×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Експлозия разтърси района на руското консулство в Марсилия
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Подлежи ли служебно правителство на вот на недоверие


12 Април 2024, Петък, 11:00 ч.
Автор: Флагман.бг

Парламентарното управление не е управление на парламента.

Коментар на Доц. Наталия Киселова за вестник Труд

Конституционните промени в т. нар. политическа сфера (относно Народното събрание и ролята му в институционалната система, служебното правителство, двойното гражданство) три месеца след влизането им в сила продължават да са обект на анализ и критика. Най-много бяха изказванията около назначаването на служебното правителство. Както в конституционната процедура, така и в момента, голяма част от аргументацията преминава през мантрата „защото сме парламентарна република“.

Парламентарното управление не е управление на парламента. Парламентарното управление е управление на правителството, формирано по парламентарен път, и на мнозинството в парламента, което го подкрепя. При невъзможност на Народното събрание да избере министър-председател и по негово предложение Министерски съвет, Конституцията предвижда президентът да назначи служебно правителство. То има временен характер. Служебното правителство се назначава от президента, когато се изчерпят конституционните възможности за образуване на правителство, ползващо се с доверието на Народното събрание. Срокът на правомощията му продължава до образуването на парламентарно правителство.

След промените от края на декември 2023 г. президентът определя измежду изрично посочени висши длъжностни лица кандидат за министър-председател на служебното правителство, а от своя страна той предлага на президента състав на служебното правителство. Друга важна промяна е факта, че Народното събрание няма да се разпуска при назначаване на служебното правителство. Непрекъсваемостта на парламентарния мандат и списъка на потенциалните кандидати за министър-председател на служебно правителство не лишават от смисъл Тълкувателно решение 20 от 1992 г. на Конституционния съд.

След конституционните промени доминира разбирането, че „конституционни разпоредби лежат върху конституционната идея и уредба за правителство, което е отговорно пред Народното събрание“. От това следва да произтича ограничеността на политическите функции (да ръководи вътрешната и външната политика на страната по смисъла на чл. 105, ал. 1 от Конституцията) на назначеното от президента правителство - характеристика, която трябва да се има предвид при функционирането му и при преценка на неговите действия.

Поради естеството на основната задача, която е възложена изрично на служебното правителство, – да организира честни избори (по смисъла на чл. 99, ал. 6 от Конституцията), както и поради това, че то обикновено не изпълнява една политически формирана и подкрепена програма, трябва да се счита, че упражняването от него на законодателна инициатива е допустимо в рамки, очертани от ограничеността на целите и функциите на това правителство.

Служебното правителство се назначава от президента и съществува до избирането на правителство по реда, установен в чл. 99, ал. 1 - 3 от Конституцията. Ето защо съдбата му не може да бъде в зависимост от реализирана чрез средствата на парламентарния контрол политическа отговорност. При действащо Народно събрание служебното правителство е обект и на парламентарен контрол, чиито рамки са стеснени от обстоятелството, че не могат да имат за резултат / последица осъществяването на политическа отговорност пред парламента. Тези форми и средства обаче на парламентарен контрол, които не водят до най-тежката последица - гласуване на недоверие на правителството, могат да бъдат реализирани.

„В тези му стеснени рамки парламентарният контрол не може да се използва, за да се налагат юридически санкции върху решенията и действията на служебното правителство. Поначало парламентарният контрол не може да се счита като средство за управление на парламента, защото парламентът не управлява, а оставя това да прави правителството. От друга страна, би било нарушение на принципа за разделение на властите (чл. 8 от Конституцията), ако се допусне Народното събрание да отменя актове на правителството, които счита за незаконосъобразни или неправилни.“ (Тълкувателно решение 20 от 1992 г.)

Служебното правителство подлежи на парламентарен контрол (въпроси, питания, предоставяне на информация, изслушвания, отчети и др. в пленарна зала и в комисиите), но не е възможно да му бъде поискан и гласуван вот на недоверие. 

„Гласуването на недоверие на Министерския съвет или на министър-председателя, посочено в чл. 111, ал. 1, т. 1 от Конституцията, съвпада с това по чл. 89. В случай, че Народното събрание гласува недоверие на Министерския съвет или на министър-председателя, той е длъжен да подаде оставката на правителството.“ (Решение № 4 от 1994 г .).

Основополагащото положение, от което изхожда Конституционния съд е, че „изпълнителната власт има за свой конституиращ източник законодателната, пред законодателната власт е политически отговорно правителството“ (Решение № 4 от 1994 г .). Основанието за прекратяване пълномощията на Министерския съвет, конституиран от Народното събрание, по чл. 111, ал. 1, т. 1 - гласуване на недоверие на Министерския съвет или на министър-председателя, е това по чл. 89, а не различно от него.

„Служебното правителство не е обект на парламентарен контрол, който цели реализирането на политическа отговорност“ (Решение 20 от 1992 г. на Конституционния съд) и не може да му се търси политическа отговорност от депутатите, защото не са го избирали. Същностен белег на съвременния рационализиран парламентаризъм е наличието на особените изисквания за задвижване на чл. 89 от Конституцията (реализиране на политическата отговорност на правителството, намираща израз в свалянето му от власт чрез вот на недоверие).

Резонен е въпросът допуска ли Конституцията политическа отговорност на служебното правителство и пред кого? Институтът на политическа отговорност на служебно правителство допуска, според мен, и включва конституционен механизъм, при който президентът може да предизвика прекратяване на пълномощията на министър или на цялото служебно правителство. До декември м. г. президентът не следваше да се придържа към някакъв специален ред за това. Понастоящем предложение следва да бъде направено от служебния министър-председател. Ако има предложение за „уволнение“ на цялото служебно правителство, то тогава отново ще се проведе „кастинг“ за министър-председател на служебен кабинет по реда на чл. 99, ал. 5 от Конституцията. Едва ли обаче ще станем свидетели на точно такава процедура само и само, за да се реализира политическа отговорност на служебно правителство.

В заключение, поради парламентарния характер на управлението у нас и непрекъсваемостта на дейността на Народното събрание в предстоящите шест петъци до предсрочните парламентарни избори ще станем свидетели на самоцелен парламентарен контрол. Дано упражняването му да не отблъсне още избиратели!


В категории: Животът


Коментари
Флагман.БГ Без никакви задръжки си свали прашките за фен Без никакви задръжки си свали прашките за фен 24/02/2025, Понеделник 13:00 0
Стана дядо за трети път
Стана дядо за трети път 24/02/2025, Понеделник 10:20 0
Непълнолетни потрошиха парк
Непълнолетни потрошиха парк 24/02/2025, Понеделник 10:00 2
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Без никакви задръжки си свали прашките за фен Без никакви задръжки си свали прашките за фен Скандалната изпълнителка Ариа подари бельото си на младока БНБ проговори за банковите такси. Смразяващи данни БНБ проговори за банковите такси. Смразяващи данни БНБ публикува средния размер на цените на най-масовите банкови услуги Сарафов ще иска два имунитета след ексцесиите на "Възраждане" Сарафов ще иска два имунитета след ексцесиите на "Възраждане" Става дума за депутата Ивайло Чорбов и кандидата за кмет на район "Оборище" Петър Ананиев   Трагедия: Жена загина след удар в дърво с АТВ Трагедия: Жена загина след удар в дърво с АТВ Инцидентът е станал в планината, починала е в болницата Една година без следа от Ивана от Дупница Една година без следа от Ивана от Дупница Преди 12 месеца момичето си тръгна внезапно от училище, оставяйки телефона си в класната стая, след което изчезна   Можеше ли сблъсъкът на протеста на „Възраждане” да бъде предотвратен Можеше ли сблъсъкът на протеста на „Възраждане” да бъде предотвратен Съдът решава дали да остави за постоянно в ареста петимата задържани Стана дядо за трети път Стана дядо за трети път Децата са инвестиция, внучетата - чиста печалба, смята топготвачът Непълнолетни потрошиха парк Непълнолетни потрошиха парк В Петрич "Взриви" спортна България "Взриви" спортна България Валери Божинов с тежки думи Изненада всички в... Изненада всички в... "Като две капки вода"
Два коктейла "Молотов" избухнаха в двора на руското генерално консулство Два коктейла "Молотов" избухнаха в двора на руското генерално консулство Тази атака идва на фона на продължаващото напрежение, свързано с украинско-руската война   Обвиниха Лепа Брена в незаконно строителство на луксозна вила Обвиниха Лепа Брена в незаконно строителство на луксозна вила Незаконното строителство на фолк звездата струвало 2,5 милиона евро, но от известно време е изоставено ЕС забрани руска медия с версия на български ЕС забрани руска медия с версия на български Санкционирани са 74 кораба от сенчестия флот на Кремъл Невероятен студ: Минус 33,8 градуса в... Невероятен студ: Минус 33,8 градуса в... Планински град в Турция Навършват се 3 години от началото на войната в Украйна Навършват се 3 години от началото на войната в Украйна На 24 февруари 2022 година руският президент Путин разпореди така наречената от него "специална военна операция" Има ясен фаворит за канцлер на Германия! Тръмп с показателна реакция Има ясен фаворит за канцлер на Германия! Тръмп с показателна реакция ХДС/ХСС и "Алтернатива за Германия" са близо до управляваща коалиция Зеленски заяви, че може да се оттегли, но има едно условие (ВИДЕО) Зеленски заяви, че може да се оттегли, но има едно условие (ВИДЕО) В името на мира... и ако може да размени оттеглянето си за членство на страната му в НАТО Изтезават телата си Изтезават телата си Булгур, зеленчуци и вода правят чудеса с телата на турските звезди Еничар е Еничар е Премиерата на сериала "Турчин", в който Джан Яман играе главната роля, е насрочена за 21 март Фон дер Лайен в шок след вандализма срещу сградата на ЕК и ЕП в София Фон дер Лайен в шок след вандализма срещу сградата на ЕК и ЕП в София Европейската комисия остро осъжда актовете на насилие и вандализъм срещу Дома на Европа в София
Деница САЧЕВА, депутат от ПП ГЕРБ Деница САЧЕВА, депутат от ПП ГЕРБ Започва да става параноично всеки назначен да му се търси връзка с Пеевски Виц на деня Виц на деня - Скъпи, защо си толкова подозрителен към мен!
- С теб не може по друг начин.
- Е, бива ли за всеки мъж, в гардероба, да виждаш мой любовник...
Виц на деня Виц на деня - Извинете, колко струват тези обувки?
- 200 лева.
- Ужас! А другите?
- Ужас и половишна!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Шофьор реши да провери нощно време със запалена клечка кибрит има ли бензин в резервоара му. Имало.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори