Голям скандал в ефира на бТВ
Цената на шофьорските курсове скача до 2000 лв. – корупция, лоши въпроси и скандални технологии разтърсват системата
Поскъпването на шофьорските курсове в България предизвиква все повече коментари. Според Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, увеличението е напълно оправдано и отразява икономическите реалности. "Това не е просто поскъпване, а адаптиране към стандартите в Европа. Очаква се цената на курсовете да се увеличи още, като достигне около 2000 лв.", сподели Иванов в предаването "Тази неделя".
По думите му, крайната цена включва всички компоненти на обучението – практически и теоретични часове, както и изпитите. В момента един мото-час струва 50 лв., а цялата програма може да достигне до 2000 лв. Въпреки това, Иванов подчерта, че цената в България е по-ниска от тази в повечето европейски държави.
Ангел Попов от Европейския център за транспортна политика също подкрепя увеличението, като посочи, че 2000 лв. не са много, ако автошколите стриктно спазват стандартите и наредба 37. Той заяви, че качеството на обучението трябва да бъде безкомпромисно високо, за да подготвя адекватно младите шофьори.
Тема на дебат станаха и корупционните практики в системата. Според Иванов, нововъведенията, като GPS тракери и други технологии, оскъпяват курсовете допълнително, без да гарантират по-добро обучение. Той също така изрази недоволство от липсата на ефективен диалог между регулаторните органи и бранша, подчертавайки, че много предложения на автошколите не са взети предвид.
Попов и Иванов влязоха в спор относно въпросите в изпитните тестове, като Иванов посочи, че някои от тях са нелогични и подвеждащи. Той настоя за повече прозрачност и подобрения в методологията на изпитите.
Очакванията са промените и въвеждането на нови технологии да продължат да влияят както върху цените, така и върху качеството на шофьорското обучение.