Нуждите на пазара на труда vs. Професионално образование: Какво не съвпада?
Бизнесът търси строители и шивачи, но образованието предлага други кадри
План-приемът в професионалното образование за 2024/2025 г. показва, че най-голяма част от кадрите ще се обучават в направленията "Техника“ (техници на транспортна техника и компютърни системи), "Услуги за личността“ (ресторантьори и готвачи) и "Информатика“ (икономисти-информатици и организатори на Интернет приложения). В тези три направления приемът надхвърля 5 хиляди осмокласници, формирайки над 56% от новопостъпилите в професионално образование за тази учебна година, която включва общо над 36 хиляди ученици. Това се казва в седмичния бюлетин на ИПИ.
Същевременно годишното проучване на Агенцията по заетостта за потребностите от работна сила показва, че приемът в професионалното образование не отговаря напълно на бъдещото търсене на труд. През 2024 г. около две трети от работодателите срещат трудности при намирането на подходящи кадри, а този дял се увеличава спрямо предходната година. Най-големите нужди от специалисти с професионална квалификация са в направленията "Архитектура и строителство“, "Техника“ и "Производство и преработка“, които формират над 60% от търсенето на специалисти. В същото време приемът в тези направления е само 36% от общия.
Интересна е и съпоставката между професиите, които се търсят на пазара на труда и тези, за които професионалното образование подготвя кадри. За 15 от 20-те най-търсени професии, професионалното образование предлага малко или никакви кадри. Например, за професията "Строител“, която е с най-висока заявена потребност (15% от търсените специалисти), приемът е само 0,2% от новопостъпилите. За шивачи и машинни оператори, които формират над 6% от търсенето, приемът е едва 0,3%.
По-голямо съответствие има само при професиите на готвачите, строителните техници и графичните дизайнери.
Още по-голямо разминаване се вижда при прогнозата за професиите, които ще се търсят през следващите 3-5 години – периодът, в който сегашните ученици ще завършат и ще търсят работа. Специалисти в направлението "Стопанско управление и администрация“ се очаква да формират 34% от търсенето, но този тип обучение започват само 10% от учениците. Потребностите от специалности в информатиката са едва 2%, но в това направление учат 15% от осмокласниците. Голямо несъответствие има и в направлението "Услуги за личността“, където са 4% от бъдещите нужди от кадри и 16% от учащите.
Тези данни за пореден път показват разминаването между професионалното образование и потребностите на пазара на труда. Реализацията на завършващите не се проследява, което възпрепятства изпълнението на основната цел на професионалното образование – пряка връзка между образователната система и трудовия пазар.
Индексът на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката, разработен от ИПИ, показва, че вероятно половината от учениците няма да работят това, за което са учили. Образованието в ненужни за пазара на труда професии продължава, а дуалното обучение и професионалното ориентиране в училищата все още са крайно недостатъчни.
Няма нископлатен качествен работник или служител. Трябва обаче да се учи , да се специализира , а не всеки втори да се плези и да се прави на инфлуенсър . Майка му и баща му дали 20 лв. на ден , то се шматка по моловете и плажовете по цял ден, после реват ,че заплащането било ниско.
... айде да вземем в тоя сайт да си дойдем на Себе си и да си дойдем на думата
най-садистичен в цяла Европа!
Затова заплатите са такива, затова цените са такива!
... заради това много хора емигрираха...
... в момента нямало НИКАКВИ кадри...
Поради ниско заплащане хората от поне 20 години насам се принуждават да емигрират...
... А работодатели още търсят качествени кадри! ... то никакви кадри няма - работодателите още търсят , ама качествени...
Хахаха
Стига сте търсили под вола теле, ами вземете си оправете качеството и количеството на комисиите.