзинпин "горд човек", който искал да сключат договор Родителите й се отрекоха от нея Родителите й се отрекоха от нея Причината е сайт за възрастни Шокиращо: Майка размени дъщеря си за маймуна Шокиращо: Майка размени дъщеря си за маймуна 70-годишна жена тотално полудя... Обра аплодисментите в САЩ Обра аплодисментите в САЩ Меси няма спирка Министерството на енергетиката приключи успешно Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност” 2014 – 2021 г. Министерството на енергетиката приключи успешно Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност” 2014 – 2021 г. Христина Стоичкова,  началник на кабинета на министъра на енергетиката Жечо Станков, приветства присъстващите на заключителната конференция Тази събота в зала "Никола Станчев" ще се проведе 19-то първенство по карате киокушин за деца Тази събота в зала "Никола Станчев" ще се проведе 19-то първенство по карате киокушин за деца Заявки за участие до момента са подали над 150 каратеки от цялата страна, членове на БКА - ИКО България с председател - световния шампион шихан Емил Костов
Стефка Костадинова Стефка Костадинова Днес съм на работа в БОК, нали видяхте, че целунах Весела Лечева Виц на деня Виц на деня Син пита баща си:
- Тате, какво е това идеална съпруга?
Бащата се замисля и отговаря:
- Това е жена, която вярва, че мъжът и е идеален!
Виц на деня Виц на деня - Какво е радост от труда?
- Това е чувството, което изпитва поетът, когато гледа към някой строителен обект!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако на жена си кажеш, че имаш работа, но не кажеш каква, ще си отвориш още една работа.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори