Всичката ни цъфнала, та да се ръфаме като озверели животни за една дата
Поредната разделителна линия между българите или защо темата за 3 март излезе извън рамките на спора най-подходящ ли е за национален празник
С всяка следваща година отбелязването на 3 март затвърждава все по-тягостното усещане, че вече няма нищо, което да не може да се превърне в ябълка на раздора между българите. Полемиката дали това е най-подходящата дата за националния ни празник се разгоря с нови сили в дните, предшестващи отбелязването на годишнината от Освобождението ни от османско владичество.
Тук отварям една малка скоба, защото дори този израз поражда спор. Сравнително доскоро употребяваната фраза „турско робство” беше опитано да бъде заменена дори с „османско присъствие”. Именно този спор даде и началото на последвалите доста по-сериозни разминавания между различни групи, довели и до много по-яростните противоречия, касаещи въпроса дали въобще 3 март е дата, с която трябва да се гордеем и да отбелязваме като най-светлия ден в историята ни.
Робство, владичество или присъствие
В последните години историците ни, в по-голямата си част, се обединиха около тезата, че няма как да се говори за робство, при положение че българите в империята никога не са имали робски статут, защото са имали собственост, плащали са данъци, придвижвали са се свободно. Като основен аргумент те посочват и това, че този израз – турско робство, е бил съзнателно създаден от идеолозите на българското национално движение през 19 век, като част от средствата за активизиране на българите в борбите им срещу империята и желанието за създаването на независима държава. По-късно, след Освобождението, този израз естествено е използван и от писателите, историците и въобще - обществеността.
В последните години, предимно след 89-та, макар и полемиката сред историците ни да е възникнала още от 70-те години на 20 век, се наложи консенсусът, че коректният термин е „османско владичество”. Той включва в себе си както и първите векове, в които безспорно и документирано е имало гонения, кланета, статут, близък до този на робите, така и промените в положението на българите в империята в края на 5-вековния период. Всъщност с този термин международната наука и историография обозначава и статута на всички народи, които са живели под властта на османците в империята.
За съжителство не е уместно да се говори, защото макар и в някаква степен да касае отношенията между различните народи в империята, не отразява адекватно тези между българите и турците.
Между историята, признателността и модерния наратив
Историята е ясна – неоспоримо е, че на тази дата, след 500 години, България отново се появява на световната карта. Тук обаче веднага следва котрааргументът на противниците на празника - договорът, който е подписан тогава, е предварителен, а самото подписване на протокола в Сан Стефано е без българско участие. Което също е така.
Сред основните аргументи на тези, които са „против”, са, че всъщност това е тоталитарен празник, а самата дата съвпада с коронацията на Александър ІІ през 1855 г., което не може да е национален празник в друга държава. Първата част обаче не е вярна, защото именно след 9 септември 1944 г. празникът спира да се отбелязва като официален и е обявен за шовинистичен. Тоест именно комунистите го забраняват, а 9 септември го измества като национален празник.
Като основна разделителна линия между двете групи стои темата за благодарността. Едните са категорично против, че не трябва да изразяваме благодарност, това дори е позорно, посочвайки, че Русия е гонила свои интереси, много често е била и открито против нас – първият пример е съвсем скоро след 1878 г., когато е била твърдо срещу Съединението на България.
Тук идва и въпросът защо благодарността, която може да бъде наречена по-правилно признателност, доста често, говорейки за Русия, се доближава до раболепоност. Веенето на чужди знамена на националния ни празник не е добра индикация колко свободни, независими и значими се чувстваме. Да не забравяме, че ако тръгнем по тази линия, би трябвало да присъстват и финландски, полски, румънски, украински, молдовски знамена. А те обикновено липсват на церемониите.
Според тази група, която защитава тезата, че това е най-подходящата дата за национален празник, няма как да не сме благодарни, до живот дори, защото иначе не се знае как е щяла да се развие историята ни и още колко сме щели да останем под османско владичество. Тази страна посочва и факта, че българският народ ясно изразява отношението си към Русия, към гражданите ѝ, към Руско-турската война, като всяка година хиляди се стичат към връх Свети Никола и паметника Шипка, където искат да се преклонят пред освободителите на България. Факт е, че макар и видимо все по-спорен, предизвикващ полемики в общественото пространство и медиите, мнозинството от българите явно не виждат така 3 март.
През призмата на войната в Украйна и руската инвазия дебатът у нас придоби все по-ожесточен вид. За много хора, в контекста на актуалните събития, не може и дума да става да почитаме страна-агресор, особено развявайки нейните знамена, още повече на националния си празник. Прокрадва се обаче и съмнението, че голяма част от гражданите се чувстват сякаш заставени да отрекат ролята на Руската империя към онзи момент, защото в момента това е трендът – всичко, идващо от Русия, е лошо.
3 март – налива ли допълнително масло по линията русофили-русофоби?
Тази фрагментация е все по-отчетлива през последните години, като извън чисто обективните фактори се намесват и много субективни. Между националните комплекси и признателността се прокрадва и чисто политическият аспект, който винаги, без значение от страната, от която е използван, е силно пристрастен и преднамерен. Вярно е, че макар и споменавана през годините, темата за или против 3 март, както и евентуалната му смяна като национален празник, никога не е била толкова коментирана преекспонирана в общественото пространство.
Разделението се засилва и от обстоятелството, че взаимно двете страни се надъхват, като всеки отказ на която и да е признае, дори да изслуша аргументите на другата, бетонира още повече противниковата страна. Колкото повече едните засвидетелстват своето позитивно отношение към ролята на Русия за освобождението ни, толкова повече другите демонстрират открито презрение и дори омраза към всичко руско. Съответно колкото повече се говори за смяна на датата на националния ни празник, ответната страна толкова повече вее руски знамена и демонстрира неприкрита благодарност към Русия.
Тема в развитие, която има потенциал да отвори други доста по-съществени – за националните ни комплекси, за зависимостите, за това къде е границата между благодарност и прекланяне на глава, между национално самочувствие и потиснато такова... Към момента обаче, за съжалание, е единствено поредната силно разделителна линия между българите.
"До 1908 г. в Османската империя още се продавали робини. Сексуалното робство е централна част от османската робска система по време на цялата история на робската институция.
Болшинството от служителите в османската държавна администрация били купени роби, отраснали свободно, и имали неотменим принос за възхода на Османската империя от ХІV в. до ХІХ в. Много от тях сами владеели голям брой роби, въпреки че султанът бил най-големият робовладелец.
При девширмето, „кръвен данък“ или „събиране на деца“, малки християнски момчета от Балканите и Анадола били отвеждани от домовете и семействата им, насилвани да приемат исляма и записвани в най-прочутата част от капъкулу, еничарите – специална военна класа в османската армия, която се оказва решаваща при османските нашествия в Европа."
https://bg.wikipedia.org/wiki/Робство_в_Османската_империя
https://bg.wikipedia.org/wiki/Българските_земи_под_османско_владичество
https://bg.wikipedia.org/wiki/Османска_империя
https://bg.wikipedia.org/wiki/Александър_II_(Русия)
Забележете, руският цар Александър II официално отменя робството и крепостничеството в Русия през 1861 г., а Президентът Линкълн обявява независимост на САЩ от Британската Империя и Франция и отменя официално робството през 1863 г. Руския цар Александър II изпраща цялия руски флот в пристанищата на Ню Йорк и Сан Франциско, който стои там в продължение на 7 месеца без да се намесва на американска територия. Затова Британската империя и Франция се отказват да започнат война със САЩ и признават тяхната независимост.
Банкнотата от 1 лев, отпечатана през 1974 година е с паметника на връх Шипка на гърба й
Еднолевката е извадена от обращение в края на 1996 година, като до тогава българските пари са били обезпечени със злато.
"Заставени се чувстват някои да отрекат ролята на Руската империя към онзи момент, защото в момента всичко, идващо от Русия, е лошо"
Или пък ще да е невеж превод от руски ?
Всички бази на НАТО в България са на БА, страната ни е член на тази организация от 20 години -2004 и всички избрани парламентарни партии потвърждават това на 90%, изключвам платените с кървави копейки вГъзраждани 10%- с и по гагаузки !Твоят капацитет досатъчен ли е да вденеш това или копейките на кръв не миришат?!?!
Карбовски, без коментар.
youtube.com/watch?v=fb-A473x_dU&t=323s
А що се отнася до 3ти март: това е началото на 3тата българска държава! Но помощ за това оказва руския император Александър Втори, император на Руската империя, а не президент на руската федерация или на ссср! Запомнете и това! Особено, когато някои развяват на 3ти март знамето на руската федерация! И в скоби: ДРУГАРЯТ ВЛАДИМИР ИЛИЧ, ОНЗИ КОЙТО ЛЕЖИ В МАВЗОЛЕЯ РАЗПОРЕДИ ЛИЧНО РАЗСТРЕЛА НА ЦЯЛОТО РУСКО ИМПЕРАТОРСКО СЕМЕЙСТВО! ДА БЪДЕМ ТОЧНИ ПРЕД ИСТОРИЯТА, КОЯТО ПОНЕ В ТАЗИ ЧАСТ НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРЕНАПИШЕ! 3ТИ МАРТ Е ДЕН НА НАШАТА СВОБОДА, КОЯТО НЕ НИ Е ПОДАРЕНА, НО НЕ Е И БЛАГОДАРЕНИЕ НА НИКОЙ РУСКИ ТИРАНИН И ДИКТАТОР СЛЕД 1917 ГОДИНА!
На Трети март отказват да празнуват една пренебрежимо малка част от нацията, дистанцираща се от мнозинството българи.
Толкова малка част, та един малък остров като Белене би побрал цялата претенциозна пасмина.
Да. на Трети Март е Рожденият ден на България и затова го празнуваме всички, в чиито вени тече българска кръв или български граждани като целият екип на новините на турски език в БНТ или Бесте Сабри от бтв.
Отказват да празнуват и много държат да се чуе това в ефира не небългарските телевизии у нас бтв и Нова, псевдоинтелектуалците на заплата към някоя чуждестранна фондация.
Те това работя !
Да са терсенето на нас българите и да са говорящи глави в гореспоменатите чуждоземни телевизии.
И да скъпа авторке, българите сме били РОБИ през Османската Империя и ЦЯЛАТА собственост на българите е била на Султана. Същата система каквато е сега в прехвалените арабски емирства.
Купуваш си ниви, трупаш имане но само докато властта не реши да ти я вземе, защото всичко е нейно.
Все пак българите живяли през тази епоха и оставили не малко писмени сведения най-добре знаят, защо се именуват роби и зоват на бунт за свобода.
Нека носим йоще срама по челото,
синила от бича, следи от теглото;
нека спомен люти от дни на позор
да висне кат облак в наший кръгозор;
...
нека да ни сочат с присмехи обидни
счупенте окови и дирите стидни
по врата ни още от хомота стар;
нека таз свобода да ни бъде дар!
90% от българите приемат 3 март за свой национален празник!
Останалите 10% ги знаем кои са и за какво се борят!
Десетки и десетки хиляди млади българи се събраха и празнуваха на Шипка.
Още повече бяха честващите това събитие в градовете и селата из цяла България.
Единствено жълтопаветната, псевдоинтелигенцията на чужда служба лаеше и ръсеше бяса си по българогласните, американски телевизии у нас бТВ и Нова.
Изкарваше си заплатите така.
И не става въпрос за Русия или Запада а става въпрос единствено за България.
Име, което кара една обхваната от бяс, атеистична група да вие при пълнолуние.
- на един бивш премиер му казали - с твоите изцепки покрай турски поток , няма да има Шенген и Еврозона, ако си начело
- последвало бързо сбогуване и от "сглобени "
- и сега вариантите са два :
А) що да се караме и разделяме , кво толкоз е станало с тия руски работи
Б)Легендарните "Ориент Експрес" се завръщат гръмко в ресторант "Българи" в Бургас
-----------‐и двете опции са дрън дрън ерина
Ами,докато обикалях турските вилаети на ДПС,мама,като много други българи,ходише на пазар в Турция,не в Русия! После обаче се оказаха,че е ходила не само на пазар,ами и на коч. Та общо взето,докато 200 000 рускини се омъжиха в Турция(официална статистика) а,аз и тати,чакахме да ни освободи Путин и пехотинеца му Кадиров,мама не се омъжи в Турция,остана и само ходенето на коч.
Затова не плюя по Русия,а с тати ни интересуват турските региони и ДПС.
Вечно ваш,русороб рого но сец !
Така ще е най добре
Само, като искат ксдировско парти чаламбе, да заминават за Роспията, ако искат да вземат и майките и жените си. Да не ни натрапват Пидирастийнските си блянове за кадириртопузите.
Иначе по въпроса за националния празник - той трябва да обединява, а не да разделя. Независимо чия позиция е по-права винаги ще има хора на срещуположни позиции по въпроса какво точно се е случило на трети Март. Повечето от тях не знаят дори кога са били реалните боеве на Шипка, ама нейсе.
Точно поради тази причина ако се избере празник, за който всички са съгласни ще се реши един огромен проблем и всички ще му се радваме, независимо дали е 24 май, 6 или 22-ри септември.