"БМФ Порт Бургас" стартира проект „From East 2 West Connections“ за подобряване на железопътната достъпност на пристанище Бургас

Изграждането на нова железопътна инфраструктура на пристанищен терминал „Бургас Запад“ и пристанищен терминал „Бургас Изток-2“, ще повиши ефективността на товаро-разтоварните и маневрените операции и ще насърчи преминаването към железопътен транспорт
„БМФ Порт Бургас“ АД официално стартира проекта „From East 2 West Connections“ с начално информационно събитие, проведено в Международния конгресен център Бургас.
Инициативата е съфинансирана от Европейската изпълнителна агенция за климат, инфраструктура и околна среда (CINEA) по Механизма за свързване на Европа (CEF) за транспорт и цели значително подобряване на железопътната достъпност до пристанище Бургас.
На събитието присъстваха зам.-министърът на транспорта Ангел Забуртов, кметът на Бургас Димитър Николов, представители на Морска администрация к.д.п.Живко Петров и к.д.п. инж. Венцислав Иванов, изпълнителният директор на „БМФ Порт Бургас” АД Борис Балев, местната власт, партньори и експерти.
Всички те изказаха изключително задоволство от значимостта на инициативата, както за транспортния сектор, така и за икономическо развитие на регион Бургас и България.
Изпълнителният директор на „БМФ Порт Бургас“ АД Борис Балев благодари на всички участници и партньори за подкрепата.
„Това е поредният успешен европроект на дружеството ни и ще продължим да работим упорито в тази насока. Преди около две години – през лятото на 2023 година голям екип от нашата администрация се събра, за да обсъди следващия проект, по който ще участва. Това е един типичен пример за отборна работа. Всички се събрахме и обсъдихме кое е най-доброто. Този проект е една страхотна база за развитието на пристанището и увеличаването на капацитета“, подчерта Балев пред гостите.
Зам.-министърът на транспорта Ангел Забуртов подчерта, че „БМФ Порт Бургас“ е перфектният пример, по който може да се покаже как работи пристанищния модел в България. Концесионерът печели вече пети проект и инвестира над 300 млн. евро в порта.
Кметът на Бургас Димитър Николов от своя страна благодари за инициативността на „БМФ Порт Бургас“ АД и Министерството на транспорта.
„Това е един страхотен проект, защото първо, въздухът в Бургас ще стане по-чист, цената на превоз ще се намали, а автоматично това ще даде предимства на пристанището, което значи повече товари и работни места. „БМФ Порт Бургас“ до момента имат над 880 служители и вярвам, че броят им ще се увеличи и ще се създаде още по-голяма икономическа устойчивост“, каза кметът на Бургас. Той е категоричен, че местната власт винаги ще подкрепя подобни инициативи.
Ивайло Иванов, генерален директор на ДППИ поздрави екипа на „БМФ Порт Бургас“ за работата по проекта и посочи, че развитието на железопътната инфраструктура е от стратегическо значение на европейско ниво. „Една от приоритетните цели на ДППИ е да насърчава развитието на интермодалните и мултимодални операции в пристанищата на Република България, с което това ще доведе до по-бърза трансфер на товарите“, добави той.
Вижте още във видеото:
Проектът, който започна на 1 август 2024 г., се очаква да бъде завършен до 31 май 2027г. Основният му фокус е изграждането на нова железопътна инфраструктура на пристанищен терминал „Бургас Запад“ и пристанищен терминал „Бургас Изток-2“, което ще повиши ефективността на товаро-разтоварните и маневрените операции и ще насърчи преминаването към железопътен транспорт.
Основните дейности по проекта включват:
Изграждане на ново коловозно развитие на пристанищен терминал „Бургас Запад“: Изграждане на шест железопътни коловоза – две оперативни и четири буферни, с обща дължина приблизително 3 975 метра. Новата инфраструктура ще обслужва влакове за контейнери и насипни товари, като ще увеличи капацитета на терминала от 33 на 102 вагона дневно.
Изграждане на два нови железопътни коловоза и бретел на пристанищен терминал „Бургас Изток-2“: Изграждане на два нови коловоза с дължина 614 м и 412 м, обслужващи корабни места 16, 17, 18 и 19. Това ще повиши оперативния капацитет на терминала от 128 на 166 вагона дневно.
Изграждане на нов железопътен коловоз, свързващ терминал „Бургас За-пад“ и терминал „Бургас Изток-2“: Изграждане на нов 456-метров жп коловоз, който ще свързва терминал „Бургас Запад“ с терминал „Бургас Изток-2“, осигурявайки допълнителен капацитет и непрекъснатост на операциите.
Индикативният размер на допустимите разходи по проекта е над 10,7 милиона евро, като до 85 % от тази сума, или приблизително 9,1 милиона евро, ще бъдат финансирани по Механизма за свързване на Европа - сектор “Транспорт", приоритет “Проекти по основната мрежа" - Кохезионен пакет.
„БМФ Порт Бургас“ АД се ангажира с минимизиране на екологичния отпечатък чрез внедряване на иновативни решения като електрически маневрени локомотиви и директни железопътни връзки с вътрешни интермодални терминали. Новата пристанищна инфраструктура, оборудвана с най-съвременна техника и технологии, ще позволи безпроблемен трансфер на товари между кораби и железопътен транспорт, което ще доведе до значително намаляване на вредните емисии и ще подкрепи по-екологична логистика.
Съгласно приоритетите на Европейския съюз (ЕС) за намаляване на въглеродния отпечатък в транспортния сектор чрез прилагане на нискоемисионни технологии в товаро-разтоварните операции, инициативата утвърждава пристанище Бургас като ключов транспортен хъб по коридора „Балтийско море – Черно море – Егейско море“.
Проектът „From East 2 West Connections“ представлява важна стъпка към повишаване на ефективността и устойчивостта на транспортната инфраструктура в България, като насърчава по-силните връзки между Източна и Западна Европа.






















