×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости


Спомени от соца: Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости
До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно.
24 Септември 2014, Сряда, 18:25 ч.
Източник: socbg.com

За Мичурин обаче (новото име на Царево от 1950 г.) построяването на теснолинейката било неизгодно

В своята многовековна история Ахтопол (Агатополис) е град-пристанище на Североизточна Странджа. Известен е от древността и търгува с градовете на Елада, Рим и Византия, с Венеция, Генуа, Цариград и всички пристанища по Черно море. Внесените по море стоки се пренасят към вътрешността на Странджа чак до градовете на Източна Тракия по път, прокаран по долината на р. Велека. По тоя път векове наред пристанището на Ахтопол получава и изнася на външния пазар ценна дървесина, добита от странджанските гори.

През 1913 год. Турция отстъпва на България земите между Атлиман, Караман баир и по долината на Резовска река до с. Резово като компенсация за отнетите имоти на тракийците от Източна Тракия. Голямото горско богатство на тези земи привлича вниманието на търговците Кубарелов, Кирмикчиев и др. Те наемат участъци, предимно нискостеблена гора, и ползвайки незаетата работна ръка, започват производство на дървени въглища. Те са много търсени на турския пазар и носят огромни за времето печалби. Това не убягва от разузнаването на големите търговски дружества и още през 1926 год. се създава Английско-българско акционерно дружество. То получава право от българското правителство на премиера Ляпчев да ползва на концесия за 40 години горите в района на градовете Търново и Василико, по-късно и гората между р. Велека и Резовска река.




Тази постъпка на правителството предизвиква огромно недоволство от страна на населението в Странджа, вече организирано в малки горски кооперации. В протести срещу концесията се включват странджанските и много горски кооперации от цялата страна. Докато кооператорите протестират, концесионерите планират построяването на теснолинейката от Ахтопол до Каръмлък (Тъмна река) и подобряване на пристанището в града. Изготвени са проекти и е набелязано трасето. Масовите протести принуждават правителството да отмени концесията. Теснолинейката и пристанището остават само в плановете на дружеството.
През 1929 г. Илия Бояджиев обединява всички горски кооперации в Странджански Горски Кооперативен Съюз (С.Г.К.С.) със седалище град Василико (Царево). Със съдействието на С.Г.К.С. и депутата Димитър Янев планираното за Ахтопол пристанище се построява във Василико. При освещаването му през 1935 г. в присъствието на цар Борис, Василико се преименува в Царево.



Случаят с концесията е забравен. Извозването на въглищата става по познатия вече начин – с биволски и волски впрягове по временни горски пътища до крайбрежието. Единствено пътят Бродилово – Ахтопол е подобрен като коларски и скъсен до 6 км. Пазарът на въглища често се променя поради кризи. Продукцията се трупа на големи куптори по скелите, те залежават по пристанището на Ахтопол. Макар да ги покриват с цигли, ерозията не ги пощадява. Качеството им се влошава с всяка измината година. Продадени са на загуба до 1946 г.

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека. Кой я е планирал, така и не се разбира. Навярно са използвани проучванията, направени от концесионерите през 1926-27 г. Следващата година започват изкопните работи от Ахтопол към Кости. Работят трудоваци. От Тъмна река към местността “Качул“ по трасето работи младежка бригада. Остава нетрасиран участъкът Кости-Качул.

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно. Композициите от 6 до 8 вагона пренасят дървата и материалите до самите съдове по релсов път. Работи се денонощно.

Машинистите от Ахтопол – Димо Атанасов и Тодор Митринков, и тези от Бродилово – Димитър Морфов и Яни Мавров, карат композициите на две смени. Към експлоатацията работят още Желю Сотиров – монтьор, и Атанас Боруджиев – ковач. Спирачи са ахтополците Атанас Бурналиев и Христо Мухтаров. По поддръжката са назначени по 6 човека от Ахтопол и Бродилово. Бригади от по 10 човека товарят и разтоварват материалите. Началниците по експлоатацията се сменят често. Последният, който подписва ликвидирането на линията, е Атанас Касабалиев.

До 1952 г. се построяват две малки гари в Ахтопол и Бродилово и голяма сграда на лесничейство в Ахтопол. От началото на строителството до 1952 г. за заплати на работниците по строителството и експлоатацията са заплатени над един милиард лева (по курса на 1952 г.).

За Мичурин (новото име на Царево от 1950 г.), построяването на теснолинейката е неизгодно. Партийно-административното ръководство по всякакъв начин се опитва да го спре. Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено. Продължава експлоатацията на теснолинейката в този незавършен вид. Промените в партийните и административни ръководства на страната през 1956 г. и определянето на Мичурин като микрорайон се оказват фатални за съществуването на теснолинейката. Ръководството на Мичурин издейства да се построят шосетата Кости – Българи – Мичурин и Бродилово – Мичурин, мотивирайки се, че камионният превоз е по-изгоден.

Малките дъскорезни фабрики в Бродилово и Кости са ликвидирани. Не се построява и планираният за Ахтопол дървообработващ комбинат. Създават се в Мичурин ДИП – Държавно индустриално предприятие и камионна база – ДАА. Строена в продължение на 10 години, теснолинейката е ликвидирана за 3 (три) месеца! Машините, вагоните и релсите са изнесени от същото пристанище, от което са внесени. Остава само чакълът по опустялото трасе.

В категории: Ретро Флагман


6
Коментара по темата
6.
иванов
24.09.2014 15:22:32
0
4
Изгодно е бившата теснолинейка да бъде възстановена по много причини, едната от които е контролът върху изсичането и транспорта на дървесината
5.
Още въпроси
24.09.2014 13:21:58
1
8
Защо в чужбина се прави релсов транспорт до всяко едно селище?
Наближава зимата. Сметнете колко пари се дават за да се осигури връзка по засипаните със сняг пътища, за да не останат тези селища откъснати от света?
4.
сашко
24.09.2014 12:00:22
3
12
Ех спомени от соца -не само влак щеше да има ами и доган боко и серго щяха да копат с кирките на линията кадеси Тодоре да ни видиш сега ех
3.
koleto75
24.09.2014 11:38:59
0
5
tova 6te6e da bade super proekt ako e napraven
2.
conko
24.09.2014 11:20:39
0
10
Един бърз влак сл.бряг-бургас-царево решава всичко интерес обаче нямат рейсаджии ,таксиджии а сигорно и катаджии.интересно е че път има до поморие но бдж тласкана към изкуствен фалит го затвори нямала интерес
1.
Въпроси?????
24.09.2014 10:45:59
0
14
Какво пречи и сега да се направят тези връзки?
Защо протестиращите хотелиери искат само пътища? Имат ли къде да ги сложат тези автомобили, които евентуално ще отидат при тях?
Защо всичко трябва да е в пътища, автомобили, замърсен въздух, задръствания, шум, смърт...?
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
За тъщи: От кои зодии излизат най-добрите зетьове За тъщи: От кои зодии излизат най-добрите зетьове Ето кои са те  Машинист от влака, блъснал кола край Кресна - с положителна проба за упойващи вещества Машинист от влака, блъснал кола край Кресна - с положителна проба за упойващи вещества Предстои извършването на химичен анализ Клипът за шофиране с 308 км/ч е зле монтиран фалшификат, казва експерт Клипът за шофиране с 308 км/ч е зле монтиран фалшификат, казва експерт Вижда се ясно, че скоростта на автомобила се увеличава от 140-200 км/ч до над 300 км/ч, а на горната картина лампите се движат една след друга без промяна, обяснява той Не ми се четат сърцераздирателни коментари за кончината на Митьо Пищова, не беше само добряк и веселяк Не ми се четат сърцераздирателни коментари за кончината на Митьо Пищова, не беше само добряк и веселяк С часове мога да разказвам за неговите щуротии, аргументира се дългогодишната главна редакторка на “Янтра ДНЕС” Мила Милчева  Ошишка се с корем и огромна задница, какво става Ошишка се с корем и огромна задница, какво става Тита изглежда покъртително, феновете й се притесняват Варна ще е домакин на уникална изложба за книговезане и скрапбукинг Варна ще е домакин на уникална изложба за книговезане и скрапбукинг Националната изложба "Наследство в корици" ще отвори врати в галерия "Арт салон Радио Варна", където посетителите ще могат да се докоснат до едно от най-фините изкуства – книговезането и скрапбукинга Певицата Вая: Не съм шофирала с 300 км/ч, аз съм страхлива Певицата Вая: Не съм шофирала с 300 км/ч, аз съм страхлива Свалих видеото от платформа за клипчета, не бих карала с бясна скорост, защото съм страхлив шофьор, посочва фолкаджийката 23-годишен заплаши с убийство баща си, арестуваха го 23-годишен заплаши с убийство баща си, арестуваха го Нападението е станало в Горна Оряховица   Нова мода в имотите и защо панелките поскъпват Нова мода в имотите и защо панелките поскъпват Годишният растеж на индекса на цените на жилищата (ИЦЖ) се ускори до 16.5% Само във Флагман.бг!Вижте последната видео изява на женкар №1 от хосписа в Черноморец Само във Флагман.бг!Вижте последната видео изява на женкар №1 от хосписа в Черноморец В края на януари той обяви, че планира да остане там 2 месеца, а после да подготви голям купон
Тежък удар на еврото! Какво става на пазара Тежък удар на еврото! Какво става на пазара Единната валута прави рязък завой Тежка катастрофа на АМ "Тракия": Сеат се вряза под тир Тежка катастрофа на АМ "Тракия": Сеат се вряза под тир Към момента няма официална информация за броя на пострадалите или причините за катастрофата Бой, шокови бомби и димки в парламента, депутатка се бори за живота си Бой, шокови бомби и димки в парламента, депутатка се бори за живота си Очакваше се да бъде приета оставката на правителството Папа Франциск назначи монахиня за царица на Ватикана Папа Франциск назначи монахиня за царица на Ватикана Досега длъжността „губернатор“ е била поверявана само на кардинали Цената на кафето по света достигна исторически връх, на какво се дължи Цената на кафето по света достигна исторически връх, на какво се дължи Както и при какаото, причината за повишението на цените на кафето е климатичната криза Потъна в скръб Потъна в скръб Почина съпругът на Доли Партън САЩ и Канада с остри действия, замесена е и трета страна САЩ и Канада с остри действия, замесена е и трета страна Започва ли икономическа война? Един от най-силните хора в Белия дом с разтърсващи думи Един от най-силните хора в Белия дом с разтърсващи думи Джей Ди Ванс говори рязко за войната Политическа бомба: Зеленски е готов за нова среща с Тръмп, но... Политическа бомба: Зеленски е готов за нова среща с Тръмп, но... Твърди се, че украинският лидер има изискване 63 ранени при сблъсък на два автобуса в Испания 63 ранени при сблъсък на два автобуса в Испания Четирима са в тежко състояние
Румен Радев, президент Румен Радев, президент У нас се намират политици, които водят война с паметници Виц на деня Виц на деня В чата:
- Опиши се как изглеждаш.
- Виждал ли си Анджелина Джоли?
- Да.
- Е, немаме нищо общо!
Виц на деня Виц на деня Мъж, яде баничка в кварталната баничарница. Намира косъм...
- Какво има в тая баничка?
- Как какво, яйца...
- Бръснете ги тези яйца бе хора...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жените мечтаят да видят идеалния мъж, а мъжете мечтаят да видят идеалната жена. Яжте моркови, те подобряват зрението!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори