За да се отпуши Бургас: Синята и зелена зона стават 2 лева на час
ЦГЧ, "Възраждане" и всички зони около морето са препълнени с автомобили
Цените на синята и зелена зона в Бургас най-после ще бъдат актуализирани до характерните нива за другите основни икономически центрове в страната като София (2 лева/час), Пловдив (2 лева/час), Варна (2 лева/час). Дори в Благоевград от февруари ще се плаща по 2 лева на час.
Проверка на Флагман.бг показа, че на 15 януари в портала за обществени консултации е качен Проектът за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас, който предвижда промяна на таксата. Публикуването на проекта за Наредба е първа стъпка за нейната промяната, предстои публично обсъждане и разискване на предложението в Общинския съвет на Бургас.
Мярката е напопулярна и разбираемо ще вбеси доста шофьори, но целта е да се отпуши центърът, който е затапен от автомобили и спирането е невъзможно на практика навсякъде. И може би е за добро.
Какво е предложението
Цената за почасово паркиране както в Синята, така и в Зелената зона скача от 1.30 лв./час до 2 лв./час, с ДДС. 14 години след въвеждането й тя беше увеличена едва миналото лято - от 1 лв. до 1.30 лв. С промените в наредбата сега се предлага и нов метод за таксуване - 30 минути за 1 лв. Ще можете да си закупите карта за паркинг автомати, която за 100 лв. ви осигурява 100 часа, ще има и електронен талон за паркиране във всички зони, на стойност 15 лв. на де В Зелената зона се запазва и уикенд пакетът, който е на стойност 40 лв.
Защо се налагат промени
Зоната за платено паркиране в Бургас съществува от септември 2010 г. Тя бе въведена, за да облекчи тогава вече трупащият се проблем с паркирането в града и този ход беше успешен в началните години. През 2010 г. минималната работна заплата обаче беше 240 лв., а 1 час паркиране в зоната струваше левче. С други думи, една МРЗ „купуваше” 240 часа престой в зоната или 30 работни дни.
Към 2025 г. МРЗ е 1077 лв., а цената на платеното паркиране не е променена и съответно сега, сравнено с преди 15 години, да паркираш в ЦГЧ на Бургас излиза повече от 4 пъти по-евтино.
Според тази сметка, настоящото увеличение дори не успява да настигне инфлацията. Защото при 2 лв. за час, реално зоната сега ще излиза 2 пъти по-евтино, отколкото беше през 2010 г. Но пък има шанс този ход поне малко да промени в по-добра посока случващото се с хаоса на паркирането в Бургас.
Бургазлия изригна: Пускайте Червената зона незабавно, 2 лв. на час и до 3 часа престой
Както Флагман е писал и преди, засега планове за въвеждане на т.нар. „Червена зона” в морския град остават на заден план. Таква идея имаше и е много вероятно в някакъв момент тя да се осъществи, а именно - в определени зони на града да се ограничи правото на паркиране до няколко часа.
Паркирането в града е невъзможно
Местата започнаха да изчезват дори в по-крайните квартали на Бургас, като често паркирането се превръща в кауза пердута не само в жк „Възраждане” или ЦГЧ, но и дори в „Славейков”, „Зорница” и „Изгрев”. Оплаквания вече има дори и от жк „Меден рудник”. Градът не е пренаселен, а пълен с автомобили.
През 2022 г. в интервю за Флагман тогавашният директор на ОП „Транспорт” Андрей Рунчев, настоящ народен представител, обясни, че областния център има регистрирани 120 000 автомобила. Официално! Реалната бройка обаче е по-голяма, може би по-близко до 200 000, тъй като лизинговите коли не влизат в статистическите данни. Това е информация от 2022 г. - преди 3 години. В същото интервю Рунчев разкри още, че броят на автомобилите се повишава с 1500 годишно, което означава, че числото в момента вече е с около 5000 повече. И това е процес, който скоро не се очаква да спре.
Андрей Рунчев: Около 200 000 автомобила има в Бургас, броят им расте годишно с около 1500
При население от приблизително 200 000 човека в Бургас, 37 000 от които са непълнолетни по данни на НСИ, това означава, че на практика за всеки жител на града има по един автомобил. Колкото хората, толкова колите. Това е абсолютно непрактично в който и да е град. А изобщо официалната статистика не измерва колите на хората, които не са от Бургас, но трайно живеят тук. Според данни на украинската общност, например, има над 12 хил. украинци, които са се настанили в Бургас след избухването на войната. Повечето от тях имат собствени автомобили.
Общоизвестен факт е, че поне 10 хил. души има и от Ямбол и Сливен, които също не са промени адресната си регистрация. Няколко хиляди са и хората от вътрешността на страната.
На практика тази ситуация не може да бъде „спасена” какъвто и външен контрол да се въведе. Увеличението на цените на Синята и Зелената зона в Бургас е крачка към решаването на проблема, но недостатъчна. И докато бургазлията не се научи, че 3 коли на домакинство са безсмислени, че има градски транспорт и че практически всяка дестинация в града е на пешеходно разстояние от центъра - паркирането ще е адът, който е и сега.
Живея на ул.Батак, улицата ( ако въобще може се нарече такава ) е в окаяно състояние ( като повечето в Бургас ). Плащам такса зона, данъци...и за какво? Никога не е било толкова разбито, мръсно, изоставено ( дори зелената зона не идват да си боядисват) ! Това са елементарни неща! Ние се радваме, че след десетилетия чакане са ни оправили тротоара... въобще...
И сега ще си го търпите …
Междувременно докато тази платена статия се опитва да ви втълпи че е за добро и колко хубаво ще бъде.
Местата от зелена и синя зона рязко намаляват стават жълти и се отдават под наем,А ти Ганя плащай стикер, плащай по часово, плащай че съществуваш …
в конкретния случай важи цитата.
"...или нищо, или само истината".
И по конкретно, "По 2 цирея на газовете им да поникнат" обезателно трябва да се перефразира на, "по два члена дълбоко...и т.н"
Да не изпадаме в подробности, нали така.
Вдигнахте цените на такса смет с 50%.
Вдигнахте цените на всичко.
Сега искате да вдигнете и цената на синя зона, от която да точите и да си харчите нашите пари. Одрахте ни кожата.
Не се издържа вече. Май е време да се излиза на протести.
Какви сини или розови зони.
Нови комплекси без един подземен паркинг.
Здраве да е глупаци
Някакъв кошмар е всяка сутрин!
Не , всичко ще си е същото. Ако ще и 10лв да стане на час, ефектът ще е същия!
Да се спре свръхзастрояването - това не нещото, което блокира целия град!
Съсипахте всичко. Строеж до строежа, къде ще се намърдат кандидат новодомците после?
Това вече не е град, тъп бетон и всеки лапа за последно колкото може!
Изроди!
Бургас-Синя зона.2лв/час/ средна заплата 1792лв -2024г
Без коментар основание за увеличението!!!
Щото ще муъ ебът майката СЪРБИТЕ НАчело с Йосич!
Ще клъцнат Банкерската куха кратуна барабар с мижитурките от кметове в почни всички области!
Всичко на гърба на хората.
Да се задавите дано
Например кака Галка, дето ще е министър без нито ден трудов стаж.