Пилотска грешка е причината за катастрофата със самолета край "Граф Игнатиево"?
Поет е неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж, констатира комисията, назначена от министъра на отбраната
Поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж е причина за трагедията на база "Граф Игнатиево" на 13 септември, при която загинаха двама пилоти. Това става ясно от доклада на комисията, назначена от министъра на отбраната. Той бе представен преди минути на брифинг от полковник Петко Василев - държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в служба "Военна полиция".
„Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, на реда за изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за извеждане на самолета от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен по друг начин“, коментира той.
Комисията не откри данни, които да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието, заяви експертът.
„Членовете на екипажа са преминали успешно годишно и полугодишно медицинско освидетелстване във ВМА, което е завършило със заключение годен за летателна мисия като пилот. За деня на полетите заключението при предполетния медицински преглед е, че психофизическото състояние на пилотите позволява изпълнението на задачите“, добави той.
Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО, припомня БНТ.
„Няма никакви оплаквания от страна на екипажа. Не са забелязани и промени в настроението, които да попречат за изпълнението на задачата“, изтъкна полк. Василев.
Версията, че катастрофата е възникнала заради отказ на авиационната техника се отхвърля. „За да потвърди или отхвърли това, комисията формулира три основни хипотези – отказ на силовата установка, на управлението на самолета и на барометричния високомер. Комисията анализира характера на разрушенията и установи, че лопатките при първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепване към диска. Тези от следващите степени пък са деформирани, което води до заключението, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност“, поясни експертът.
„Деформацията на лопатките на компресора и характера на откъсването говори, че върху роторите е приложен голям въртящ момент, който се получава при работа на турбините на повишени режими на двигателя“, добави той.
Не са открити следи от изтичане на технически течности от самолета по време на полета.
По данните от черната кутия двигателят е бил на максимален режим.
„По втората хипотеза от видеоматериалите се вижда, че самолетът е управляем през цялото време. Не са регистрирани доклади от екипажа за проблеми с работата на авиационната техника. Според регистрираните параметри на полета поведението на самолета отговаря на действията с органите на управление“, подчерта полк. Василев.
Комисията не констатира отклонения в параметрите на работата на авиационната техника и отхвърля тази версия като малко вероятна, подчерта той.
Според него трагедията е предизвикана заради започването на вертикалната фигура на полета при височина по-малко от предписаните 200 метра в мерките за безопасност.
„Скоростта за влизане във вертикалната фигура е със 165 км/час по-малка от предписаната методична схема от 625 км/час. Пилотът е успял да го направи и е излязъл в горната точка със скорост 213 км/час. Постигната максимална височина обаче на вертикалната фигура не е достатъчна, за да осигури безопасното излизане на самолета в хоризонтален полет. Малката скорост предизвика тресене“, обясни той.
Влизането във фаталната фигура с височина 68 метра и скорост 465 км/час не е позволила на екипажа да набере достатъчен запас от височина, което му да позволи да я завърши във вертикалната равнина.
"Не можем да си позволим в мирно време да губим човешки животи", каза министърът на отбраната Атанас Запрянов.
Той обаче обясни, че ще вземе кадрови решения, едва след като стане ясна цялата информация по случая.
"Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. След като стане ясна цялата информация, тогава ще се вземат кадрови решения. Аз слухови хипотези няма да коментирам. Като професионалист и генерал ще ви кажа, че ако в такива трагични събития, ако един командир, който връчва знамето от ковчега на загинал негов подчинен не чувства отговорност, връчвайки го на семейството, не само че не е за тази работа, но той няма дори човешко достойнство", каза Запрянов, цитиран от националната телевизия.
"За мен като министър на отбраната е изключително тежък този инцидент, човешките животи са най-ценни за Министерството на отбраната. Разследването на комисията е независимо от съдебното и досъдебното. Установяване на степента на нечия вина и отговорност не е предмет на разследването. Не можем да си позволим в мирно време да губим човешки животи. Още повече по време на война командирите всеки ден си задават този въпрос - защо губим човешки животи в битка", отбеляза военният министър.
Пълен кенеф са и армия и милиция-паразити, които цял живот си барат макарите!
Направо счупи тъпомера!
Ама знае ли човек, ако са били русофоби, които не биха отказали заповеди и не биха насочили ракетите си към тези, които дават заповедите... Може всичко да е било за добро в крайна сметка. Едно е ясно- пак се изложихме с буквално фатални последици.
същия помияр ,какъвто описваш ,всички които споменаваш...
И няма нужда да крещиш,щото още в началото разбрахме,че си мръсна булгаристанска мърша (по Петко Славейков) и русофилска подлога и ибрик на ватнишки задници....!!!
до фдг
Същото се случи и с майор Терзиев,който загина над Шабла....
Та на фуражкаджиите ганьовци,все някой друг им е крив и те никога няма да признаят вината си....