Готвим експериментално въвеждане на Синя зона в Айтос, проблемът с паркирането е сериозен
Такава може да бъде въведена в началото в централната градска част, предстоят обсъждания, обяви кметът на общината Васил Едрев
- Г-н Едрев, изпращаме 2024 г. Какво предстои догодина за Айтос?
- Годината беше успешна и смятаме със същите темпове да продължим през 2025 г. Успяхме да реализираме доста инфраструктурни проекти и мисля, че гражданите на община Айтос са доволни и ще продължим така и занапред. Първото и може би най-важно, което трябва да си пожелаем за догодина е да имаме работещо правителство. Дано да приемат държавния бюджет, за да можем и ние да приемем нашия, общински. Имаме много приоритети, които трябва да реализираме - както инфраструктурни проекти, така и такива в сферите образование и здравеопазване. Очаква ни изпълнена с работа година.
- В политическия хаос от последните години видяхме случаи, в които държавният бюджет беше приеман много късно. Това как се отрази на община Айтос?
- Ние планираме нашите дейности добре и нямаше проблеми. Но това, което ни притеснява нас, като Община, е че при липсата на бюджет трябва да работим всеки месец с определн процент от изразходваното. Липсата води до затягане на финансовите параметри, с които можем да разполагаме и това може да се отрази негативно върху реализирането на проекти, които имаме.
- Имаше ли забавяния?
- За наша огромна радост нямаше. Затова и хората са доволни, както се видя днес на последната за 2024 г. сесия на Общинския съвет, беше поставен въпросът за реновиране на нови квартали. Апетитът идва с яденето и в това няма нищо лошо. Ние ще продължим да залагаме проектиране на нови ремонти, за да можем да създадем по-добри условия за живот на хората. Единствено по националната програма имаме още неизплатени пари от МРРБ към фирмите изпълнители, но предполагам, че това ще стане до края на годината или най-късно до началото на следващата.
- Споменахте бегло темата за приемането на Генералния план на община Айтос за организация на движението. Какво може да се каже на този етап за него?
- Само загатнах, защото той още не е готов. До месец-месец и половина трябва да е завършен. Екип от професионалисти работят по него. Първоначално това, което ми направи впечатление в предложения примерен проект, около който трябва да бъдем обединени, е че експертите разглеждат града ни с около 10 улици, считани за основни артерии. После се гледат кварталите по отделно и на базата на това се съставя организацията на движението.
- Тесни са улиците в Айтос - стар град, с богата история. Как конкретно ще се промени движението?
- Да, улиците са тесни и поради тази причина засега е предвидено една немалка част от тях да станат еднопосочни. Но това е въпрос на диалог, въпрос на обсъждане за всяка улица по отделно. Искаме да подходим отговорно, защото това е план, който остава за години напред.
- Еднопосочните улици са нож с две остриета. От една страна облекчават трафика в гъсто населените места, от друга обаче създават проблем с паркирането.
- Наистина ми е направило впечатление, че в малките квартали еднопосочните улици вършат добра работа. Нашите квартали отговарят на тези параметри и специалистите, които изготвят генералния план, са разделили града на части и дават конкретно решение за всеки квартал.
Иначе Айтос наистина има сериозен проблем с паркирането, тъй като при нас една голяма част от работещите по Черноморието пристигат от другаде, оставят си автомобилите тук и отиват към работните си места. В този смисъл догодина ще се надявам да сме готови с една експериментална част за въвеждане на Синя зона, за да може паркирането поне в ЦГЧ да се облекчи.