Ако БСП и ГЕРБ бяха работили за туризма, аз нямаше да стана политик
Елена Иванова е лицето на бизнеса в Слънчев бряг. Председател е на Съюза на собствениците в курорта вече трети мандат. От 2002 година е и заместник-председател на БХРА. Собственик е на хотелите „Амфора”, „Империал” и „Форум”.
Тя е завършила Английската езикова гимназия в Бургас. Магистър е по „Международни икономически отношения” от УНСС София. Има още една магистърска степен – „Корпоративни финанси” от Пловдивския университет "Паисий Хилендарский". Правила няколко специализации. Била е в работните комисии в туристическия бранш, които участват в изготвянето на нормативната база.
- Госпожо Иванова, Вие доказахте през годините, че с лекота ръководите едър бизнес, подхождате с твърда ръка, когато водите заседанията на Съюза на собствениците в Слънчев бряг. Сега се впускате в политиката, но това не е същото, давате ли си сметка?
- Да, много е различно. Мениджмънтът в бизнеса не може да се нарече политика и обратно. Аз ще се опитам да комбинирам и двете. Доказала съм през годините, че съм добър мениджър и добър общественик. Обществената работа е преход към политическата. Показала съм, чисто експертно, че мога и съм се справяла в създаването на нова нормативна база, в изграждането на законови и подзаконови нормативни актове. Участвала съм във всички процеси в туризма в последните 12 години. Но разбира се политиката не е само туризъм.
- Трудно се възприема една красива жена в политиката и в бизнеса. През годините трудно ли ви беше?
- Да. В България бизнесът е на мъжете. У нас да просперира една жена е много трудно. Аз съм започнала на 32 години в този бизнес. Когато за първи път се появих в банките и почуквах на вратите на директорите, те ми казваха: „Момиченце, влез”. Толкова несериозно гледаха на мен. В годините обаче нещата се промениха, от 15 години съм в този бизнес, от 12 години съм председател на Съюза на собствениците, миналата седмица бях избрана за трети мандат.
- Защо все Вас избират, при условия, че там интересите са много сериозни. Защо там на предна линия винаги стои жена?
- Изборът не е случаен. Ние жените сме по-прилежни, старателни, усърдни, работливи и упорити. В стремежа си да се доказваме, в нас е вкоренено упорството. Ние сме по-компромисни и по-толерантни. Когато два лагери са настроени един срещу друг, имено жените могат да балансират нещата.
- Преди години ВМРО издигна една успяла и много популярна личност в Бургас – юриста Вирджиния Хайк. Това беше твърде екзотичен за хората избор. Днес обаче „войводите”, това твърдо ядро от патриоти, отново се спира на красива жена. Какво Ви каза господин Каракачанов, когато Ви покани да водите в Бургас?
- Първо не пропусна да ми каже, че са следили това, което се случва в Слънчев бряг и моята активна позиция през последните години, моята борбеност най-вече. Той смята, че аз се доближавам до тяхната идея. Аз не съм съгласна с това, което управляващите у нас са правили досега през годините - с това, което правителството на БСП не успя да направи за Слънчев бряг за два мандата. Давахме идеи, решения, организирахме срещи, но не бяхме чути. За съжаление не го направи и правителството на ГЕРБ. Обяснявахме нагледно какво трябва да се случи, но резултати няма...
- Кажете три неща, които, ако бяха направени в управлението на ГЕРБ, Вие сега нямаше да бъдете кандидат за депутат.
- Първото е окончателното решаване на статута на инфраструктурата в Слънчев бряг. Ако тази инфраструктура беше преминала към Община Несебър, ние щяхме като нормални данъкоплатци да получаваме услугата по поддържането на тази община. И тогава, повярвайте ми, нямаше да се впусна в политиката.
Втората битка в туризма е с руските визи. Тя засяга най-вече бизнеса по Черноморието, защото туристите, на които разчитаме, са руснаците. Вместо да правим невероятни реверанси към тях, за да не чакат, да не плащат, ние ги унижаваме с тридневни опашки, за да могат да си подадат документите.
Третият много сериозен проблем е рекламата на България по света. Не може да се хвърлят едни крупни суми за нищо. През годините наистина нямаше средства за реклама. Но благодарение на европейските фондове ние веч акумулирахме сериозен ресурс. Но 2 милиона от тези средства се харчат за лого на България, 3 милиона - за стратегия, която се пише от гърци, конкуренти на нашата държава. Всъщност България продължава да бъде непозната, даже и на европейски пазар.
- Какви са вашите цели в тази кампания и с какви хора се срещате. В Несебър Ви познават. Но разбираме, че кметът на Несебър е раздал едни много големи суми на своите работници от БКС. Той ще работи за БСП. В същото време ГЕРБ оглавява все още АД-то, те ще имат влияние там. Как ще се преборите Вие и за кои гласове се борите? Задачата ви е невероятно тежка...
- Наясно съм с това, което се случва. Наясно съм, че един управляващ кмет и една управляваща доскоро партия имат много по-силни позиции от ВМРО на старта. ГЕРБ обаче настроиха срещу себе си голяма група от бизнеса, от населението. Дори тези, които гласувахме за тях преди 4 години, се отвратихме. Особено с това, което излиза като факти за милиционерщината, за безкрайното мачкане на бизнеса.
Видяхме какво могат и БСП. Чухме какво готвят БСП за средния и по-големия бизнес. Не може идеята им да наложат 35-40% данък на милионерите да се хареса на бизнеса и да го стимулира да работи. По-скоро ще го върнем обратно в сивата част, защото именно 10-процентният корпоративен данък го извади на светло преди време.
Ние ще се концентрираме върху хората от туризма, които в Бургаска област са не по-малко от 50%. Този район се издържа от туризъм. Опитваме се да убедим тези хора, че имаме знанията и уменията, че можем да градим, да отстояваме позициите си така, както правим това години наред в Слънчев бряг. Опитваме се да го кажем и на бизнеса на юг, където нямат браншови структури .
Работещите в морските градове са изключително пренебрегнати, защото са заети 5 месеца през лятото, а после 7 месеца стоят вкъщи. През зимата те нямат един лев доход. И ние си задаваме въпроса с какво се хранят тези хора. При една добра нормативна уредба, изготвена от експерти, би могло да се направи така, че през лятото работодателите от туристическия бизнес да получат данъчни облекчения, като едновременно с това се задължат да заплащат целогодишни трудови възнаграждения на хората, заети в туризма, които сега наемаме само за сезона.
- Има една екстравагантна идея, около която се обединяват няколко партии - да се намали такса смет на бизнеса в туризма, да се плаща само сезонно. Какво мислите Вие?
- Не знам кой пропагандира тази идея, но тя е на Съюза на собствениците преди много години, изпратена до кмета на Несебър и ОбС в Несебър. Това, което най-общо искахме, е да заплащаме таксата единствено и само през месеците, които изхвърляме отпадъците. Не мога да пропусна, че в Община Несебър това се прие и се направи. Ние сме основоположници на тази идея. При нас таксата се начислява на база реално изхвърлен контейнер, което автоматично изключва плащането на таксата през зимните месеци.
- Жертвате обаче собствения си бизнес. Вашите колеги си стягат хотелите, а Вие сте в кампания. От какво лишавате бизнеса си и личния си живот до средата на май?
- И от двете жертвам много. Аз също се стягам за сезона, подготвям моите три обекта, предприемала съм основен ремонт, огромна реконструкция на цялото хранене, искам да подобря изцяло качеството на предлагането.
От друга страна страда семейството ми. Публична тайна е, че аз имам една малка дъщеря на две години и половина и една голяма, която учи в чужбина. Разкъсвам се между двете. Оставила съм си бизнеса на мениджърите, изцяло съм им се доверила. Оставила съм грижите за семейството си на детегледачките, на външни хора. Отдала съм се на кампанията.