Собствеността вече е лукс. Младите са мобилни, не искат да правят жертви в името на имота
- От няколко месеца насам много местни агенции коментират за известно раздвижване на пазара на имоти. Каква е ситуацията в страната, забелязва ли се това дългоочаквано, трайно излизане от кризата?
- За съжаление като цяло настоящата ситуация на пазара не е много по-различна от миналогодишната. Бяха направени няколко опита определени сегменти да тръгнат в позитивна насока. Ръстът при сделките е факт през първите месеци на пролетта, но ситуацията бързо се промени. Икономиката в цялата страна все още е в криза, липсва дългосрочност в инвестициите, а това неминуемо се отразява и в сектора на недвижими имоти.
Жилищните имоти са пряко свързани с доходите на домакинствата. През годините тези цикли на ръст на кредитирането и продажбата на имоти бяха по-скоро изключение от общата тенденция в България. Имаше периоди, в които обемите на пазара, броят сделките, хората, които се занимаваха активно, бяха в пъти повече, отколкото днес. Всъщност трябва да гледаме на пазара на имоти в по-дългосрочен план, не да правим единствено сравнение с предходните 3-4 години. А позитивните тенденции днес също не са за подценяване. Новият сграден фонд на страната става все по-качествен, все по-модерен. Променят се и нагласите на клиентите. Те започват да стават все по-взискателни, все по-информирани. Но голямото разминаване на пазара не е изцяло свързано с икономическата криза или със стагнацията в съседните страни, а се обуславя и от инерцията на някои участници. Немалко на брой продавачи продължават да предлагат продукти, които вече не отговарят на изискванията на клиентите.
-Кой сегмент на пазара е най-динамичен и перспективен?
- Безспорно най-динамичен е пазарът на земеделска земя, там нещата са най-прагматични и ясни. Ваканционните имоти са най-интересната и шарена тема за коментиране, но те не са фактор, тъй като техният дял е нищожен в сравнение с общия обем. Не веднъж съм казвал, че жилищният сектор трябва да е водещ на пазара имоти.
- А Вие като посредник какво бихте посъветвали младите семейства, които са изправени пред дилемата – жилище под наем или покупка на апартамент?
- Трябва първо да се обърнем към нуждите на конкретните млади семействата, какви са техните приоритети. Важни са техните перспективи – дали не предвиждат увеличаване на членовете на техните домакинства. Кое в момента е по-важно за тях, от значение ли е да са по-близо до настоящата им месторабота. Много млади хора не планират покупка на имот в настоящето, не искат да правят жертви и да ползват нещо, което отговаря временно на техните нужди. Тук искам да отбележа, че никак не са за пренебрегване комуналните разходи по поддръжката на едно жилище. В днешно собствеността е сериозен лукс. А много от младите хора са мобилни, лесно сменят работата си, местят се в други градове за по-добри условия. Това е тенденция в цяла Европа. Новото поколение гледа по-прагматично, домът им трябва да е също мобилен, както е автомобилът им.
- Националното сдружение „Недвижими имоти” днес разисква БДС в предлагането на услугата, в какво се изразяват тези стандарти?
- Стандартите в бизнеса с имоти са обсъждат от няколко години, те са пожелателни, препоръчителни. Така е в цяла Европа. В България ние ги наложихме също. Ако дадена фирма иска да предлага качествена услуга, тя трябва да го докаже, че отговаря на този стандарт и да защити сертификата.
- Какви са критериите, на какви условия трябва да отговаря фирмата?
Стандартите включват много точно и ясно ангажиментите, правата и задълженията на всичките участници на пазара. Посредниците са задължени да дават максимално обективна, изчерпателна и ясна информация за имотите по потенциалните сделки. Нужна е необходима е и професионална квалификация на персонала.