На Коледа вкъщи, подаръци „втора ръка”, бюджетът е от 80-150 лв. И стига с тези молове
На Коледа вкъщи, подаръци „втора ръка”, бюджетът е от 80-150 лева. Това е резултатът от проучване на водещ национален сайт за онлайн пазаруване, направено конкретно за Бургас. 32% от анкетираните свиват парите за подаръци. Запитани къде ще прекарат празничните дни, 51% от бургазлии са единодушни, че ще бъдат у дома със семейството, докато 32% предпочитат почивка в планината.
Ясно е, че кризата, безработицата свиха разходите ни до минимум. Бумът на кредитите отмина, а сега остава единствено да ги връщаме. А и като и заплатите навсякъде паднаха, някак си сметките вече не ни излизат. Такава е всеобщата картина, уж. Сещам се за крилата фраза на банкера Левон Хампарцумян „Яжте сега беемветата!” казана през лятото на 2009 г., но е актуална и днес.
Факт е, че двата големи търговски центъра в Бургас са пълни с хора по коридорите, но повечето магазини са абсолютно празни. В края на ноември голяма верига за спортни стоки „Sport Depot” освободи помещението в мол „Бургас Плаза”. Прецедент е, да се откажеш от играта точно на старта на жътвата.
Магазин „Мултирама” също напусна бургаския пазар в края на есента, а веригите за техника от край време бележеха завидни приходи, хвалеха се с небивали ръстове на продажбата именно преди големия празник – Коледа.
Наистина ли обеднява средно статистическия бургазлия притиснат от ипотеки, стари кредити и настоящи финансови неволи на работното място, причинени от кризата?
Не мисля, че е съвсем така. Просто в годините на бума някои хора не си направиха сметка и сега стискат зъби. Другите обаче кризата ги направи по-практични.
Онлайн пазаруването започна да измества обикновените посещения в магазините, така както информационните сайтове изместиха вестниците. Пазарът вече е необятен. Чужди и даже родни сайтове предлагат стоки на двойно по-ниски цени от тези на магазините в двата ни мола. Те отчитат истински бум на продажбите. Доставката до България вече е символична. Играчките на „Дисни” от минали години са на тотално ниски цени в електронните аутлети, които нямат разходи за продавачи, наеми, консумативи. Тенденцията към интернет пазаруването е световна. Колкото и моловете да ни ухажват с пищни събития, концерти, томболи, не могат да ни привлекат като клиенти на техните наематели. Причината е, не ни е на сметка.
Представата за промоции и намаления у нас продължава да бъде изкривена под някаква сбъркана призма на бг маркетинга. Докато американците забравиха вече за Черния петък, ние продължаваме да чакаме истинските коледни намаления. Ама такива едва ли ще има, даже и на вратата на магазина за пише „-70”. Няма такъв филм в Бургас.
А след като великият Джорджо Армани призна пред целия свят още в разгара на кризата, че приборите на яхтата му са „Икеа”, защо ние да си купуваме „Армани” и то от мола, където цените са най-високите.