Германия против пълна забрана на колите с ДВГ
Критиците казват, че синтетичните горива трябва да бъдат използвани само в неизбежни случаи във въздушния и морския транспорт, докато използването им в голям брой превозни средства би било похабяване на зелена енергия
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен каза, че ЕС и Германия са в "конструктивни разговори" за спирането на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Съюза до 2035 г., съобщи ДПА.
След месеци преговори окончателното решение на ЕС за забраната се очакваше в близките седмици, но беше отложено в петък след възражения от страна на основната сила в автомобилната индустрия Германия. Германският министър на транспорта Фолкер Висинг каза, че Берлин не може да се съгласи на такава цялостна забрана на двигателите с вътрешно горене на този етап.
Той допълни, че Европейската комисия трябва да внесе предложение как след 2035 г. биха могли да се използват двигатели с вътрешно горене, които работят с климатично неутрални синтетични горива, известни като е-горива. От своя страна Фон дер Лайен заяви, че по принцип пътят е отворен за нови автомобилни технологии, "но това трябва във всеки случай да е в равновесие с целите на нашата климатична политика".
"И ние трябва да постигнем именно баланс. Все още работим по него", каза тя пред медиите в двореца Мезеберг в Източна Германия днес. Тя беше гост на двудневно затворено за медиите заседание на германското правителство в двореца, по време на което бяха обсъдени основни въпроси като енергийният преход на Германия и последствията от войната в Украйна. Висинг е член на ориентираната към бизнеса Свободна демократическа партия, най-малкия от трите коалиционни партньори в германската управляваща коалиция, в която участват още социалдемократите и партията "Зелени".
Други членове на кабинета на канцлера Олаф Шолц като министърът на околната среда Щефи Лемке от "Зелените" искат Германия да подкрепи забраната на двигателите с вътрешно горене. Синтетичните горива, за които говори Висинг, се произвеждат от комбинация между водород и въглероден диоксид, който може да бъде извлечен от атмосферата. Тези горива се смятат за климатично неутрални, ако енергията, необходима за производството им, се произвежда от възобновяеми източници.
Доколко обаче широкомащабното приложение на синтетични горива е благотворно или практически осъществимо е предмет на спорове. Според привържениците им те са защитаваща климата алтернатива на изкопаемите горива. Критиците им обаче казват, че синтетичните горива трябва да бъдат използвани само в неизбежни случаи във въздушния и морския транспорт, докато използването им в голям брой превозни средства би било похабяване на зелена енергия.
Плановете за намаляване на въглеродните емисии от новите автомобили към 2035 г. със 100 процента, което означава на практика забрана на двигателите с вътрешно горене, са част от по-голям пакет за борба с климатичните промени. ЕС иска да намали емисиите на парникови газове с поне 55 процента до 2030 г. в сравнение с равнището от 1990 г. и да постигне климатична неутралност през 2050 г.