Музиканти в Разград стоят без работа, искат оставката на директорката си
Назначената в края на 2021 г. Таня Карбова имала чудесна концепция, но не я изпълнявала
Държавният Театрално-музикален център в Разград е уникален културен институт за България. Преди десетина години той обединил три различни звена - театър „Антон Страшимиров“, естрадна сцена „Назъм Хикмет” и разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов”. Целта била оптимизация на администрацията.
Към ден днешен обаче, изглежда, че това създава и сериозни проблеми. Те ескалираха в протест през този месец с искане на оставката на ръководителя на структурата Таня Карбова. Тя бе избрана след конкурс и бе назначена на поста през декември 2021 г.
Така наречената Филхармония, която всъщност е само оркестър, е с над стогодишна история и е била към общината до 2014 г. Заради финансови проблеми тогава е поета от държавата, като е присъединена към театрално-естрадния център.
Откакто Таня Карбова оглавява центъра, музикантите започват постепенно да намаляват – съкратени са около 20-25% от тях. От 34-35 броят им е паднал на 26. Опасенията са, че „филхармонията“ ще бъде унищожена.
Затова и преди две седмици се стигна до нестандартна форма на протест.
„Творческият колектив на Разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов“ проведе музикален протест пред залата на Филхармонията. Основното искане бе за оставка на директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център Таня Карбова заради освобождаването на оркестранти и съкращаване на симфоничния оркестър до минимум“, съобщиха от синдикалната организация КНСБ.
Пред „Флагман“ флейтистът Николай Николов, представител на КНСБ в оркестъра, обясни, че проблемите започнали още от началото на мандата на Таня Карбова. „Лека-полека се стигна до фаза, при която е вече нетърпимо“, посочи той.
В интернет има и онлайн петиция с искане за оставката на Карбова.
„Същината на проблема е, че Таня Карбова има лично отношение към филхармонията. Тя е абдикирала, отказала е тотално да ръководи този оркестър и той е оставен в безтегловност. Тя не иска да разбере, че е нейна задача като директор на този държавен институт да направи така, че оркестърът да заработи и то да заработи печелившо. Нейната стратегия е да ни държи, без да работим, за да излезе, че ние сме само разход“, смята Николов.
По думите му, преди Таня Карбова да поеме ръководството на института, оркестърът работел и то твърде добре. Правели се мюзикъли, предишният директор успявал да съчетава някак си различните звена, така че да работят заедно.
„Таня Карбова умишлено не се възползва от капацитета на предприятието, което трябва да управлява“, каза още флейтистът. „Ние искаме оставката й, доказана е мениджърската й некадърност.“
Карбова спечелила конкурса, в който конкуренти й били тогавашният ръководител Тодор Мадолев и диригентът Левон Манукян. Концепцията й била „много добре звучаща“, но тя не се изпълнявала в нито едно отношение, включително и за филхармонията.
Таня Карбова отговаря на това обвинение така: „Не е моя работа да пиша концепцията в музикалната й част. И поканих Калина Василева, която сега е диригент на Шуменска симфониета.“
Василева работила в оркестъра в Разград, но при Тодор Мадолев напуснала заедно с други музиканти от Шумен. Те били заместени от такива от операта в Русе, откъдето според Карбова идват и голяма част от проблемите в момента.
„Те са на осемчасов трудов договор в Русе, а при нас са на четири часа. И това са две трети от музикантите на тази формация. Т.е. на мен юридически няма закон, който да ми забрани да ги освободя тези, които са на втори трудов договор. Можех да ги освободя веднага с встъпването ми на тази длъжност“, коментира ръководителка пред „Флагман“.
Тя изрази подозрения, че кампанията срещу нея е свързана по някакъв начин и с местните избори и можело и да е „по партийна линия“.
„На някои хора много им е удобно аз да съм виновна за унищожаването на тази филхармония“, посочи Таня Карбова.
„Аз няма защо да подавам оставка. Аз имам работодател. 14-членна комисия от експерти ме е назначила. Когато в Министерството решат, че аз не си върша добре работата, ще назначат отново конкурс. Тогава всеки, който смята, че е по-компетентен от мен, да заповяда, да се яви на конкурс! Така функционират нещата, а не с избори, като че ли ще избираме кмет“, добави Карбова.
Иначе миналата седмица, в сряда, протестиращите били на среща в Министерството на културата, за да представят исканията си. В нея не участвал министърът, а негов заместник – Виктор Стоянов.
„Ние от него получихме уверение, че „ще пуснем проверка, ще видим какво става“. Може би звучеше като „тате ще ми купи колело, ама друг път“, но – не знам“, каза лидерът на протестиращите оркестранти Николай Николов.
Таня Карбова не е участвала в тази среща. Тя обясни, че миналата година имала пет проверки от Инспекцията по труда. По думите на Николов обаче Карбова си изчела закончето, както си трябва.
„Ние можем да се опълчим евентуално при едно масово съкращение“, обясни флейтистът. Карбова обаче имала друг подход: „Този месец (съкращава) един, следващия месец друг, по-следващия месец друг. Тя ей така, по мъничко, по мъничко реже от оркестъра.“
Таня Карбова заяви от своя страна, че в Разград никога не е имало състав за филхармония: "Аз заварих 35 човека. 35 човека не правят филхармония. Просто тук така са свикнали да си го наричат. Ама нека да започнем да наричаме нещата с истинските им имена."
„Аз освобождавам тези, които демонстративно показват, че не са съгласни с моята концепция“, отсече Карбова и даде пример с диригента Иван Стоянов. Той работел на общинска издръжка в Габрово, преподавал и в консерваторията в София. Обещавал да привлече млади хора, но всъщност правел обратното – демотивирал желаещи да работят в Разград.
Според Таня Карбова генералното решение е оркестърът отново да се отдели и да стане самостоятелен институт. Нямало как да е в една структура с театъра. Това били звена с големи специфики и различия и трудно можело да се подчинят на едни и същи правила.
„Аз съм театрален, а не музикален експерт. Аз не мога да правя репортоар за тях, а трябва да съм отговорна за парите, които се харчат, и за това, което влиза като приходи. Това няма как да стане“, коментира Карбова.
Тя не е съгласна с тезата, че когато общината е отказала да издържа оркестъра, той е бил спасен от държавата.
„Ама как спасяваме една филхармония, като в същото време унищожаваме театъра и турската формация?! Те се задъхват и не могат да се развиват, а биха работили много по-добре, ако бюджетът не се натоварваше със заплатите на едни хора, които са заети на първи трудов договор в Русе, и когато трябва да направят концерт, те казват „ами ние не можем в този ден, заети сме“, коментира директорката. „Субсидията за симфоничното изкуство следва да е по-висока – то е по-елитарно изкуство. Театърът и естрадната сцена са по-популярни изкуства и по-лесно достигат по-голям брой зрители“, добави тя.
В момента в Министерството се работело по промяна на методиката за субсидиране на културните институти в България. Според Таня Карбова, обаче, ако оркестърът в Разград не бъде отделен, проблемите няма да се разрешат.
„Ако ще работим на два коловоза, няма защо да сме един институт. Те трябва да са отделен институт. Иначе как се прави един общ екип, ако те работят при различни условия. Това е невъзможна работа. Аз исках по-висока субсидия за тях, но да бъдат и отделени. А те изпълниха само половината от моето писмено становище. Няма как да стане това“, обясни директорката.
В момента 14-15 театрални актьори изкарвали най-голямата част от приходите в бюджета на института в Разград, в който са заети общо над 100 души.
По всичко изглежда, че без намесата на държавата проблемите в Театрално-музикалния център там едва ли ще се решат.
Т. К. признава, че не смята за нужно да се занимава с музикалната част и затова дала на друг да изготви концепцията ѝ за Филхармонията! А защо не го каза на комисията, когато се яви на конкурс? Може би щяха да проявят разбиране… или не? Е, не може жената да разбира от всичко, но поне да имаше капчица любов към музикалния институт! Да беше стъпила на един концерт на оркестъра, който с желание или без трябва да познава, за да управлява.
2. Т. К. говори за музикантите на втори трудов договор, които са на основен договор в други оркестри. Разбира се – първо заплатите не са достатъчни и не е тайна, че музикантите работят на по две и три места. Второ – в Разград няма как да се събере състав и по тази причина се канят музиканти от близки градове. Лесно е да ги “освободиш” по закон, но дали е лесно е да намериш хора на тяхно място? Или “ще свирите с толкова музиканти, с колкото разполагате!...” и “Като нямате първа валдхорна, ще свирите произведения само за втора!” Виц след виц, но на никого не му смешно.
1. Госпожа Карбова споменава, че „освобождавала всички, които не са съгласни с нейната концепция“. В нейната концепция никъде не фигурира, че тя ще съкращава бройки или ще иска да отдели оркестъра от вече бившето ТМЦ /сегашно ТМФЦ/ Разград. Напротив независимо, че е писана от диригентката Калина Василева тази концепция е изключително стойностна и амбициозна. Заради нея Таня Карбова спечелва конкурса по категоричен начин. Ако в концепцията на г-жа Карбова фигурираше това, което в момента прави, тя никога нямаше да стане директор.
2. Преди да стане директор г-жа Карбова е имала около четири годишен стаж в тогавашното ТМЦ- Разград. Въпросът ми е защо се е явила на конкурс за директор на такъв институт, след като знае много добре проблемите му отвътре?
3. Приех да съм част от екипа на г-жа Карбова, защото видях, че в Разград се е появил човек, който има желание да развива вкус към високата култура в града. Освен това много години преди това съм гостувал на оркестъра като диригент и съм участвал на музикалните празници „Димитър Ненов“ и като диригент на други оркестри. Сметнах за свой дълг да почета светлата памет на маестро Чимширов и да укажа необходимото уважение към прекрасния колега Красен Иванов, който страдаше от всичко, което се случва с оркестъра, който дълги години е ръководил.
4. Когато дойдох в Разград, на първата ни среща с колегите от оркестъра през април 2022г. изложих вижданията си как ще реализираме концепцията на г-жа Карбова в частта за оркестъра, през какви етапи ще се премине, за да се върне публиката за сериозна музика в Разград. Това което представих беше одобрено от колегите без нито едно възражение, включително и от силно критичната тогава бивша синдикална лидерка.
5. Когато започнахме същинската работа г-жа Карбова реши, че „тъй като заплатите са гарантирани от ковид мерките, няма нужда да правим много концерти, за да не генерираме разходи“ и увеличаваме дълга направен от предишното ръководство.“ Искам да отбележа, че моите идеи не изискваха големи разходи и разчитах всичко да правим най-вече с местните си кадри. На аргументите ми, че при реализирането на всяка дейност има „инерционен процес“ и когато ковид мерките паднат изведнъж ще се окажем в друга ситуация тя небрежно възрази „че тогава ще му мислим“. След четири месеца това което „измисли“ Таня е, че „музикантите на втори трудов договор ще работят на хонорар“ и ще бъдат викани „когато е необходимо“. /разбирай няма да бъдат викани и ще се справяме без тях/. През тези четири месеца с г-жа Карбова на лични срещи и по телефона с часове сме обсъждали различни идеи. Включително и за комерсиални концерти. След няколко дни, когато вече започвах конкретна работа за реализацията на съответната идея, г-жа Карбова почти нямаше спомен за какво сме говорили. Направих детски концертен спектакъл с мулти медия. Разходите за него бяха 80 лева за солист. Представихме го веднъж и после нищо. След като написах сценарий за шоу концерт с Николай Урумов г-жа Карбова най-после благоволи да преговаря с него и после всичко стана като с предишните ни идеи.
6. Два месеца след като започнах работа с г-жа Карбова в мен остана смущаващото впечатление, че тя или е оперирана от всякакво чувство за отговорност или умишлено иска да се отърве от оркестъра като го направи „виртуален“. В отговора си пред платформата „ Флагман“ тя споменава, че съм „обещал да назначим на работа мои студенти.“ Да, това беше един вариант, с който можехме да се справим с тежките кадрови проблеми на Разградската филхармония, но никога не е ставало въпрос да се лишим от ключово важни музиканти, макар и пенсионери като освободените от г-жа Карбова вече бивши концертмайстори Галина Коцева и Нина Стоянова. Когато напуснаха колеги на възлови длъжности в оркестъра, тя и дума не даде да назначим на тяхно място когото и да е.
7. В отговора си пред „Флагман“ г-жа Карбова признава, че е театрален експерт и иска да спаси Театъра и ансамбъла „Назъм Хикмет“. Филхармонията се нуждае от управление, на което да НЕ МУ СЕ ПРЕЧИ да работи. И тя с новия си разходен стандарт, макар и с три лева по-нисък от останалите Симфоничните оркестри би могла да се справи, защото наличието на музиканти на втори трудов договор означава по-малък фонд работна заплата. Препоръчвам на г-жа Карбова много внимателно да изучи опита на колегите си директори от Велико Търново, София и Варна.. Парадоксално е, но е факт че аз имам много по-голям трудов стаж в българския театър от нея. Над 25 години работя в нашите театри като театрален композитор. Работил съм и за националния театър в Киев, водещи столични театри и веднъж с Рангел Вълчанов. Почти всички театралните директори са актьори или режисьори. Всички са изкушени от сцената и не могат да се разделят с нея. Това е разбираемо. За да си позволи един директор да е на сцената, той трябва да има много високопрофесионален екип на който не само да се довери, но и да делегира голяма част от правомощията си и отговорностите. Иначе няма как да се получи. Госпожа Карбова трябва да направи своя избор. Ако иска да е директор на ТМФЦ – Разград тя трябва НЕЗАБАВНО ДА СЛЕЗЕ ОТ СЦЕНАТА и да започне да си върши съвестно и отговорно работата, за която е назначена. Ако иска да е на сцената то НЕЗАБАВНО ТРЯБВА ДА ПОДАДЕ ОСТАВКА и да поеме функцията на художествен ръководител на театър „Антон Страшимиров“
Debelia peevski moje go izdat za koleda
Ni6to 4e ne praznuvat