Apple бе детронирана на един от най-важните смартфон пазари в света
Възраждането на стар познайник и ограниченията срещу въвеждането на AI функциите в iPhone спъват американския гигант
Местните производители на смартфони Vivo и Huawei изпревариха Apple, за да станат двата най-продавани бранда на китайския пазар през миналата година. Това е сериозен удар за производителя на iPhone, който се бори да въведе функции с изкуствен интелект на континента и да се пребори с конкуренцията на локалните играчи.
Доставките на смартфони на Apple в Китай са се понижили до 42.9 млн. през 2024 г., което е със 17% по-малко от предходната година, според фирмата за пазарни проучвания Canalys, цитирана от Financial Times. Това намали пазарния ѝ дял с 4 процентни пункта до 15%. Доставките през последното тримесечие са се свили с 25% на годишна база, предава economic.bg.
Доставките на Vivo и Huawei са се увеличили съответно с 11% и 37% за пазарни дялове от съответно 17% и 16%. Общият пазар на смартфони е нараснал с 4% спрямо 2023 г., като са доставени 285 млн. броя.
Данните идват в момент, когато американската технологична компания е изправена пред нарастващ натиск от страна на местните премиум марки смартфони, особено възродения от пепелта Huawei. Китайските играчи се възползват от патриотичните покупки и възможността да внедряват в устройствата си функции, базирани на изкуствен интелект. В противовес на това – услугата Apple Intelligence на американската компания не е достъпна в континенталната част на Китай.
„Apple и нейната серия iPhone 16 се сблъскват с нарастващ конкурентен натиск от страна на местните флагмански устройства“, казва Амбър Лиу, мениджър проучвания в Canalys, като добавя, че Vivo е „показала силна динамика“, като е засилила връзките с операторите и е приложила ефективни маркетингови и продуктови стратегии, „за да затвърди позициите си в сегментите от ниския до средния и високия клас“.
Общите приходи на Apple в Голям Китай са намалели с близо 8% през годината, приключваща през септември. Главният изпълнителен директор Тим Кук посети Китай три пъти през миналата година, докато компанията се опитваше да се ориентира в сложния регулаторен режим на страната и да въведе AI функциите си за iPhone 16.
Анализаторите очакват, че програмата за субсидиране, представена този месец от Националната комисия за развитие и реформи ще стимулира търсенето на смартфони. Програмата на стойност 11 млрд. щатски долара ще предоставя субсидии в размер на 15 до 20% на хора, които заменят стари смартфони, таблети и други устройства, за да закупят потребителска електроника.
Според анализатора на HSBC Франк Хе от програмата ще се възползват производители като Huawei, Honor, Oppo, Vivo и Xiaomi.