Инстаграм бил дом на масова педофилска мрежа, сочи разследване
Стотици, ако не и милиони профили разпространявали детско порнографско съдържание, „криели се” зад специфични емотиконки, а алгоритмите промотирали действията им
Задълбочено разследване, проведено от Wall Street Journal и Станфордската интернет обсерватория, разкри, че притежаваната от Meta и Марк Зукърбърг платформа Instagram е била дом на масова и организирана мрежа от педофили. Интересното в случая е, че алгоритмите на самото приложение са промотирали такова съдържание на извратеняците, докато самите те са използвали кодирани емотиконки – като карта и парче пица, за да си споделят различни материали и да комуникират един с друг.
„Инстаграм” свързва педофили и ги насочва към продавано съдържание чрез системата за препоръки, която е добре настроена да харесва тези, които споделят общи нишови интереси. Педофилскте профили са подлагали сериозни усилия да покриват действията си. Определени емотиконки са използвани за код. Картата например (map) се е използвала за съкращение на Minor-attracted person или „човек, привлечен от малколетни”, а картинката на пица с кашкавал (cheese pizza) означава „Child Pornography” или „Детска порнография”. Друг код е, когато някой пише, че е „Любител на малките неща в живота”, съобщава Wall Street Journal в своето разследване.
Според изследователите, Инстаграм е позволявал на педофилите да търсят съдържание, използвайки определени, уж забранени хаштагове, като #pedowhore и #preteensex, които пък са били използвани, за да свързват акаунти и да рекламират материали със сексуално съдържание с деца за продажба. Продавачите пък прикривали детското порно, използвайки други скрити послания. Например, че е от „Глава 14” или „Възраст 31”, придружено с обратна стрелка.
От „Мета” твърдят, че са свалили 27 педофилски мрежи в последните 2 години и има планове за още подобни действия. „Това, че екип от трима академици с ограничен достъп до платформата успява да разкрие толкова огромна педофилска мрежа, трябва да е достатъчно, за да светне червената лампичка в „Мета”, казва Алекс Стамос – управителят на Станфордската интернет обсерватория и бившия началник на отдела по сигурност към „Мета” до 2018 г.
Как е проведено разследването? Екипът е създал тестови профили в Инстаграм и е успял да проникне в педофилската мрежа. Веднага системата „препоръчано за вас” е предложила определено съдържание, както и линкове към профили, предлагащи такова.
„Създателите и продавачите на сексуалното съдържание с малолетни са само малко ъгълче от една по-голяма екосистема, отдадена на сексуализирането на деца. Други акаунти в педофилската общност в Инстаграм създават и разпространяват про-педофилски миймове* и обсъждат дали имат достъп до деца. Настоящи и бивши служители на „Мета”, работили в инициативи на компанията за безопасност на децата на платформата, изчисляват, че броят на профилите, които съществуват само за да търсят такова съдържание, е най-малко стотици хиляди, ако не и милиони”, пишат още от WSJ.
От „Мета” са потвърдили за случващото се пред журналистите. Те били „наводнени” от доклади за детска сексуална експлоатация, но не успели да вземат ефективни мерки, заради софтуерен бъг, който не позволявал по-голямата част от докладите да бъдат процесирани.
*мийм, от англ. meme - картинка с хумористичен характер, обикновено придружена с текст, която означава определено нещо и се споделя скорострелно в интернет пространството