На гол тумбак - чифте пищови или как МВР купи БМВ-та по 400 коня за 37 млн. лв.
Не всичко е контрол на движението по пътищата и подобряване на пътната безопасност, остава само да се надяваме, че от скъпите патрулки наистина ще има смисъл
Преди няколко дни стана ясно, че след МВР обнови автопарка си с 86 нови полицейски патрулки, като преобладаващата част от тях са BMW 340i комби с мощност от 382 к.с., има и VW Golf 2.0 турбо. Очаква се доставката на още 376 леки автомобила, които са осигурени по обществена поръчка със средства от фонд „Пътна безопасност”. От тях 35 ще са високоскоростни, 200 ще са леки автомобили и 227 – високопроходими. За тези, които ще обслужват столицата, са предвидени и ПОС терминали, като целта е още на място нарушителите да могат да си плащат глобите. А от 13 юли предстои 300 броя ПОС терминали да бъдат разпределени и по страната в автомобилите на "Пътна полиция".
Милиони, милиони
Дълго време едно от оплакванията на редица служители на министерството беше, че те не могат по никакъв начин да се противопоставят на джигитите на пътя, защото не разполагат с техните мощни автомобили. Сега вече, както обяви министър Калин Стоянов на специална пресконференция, полицаите ще са равностойни на уличните състезатели.
Проблемите обаче са няколко – извън безспорно многото милиони, които ще се пръснат за обновяване на автопарка, идва и въпросът с поддръжката. Според експерти, тези автомобили не са с никак евтини части, макар Стоянов да обяви, че министерството може да си ги позволи. Той свърза и обновяването на автопарка с борбата с пътния травматизъм, както и че наличието на ПОС терминали ще улесни връчване и събираемостта на глобите.
Полицията ще бори джигитите по пътя с мощни БМВ-та и Голфове
Втори, не по-малко съществен проблем е, че в момента се купуват доста скъпи и нови автомобили с обяснението, че е крайно наложително, а пък реално през 2019г., 346 автомобила вече обновиха автопарка на МВР, като тогава цената беше далеч по- скромна - 9 млн. лв., марката Шкода – доста по-бюджетна, а параметрите напълно прилични. Още през 2017 г. пък бяха купени близо 300 „Киа Сийд”, през 2018 г. – пак толкова джипове „Грейт Уол” и още 70 „Ленд Роувър Дискавъри”.
Тоест, в голяма степен автопаркът вече бе обновен, а и никой не отрича, че това трябва да се случи с всички вече амортизирани коли, но дали е необходимо с последни модификации и класове, които са и доста скъпи, е съвсем отделен, но важен въпрос. Още повече, че по думите на Калин Стоянов, тези промени се правели и за увеличаване на безопасността по улиците, но например от 2019г., когато беше предишната по- мащабна, до днешни дни, статистиките не сочат понижение на ПТП-тата, а именно обратното. Поради което този довод не е особено състоятелен.
Никой не оспорва, че е нелепо и обидно по пътищата полицаите да се придвижват и следят за спазването на законите с Астричка на 20 и повече години, но между нея и BMW 340i комби с мощност от 382 к.с има много широк диапазон.
Реалните проблеми
Във Фонда за пътна безопасност, с чиито пари са закупени автомобилите, приходите идват от:
1. глоби за нарушения на правилата за движение по пътищата
2. дарения;
3. други приходи, предвидени в нормативен акт.
Средствата по фонда се разходват за следните дейности по контрола на движението по пътищата и подобряване на пътната безопасност:
1. проектиране, изграждане и поддръжка на технологични системи за контрол на движението по пътищата;
2. доставка и поддръжка на технически средства и оборудване за контрол на движението по пътищата;
3. дейности, насочени към повишаване на административния капацитет на структурите на Министерството на вътрешните работи, осъществяващи дейности, свързани с безопасността на движението по пътищата;
4. информационни кампании и дейности, насочени към превенция в областта на безопасността на движението по пътищата;
5. обучение и опазване на живота и здравето на децата като участници в движението по пътищата;
6. други дейности за подобряване на безопасността на движението по пътищата.
Видно, има далеч по-съществени неща, законово регламентирани, касаещи наистина подобряването на пътната безопасност, отколкото закупуването на 376 автомобила за 33 745 470 лв., макар министър Стоянов да се опитва да свърже този разход с борбата с пътния травматизъм.
А състоянието на РПУ-тата, поддръжката на техниката, реалната превенция? Кога последно сте влизали в районно управление – масово са застинали преди 90-те години, почти всичко е крайно амортизирано и лъха на тежък соц, инвентарът е изпочупен, няма достатъчно консумативи. Ние сме виждали с очите си как полицаите събират стотинки помежду си, за да си набавят тоалетна хартия и листи А4 за писането на показания саморъчно. В тези условия също работят хиляди хора, още повече са и гражданите, които ги посещават ежедневно. И хоп, изведнъж отвън BMW почти 400 коня и струващо около 140 000. Определено се получава на свинче – звънче...
Да подхващаме ли и средствата, които ползват полицаите и/или с които реално трябва да борят престъпниците. А оборудването им, екипировката им, а обучението им, а липсата на устройства за принудително спиране на автомобили? Значи ние още нямаме най-простички и ефикасни шипове, с които успешно може да бъде спрян шофьор, нарушил правилата и неподчиняващ се на служителите на реда, но ще обновим автопарка с коли за милиони.
Дори и за бонуси, за извънреден труд, за заплати, е доста по-смислено да се дадат пари, отколкото да се пръснат за лъскави возила. И какво – ще започне преследване по улиците ли? Май някой е гледал твърде много филми, да не говорим за рисковете, които неминуемо ще възникнат за редовите граждани. Включително и бежанците, които най-често създават проблеми, успешно са догонвани от сега наличните коли на служителите. Проблемите идват след това, защото престъпниците директно минават през препречилите пътя им полицаи. А ако имаше най-елементарни и евтини шипове, историите нямаше да са с трагичен край.
И както става ясно, във Фонда са се събрали над 300млн., а МВР решава, че най- удачният харч, който ще повиши пътната безопасност, е този. Освен това, както е по закон, само в министерството могат да оперират с тази сума, дори и министърът на финансите няма достъп до парите, липсва и контрол върху изразходването им. Най- лошото е, че мираж продължава да остава една от най-важните стъпки – превенцията, а с толкова милиони, даже с минимална част от сумата, можеше да стартира постоянна кампания.
Остава само да се надяваме, че все пак, новите лъскави патрулки наистина ще допринесат за повече контрол на пътя и борбата с пътния травматизъм, както твърдят от МВР.
Нали искате "като в ЕС"?
За убиване по пътя ли са тези автомобили на МВР?
Ще ти трябва ли BMW 400 к.с в рамките на града с разрешена скорост 50 км/ч или 30 км/час?
LIVE Варна
Има 1 милиционерска кола и 2 джипа отпред
18.14ч
Бс
С народни пари дошли от данъците ни лесно се харчи. Може и самолети и яхти да си купят. Хората нека да плащат глоби дошли от скрити в храстите ушеви .
Извинявай Хххх
Айде провери ми ай пито и довечера у вас, кажи как днес си се преработил. Цървул
..... Хахахахха
Тая МВРкалинка е ЗЪЛ и отмъстителен рекетьор