Фестивалната формула е успешна за всички, но много малко общини го разбират, Бургас е една от тях
Spice music се наложи, всяка година се посещава средно от по 8 хил.души, каза Николай Тодоров-Ник
Николай Тодоров-Ник е промоутър, организатор и съоганизатор на големи фестивали, сред които Spirit of Burgas, Hills of Rock, Spice Music Festival, Street Food Fest, Graffiti Fest и други. Той е първият, който повярва, че Бургас може да се превърне във фестивална столица на България и за пет години докара край морето над 90 световноизвестни звезди. Spice Music се утвърди като водещ фестивал в България и съвсем логично ще има 6-то издание. Разговаряме с Ник часове след последния Spice за равносметката от фестивала и перспективите в следващите години.
- Г-н Тодоров, каква е равносметката за фестивала Spice music през 2023 година?
- За равносметка чисто финансово все още е рано, тъй като предстои да приключим ангажиментите си към подизпълнителите, да получим всички фактури, да отчетем свършената работа по проекта. Равносметката в чисто емоционален и организационен план – мисля, че за пета поредна година успяхме да направим хиляди хора щастливи или поне така изглеждаха на Морска гара на 4 и 5 август. След поредното издание това, което можем да кажем, е, че за пет години успяхме да доведем в Бургас над 90 световноизвестни имена от 90-те години до днес, актуални имена, все още активни, артисти, които създават облика на световния шоубизнес. Форматът, който правим и развиваме – SPICE MUSIC, дава възможност на няколко поколения фенове, почитатели на този тип музика да се забавляват едновременно. Видяхме на Морска гара деца на по 5-6 години, техните родители и техните родители, тоест и бабите и дядовците. Хора, които през 90-те години са били в тийнейджърска възраст, днес вече са родители на своите деца и им разказват за положителните спомени, за емоциите, които са преживяли. Пък техните родители днес вече са с внуците си и те продължават да се забавляват и да слушат тази музика. Истината е, че 90-те години бяха изключително плодотворни за създаване на музика. Комуникационните канали тогава – MTV, липсата на интернет, създадоха един друг облик на този бизнес. Тогава се родиха и изгряха звездите на много изпълнители. Аз самият като музикален почитател не съм си представял, че големите имена, които тогава сме ги гледали по телевизията и слушали по радиото, лепили сме плакати с образите им, мечтали сме за тях, днес да бъдат редом с нас на сцената в Бургас и ще създават емоция на толкова много хора. Това е равносметката ни за 5-те години. През двата дни на фестивала не съм спрял да наблюдавам фестивалната зона, да разговарям с феновете, да получавам обратна връзка. Някои от тях ми споделиха, че са тук за четвърти-пети път. И за тях не е толкова важно кои ще са изпълнителите, те идват да се забавляват, припознават мястото, града, подаряват си едно преживяване. Това всъщност е нашата цел.
- Вие сте първият промоутър, който повярва, че Бургас може да стане фестивална столица на България и с поредица събития успяхте да го наложите. Докъде достига тази ваша концепция?
- Нека направим едно уточнение. Ще върна малко лентата назад. Със създаването на Spirit of Burgas още през 2008 г и превръщането му в емблема на фестивалния живот в България, Бургас се записа сред един от най-успешните фестивални проекти в Европа, защо не и в света. Аз самият съм бил част от екипа на Spirit of Burgas от самото му начало. Хората, които работиха за това бяха много, част от тях и днес продължават да се занимават с такъв тип организационна дейност. Spirit of Burgas е една запазена марка, която постави Бургас на световната фестивална карта още през 2008 година. След това действително имаше пауза от 2015 до 2019 г., когато фестивалите в Бургас от този мащаб бяха в застой. През 2019 година, когато идеята за SPICE Music узря и я реализирахме за първи път, аз се върнах в Бургас със същoтo послание. Градът е мястото, което вече има своите традиции, има този дух. Заедно с Община Бургас, начело с кмета г-н Димитър Николов, които повярваха в нас, решихме, че Spirit of Burgas е един минал период, трябва да гледаме напред, да създадем нова концепция, нова визия. И така се роди идеята за SPICE Music, която през годините се развива и надгражда. Тук ще си позволя да напомня и за тежките ковид години – през 2020 и 2021 г., когато имаше ограничения и рестрикции, в целия свят не се провеждаха никакви събития. Единствено в Бургас – SPICE Music.
- Как успяхте след голямата пауза след Spirt Of Burgas да наложите тази традиция, не е ли е много трудно след такъв застой да се организира събитие в такъв мащаб?
- Така е. Пазарът в България е доста ограничен. Сравнявам го със съседни страни с традиции в този биснес – Сърбия, Гърция, Румъния – те привличат посетители от целия свят. И въпреки всичко ние успяваме да развиваме и поддържаме този пазар. Но нещата са несравними. В България събития с над 15 хиляди души трудно се правят, пазарът не е устойчив и не може да издържи дори финансово на артисти, които имат своята цена и стойност. Изпълнители с хонорари с над 1 млн. евро на практика засега остават мечта за нашия пазар.
- Какво да очакват меломаните за следващата година. Дочухме, че разговаряте с група от ранга на Backstreet Boys...
- Фестивалът догодина вече е заявен и ще се проведе на 2 и 3 август. Това го направихме втората вечер – нещо, което други фестивали досега не са правили, ние обявихме 7 от изпълнителите за следващото издание официално с видеообръщение на екраните на фестивала. Продължаваме да иновираме, да бъдем активни и с крачка напред от това, което се случва на музикалния пазар в Европа. Имаме още толкова заявени изпълнители, но ще ги кажем в края на август. Обикновено практиката е такава - приключва едно събитие, минават няколко месеца и започват да се обявяват артистите. Но ние го направихме още сега. Дадохме възможност на феновете на фестивала да си закупят билети за следващата година на промоционални цени. В петък вечер обявихме 88 лева за двудневно посещение, без дори да кажем кои ще са изпълнителите. В рамките на 24 часа, какъвто бе срокът на промоцията, над 1200 души си закупиха билети. На доверие. Колкото до Backstreet Boys, продължаваме да мечтаем.
- Някои от феновете изразяват недоволство, че групите и изпълнителите се повтарят, какво ще им отговорите?
- Както казах – от началото на Spice Music Festival, досега през Бургас преминаха над 90 изпълнители. По случай петата годишнина на фестивала решихме да направим анкета, да дадем възможност на почитателите да кажат кои са изпълнителите, които са харесали най-много и да ги върнем отново в Бургас. Ние оформихме топ 10 на желанията и част от тези изпълнители успяхме да поканим още тази година. Това бяха SNAP, Nana и Dr. Alban. А останалите, които не успяхме тази година, ще ги върнем следващата. Това са E-Type и 2 UNLIMITED. В аванс ще обявя, че шоуто на E-Type ще бъде коренно различно. Той ще дойде с цялата си група, ще бъде концерт на живо повече от час, ще представи изцяло нова програма. А 2 Unlimited е запазена марка за почитателите. Те винаги изненадват с нови аранжименти, ново сценично шоу. Да, търсените, обичаните изпълнители винаги са добре дошли на нашия фестивал. В същото време винаги се стремим да поканим и да доведем в България артисти, които никога не са били тук, или имат какво ново да покажат – нов албум, нова концепция. Останалите обявени имена за 2024 г са Groove Coverage, Evi Goffin (ex LASGO), Gareth Gates, Italobrothers, FRAGMA. Всеки един от тези артисти, ще впечатли със шоуто си. Това е гарантирано.
- Защо тази година фестивалното градче бе с променена структура
- От една страна всяка година търсим оптимална организация на пространствата на Пристанище Бургас. Аз не спрях да общувам с публиката през тези дни. Без да навлизаме в кухнята събитията, – след проведени разговори с управата на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ – те изразиха към нас някои свои съображения, претенции, дори бих казал и условия за това те как виждат занапред развитието на пристанищната зона за работа. Доколкото можахме, се съобразихме с техните изисквания. Но видяхме, че това е нож с две остриета и се оказа за сметка на комфорта и удобството на хората. Това ще бъде една от нашите теми и задачи за следващата година – да договорим условия за работа, при които комфортът и най-вече безопасността, а от друга страна и удоволствието на посетителите да бъдат на максимално ниво.
- Предишните издания на фестивала се провеждаха в рамките на три дни, каква беше причината тази година да е само в петък и събота?
- Това беше по-скоро маркетингово и органнизационно решение. Няма да пропусна промените, които се случиха на пазара през последната година-година и половина. Подписаните договори и направените договорки през миналата година бяха на едни цени, а тази – на съвсем други. Ще ви дам един елементарен пример – цените на полетите – те са двойни в сравнение с 2022 г. Артистите идват от различни държави, някои и от други континенти. И тогава когато година по-късно виждаме, че нещата са коренно различни, се налага да направим реорганизация. Но така или иначе предложихме и друг формат на почитателите на хубавата музика – Burgas Summer live. Фестивалът в неделя, 6 август бе допълнително преживяване за феновете.
- Може ли подобен тип фестивали да се организират през месеците юни и септември, за да се удължи сезонът?
- Разбира се, че могат да се мислят формати, те могат да бъдат с различна тематика, по различен начин структурирани, насочени към различни целеви групи. Ние мислим и в тази посока. Водим разговори с Община Бургас за проекти, които могат да бъдат разработени. Аз самият като организатор работя добре с Община Бургас. Пример за това е новогодишният концерт на Прешъс Уилсън. Дадохме заявка и показахме на хората, които дойдоха специално за концерта, че извън туристическия сезон, извън пика на лятото може да се правят подобен тип събития. Аз организирам и Фестивала на Рибата и Виното, който се превръща в една от емблемите на града, точно с тази цел – удължаване на сезона през средата на месец септември. Това е част от съвместната ни работа, която постигаме.
- Срещате ли подкрепа в ръководството на Община Бургас
- Работим изключително добре от самото начало на фестивала - 2019 година. Подхождаме професионално, работейки в тази посока, стремим се да бъдем коректни, максимално толерантни спрямо очаквания, изисквания на гражданите на града, на местния бизнес. Стремим се да използваме услугите на фирми от града, възлагаме подизпълнителски дейности на местния бизнес.
Тук ще си позволя да отворя малко темата. Разбирането на Община Бургас, в частност на кмета Николов, за реализиране на подобни проекти, които подпомагат развитието на града, е от изключително важно значение. Ще дам елементарен пример – организирането на такова събитие е трудно без финансова подкрепа от Общината. Това са парите на града, обществени средства, които би трябвало да бъдат харчени максимално прозрачно. Една част от парите, които хората плащат под формата на данъци, се пренасочват за културни дейности. Общината инвестира част от тези средства. Техните пари, които са вложени в културния живот, на практика са една от формулите, която ние в Бургас успяваме да реализираме успешно. Тази инвестиция от страна на гражданите се възвръща многократно. Давам елементарен пример – тричленно семейство, което е решило да посети SPICE Music фестивал за два дни – петък и събота, ще наеме хотел в града. Цената на една стая започва от 60 лева нагоре. Ще изхарчи пари за храна, забавления, заведения, магазини, музеи. За последното издание на фестивала имахме 8000 души на вечер. Ако сметнем, че един човек на ден харчи минимум 100 лева, за 2 дни това са над 2 - 2.5 млн. лв. приход в града. Възвръщаемостта на вложените публични средства е в пъти повече. Ние си говорим в промоутърските среди, но си казваме, че по начина, по който тези пари се възвръщат в общината, това дори от продажба на наркотици не може да се спечели. Под формата на шега, разбира се. Формулата работи за всички и е успешна. Много малко други общини и общински ръководства го разбират това.
- Подкрепа от Държавото предприятие Пристанищна Инфраструктура получавате ли, разбрахме, че тази година са поставили условия, които малко или много създадоха неудобства на посетителите?
- През тази година държавното предприятие има ново ръководство. От една страна ние срещнахме желание за партньорство, за съпричастност, за намиране на максимално работеща формула в реализирането на събитията, тъй като говорим за поредица от няколко такива. Иска ми се да вярвам, че това ръководство, ако продължи, ще намерим все по-работещи формули. Ние се постарахме да изпълним нашите ангажименти, но тези решения доведоха до сътресения. Но ние като организатори не можем да ги решим самостоятелно, ако нямаме съдействие от всички инсититуции. Ако градът иска да бъде припознаван като атрактивна туристическа и фестивална дестинация, то усилията и разбирането трябва да бъдат на всички нива. Ние нашата работа знаем как да я вършим!
Пристанището ДУРЪС в Албания праи по 1 милиард евро на ден от 1кораб пълен с 40 тона 1качествено БЕЛО внос от Бразилия
Въобше НЕ си струва с такива дребни хави концерти от застаряваши групи да се заниват само хамология и нищо