Имат ли право колоездачите да карат в Морската градина на Бургас
Конфликтът между пешеходци и велосипедисти в Бургас е проблем, който за съжаление се решава на парче и поетапно, и все повече се задълбочава излишно
Има ли велоалеи в Бургас и могат ли колоездачите да са спокойни, че няма да ги глобят, ако карат велосипеда си в Морската градина? Този въпрос зададоха читатели на Флагман.бг, които от седмица са обезпокоени след нашата публикация, че санкционират хора на колела по крайбрежната алея.
Защо полицаи глобяват на крайбрежната алея
Според мнозина в Морската градина няма велоалеи и никъде не е указано, че колоездачите може да са спокойни, че не нарушават ЗДвП.
Днес наш репортер днес направи своя проверка, касаеща конкретно Приморския парк, тъй като той е едно от любимите места за разпускане на бургазлии.
И така от вход на Морската през вход на Морската достигнахме до фрапиращия извод, че на всеки такъв има поставен знак. За пешеходна зона. Знак Г15 от ЗДвП описва условията, при които терените след него могат да се ползват. От там красноречиво излиза следното: Това е задължителен път само за пешеходци. В този смисъл на терените след Г15 велосипедист може да влезе само и единствено ако бута колелото си. Излиза, че полицаите глобяват с право. Но къде са велоалеите?
За мнозина все още е прясно „изчегъртването” на тази край брега. Тя беше заличена, смеем да твърдим доста нескопосано, тъй като белезите от нея все още стоят на алеята. Любопитно е, че дори докато съществуваше, тя чисто технически никога не е била велоалея, защото не беше обозначена със знак Г14 по ЗДвП - Задължителен път само за велосипедисти. И в това има известна логика, тъй като самото ѝ позициониране бе такова, че създаваше предпоставки не само за конфликти между пешеходци и велосипедисти, но и за истински инциденти.
Но до тук за нея. Реалната картина сега, през 2024 г., е още по-любопитна. Защото докато преди няколко години глоби в Морската градина за управление на велосипед бяха нещо повече от рядкост, то сега те са факт. И сякаш има смисъл, поне от законна гледна точка.
На входа на Пантеона ни посреща истински парадокс. Слизаме от велоалеята, обозначена правилно със знак Г14 по ул. „Адам Мицкевич” и пресичаме на пешеходната пътека от лявата страна. Там не ни посреща знак Г15, указващ, че сме в пешеходна зона, и продължаваме по начертаните с жълта боя линии на велоалеята. Нали? Не точно. Ако го направим се оказва, че сме в грешка. Защото знакът го има. Но е от дясната страна на входа на Морската към Пантеона и той добре описва, че трябва да слезем от колелото.
Любопитно е обаче какво има на фона на знака. Там виждаме стоянка за велосипеди под наем. И изниква въпросът какво точно правим?! Караме ли, аджеба, велосипеди в Морската градина, или ни глобяват? Има ли велоалеи, или няма? Ако си наемем общински велосипед и го караме, ще ни глоби ли общинска полиция или още по-лошо - КАТ?
Отклонявам се. Има и други абсурди.
Влизаме в Морската градина с велосипед през входа и откъм бул. „Алеко Богориди”. Разбира се, преди това сме бутали по главната, защото тя е маркирана като пешеходна зона и честно казано не сме толкова глупави да караме колело по нея, защото обикновено лятото е пълно с хора, които не могат да се разминат едни с други. Тъй де, беше така преди няколко години, сега не знаем дали е точно така.
Та на входа ни посреща знак Г15 - пешеходна зона, и слизаме от колелото, за да го бутаме до паметника на Пушкин. Там се появява маркировка, сигнализираща двупосочно велосипедно движение. Сега, че алеята стартира от нищото и изведнъж това е друг въпрос. Но чисто технически тя е там и е най-дългата в Морската градина и води чак през Пантеона, Флората, Капаните край бариерата и продължава до Сарафово през рухналата за втори път крайбрежна алея. С малко отклонение, тъй като край брега в Бургас, както вече съобщихме, няма велоалея. Та тази жълта маркировка правилно ли е поставена по цялото протежение на Морската градина, та чак до Сарафово.
Ами, в по-голямата си част по-скоро не. Причината може би е ясна за по-досетливите - никъде няма знак Г14. Та заключението е ясно - това също не е велоалея по смисъла на закона. По смисъла на това, че има очертания, на които е нарисувано колело, може би е, за някои. Но няма ограничение за пешеходците да минават от там, а в същото време е забранено на велосипедистите да карат в Морската градина, така че изводите са ясни.
Велоалея няма и от Морското казино надолу в посока хотел „Приморец”, макар тя да е обособена с локално движение, минаващо през доскоро съществуващи градинки. Факт е, че там ежедневно стават конфликти, тъй като гости на хотела и обикновени минувачи вървят по т.нар. велоалея, тъй като тя е разположена в едната си част крайно неудобно. Там, както може би се досещате, също няма знак.
И се връщаме на първото изречение от статията - в Морската градина на Бургас велоалеи няма. Нещо повече. По начина, по който сега е организирано движението там, велосипедите не трябва да изобщо да могат да влизат там, а полицаите имат пълното право да ни таксуват по 30 левчета на нарушение, защото такива са условията по ЗДвП. А не би трябвало да е така.
Вечният конфликт между велосипедисти и пешеходци в Морската градина реално няма как да бъде решен от самосебеси. Но правилно решение е намирано на други места в Бургас. Такова е например велоалеята на ул. „Ген.Гурко”. По-паметливите ще си спомнят, че доскоро на нейния вход откъм бул. „Демокрация” имаше поставен знак Г14 - задължителен път само за велосипедисти. Наскоро обаче той беше сменен с друг - Г16, който указва задължителен път само за пешеходци и велосипедисти. Разликата е значителена, защото така отговорността за безопасността на пешеходците се връща обратно в техните ръце, тъй като пътят е споделен. Проблемите по ул. "Ген.Гурко" не са от вчера. В текста долу става ясно защо.
Велоалея ли е все пак асфалтът на тротоара по бургаската ул. „Ген. Гурко” (СНИМКИ)
Интересно, този същия знак не е наличен в останалата част на въпросната велоалея, където на почти всяко кръстовище е заменен с Г14 и в този смисъл на ул. „Ген.Гурко” действително има велоалея, на която ако стъпи пешеходец, би следвало да бъде глобяван, също както ако велосипедист кара в пешеходна зона. Това, разбира се, е абсурдно, но не защото законът е написан неправилно, а защото заради велоалеята на улицата на практика липсва тротоар.
Такива откровени абсурди има и на много други места в града, всяко от които през годините се е превърнало в конфликтна точка. Истината е, че целият проблем, който с годините метастазира на все повече места в града, идват от едно нещо - има прекалено много недоволни от всяко дребно нещо, които администрацията в Бургас е принудена да обслужва. Проблемът се решава на парче, поетапно, но докато се реши, се появява нов проблем. И така до безкрай.
Получава се порочния кръг, в който жалващите се към излишно усложливата администрация, която мисли за гражданите си прекалено много, за да не обиди някого, води до подобни неуредици. А ако погледнем западния пример, където велосипедният транспорт е много по-развит и обхващаш почти нацяло цели големи градове, ще видим, че е нужно просто да се работи с твърда ръка - така, че мнозинството от хората да са доволни от всички страни на конфликтния въпрос.
Когато освободите тротоарите от автомобили-тогава ще имате претенции за велосипедите!
1. да се движи успоредно до друго двуколесно пътно превозно средство;
2. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка, както и да освобождава педалите, с които контролира превозното средство;
3. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
4. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
5. да управлява превозно средство по площите, предназначени само за пешеходци; тази забрана не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.
На влизане гривна с чип
Щом искат знаци , да сложат този Г 16 и да има ограничения за скоростта .
Стане ли конфликт ,за това си има ред -общинска полиция и тн.
Някои дебелогъзи общинари да си размърдат рошавия маясъл и да не пречат .
В Бургас трябва да се стимулира велодвижението а не да се ограничава.
Тове е единственото хубаво нещо на Бургас ,да може да се кара колело в парка.Това е здравословно ,икономично и практично поради нерешените проблеми с паркирането и агресията по пътищата.
Аз съм шофьор от 40 години и всеки път излизането на пътя е лотария .
Затова предпочитам в града да се придвижвам с колело .
Нека който не може да кара ,да не пречи на можещите.
Трябват правила ,а не абсурдни забрани .
Постоянно се дразнят че им газим велоалеите. А те въпросните алеи са опасали пешеходните алеи и реално в парка трябва да се оглеждаш едва ли не на всяка крачка дали няма да те отнесе някой. За хората с деца е още по-страшно. Няма как да заведеш дете в парка и да трепериш над него дали няма да го блъснат. А децата няма как да мислят а и не трябва, защото те са в парка а парка е едно от малкото места на които човек може да избяга от вакханалията в града, където куцо, кьораво и сакато се качило на кола, тротинетка, колело и писка!
Ще ти купя тате,амааа...когато чичко кмет каже,че може да се кара...
Всички нормални хора в парка се разбират по между си, без значение дали са пеша, с колело, със скейтборд, с ролери, с бебешки колички, с инвалидни колички.
Нормално е на хиляда човека да има едно засилено лапе с необходимост от здрав шамар, но вие държите да го използвате като доказателство за необходимост от поредната фашистка наредба на община Бургас, която да позволява обикновени свободни граждани да бъдат обирани, за да си пълни районното касичката
Вземете ги махнете, че ми писна!!!
Вече и в автобусите ги качвате!!!
Навсякъде са и въобще сте оперирани в това да предпазите пешеходец от тях!!!
Едно л@но щеше за малко да ме изпука по крака с тъпата си тротинетка, без извинения и без да му пука!!!
Абсолютна забрана на тропически в Бургас!!!
Г-н Кмете, пълно е вече с наркомани, пияници, откачалки в центъра на Бургас!!!
Нещо да ви прави впечатление, а?!?!?!
Или викаш, какво ме вълнува...
Цените високи, работа няма, мизерни заплати...
Не ви пука, м@ка ви...
Баста! Кмете, действай яко!
Щом колоезденето стана ОГРОМЕН проблем - що за идиоти и курви ни управляват?
А общинска полиция и жандармерия с колите в парка?
За това с колелото и е-тротинетката
Не се и надявайте!
Все по-прашен и мръсен!
Все по-недомислен!
Все по-окраден!
Само строителството му е голямо!
Ама то носи повече мръсотия!
С две думи: беше хубав, сега е келяв.
Жалко!