×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени


Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени
снимката е илюстративна
17 Юни 2023, Събота, 14:31 ч.
Автор: Флагман

55% повече турбуленции заради климата

Самолетите днес летят в по-негостоприемно небе, отколкото преди 40 години, а турбуленциите са се увеличили с 55% заради глобалното затопляне. Това показва изследване на учени от Университета в Рединг. Според тях все по-често в самолета ще чуваме: “Заемете местата си и затегнете коланите!”

Проф. Пол Уилямс и екипът му от 10 г. работят по връзката между климатичните промени и турбуленциите в авиацията. И техните изводи са безапелационни: “Извършихме симулации, които показаха, че турбуленциите ще се увеличат двойно и дори тройно през следващите десетилетия”, пише 24 часа.

Всъщност това вече е факт. За последните 40 г. те са се увеличили по честота, интензивност и продължителност в различни краища по света, включително над Европа. В публикацията на своето проучване в сп. “Писма за геофизични изследвания” учените твърдят, че явлението е директно свързано с климатичните промени:

“След десетилетие на научна работа, които показват, че климатичните промени ще повишат турбуленциите в бъдеще, имаме доказателства, че увеличението вече е започнало - казва проф. Пол Уилямс. – Затова трябва да инвестираме в подобрени системи за предвиждане и засичане на моментите, когато машините започват силно да се тресат във въздуха. Така ще избегнем възможността това “по-развълнувано” небе да превърне полетите в нещо доста неприятно.”

Данните показали, че по един от най-натоварени летателни маршрути – този над Атлантическия океан, силните турбуленции са се увеличили с 55% годишно.  През 1979 г. тяхната продължителност е била 17,7 часа, докато през 2020 г. е била 27,4 часа. Умерените пък са нараснали с 37% минавайки от 70 на 96,1 часа. Леките турбуленции са скочили със 17%. Това се дължи на затоплянето на въздуха заради емисиите от въглероден двуокис, което води все по-често до рязка и

бърза промяна на посоката и скоростта на ветровете във въздушните течения.

Турбуленциите в ясно небе са непостоянни въздушни течения, които са най-силни над планинските зони. На пръв поглед условията може да изглеждат идеални и безопасни и да не са свързани с никакви визуални индикации като облаци и бури, но те пак биха могли да предизвикат щети по самолетите и да доведат до нараняване на пътници.

“Турбуленциите правят полетите опасни. Авиокомпаниите трябва да започнат да разсъждават върху начина, по който биха могли да управляват увеличаването на честотата на това явление, което води до разходи между 150 и 500 млн. долара на година само в САЩ - казва изследователят Марк Просер. – Всяка допълнителна минута на полет в турбуленция води до изхабяване на самолетите и до риск за нараняване на пътниците и екипажа.” Независимо че САЩ и Северният Атлантик регистрират най-голямо увеличение на хаотичните въздушни течения, изследването показало, че силно натоварените маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик също са потърпевши.

В друго по-ранно свое изследване проф. Пол Уилямс показва, че глобалното затопляне ще има силно отражение и върху излитането на самолетите, което става по-трудно при обичайни вече летни температури от над 40 градуса. По концепция летателните машини са много тежки. Например един “Боинг 777-300ER” за далечни пътувания може да има 351 тона максимална маса при излитане. Гравитацията повелява телата да остават на земята. “За да бъде победена гравитацията, трябва да се генерира сила на издигане, т.е. атмосферата да изтласка самолета нагоре – казва Уилямс. – Това изтласкване зависи от много фактори, но най-важният от тях е температурата на въздуха. При затоплянето си той се разширява и така броят на молекулите, които играят роля за издигането на машините, намалява.”

По този начин големите жеги от последните години имат измеримо отражение върху силите, издигащи самолетите. Те намаляват средно с 1% при повишаване на температурата с 3°. “Екстремните жеги затрудняват излитането на самолетите, а в крайни случаи могат да го направят невъзможно”, казва британският климатолог.

Проблемът е изключително тежък за летищата, които се намират на по-голяма надморска височина (там въздухът е по-разреден), както и на аеропортите с по-къси писти. Уилямс твърди, че при 20° един самолет се нуждае от 2 км писта, докато при 40 дължината трябва да е поне 2,5 км.

Прибавя се и друг елемент – вятърът. “Насрещният е благоприятен за излитането. А има доказателства, че климатичните промени предизвикват т. нар. глобален покой.

Сякаш ветровете се забавят”,

продължава обясненията си британският учен. Според доклад на космическата програма “Коперник”, натоварена да събира данни за състоянието на планетата, в някои части на Европа, сред които Ирландия и Великобритания, през 2021 г. са духали ветрове с най-слабата средна скорост от 1979 г. насам.

За момента не е изяснено дали става дума за инцидентно, или за по-дългосрочно явление. Учените обаче посочват, че с голяма вероятност ветровете над Северна Европа и в средиземноморските райони ще отслабнат до средата на века, ако глобалното затопляне надвиши 2 градуса.

Вълните от екстремна жега вече причиниха съществени щети на авиацията.  През 2017 г. в някои райони на САЩ термометрите минаха 50 градуса и се наложи

стотици полети да бъдат отменени

Година след това в летните горещини в Лондон много самолети оставиха пътниците си на земята, защото при 35 ° се оказаха много тежки да излетят.

Изследване на Колумбийския университет показва, че с повишаването на температурите самолетите ще трябва да станат по-леки, ако искат да излитат в по-горещите часове. Прогнозите са, че до 2050 г. машини като “Боинг 737” ще трябва да намалят теглото си от 50 до 200% през лятото. 

Пол Уилямс все пак смята, че има редица възможности за решение. Едното от тях е полетите да се програмират според особеностите на климата – например през горещите месеци повечето излитания да стават рано сутрин или късно вечер. Освен това трябва да се преосмисли концепцията на самолетите и те да станат по-леки и аеродинамични. Някои самолетостроители вече са започнали да приспособяват машините си според климатичните обстоятелства. А в новите инфраструктурни проекти летищата ще трябва да бъдат проектирани с по-дълги писти.

 Български пасажери: Вярно, дали от времето, но след COVID паузата е страшничко на борда

 Българи, които работят, учат или живеят в Европа и САЩ и пътуват често до София, признават, че през последната година преживяват истински ужас при полети. Освен че и най-големите авиокомпании не спазват своите часове на излитания и това коства нерви и губене на време и пропускане на бизнес срещи, вече е рядкост да няма турбуленции.

Преди дни семейство българи след полет на австрийските авиолинии от Виена до столицата ни сподели, че е било повече от страшно на борда - отваряли са се багажните отделения над седалките, самите стюарди били притеснени от турбуленцията. Сънародничката ни, която поне веднъж в месеца използва тази дестинация, потвърди, че и на нея ѝ правят впечатление тежките пътувания.

Студент, който учи в Швейцария, също притеснен слезе от борда на една от нискотарифните компании след полет от Женева. “Подобна неприята турбуленция преживявам тази година за трети път”, обяснил на близките си в София 23-годишният младеж.

В последните 3-4 години наистина се наблюдава тенденция за засилване на турбуленцията и над българското въздушно пространство, потвърди Виктория Фитова, началник на отдел “Аеронавигационно и метеорологично обслужване” в РВД. Тези случаи обаче могат да се засекат единствено от докладите на пилотите. Не е ясно дали те са станали по-прецизни, или наистина измененията в климата са причината за зачестилите случаи на турбуленция. Но по думите на Фитова са се увеличили и дните с турбулентност на по-ниска височина над летище София, което се дължи на по-интензивните средиземноморски циклони, които преминават през Европа.


В категории: Животът


Флагман.БГ Без паника! Зимата смалява пенисите с 50% Без паника! Зимата смалява пенисите с 50% 24/11/2024, Неделя 22:00 3
2
Коментара по темата
2.
Инсайдер
17.06.2023 17:01:22
1
0
Интересно когато е сутрин/вечер къде - при излитане, прелитане, кацане?
Южният Атлантик не е с натоварен трафик, макар че турбуленции сигурно има и там.
1.
Няма нужда
17.06.2023 15:21:13
1
3
от такива фермани. Отдавна разбрахме, че животът ни свърши.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Без паника! Зимата смалява пенисите с 50% Без паника! Зимата смалява пенисите с 50% Просто влезте в топла стая или си вземете хубава топла вана и ще се оправите, посочват експерти 6 начина да разберете дали връзката ви с любимия е реална или е просто илюзия 6 начина да разберете дали връзката ви с любимия е реална или е просто илюзия Това вълшебно чувство „любов от пръв поглед“ може да не е толкова истинско 4 зодии, които обичат да симулират щастие 4 зодии, които обичат да симулират щастие Ето кои са те  Най-вкусната и мека домашна питка с мак и сусам Най-вкусната и мека домашна питка с мак и сусам Вижте рецептата Пуснаха за свободно ползване българския ChatGPT, решава задачи по математика, химия ... Пуснаха за свободно ползване българския ChatGPT, решава задачи по математика, химия ... То е достъпно на адрес bggpt.ai Храните, които борят стреса, напрежението и безпокойството Храните, които борят стреса, напрежението и безпокойството Тези храни и напитки ни помагат да се отървем от негативните емоции и да си дадем поне малко спокойствие Тийнейджъри нападнаха продавач е столичен мол Тийнейджъри нападнаха продавач е столичен мол 16-годишните хулигани избягали, извикаха полиция и линейка в търговския център Йордан Цонев: Санитарният кордон не ни притеснява Йордан Цонев: Санитарният кордон не ни притеснява Ние не сме участвали в нито една коалиционна конфигурация, когато Бойко Борисов е бил премиер, заяви още той „Напълнихте ни с терористи, за да нямаме нация“ – лидерът на опозицията в Канада се нахвърли на Трюдо „Напълнихте ни с терористи, за да нямаме нация“ – лидерът на опозицията в Канада се нахвърли на Трюдо Пиер Поалиевр за първи път си позволи да атакува пряко либерал-глобализма Ще донесе ли новата седмица затопляне на времето Ще донесе ли новата седмица затопляне на времето Над планините ще бъде предимно слънчево с разкъсана облачност
С помощ от роднини Доналд Тръмп се опитва да сглоби най-оспорвания кабинет на САЩ С помощ от роднини Доналд Тръмп се опитва да сглоби най-оспорвания кабинет на САЩ Тръмп, за когото лоялността е на пиедестал, често е разчитал на семейството си за политически съвети, но е трудно да се каже със сигурност в кого от роднините си се вслушва най-много Откриха прострелян в главата граничар Откриха прострелян в главата граничар Извършва се разследване по случая Любим гръцки деликатес е на изчезване, съседите ни бият тревога Любим гръцки деликатес е на изчезване, съседите ни бият тревога Според научно проучване затоплянията водят до промени в цялата флора и фауна в Егейско и Йонийско море в Гърция Сърбия е под снежна блокада, идва ли апокалипсисът към България? Сърбия е под снежна блокада, идва ли апокалипсисът към България? Повече от 10 000 потребители са без ток в три области в югозападната част на Сърбия Италианско село предлага къщи за 1 евро на американци, разочаровани от преизбирането на Тръмп Италианско село предлага къщи за 1 евро на американци, разочаровани от преизбирането на Тръмп Село Ололай отдавна се опитва да привлече външни хора Тръмп предлага бивш финансов мениджър на Джордж Сорос за министър на финансите Тръмп предлага бивш финансов мениджър на Джордж Сорос за министър на финансите Бесънт ще донесе нова златна ера на САЩ, коментира новоизбраният президент на САЩ Зеленски: Украйна разработва средства за противовъздушна отбрана Зеленски: Украйна разработва средства за противовъздушна отбрана За да се противопостави на "новите рискове", възникнали, след като Русия използва нова ракета със среден обсег в 33-ия месец от войната Кървав екшън в Макдоландс Кървав екшън в Макдоландс Нападателят е произвел четири изстрела "Пия вино от 4 бона и не знам къде се намирам" "Пия вино от 4 бона и не знам къде се намирам" Това сподели холивудска звезда, разказвайки перипетиите си Ако си мислиш, че си играч - стани змийски дояч Ако си мислиш, че си играч - стани змийски дояч Ето какво може да работи човек, ако е много смел и подготвен  
Иван ДЕМЕРДЖИЕВ, бивш вътрешен министър Иван ДЕМЕРДЖИЕВ, бивш вътрешен министър Или нашествието на мигранти е намаляло, или по-малко са хванати Виц на деня Виц на деня – Разбрах, че бирата била като течен хляб. А водката била като течно месо.
– Ще взема да си направя един сандвич…
Виц на деня Виц на деня На пазара.
– Какво е това пиле! По него няма грам месо Не ви ли беше съвестно да го убивате?
– Не съм го убивал, госпожо! Само си умря!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Писък на модата - Това е звук който издава съпруга, гледайки етикетите!

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори