×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Няма да повярвате колко пари се превъртат през родните инфлуенсъри


20 Октомври 2024, Неделя, 17:34 ч.
Автор: Флагман.бг

Няма как да си в интернет, и още с отварянето на телефона или компютъра да не те залее плеяда от различни интернет герои, които ти продават свои авторски тениски и ароматизатори

На толкова по най-груби сметки може да се оцени този модерен рекламен пазар в България. Това поне е светлата му част, която може да бъде уловена от статистики и проучвания, но практиката показва, че така нареченият инфлуенсър маркетинг реално може да е в поне два пъти по-големи мащаби в страната ни, тъй като много от известните лица често намират начин да не декларират официално приходите си от всяка рекламна сделка, пише Марица.

Няма как да си в интернет, и още с отварянето на телефона или компютъра да не те залее плеяда от различни интернет герои, които ти продават свои авторски тениски, ароматизатори, хранителни добавки, аксесоари, техника и дори напитки и снаксове или пък раздават промокодове за отстъпки в онлайн магазини и сайтове. Все повече са инфлуенсърите, които сами създават продукти и услуги, които да рекламират ежедневно пред аудиторията си, което вече говори много за мащабите на този бизнес сегмент.

Наричат ги инфлуенсъри от думата influence, която означава влияние. Всъщност това са група хора, които успяват умело да привлекат хиляди, дори милиони последователи, а след това материализират успешно интернет славата си. 

През последните 3-4 години задължително перо в бюджета на всеки бранд или всяка една рекламна агенция е работата с инфлуенсъри. Това е световна тенденция, която абсолютно логично наблюдаваме и у нас. В България средният брой последователи на един инфлуенсър е 28 000 души,

а средното ниво на ангажираност е близо 7%, сочат данните от подробен доклад на Influ.ai. С модерните интернет инструменти можем да калкулираме колко би извадил един средностатистически роден инфлуенсър за един рекламен пост. Ако говорим за момиче, което развива профила си в направление мода и красота, то тя спокойно може да получи 400 лева за една публикация. Дори и по-нишовите профили при мъжете инфлуенсъри ще донесат поне 300 лева.

Бърз поглед над някои от най-популярните онлайн лица показва, че те далеч не се ограничават с един пост на седмица. Ако е една от най-популярните инфлуенсърки - Алекс Богданска (с цели 577 хил. последователи), ще видим, че от последните 15 нейни поста, 13 са с ясно откроимо рекламно съдържание. Въпреки това едва 3 от тях са маркирани според правилата. Ако въведем информацията от профила на Богданска в инструмента, който засича колко пари би струвал рекламен пост, ще видим, че една публикация ще донесе между 3 и 5 хил. лева. 

В неформалната класация инфлуенсърите се делят на няколко категории, съобразно броя на своите последователи. Те се разделят на мега (над милион последователи), макро (от 100 хиляди до милион, микро (от 10 до 100 хиляди) и нано (от хиляда до 10 хиляди). Когато се мисли за маркетингова кампания - две от най-популярните и ефикасни групи са макро- и микроинфлуенсъри. В България повече от 50% имат до 20 000 последователи, а останалата част - под 100 000. Съвсем малък е елитният сегмент с над 100 000 последователи.

Въпреки това бройката не е най-важна, издават експертите в бранша. Много по-същественото за рекламодателите е така наречената ангажираност. Често инфлуенсър с по-малка обща бройка последователи може да получи повече пари за дадена рекламна кампания от този с повече, ако неговите публикации имат по-висока ангажираност и се гледат от повече последователи. 

Освен това е важно да се каже, че интернет героите печелят сериозно и от така наречените промокодове за отстъпки на продукти и услуги. Чрез тях компаниите могат много точно да засекат ефекта от работата си с дадена популярна личност по това, колко пъти е ползван в сайта им съответният код за отстъпки.

Още през 2022 година в социалните мрежи изтекоха тарифите за публикация на част от най-големите инфлуенсъри 

в страната през агенция, която ги менажира. Оказа се, че именно моделът Алекс Богданска взима най-големи суми и дори надминава Николета Лозанова по приходи. Преди две години тарифата й е около 2000 лв. за един пост в Instagram и по 500 лв. за story. След нея се нарежда половинката на вратаря Боби Михайлов, която получава по 1500 лв. за публикация. Източници на "Марица" пък са категорични, че цените оттогава са скочили значително и към момента двете красавици прибират по близо 3-4 хил. лева за пост.  

Фитнес инструкторката Биляна Йотовска взима 1200 лв. за един пост и стори в Инстаграм. Тя обаче прави отстъпки за повече публикации и цената й за два поста и от 2 до 5 сторита е 2 бона. Евгения Джаферович и Златка Димитрова пък през 2022 година са искали по хилядарка за пост, като днес тази тарифа е поне 1500 лева.

При мъжете най-успешен е готвачът Лео Бианки. За един пост и стори във Фейсбук или Instagram той взима 1500 лв. без ДДС. Ако те са споделени във Фейсбук, цената се вдига на 2200 лв. За четири поста и четири сторита, еднакви, споделени и във Фейсбук, и в Instagram, прибира 6700 лв. без ДДС, но не се съгласява на повече от две публикации на месец.

Актьорът Калин Врачански също е предпочитан от различни брандове, за да рекламират продуктите им. За един пост и едно стори в Instagram той взима 1200 лв. без ДДС. За споделяне на публикацията като пост и стори и във Фейсбук иска 1500 лв. без ДДС. Актьорът от "Откраднат живот" Наум Шопов прибира хилядарка. Ако е с половинката си Теа Минкова, цената му скача значително. Далеч по-скромен е танцьорът и риалити звезда Наско Месечков, който се обогатява едва с 400 лв. за няколко поста и сторита в Instagram.

Точно Instagram е любимото място на инфлуенсърите. Освен че дава повече възможност и свобода за създаване и предлагане на креативно съдържание, алгоритъмът на социалната мрежа е създаден така, че да има развитие на профилите и съответно нарастване на влиянието на притежателите им. Гарнираш последното си стори с топмелодията от последната седмица и алгоритъмът промотира поста ти, за да стигне до повече хора. Затова и родните инфлуенсъри наблягат предимно на профилите си там. 

Друга любима платформа, която предлага огромни възможности за печалба, е YouTube. Там е следващото най-ефективно поле за печелене на пари и хора, защото в нея инфлуенсърите могат да построят цели видеа около спонсорите си, а подобна услуга струва пъти по-скъпо от единичен пост в Instagram. В момента набира сила и TikTok като място, от което инфлуенсърите вадят пари, докато Facebook остава назад, и с просто око може да се забележи, че най-успешните инфлуенсъри не развиват страниците си там, а някои от по-младите дори нямат профили.

Как се определят цените

Важно уточнение, което трябва да направим, е, че цените на инфлуенсърите няма как да бъдат вкарани в рамка. До голяма степен това е пазар, който се движи от търсенето и предлагането, не толкова от твърди ценови оферти. При този тип маркетинг и реклама важното е да намериш подходящия за съответния бизнес инфлуенсър, чиято аудитория би имала реален интерес към продукта или услугата, които ще се рекламира.

Според редица рекламни агенции реалистична отправна точка е цената на един пост да се определя на базата на единична ставка от 0.02 лв. на последовател. Така инфлуенсър с 30 хил. последователи е напълно реалистично да търси около 600 лева за рекламен пост в собствените си канали. Според други маркетолози цената трябва да е не повече от 1,5% от последователите, или около 450 лева за една публикация в профил с 30-хилядна аудитория. 

Редица агенции и фирми пък работят на база реалните импресии или показвания, които рекламата им генерира в профила на съответния инфлуенсър. Така, ако рекламният пост има има 3500 импресии, а вие продавате 1000 импресии за 100 лв., то тогава този пост ще струва около 350 лв. Повечето инфлуенсъри обаче избягват този вариант, тъй като по традиция рекламните постове събират значително по-малко импресии, сравнено с тези без продуктово позициониране. 

Сред най-малко разпространените варианти е този за ценообразуване на база часове, които изработвате даден пост + техника, която ще се ползва. Това е добър вариант единствено за по-големи реклами, които да са имплементирани във видеоклипове.

Реалните измерения на инфлуенсърите и техния бизнес може да се добие от превърналия се в традиционен годишен доклад „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България“, който е дело на MSL и Pragmatica и изследва нагласите на потребителите, бизнеса и инфлуенсърите.

Доверието към инфлуенсърите спада за втора поредна година и само 53% (63% спрямо 2023 г.) от потребителите имат доверие към лицата, които следват. 85% от брандове все още намират за предизвикателство това, че едни и същи лица промотират различни продукти, а за 80% от тях хонорарите на популярните личности продължават да са високи спрямо постигнатите резултати.

До голяма степен продължаващият спад се дължи както на пренасищането на пазара, така и на редицата измами или подвеждащи реклами, които популярните лица в мрежата рекламират, без да проверят задълбочено продуктите и услугите, които ги търсят за партньорства. Сериозен отлив в доверието се наблюдава и заради асоциацията на десетки популярни лица с хазартни компании и оператори. 

Вече 50% от брандовете държат инфлуенсърите да не работят с конкуренти. 63% от потребителите пък биха спрели да следват инфлуенсър, ако публикуваните теми са в противовес с техните морални принципи. 56% - ако се публикува нерелевантно съдържание, и 50% - ако рекламира прекалено много продукти. Най-високи са процентите при най-младата аудитория.

79% от българските последователи са единодушни, че за да им стане любим един инфлуенсър, той трябва да е искрен с аудиторията. Важно е също да има нужната харизма (70%), характеристика, която отново има ръст, и естествено, информацията, която споделя, да е интересна (69%). За 47% от хората е важно инфлуенсърите да споделят личен опит по темата, за която говорят. 

Делът на компаниите, които предпочитат да работят дългосрочно с инфлуенсъри, се покачва на 45%, а половината от интернет звездите посочват този критерий за важен.


В категории: Животът


2
Коментара по темата
2.
малчуган с Iphone 18
21.10.2024 02:05:11
3
2
Ми браво на децата КРАСИВИ са млади нека печелят а грозните лелки да стават държавти клужителки и касиерки в Кауфланд
1.
;)
20.10.2024 18:30:18
0
9
И в Сащ така се радваха коврите 10-15 години и сега са ги запукали за укриване на данъци за целия период. Има такива които дължат милиони.
Отделно някои ги съдят допълнително и за други неща, например са казали нещо ей така в интернет и изведнъж бууум една обща искова молба в съда от 50 човека, на стойност 500 хил долара, че се чувстват обидени на расова основа, после бууум друга искова молба от 100 човека, че са се почувствали обидени и дискриминирани заради сексуалната им ориентация.... ..
За това много трябва да се внимава с интернет, не случайно една от причината за създаването на социалните мрежи е по-лесно да се наблюдават, следят, контролират и държат изкъсо хората.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Александър Андонов – човекът, който извежда децата от гетото и ги превръща в шампиони Александър Андонов – човекът, който извежда децата от гетото и ги превръща в шампиони Треньорът, запалил десетки младежи по лека атлетика Тотото с позиция за гафа: Виновни се оказаха...топките Тотото с позиция за гафа: Виновни се оказаха...топките Каквото и да е обяснението – щетите за имиджа на играта вече са нанесени, а фразата „Втори тото шанс“ придоби съвсем нов смисъл Несломимия Виктор се качи 19 пъти поред на Черни връх в благотворителна кауза Несломимия Виктор се качи 19 пъти поред на Черни връх в благотворителна кауза Ултрамаратонецът започна приключението си в петък в 09.32 ч. и завърши последното си изкачване на най-високия връх на Витоша в 07.40 ч. в неделя С 6.5 млн. лв. търсят кой да завърши „Митът за делфина“ в новата детска болница на Бургас С 6.5 млн. лв. търсят кой да завърши „Митът за делфина“ в новата детска болница на Бургас Това става дни, след като най-после държавата отпусна нужните за довършването на обекта средства Гафът на века: В Тото 5/35 се падна числото 41 Гафът на века: В Тото 5/35 се падна числото 41 "Да върнат парите на всички! Какво още чакаме – числото 100?", беснеят зрители Живко Богданов от "Несебър Мото" триумфира в Елхово в клас MX1 Живко Богданов от "Несебър Мото" триумфира в Елхово в клас MX1 Това е първото участие на Богданов за новия сезон и част от подготовката му за предстоящото начало на националния шампионат по мотокрос Миналата година Росен Желязков разцепи ДПС-то, но сега може да обедини двете ДПС-та Миналата година Росен Желязков разцепи ДПС-то, но сега може да обедини двете ДПС-та Влизането в еврозоната трябва да е начало на съществения мандат на това управление, а не краят му Министър обясни как се манипулират цените в магазините Министър обясни как се манипулират цените в магазините С една по-ниска надценка на вносните продукти, те са с осезаемо по-ниска цена от българските, на които се поставят високи надценки, обясни той Опасност за велосипедистите: Водачи на МПС-та паркират върху най-старата велоалея в България Опасност за велосипедистите: Водачи на МПС-та паркират върху най-старата велоалея в България Читател сигнализира за нарушения, застрашаващи безопасността на колоездачите Да си купите апартамент в панелка може да е много по-добро решение, отколкото си мислите Да си купите апартамент в панелка може да е много по-добро решение, отколкото си мислите Средни цени панелните жилища варират 1700 и 2300 евро/кв.м. в София - в зависимост от квартала и състоянието им
Възстановяват групата на МЕЧ Възстановяват групата на МЕЧ В национален ефир Василев отправи ултиматум, че ако в сряда парламентарната група на МЕЧ не бъде възстановена, “Киселова повече никога няма да седне като председател” Не им стиска да ме арестуват, смята Асен Василев Арестуваният охранител на съпредседателя на "Промяната" вече се е върнал на работа към партията Мутри в беда заради кражба на 160 кг кокаин Мутри в беда заради кражба на 160 кг кокаин Следи на двама отвлечени водят към Турция  Тарикатската схема, при която безработни българи получаваха по над 2000 лева на месец, вече не работи Тарикатската схема, при която безработни българи получаваха по над 2000 лева на месец, вече не работи Досега, ако човек е работил в България, а след това в друга страна от Европейския съюз (ЕС) и се върне у нас безработен, за изчислението на обезщетението му за безработица голяма роля играе последният му доход Спасител намери 11 бутилки 100-годишно уиски на плаж Спасител намери 11 бутилки 100-годишно уиски на плаж Находката се оказала стара стъклена бутилка във формата на колба с тъмна течност вътре Мъж лежи безпомощно пред УМБАЛ-Бургас – няма кой да се отзове Мъж лежи безпомощно пред УМБАЛ-Бургас – няма кой да се отзове Обадих се два пъти на 112, отказаха да пратят помощ, твърди Николина Иванова  Уби съквартиранта си и го разчлени Уби съквартиранта си и го разчлени Тленните му останка са разпръснати на 6 места Експлозия в Рим, срути се жилищна сграда Експлозия в Рим, срути се жилищна сграда На място са пристигнали няколко екипа на пожарната и карабинери. Пострадалият мъж е транспортиран до СантЕуджени Болна е от рак Болна е от рак Райън разкри, че първоначално лекарят й е отхвърлил притесненията за рак, но тестовете показали, че бенката е "ранен меланом“ Мюсюлманин чужденец подал сигнал за зверствата на Габриела и Красимир Мюсюлманин чужденец подал сигнал за зверствата на Габриела и Красимир От август до миналата седмица двамата са наблюдавани от полицията, за да бъдат събрани доказателства срещу тях
Илия НАЛБАНТОВ, анализатор Илия НАЛБАНТОВ, анализатор Ще видим трайното завръщане на Путин на международното поле за преговори Виц на деня Виц на деня - Пиян ли си?
- Не съм!
- Кажи: Крал Карл и Кралица Карла крали крадени кларинети.
- Бааахти айдуците!
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, имам страхотна новина!
- Каква е, слънчице?
- Ненапразно си платил каското на колата.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Най-страшният звяр в природата? Жена на диета, в цикъл, мъчейки се да спре цигарите и разочарована от мъжете...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори