Хотелите край морето за продан достигнаха рекордната цифра 280
Цените варират между 300 000 лева и 10 милиона евро
Хотелите край морето, обявени за продан, стигнаха рекордната цифра 280, а в цялата страна цифрата е 400. Това са от семейни до петзвездни хотели, а цените варират от 300 хиляди лева, но и оферти за 10 милиона евро. Хотелите се оферират от три групи продавачи. Това са собствениците им, следвани от банките и от съдебни изпълнители, казва пред bTV управителят на „Явлена” Страхил Попов.
В морската градина на Варна, например, се продава луксозен хотел за един милион евро, като цената му е намалена с 300 000. А за хотел в Златни пясъци с 300 легла са поискани 4 милиона евро.
„На морето, на първа линия, една средна цена на стая се движи в рамките на 40-50 хиляди евро. Което значи, че тя трябва да е малко по-висока от цената на едно малко жилище в същия район, защото съответно носи и по-добър доход”, разяснява Страхил Иванов, управител на агенция за недвижими имоти.
Всеки иска сделката да протече при пълна дискретност. „Това е бранд и имидж. Ако се разбере, че този хотел е на пазара, добрите мениджъри и служители веднага напускат и това е проблем. И всъщност дискретността при нас е много важна”, допълва Иванов.
Много от семейните хотели са кредитирани от банки. От 2007-а до днес обаче цените на имотите средно в страната са се сринали с 45 на сто. Сега много трезори притискат хотелиерите да представят допълнителни обезпечения.
Много семейни хотели се продават, защото собствениците им не са си направили сметката колко пари могат да печелят и предпочитат да опитат с друг бизнес.
Най-бързо се продават онези хотели, които могат да докажат целогодишно над 60 на сто заетост на леглобазата. За сравнение – един добър хотел на остров Мавриций, например, има годишна заетост над 95 процента.
На агенциите прави впечатление и, че сред кандидат-купувачите се явяват все повече и повече руснаци или малки чуждестранни инвестиционни фондове.
Само в София четири големи и известни хотела си търсят нов собственик. Те са разположени на изключително атрактивни места в централната част на столицата и не са част от големите международни вериги.
Заради това не е изключено скоро в София да стъпят други световно известни вериги с луксозни хотели. При сринати цени на имотите това е добра възможност големите мултинационални вериги да си напазаруват евтино. Стига да се уверят, че си струва такава покупка.