Готвят пълна забрана на телефоните в училище, дори и в междучасието
Трябва да изкрещим на родителите да скрият телефоните, каза образователният министър
България е на път да предприеме крайна мярка заради нарастващата зависимост на децата от мобилните телефони – проблем, който сериозно застрашава способността на поколенията Z и Алфа да учат.
„Ние не просто трябва да ограничим телефоните в училище, трябва да изкрещим на родителите да им скрият телефоните вкъщи, и толкова по-силно трябва да го кажем, колкото са по-малки децата.“
С тези думи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев се обърна към парламентарната комисия, обсъждаща темата.
В момента училищата сами решават как да се справят с проблема – в повечето телефоните са забранени в час, а в малко на брой учебни заведения устройствата се събират още на входа. В Европейския съюз вече има редица примери за по-строг контрол – някои държави въвеждат пълни забрани, а други налагат сериозни ограничения. Последно, Гърция предприе твърди мерки и санкции срещу използването на мобилни телефони в училище.
В България темата набира скорост през последните няколко години, а Министерството на образованието вече подготвя законови промени. Министър Вълчев обяви, че до 30 април ще бъде внесено предложение за нови регулации. Според него трудността не е толкова в изготвянето на текстовете, а в постигането на консенсус по въпроса.
Съвременните научни изследвания са категорични – продължителното използване на екрани оказва силно негативно влияние върху развитието на децата. Нарушават се когнитивните и комуникативните способности, влошава се концентрацията, а пристрастяването към устройствата става все по-сериозен проблем. Министърът посочи, че редица специалисти определят концентрацията като едно от най-важните умения на XXI век – нещо, което влияе пряко върху резултатите на учениците, включително по математика.
Освен това е доказано, че устройствата влияят негативно върху развитието на мозъчната кора при малките деца. Парадоксът е, че ако искаме да подготвим учениците за бъдещето, което ще бъде още по-дигитално, трябва първо да ограничим безконтролното използване на технологиите.
Ролята на родителите е ключова. Все по-често може да се видят малки деца, които прекарват часове, взирайки се в екраните. Министърът подчерта, че трябва да се намери начин родителите да осъзнаят вредите от прекомерната употреба на мобилни устройства в ранна възраст.
Обмисляните промени няма да се ограничат само до забрана на телефоните в час. Ако учениците не използват устройствата си и в междучасията, ще могат да се раздвижат, да си починат и да се съсредоточат по-лесно в следващия урок. Според министъра много деца буквално забравят да ходят до тоалетна, защото веднага след края на часа бързат да проверят какво се случва в социалните мрежи.
Друг важен проблем е липсата на ефективни санкции. Учителите често избягват да наказват учениците, тъй като в последните години се наложи концепцията, че децата трябва само да бъдат подкрепяни, без да се налагат наказания. В резултат това води до нарушаване на учебния процес и до проблеми с дисциплината в клас. Министърът изрази мнение, че е необходимо да се намери баланс между правото на децата да не бъдат санкционирани и правото на останалите ученици да получат качествено образование.
В момента санкциите са в рамките на административно производство, което дава възможност на родителите да ги обжалват. Възможен вариант е въвеждането на оценка за дисциплина, която няма да подлежи на обжалване и ще има не само наказателен, но и мотивиращ ефект.
Министърът също така обяви предстоящо обучение за 72 000 педагогически специалисти, насочено към противодействие на зависимостите сред учениците. Планира се подготовката на обучители, които ще работят с учителите, за да ги научат как да разговарят с децата за опасностите от зависимостите и да им изградят вътрешна устойчивост срещу тях. Освен това ще се провеждат и тематични родителски срещи, за да се ангажира и семейството в този процес.
Предстои решаващ момент – дали България ще последва примера на други европейски страни и ще наложи твърди мерки срещу употребата на мобилни телефони в училищата. Въпросът вече не е дали има проблем, а какви действия ще бъдат предприети, за да се ограничи тази опасна тенденция.


















Алфа - Алфа глупаци
това са поколенията, даже с телефон не могат да си набавят необходимата информация да си сварят яйце..
Ако е момче ЩЕ продaва дрога и ПАК ЩЕ си го купи а ако е момиче ще ходи да дига краката на някой тлъст чичак с кинти който ще и го купи
Значи хем да не санкционираме децата за да не сме обвинени в тормоз над тях. В същото време да им вземем телефоните насилствено. И не по малк важно е ако децата ни нямат телефон да ни се оплачат, при проблем, кой ще им помогне? Например ако полудяла даскалка реши да бие дете, как детето ще звънне на родител или на 112?
И кво ши направят пред всяка класна стая ЩЕ сложат скенер за телефони и по една горила-офранител ат "Делта гард"който да опипва ученичките за скрити телефони
Ебати и смешниците дето са в тва министерство
Решението е просто и се нарича Nokia 3310!!!
Даваш я на детето и си сигурен, че хем няма да стои на телефона, хем ще можеш да го потърсиш, когато е нужно. И така до 10-12 годишна възраст. Като влязат в пубертета може смартфон, то в тая възраст и без това е трудно да ги контролираш, а и вече ще им е време да влязат в дигиталния свят
Ако един родител искаше детето му да не ползва телефон няма никаква пречка и сега да го направи.