Очаквам Иля Пепеланов да върне станалия невидим ДТ "Адриана Будевска" на театралната карта на България
Той е много адекватен и млад ръководител и вече осъзнава, че Община Бургас е най-тесният му сътрудник в общата работа
За проблемите в Министерството на културата, трябва ли Найден Тодоров да остане министър и ще излязат ли отново артистите на жълтите павета, как бургаският ДТ "Адриана Будевска" ще се върне сред предпочитаните от публиката места и справя ли се новият директор Иля Пепеланов - Флагман.бг разговаря с председателя на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев.
- Г-н Мутафчиев, намери ли се решение на проблема с неизплатените средства от Министерството на културата, миналата седмица проведохте среща и с премиера Димитър Главчев?
- Оказа се, че не са 5 млн. лв. неизплатените средства, а са 12 млн. лв., но мисля, че се намери решение, разплащанията са започнали. Кога ще се оправят всичките неразплатени сметки, не знаем, но по театрите вече се получават средствата.
- Смятате ли, че Министерството на културата е действало адекватно? Едва сега, когато трябваше да имаме приет бюждет, се разбира за този огромен проблем.
- Разбира се, че не. В Министерството на културата се е знаело още през лятото, че ще има проблем към края на годината и е трябвало това да се предвиди и да се постави на масата на заседанията на Министерския съвет.
- А може би са се надявали да не са управляващи в началото на тази година, когато ще се разбере за проблема?
- Най-вече министърът на културата Найден Тодоров вероятно се е надявал, че нещата ще са приключили и този горещ картоф ще отиде в ръцете на друг.
- Министър Найден Тодоров обаче открито заявявал мераците си да остане на поста, след като става ясно, че ще имаме редовно правителство.
- Меракът умира последен. Това мога да коментирам. Той не си е свършил работата, а иска да бъде министър. Ако тези, които в момента ще управляват, смятат, че той има качествата да продължи да бъде министър, да го избират. Аз обаче смятам, че назначат ли го отново, ще има огромна съпротива от сериозна част от гилдията, която пострада от неговото министерстване.
- Посочете, моля, неговите най-големи пропуски в управлението. Това служебно правителство се задържа достатъчно дълго време, за да нанесе поражения.
- Един от пропуските е, че още в самото начало говорихме за сформирането на работна група, която да преработи, да актуализира, да осъвремени методиката на работа на министерството. Много са динамични времената, в които живеем и тази актуализация трябва да бъде направена час по-скоро. С предишния министър на културата Кръстьо Кръстев започнахме с тази приемственост, но работната група умря в зародиш и повече не се състоя. В същото време министър Найден Тодоров обикаля по телевизиите и обяснява кои закони ще промени и какво не му харесва. Да, много неща не му харесваха, но нищо не направи всъщност.
- От методиката ли зависи да не се стига повече до проблем с липсващи средства за издръжка на културните институти?
- Голяма част от мерките зависят от методиката и промяна на закона.
- Кое е най-важното, което трябва да се промени в нея?
- Първото, което трябва да се преосмисли, е самият начин на финансиране и това как се формират бюджетите. Методиката има нужда от допълнителни компоненти - да се гарантира качество на художествения продукт, а не изцяло комерсиалната страна да е водеща - само приходи, приходи, приходи. Нещата не са елементарни за изговаряне. Беше сформирана работна група, която да направи анализ, да постави задачите на масата пред министъра на културата, който да прецени как да проведе процеса по промяна на методиката. Това обаче не го направиха.
- Какъв е предложеният бюджет на Министерството на културата за 2025 г.?
- Предложението на министъра на финансите беше ощетяващо Министерството на културата поне с едни 90 млн. лв. Това са парите, които през 2023 г. ние успяхме да извоюваме с протести за бюджета на целия сектор.
- Да очакваме ли в такъв случай и артистите да излязат на жълтите павета отново?
- Ако в Народното събрание не се разберем депутатите да променят бюджета и да го защитят, очаквайте следващия път да излезем и ние.
- Г-н Мутафчиев, в Бургас предстои важна премиера в ДТ "Адриана Будевска", вече репетирате. Открехнете малко завесата какво да очаква публиката?
- Репетираме усилено за премиерата на пиесата "Пратката", която зрителите могат да гледат на 21 и на 29 януари. Тя е написана от Боил Банов и Ива Петрони, като Банов е и режисьор на представлението. Няма да разкривам много подробности. Става въпрос за изключително забавна ситуативна комедия, в която една фамилия трябва да изпълни последното желание на свой роднина, който е починал в един публичен дом, а то е да разпръсне праха му над родината. Те са ирландци, те са католици, но в действието в един момент се оказва, че не са точно това, а са малко по-различни като народност, манталитет. От там започват много интересни перипетии покрай стремежа да пренесат праха му там, където се оказва, че е роден в действителност техният баща. Интересни и смешни ситуации възникват около това как да пренесат праха му от Америка до мястото, което няма да издам кое е, защото е част от завръзката на пиесата.
- Кой играе в "Пратката"?
- В пиесата участват Димитрина Тенева, Стоян Памуков, Невена Цанева, Евгени Будинов, моя милост - много добър отбор от артисти. Щастлив съм, че се срещам с колегите от Бургас, защото много ги обичам и виждам, че те играят с огромно желание, с респект пред пиесата, пред текста, пред режисьора. Мисля, че ще се получи едно много интересно представление, което съм сигурен, че ще бъде гледано в целия регион.
Вече е организирана онлайн продажба на билети. Това е нововъведение от директора Иля Пепеланов, който е млад човек и съм сигурен, че ще привлече много млада аудитория в салоните, защото има друг поглед.
- Какво е Вашето мнение като председател на Съюза на артистите за новия директор на ДТ "Адриана Будевска" в Бургас? Ще успее ли той да поеме руля и да разреши проблемите, завещани от покойния вече Борислав Чакринов?
- Той вече е поел руля и виждам, че работи адекватно, оперативно и бързо по отношение на всички предизвикателства, които изникват пред него - по репетиционните процеси, работата с бюджета на театъра, както и организационните проблеми, свързани с театъра. Иля Пепеланов е много адекватен ръководител, въпреки че е доста млад. Аз смятам, че младостта не е порок, порок е тъпотата. Ако решиш да не се учиш, това вече е порок. Смятам, че Иля Пепеланов има сериозни компетенции и желание да се научи да управлява един културен институт, който е от най-обичаните в България. През последните години под ръководството на Борислав Чакринов, който се беше и поуморил към края на дните си, ДТ "Адриана Будевска" започна да става невидим. Смятам обаче, че с всеки нов проект и всеки изминал ден, той отново ще стане водещ на театралната карта на България. Това мен много ме радва.
- Кое в концепцията на Иля Пепеланов спечели конкурсната комисия, която трябваше да избере директор на ДТ "Адриана Будевска"?
- Аз самият не бях част от тази комисия, но знам, че той се е представил много добре. Показал е голямо уважение и към комисията, и към представителите на Община Бургас. Той явно разбира, че Общината му е най-тесният сътрудник в общата работа. Все пак Бургас има кмет, който обича културата, артистите и хората на изкуството в града. Димитър Николов прави много полезни и позитивни неща за развитието на сектора в самия град, за което му свалям шапка. Пожелавам на всеки град и на колегите там да имат такъв кмет.
- По-скоро предимство или недостатък е, че Иля Пепеланов не е бургазлия и тепърва се запознава с процесите и колегите си тук?
- Със сигурност за него е предимство, че е от Чепеларе и Смолян - онзи край, където се раждат истински българи, които обичат хората около себе си и имат отношение към тях.
- Колегите му как го възприемат в Бургас, всички знаем, че артистите притежават своето специфично его, което може да изиграе роля във взаимоотношенията?
- Виждам, че го възприемат много добре, с необходимото уважение и респект, като човек, с когото могат да споделят проблемите си и евентуално да помогнат с детайлите, за които той самият има необходимост.
А за егото - не търсете под вола теле. Виждам, че отношението не само от артистите, но и от администрацията на театъра към Иля Пепеланов е изключително уважително.
Но от човек завършил техникум по дървообработване, ювелирно изказване не можеш да очакваш.