Може да търсите обезщетение от ЕВН, но само ако останете без ток повече от 24 часа
Общите условия не са в полза на потребителите, може да получите 30 лева, ако ви оставят по-дълго "на тъмно"
Безпрецедентната авария на ЕВН остави снощи десетки хиляди бургазлии без ток. В кв."Сарафово" бяха на тъмно и студено повече от 4 часа, а в части на ж.к."Възраждане" - близо 5 часа.
До този момент все още няма официална позиция от дружеството. Каква е причината за аварията остава пълна загадка. Много е вероятно да се дължи на повишеното потребление, което не говори добре за инфраструктурана на ЕВН.
ЕВН остави на четирима клети техници да оправят аварията с тока в Бургас
Още снощи стотици бургазлии се заканиха да си потърсят правата. От горещия телефон на дружеството дори съветваха да пуснат жалбите си в клона на ЕВН, но както стана ясно обезщетение нямало да има, а само щели да разберат причината за аварията.
При какви условия може да си търсим правата и защитени ли сме като потребители, се допитахме до обществения посредник на Бургас Тодор Стамболиев.
- Г-н Стамболиев, какво могат да направят потребителите, ако ЕВН им спре тока за необичайно дълъг период от време?
- Съгласно Общите условия на договорите за достъп до електроразпределителната мрежа и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на „Електроразпределение Юг“ ЕАД, в случай, че обект на клиент на дружеството остане без снабдяване с електрическа енергия по вина на самото дружество, за повече от 24 часа, то дружеството дължи на неустойка в размер на 30 лв., а когато преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е с продължителност над 36 часа, ЕР Юг дължи на клиента допълнително неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без снабдяване с електрическа енергия.
Важно е да се знае, че това обезщетение не изключва правото на лицето да претендира за реално причинените му от ЕР Юг имуществени вреди по реда, предвиден в закона. Когато има необосновано и безпричинно преустановяване на подаваната ел. енергия, клиентът има право да подаде до съответния клон на дружеството, може и до централата, сигнал, или жалба и да претендира неустойка, но…
Следва да се има предвид, че има клаузи, при които се изключва носенето на отговорност от дружеството и един от случаите е при настъпване на аварии, или при повреди в електрическите мрежи и съоръжения по независещи от електроенергийното предприятие причини освен, ако не са настъпили по вина на самото дружество. Във всеки случай е добре лицето да се консултира с адвокат.
- Бургазлии бяха съветвани снощи от кол центъра на ЕВН, че могат да си потърсят правата и да подадат жалба в клона на ЕВН. Това ли трябва да направят или да сигнализират директно КЕВР?
- Ако бъде претърпяна конкретна щета в резултат на преустановяване на електро подаването, напр. повреден електрически уред, е необходимо потърпевшият в срок до 5 работни дни, считано от датата на събитието писмено да уведоми дружеството, да подаде писмен сигнал с описание и доказателство за причинените вреди. При получаване на сигнала от дружество изпращат лица, които в присъствието на подалия жалбата съставят констативен протокол. Доказателство за щетата, може да е пр. платен ремонт по издадена фактура. Подава се и декларация с обозначена банкова сметка, по която при постигане на съгласие относно произхода и размера на причинените вреди отговорната страна е длъжна да заплати договореното обезщетение.
- Известна ли ви е съдебна практика за подобни казуси и при какви сучаи се обезщетяват потребителите?
- При не постигане на съгласие, може да се потърси решаване на спора по общия исков ред. В съдебната зала е възможно да бъде доказана претърпяната вреда и причинната връзка между действията или бездействията на дружеството, или да бъде отказана претенцията, по причина, която освобождава дружеството от носене на отговорност. В съдебната зала се решава всичко. Добре е да се знае, че в хода на преговорите може да бъде ползвана и медиацията като способ за извънсъдебно и доброволно уреждане на спора.
- Вярно
-----
Общите условия не са в полза на потребителите, може да получите 30 лева, ако ви оставят по-дълго "на тъмно"
- Невярно
Обезщетението се пресмята спрямо времето през което сте останали без услуга. Примерно ако сте останали без ток за 25 часа се смята че сте 1 час над периода от 24ч за който не можете да търсите компенсация и тогава получавате за 1ч, може да получите макс 1/30 от месечната такса, което е нищожно. Вързали са си гащите не само ЕВН, но и мобилните оператори, ВИК и т.н. Вие имате само задължения, но не и права
Писал съм сигнал до него по друг повод, но не помогна. Оправдава се.
ЕбемВиНакриво