Готови за Шенген: разделен трафик и нови пунктове
Над 2 хиляди камери ще следят в реално време преминаването на коли и камиони през границите ни
Агенция “Митници” вече е готова за Шенген не само по въздух и вода, но и по суша. По най-натоварените гранични пунктове ще се раздели товарният трафик от този на леките коли. На летищата пътниците, пристигащи и пътуващи към държави извън Шенген, ще бъдат отделени от останалите, за да бъдат проверявани. Ще има и нови гранични контролно-пропускателни пунктове, разказаха за “24 часа” от Агенция “Митници”.
Ще се слагат и мобилни рентгени за проследяване на рискови превози и те вече са част от европейската система за следене на акцизни стоки. Въведени са нови системи за анализ на риска и автоматично селектиране на рискови стоки и превози. Работи се по въвеждането на система за следене на трафик в реално време. Над 2000 камери записват на всеки пункт и са свързани с централния сървър, което рязко е свило нарушенията и корупцията по пунктовете.
Предстоящото приемане на България в Шенген не само по въздух и вода, а и по суша, което според финансовия министър Асен Василев се очертава да се случи на 1 януари 2025 г., ще промени не само броя на пунктовете, но и техните функции, споделят от митниците. Нови пунктове ще облекчат още трафика след 2025 г. Планирани са такива на българо-македонската граница: Симитли-Пехчево и Струмяни-Берово. Към Турция ще има пешеходен пункт на Резово и пункта Белеврен-Ахлатлъ.
Първата осезаема промяна ще бъде закриването на ГКПП-тата на границата ни с Гърция и Румъния, което означава, че пътуването до тези държави ще става напълно свободно. Летищата, които са едновременно и Шенгенска, и вътрешна за ЕС граница, трябва да отделят потоците на заминаващи и пристигащи от държави, които са в Шенген, с останалите, които не са. Товарните и круизните кораби и пътниците на тях ще бъдат проверявани, ако идват от страна извън зоната за свободно пътуване, като засега е планирано това да става на пасажерските терминали в Бургас, Несебър и Варна.
Гранични проверки ще има задължително за пристигащите и заминаващите - товари, пътници и автомобили, от и към трети държави. Митнически проверки остават задължителни за всеки по суша, въздух и вода, ако идва от държави извън Шенген. За всички останали проверките ще са изградени на база анализ на риска, като той се преценява по няколко критерия - зависи не само от държавата, от която пристигат или към която отиват, а и от пренасяната стока. На граничните пунктове на летища и пристанища вместо граничен контрол може да има внезапни полицейски проверки.
Митническият контрол остава и ще продължи да има митническо оформяне на стоките, обработки по измерване на масата на пътни превозни средства, разрешителния режим, винетния контрол. Подготовката ни за Шенген предвижда и ремонти и модернизиране на основни ГКПП-та.
През 2023 г. е направена частична реконструкция на ГКПП Капитан Андреево чрез изграждането на две нови специализирани входящи трасета за хладилни камиони и стоки, подлежащи на официален контрол от Българската агенция по безопасност на храните. Инвестицията е за 5 млн. лв. Трасетата вече са оборудвани с автоматични везни и дезинфекционни рамки, както и с всички необходими други съоръжения, ускоряващи граничния контрол. Увеличаването на броя на входящи трасета за товарни автомобили от 10 на 12, изграждането на втора отделна площадка за рентгенови проверки и навес над съществуващата, както и реорганизацията на трафика увеличиха пропускателната способност на пункта и съответно времето за изчакване на вход в страната намаля, каза Павел Тонев, доскоро шеф на митниците, а сега съветник на финансовия министър. Започна и реконструкцията на ГКПП Станке Лисичково, известно като митнически пункт Логодаж.
След приключване на мащабното му разширение трасетата ще станат по три в посока - две за лек и едно за тежък трафик в посока, ще се построят нови площадки за дезинфекция, хладилен контейнер и рентген, ще се поставят нови кабини, осветление и козирка. Предстои изграждане на нова административна сграда, халета за щателна митническа проверка, санитарни помещения за преминаващите, както и цялата прилежаща водопроводна и комуникационна инфраструктура. С осъществяване на реконструкцията освен повишаване на пропускателната способност ще се постигне и по-ускорена обработка на тежкия трафик чрез събиране на една линия на всички контролни дейности от компетентността на Агенция “Митници”. През 2023 г. започна и втората фаза от реконструкцията на ГКПП Калотина, която се очаква да приключи през пролетта на 2024 г.
Целта е увеличаването на броя на входящи и изходящи трасета за пътнически автомобили. Втората фаза предвижда изграждане на трасета за гранични проверки, разположени под общ навес. Промени се случват и в информационната система на митниците - БИМИС. През 2023 г. тя вече прави трансгранично признаване на електронни идентичности.
Има нов софтуер за обработка на информация. Митниците са една от първите институции у нас, които имат частен облак в държавния сектор. Дейностите по митническото оформяне на вноса, износа и транзита вече са напълно дигитализирани. С развитието на IT системите бе дадена възможност хартиените документи в основните митнически процеси да бъдат изцяло премахнати, а обслужването на операциите да става електронно. Българските митници вече са част от системата за следене и контрол на акцизни стоки и за обмен на акцизни данни. Страната ни е сред първите седем държави от Европейския съюз, въвела опростени електронни процедури за превоз на стоки, които преминават транзит през нас.
В момента е в ход въвеждането на система за контрол на транспортни средства в реално време, както и за автоматизирани анализ на данните и на риска, който да селектира подозрителни превозни средства и товари. Във всички митнически учреждения работят над 2000 камери, за които е изградена комуникационна свързаност, което е свело до минимум нарушенията в тях.
Ми те не могат една кола с 260 км /ч на магистрала Тракия да я локализират два месеца и да разберат кой я карал.
Да не говорим , че коли влезли от Турция и излезли през дунавския мост не знаят какво пренасят и колко време са били в България.
На Хартия всичко е тамън , а реално всичко е потоп.
Хахахахахахахахахахахахахахахахахахахаха..
Рядко куха манерка си. Ама ти си го знаеш де.