Качеството на обучение и възпитанието в бургаското ОУ „Елин Пелин“ дават резултати, с които се гордеем

Правят впечатление хигиената, тишината из коридорите, строгият пропускателен режим, липсата на телефони и изрядните униформи на учениците
Разговорът ни с директора на бургаското основно училище "Елин Пелин" г-жа Пепа Запрянова водим по повод течащата надпревара в два национални конкурса по рисуване и литературна творба. Подготвят се за 18 март в Младежкия международен център изложба и публично четене. Наш екип гостува на иновативното училище в ж.к. „Меден рудник“, за да видим на място как се постигат резултатите, за които говорят просветните дейци и родителите през последните години. Директорът, освен че оглавява огромен учителски екип и отговаря за над 1100 ученици, е и ръководител на народния хор „Трепетлика“ и детската фолклорна формация „Шарени гайтани“ към Центъра за подкрепа на личностното развитие-Бургас.
– Г-жо Запрянова, каква е тайната на успеха на учениците от ОУ „Елин Пелин“, на популярността на това бургаско училище базирано в ж.к. „Меден рудник“?
– Комуникация между колегите, сплотеността на екипа, обратната връзка с родителите. Ние работим заедно, коментираме, търсим решения, учим се дори от грешките. Резултатите ни от националните външни оценявания са сред най-високите в града, което говори за качеството на образованието, което предлагаме. И това е критерият за успех.
ОУ "Елин Пелин" Бургас отбеляза „Световния ден против тормоза в училище” (СНИМКИ/ВОДЕО)
– В последните години ОУ „Елин Пелин“ се разрасна значително. Как се отразява огромният брой ученици на работата ви?
– Когато започнах като директор, училището имаше две паралелки в първи клас. Втората година станаха седем, после осем. В момента сме стабилни с шест-седем паралелки в начален етап. В цялото училище обучаваме близо 1100 ученици – от първи до седми клас. Справяме се.

– Имате ли наблюдения къде продължават образованието си вашите възпитаници след основния курс?
– Повечето избират езиковите гимназии, Търговската гимназия, както и техническите училища, особено момчетата. Виждаме и нарастващ интерес към профилираните паралелки по изкуства, което ни радва, защото училището създаде традиции в тази посока.
– Вие самата сте свързана с изкуството. Как се съчетават управлението на училище, администрирането и творчеството?
– Лесно е, когато човек има организационен опит и знае как да разпределя времето си. Имам самочувствието да кажа, че познавам политиките в образованието и мога успешно да ги реализирам. Целият ми професионален път е свързан с организирането на образователни и културни инициативи, олимпиади, конкурси по изкуства.
Приказен концерт на Игнажден събра стотици под диригентската палка на Пепа Запрянова
– Училището ви привлича вниманието на обществените организации в региона. Имате съвместни инициативи с ротарианците, с Ордена на тамплиерите. Как постигате това ниво на комуникация, за да се възползвате от тяхното спонсорство и подкрепа?
– Това се дължи на добрата работа и отдадеността на преподавателите ни. Нашето училище е първото и единственото в областта, което преди 24 години създаде състезанието „Обичам те, българска реч“. То привлече вниманието към българския език и литература и отвори вратите за участия на нашите възпитаници в престижни състезания и конкурси. Например в момента подготвяме ученици от три випуска в националните конкурси за детска рисунка по тема „Рицарят в мен“ и за литературна творба „Рицарска постъпка". Запознати сме с всички изисквания и работим целенасочено, за да се представим достойно. Не само за наградите, но и за стипендиите, които най-талантливите ще получат, за да продължат да се развиват.
– Тук прави впечатление строгата дисциплина – не само хигиената навсякъде, тишината из коридорите, но и пропускателният режим. Няма ли недоволни?
– Най-важен е начинът, по който учителят работи в клас, за да има резултат. Въведени са и се спазват мерки според нормативната база – най-често се налага наказание забележка, по-тежки наказания не са били необходими. Въвели сме стриктен пропускателен режим и видеонаблюдение, което позволява да следим за сигурността. Всеки посетител, в т.ч. и родителите, попълва формуляр за посещение и е придружаван до мястото, за което получава достъп. Учителите имат график и дежурят по коридорите, за да се гарантира ред в междучасията. Униформите са въведени преди 15 години. Това е част от нашата идентичност и държим външият вид на нашите ученици да е пример за връстниците им. Навиците се придобиват и възпитават именно в тази възраст. Родителите знаят, че това е важна част от облика на училището като цяло и проявяват разбиране и съпричастност.
– Не чух да звънят телефони и не видях деца с телефони.
– Преди три години, след нелеки консултации с родителите, решихме, че децата няма да използват телефони в училище. Мобилните устройства се съхраняват в метален шкаф. Предават ги щом влязат в сградата и им се връщат след края на учебния ден. В началото имаше притеснени родители от това, че нямали продължително време контакт с детето си, но с времето сами се убедиха, че това е по-добре за концентрацията им в час, за почивката в междучасието, възпитаваме и необходимост от пряк контакт с реалността, правим по-лесно усвояването на новите знания.

– Как се представя вашето училище при националното външно оценяване?
– Винаги сме в топ-15 с резултатите по математика и български език. Това е важен показател за качеството на обучение, но всяка година има разлики заради спецификата на самите випуски. Въпреки това, ние постоянно работим, за да осигурим на учениците си най-добрия старт след седми клас.
– Освен академичните успехи, Вие самата сте известна с работата си в областта на фолклора. Разкажете ни как увличате почти цялото училище в песни и танци.
– Аз съм хоров диригент и смятам, че фолклорът е мощен инструмент за възпитание. Чрез него се изграждат ценности и децата осъзнават връзката си с българската култура. Завършила съм класическа музика, но по-късно открих богатството на фолклора и видях колко много дава той на младите хора.
– Изявите в Международния младежки център в този комплекс най-често се свързват с вашите инициативи. Как си партнирате с този голям институт за култура?
– Работим прекрасно с директора г-жа Мария Салабашева. Училището се включва активно в събитията там, защото базата е отлична, възможностите за изява са големи. Ръководството е отворено за всичките ни спектакли, които привличат и голяма публика.
– Вие сте от първите училища, които въведоха ранно чуждоезиково обучение. Какви езици изучават учениците ви?
– Преди шест години въведохме ранно чуждоезиково обучение и сме сред пионерите в този процес. Учениците ни изучават испански, френски, италиански, руски и английски. Имаме отлични преподаватели, а посолствата на Испания и Франция ни оказват голяма подкрепа с учебни материали.
– Получават ли учениците ви международни отличия?
– Олимпиади за малките ученици няма, но те получават сертификати според нивото си. Нашата цел е да ги подготвим да се състезават при по-високите стъпала на обучение, когато продължат в гимназиалния курс. Да не се притесняват, да са уверени в знанията си. Да имат самочувствие.
– Как виждате бъдещето на ОУ „Елин Пелин“?
– Ще продължим да развиваме училището ни като място, което дава не само знания, но и вдъхновение. Нашата цел е да предлагаме възможност за изява на всяко дете, защото талантите са различни в науките, изкуствата, в езиците. Бургас има нужда от иновативни училища, които не просто да обучават, а и да изграждат личности. С това се гордеем. Това е стремежът на колегите, затова и работим с всяко дете внимателно, индивидуално и с грижа навреме да открием потенциала му в определена област.



















