Защо тройкаджиите успяват
Те си задават въпроси за годността на съществуващата образователна система
Преди време един от потребителите на портала The Question зададе провокативен въпрос: „Какво работи сега двойкаджията на класа ви?“ Стотиците отговори напълно развенчаха мита за връзката между оценките в училище и бъдещето на учениците. В подкрепа на тази констатация психологът Бенджамин Харди дава своето обяснение на въпроса: „Защо тройкаджиите са по-успешни от отличниците?“
През 18 век системата на средното образование била организирана така, че да възпитава учениците в безпрекословно подчинение. Това било свързано с факта, че на онзи етап от развитието на индустриалния век, все повече корпорации се нуждаели от работници за фабриките си. Хора, които няма да задават излишни въпроси по какъвто и да било повод. Това повлякло след себе си създаването на единно стандартизирано образование и проверка на знанията във вид на тестове и изпити. Академичната система се превърнала във фабрика за унифициране на студентите „подготвяни“ в съответствие с желания шаблон. Макар, да сме твърде далеч от цитирания век, образователната ни система все още носи белезите на предшественичката си.
„Интернетът промени света. Ако искате да научите нещо, вече не ви е нужна енциклопедия“ – пише Харди. – „Не е задължително да плащате луди пари за съмнителни курсове или за обучение в престижен университет. Вие разполагате с тонове информация, учебни видеа и статии в мрежата, при това - денонощно. Дори не се налага да излизате от дома си. И което е по-важно – способите на познание в интернет не са стандартни и вие можете да ползвате информацията, която асимилирате най-бързо и ефективно.“
Според изследване, към 2030 година, над един милиард хора ще работят от дома си.
Що се отнася до работните им навици, в бъдеще все повече от тях ще работят в няколко компании, в качеството си на специалисти и консултанти, вместо да бъдат универсални служители в една фирма. Според Харди, това скоро ще бъде възможно, защото новата икономика поддържа и стимулира тази тенденция.
1.Тройкаджиите си задават въпроси за годността на съществуващата образователна система
Те са в състояние да оценят преимуществата на съществуващата образователна система, но са критични към множеството й недостатъци. Освен това, добре разбират, че знанията вече не са затворени зад стените на образователните институции и процесът на обучение може да се организира по друг начин. Те не се страхуват да нарушават статуквото и дори да има негативни последствия за тях, продължават да се движат срещу течението.
2. Тройкаджиите не са покорни последователи
Те мислят за себе си и не блуждаят зад стените на ограниченията и догмите, без да си задават въпроси защо изобщо съществуват тези ограничения. Вместо да живеят с чуждия ум, изграждат собствена „координатна“ система от приоритети.
3. Тройкаджиите не се опитват да угодят на учителите си
Не хабят енергия в опити да впечатлят преподавателите, които уважават и обичат, но не боготворят. Те не гледат на тях като на основни фактори за бъдещия си успех. Тройкаджиите разбират, че в съвременния свят резултатите от работата им говорят сами за себе си – в края на краищата има интернет, където тези резултати могат да бъдат достъпни за всеки.
4. Те не мислят само за оценките си
Харди твърди, че ако човек е фиксиран в оценките, не се замисля особено за бъдещето си. В същото време тройкаджията по-често подхожда внимателно към стратегията си за разпределяне на времето. Докато съучениците му влагат усилия в преследването на високи оценки, той преследва мечтите си и не чака да завърши училище, за да започне да живее.
5. Тройкаджиите имат свое определение за успеха
Отличниците търсят защита в добрите си оценки, а тройкаджиите знаят, че увереността се придобива по пътя на пробата и грешката. И никакъв наложен стандарт за успех не може да повлияе върху преценката на собствените им възможности.
6. Тройкаджиите знаят как да използват възможностите на другите
Докато отличникът се стреми да прави всичко самостоятелно, тройкаджията се обгражда със способни хора, които, при нужда, могат да компенсират неговите пропуски. Той е като Хенри Форд – не се бои да признае, че има неща, които не знае.
Веднъж упрекнали Форд, че е необразован. В отговор на поредицата оскърбителни твърдения на опонентите си той заявил: „Нека ви напомня, че на бюрото ми има ред от бутони. Натискайки десния, аз мога да извикам на помощ хора, които биха отговорили на всеки въпрос, отнасящ се до бизнеса, на който отдавам по-голяма част от усилията си. Ще благоволите ли да ми кажете, по каква причина трябва да затормозявам ума си с обща информация, само за да имам възможност да отговоря на въпросите ви, когато около мен са събрани хора, способни да отговорят на всеки въпрос, който им задам?“
7. Тройкаджиите предпочитат тези форми на обучение, които са насочени към индивидуалните им възможности
Все пак те обичат да учат, но предпочитат сами да избират какво. Не желаят някой да им казва как да мислят. Те изследват и изучават това, към което имат естествена предразположеност. Не се опитват да преодолеят непреодолимото и мъчително да наизустяват. Отдават се на пристрастията и интересите си.
8. Тройкаджиите не са перфекционисти
Свършената работа е по-добра от безкрайното усъвършенстване. Те разбират това и живеят в мир със себе си. Техните действия са насочени към резултата. Те знаят, че перфекционизмът е загуба на време. Предпочитат да рискуват и да се учат от грешките си. Това е основната причина, поради която повечето успешни предприемачи са били слаби ученици, а някои от тях дори изключени от училище. Но неуспехът също е прекрасен учител.
9. Тройкаджиите не хабят енергията си напразно
В своята книга „Съвършено тяло за четири часа“ писателят Том Ферис проповядва „минималната ефективна доза“ (МЕД) – най-малката доза усилие, която може да доведе до желания резултат. Останалото е загуба на време и здраве, твърди той: "Максимално ефективната доза за кипване на водата е 100 градуса по Целзий, при стандартно атмосферно налягане. По-високата температура няма да направи водата по-кипяща. Ако са ви достатъчни 15 минути на слънце, за да започне изработката на меланин, тези 15 минути са вашата МЕД за получаване на загар. Повече от 15 минути – това вече е излишък, който ще доведе до изгаряне."
Тройкаджиите прекрасно разбират това. Тяхната цел не е обучението. Ценността на енергията, която влагаме за да изкараме високи оценки е неизмеримо по-висока от ценността на обема получени в този процес знания. Тройкаджиите никога не хабят повече от нужната им енергия, за да постигнат дадена цел. Те са ефективни и рационални.
10. Тройкаджиите са мечтатели.
Докато отличниците съсредоточено слушат преподавания урок, тройкаджията гледа през прозореца и се наслаждава на живота навън. Той вече е получил своята МЕД от урока. Значи има достатъчно време, да помисли за собствените си планове и за решаването на най-неотложните си проблеми.
Материала подготви Янка Петкова за сайта mamaninja.bg/
Невежеството е гибелно.