×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Село Телиш протестират заради загиналата на пътя Сияна
  • Сградата на Драматичния театър в Ямбол е пред разруха
  • Иран и САЩ преговарят за ядрената програма на Техеран
  • Православните християни отбелязват Лазаровден
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кой още иска да е бита карта за "Евровизия"?


Кой още иска да е бита карта за "Евровизия"?
Ако БНТ я кара както досега ще се радваме на все същите "успехи" като този на Елица и Стунджи от миналия четвъртък
22 Май 2013, Сряда, 13:21 ч.
Автор: Божидар БОЖКОВ
Източник: в. "Труд"

Защото на практика България изпраща на този фестивал едно и също: комплексарщина и скандали. Иначе се славим из Европа с вечно закъсняващите влакове, които оставят лекета по дрехите, намирисващите обществени тоалетни, ниските заплати...

Когато в някоя търсачка от българското интернет пространство се въведе думата “Евровизия”, най-често срещаните заглавия сред получените резултати гласят горе-долу едно и също: “България отново не се класира за финала”. Това са новини от различни години. Неудачното ни включване в “Евровизия” вече се превръща в национална традиция. Една от няколкото характерни отличителни черти, с които България се слави из Европа - вечно закъсняващите влакове, от които после остават лекета по дрехите, понамирисващите обществени тоалетни, ниските заплати...

Единственият проблясък в лицето на Елица и Стунджи, мъждукащ от 2007 г., когато в Хелзинки се класираха пети, замръкна на свой ред миналия четвъртък. Щом не пробихме със соул-музика (“Каффе”, 2005 г.), мелодична балада (Мариана Попова, 2006), хаус (“Дийп зоун”, 2008), поп опера (Човекът-глас, 2009), поп (Миро, 2010), рок (Поли Генова, 2011), юроденс (Софи Маринова, 2012), а сега се проваляме дори с фолк, модерно облечен в техно и дъбстър, то остана ли нещо друго, което можем да предложим?

Всъщност, разнообразието е само на пръв поглед. На практика България изпраща на този фестивал винаги едно и също: 

комплексарщина и скандали

Така ни тръгна от първата поява. Тогава един продуцент даде мило и драго, за да вреди на фестивала любимата си група с блудкава песен, за която впоследствие се оказа, че даже нарушава правилата за участие, понеже е била издавана на диск в миналото.

Продължи със скрупулите, че щом ще изпращаме поп-фолк изпълнител, това е ужасно срамно и ще се изложим пред Европа, поради което Азис бе скрит назад в сумрака на сцената в Атина, при това облечен като счетоводител. Та до тази година, когато едва ли е останал някой, който да не е разбрал, че за обществената телевизия на България авторските права са последен, а не първи проблем.

При такъв капитал от участия и провали, гарнирани с неизтребимите български комплекси, може да се направи обосновано предположение, че догодина БНТ или ще се откаже от “Евровизия”, или ще се изправи пред неразрешимия проблем кого да изпрати. На евентуален вътрешен финал най-вероятно ще се явят само карикатури. Едва ли някой уважаващ себе си изпълнител би се навил вече да е поредната бита карта в конкурса.

Това е така, защото в БНТ не проумяха, че не можеш да искаш успех на международна проява, когато ти гледаш на нея през пръсти. Тази година в телевизията се присетиха за “Евровизия” в последния момент, и то само за да отчетат, че нямат пари за вътрешен финал. Но дори и резултатът от това, което организираха, бе потресаващ. Как е възможно да допускаш до музикално състезание, чиито правила изискват песните да са освободени от авторски права, композиция, за която не си се допитал до всичките  автори!?

Ако все пак приемем, че този фестивал ни е нужен като единствената проява, която позволява на български изпълнители да се покажат пред милионна аудитория в Европа и извън нея, то за БНТ са останали вече само два варианта. Първият е да се вземе сериозно в ръце. Крайно време е телевизията

да делегира права на хора,

които са в час с “Евровизия”, следят постоянно променящите се правила на фестивала и могат да реагират адекватно на тях, но най-вече са освободени от досадните ни български музикални и всякакви други комплекси, да измислят най-подходяща стратегия. Основните точки в нея пък трябва да са: българската песен да се избира възможно най-рано, за да има време да  се изработи качествен клип; неговата ротация да бъде уредена в други телевизии в чужбина. Само така песента ще стане разпознаваема и ще привлече гласовете на зрителите.

За съжаление дори малката възможност “Само шампиони” да стане позната извън България, като се пусне по Балканика тв - единствениият ни музикален канал, който се гледа в няколко държави в региона, не бе използвана. Спрямо националните журита не е зле да се проучи опитът на Малта. Телевизията в тази малка островна страна, след като дълги години страдаше от българския синдром на постоянните провали, се взе в ръце и вече има богата натрупана практика как се омайват национални журита, без да се харчат пари.

БНТ има уникалния шанс да намери съюзници дори за промяна на правилата на “Евровизия”, които сега ощетяват малките държави. Много телевизии, а и цели фенгрупи на фестивала, настояват той да се завърне към първоначалния си облик - проява, на която всеки изпълнител представя частица от своята национална култура, като пее задължително на официалния или един от официалните езици на страната, от която идва.

Така бе до 1999 година, когато под натиска на Русия и Швеция бе въведена поправка, превърнала “Евровизия” от конкурс за песни в състезание за най-правилно английско произношение, което същата Швеция почти си приватизира. Да видим с какво свое, руско, се представи тази година Русия, например?

Песента What If бе написана от шведите Йоаким Бьорнберг и Габриел Аларес, прибрали отличен хонорар за услугата. Азербайджан пък изпрати парче, композирано от гърка Димитрис Контопулос, но с английски текст, написан от други двама шведи - Джон Балард и Ралф Чарли. Шведска е и грузинската песен Waterfall, композирана от Томас Гейсон. За Швеция игра и Норвегия, чието парче I Feed You My Love бе дело на Карин Парк от Стокхолм.

Изобщо Швеция след 1999 г. редовно си се състезава сама със себе си, което после осребрява доста добре от изплатените хонорари за авторски права. Добавяме към това още примери - британска е уж арменската песен, написана от Тони Айоми от “Блек сабат”. А Беларус практически представяше Белгия - композитор на песента “Солейо” е белгиецът Марк Пелинк. На всичко това трябва да се сложи край.

Тази година правилата пак бяха пренаписани в опит да се заобиколи вотът на диаспорите - окончателните резултати от гласуването се пресмятаха по нова формула, която включва всички песни, а не само първите десет, получили най-висок бал. Така от финала отпадна цяла бивша Югославия. А Турция направо обяви бойкот на фестивала заради тях. От друга страна, дори променена, системата за оценяване се оказа в огромна услуга на традиционното

имперско
гласуване

за Матушка Россия, което журита и зрители в бившия СССР демонстрират от години. Това също дразни много тв канали.

Промяната в начина на провеждане на “Евровизия” е назряла и е просто въпрос на време. БНТ не би трябвало да стои безучастна и като член на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU) - организаторът на фестивала, може и трябва да се включи в тази промяна, търсейки съюз с други телевизии, които също са ощетени от сегашните правила.

В БНТ обаче на този етап не се забелязва охота за подобни действия. Тогава остава вторият вариант - каналът отказва да се занимава с фестивала и възлага това на БНР. Правилата на “Евровизия” позволяват на всяка медия - член на EBU, какъвто е и националното ни радио, да провежда вътрешен финал. Поканени от БНР, останало встрани от скандалите на фестивала, добрите ни музиканти може и да откликнат.
Има и един трети вариант - БНТ да си я кара както досега. Тогава ще се радваме на все същите “успехи” като този на Елица и Стунджи от четвъртък.


В категории: Животът


Флагман.БГ 5 сигурни знака, че той е мамино синче 5 сигурни знака, че той е мамино синче 12/04/2025, Събота 22:00 1
Пише история в НБА
Пише история в НБА 12/04/2025, Събота 19:24 0
Флагман.БГ Каза дали е гадже с Марто от "Ергенът" Каза дали е гадже с Марто от "Ергенът" 12/04/2025, Събота 19:03 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
5 сигурни знака, че той е мамино синче 5 сигурни знака, че той е мамино синче Ето кои са те  Taка общуват щастливите двойки Taка общуват щастливите двойки Те задават отворени въпроси Ето кои зодии са шефът вкъщи Ето кои зодии са шефът вкъщи Вие сред тях ли сте Извънредно: Драма с малолетни сестри в "Меден рудник" Извънредно: Драма с малолетни сестри в "Меден рудник" Полицията с успешно издирване Моите наполеонки, по-вкуски са от тези в магазина Моите наполеонки, по-вкуски са от тези в магазина Перфектен френски сладкиш Данаил Папазов с позиция за драмата в "Бояна" Данаил Папазов с позиция за драмата в "Бояна" Ето какво сподели бившият министър Погребаха атентатора от летище "Бургас" в гробище на бойци от „Хизбула“ Погребаха атентатора от летище "Бургас" в гробище на бойци от „Хизбула“ Мохамад Хасан ел Хюсеини бе идентифициран по ДНК след терористичната атака, при която загинаха шестима души Колко дълго ни отнема да преодолеем бившия партньор? Психологията отговаря Колко дълго ни отнема да преодолеем бившия партньор? Психологията отговаря Ново проучване предоставя отговор на въпроса От полицията с информация за напрежението свързано с Доган От полицията с информация за напрежението свързано с Доган "Няма задържани", съобщи директорът на СДВР главен комисар Любомир Николов Мистериозна ситуация в Пловдив Мистериозна ситуация в Пловдив Дете в линейка след фалшив сигнал за пожар?
Левон ХАМПАРЦУМЯН Левон ХАМПАРЦУМЯН Корупцията въобще не е това да хванем няколко корупционера Виц на деня Виц на деня - Докторе, жена ми започна да говори сама със себе си!
- Не се притеснявайте, много хора го правят.
- Да, ама тя мисли, че аз и отговарям!
Виц на деня Виц на деня - Тате, как си намери мама?
- Ами, синко... загубих един бас.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук В Горно Уйно на мъжете членовете им били дълги средно по 15 см, в Долно Уйно - 25 см. Разликата идвала от това, че в първото село провели измерване, а във второто - допитване.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори