Референдумът на Слави Трифонов виси на косъм, другите два са под въпрос
Смяната на държавното управление у нас не става толкова лесно, казва конституционалистът от Пловдивския университет
Доц. д-р Христо Паунов e роден на 16 април 1973 г. в Пловдив. Завършил е “Право” в Юридическия факултет на Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”. През 1999 г. след конкурс започва работа в този факултет, където преподава и в момента в катедра “Публичноправни науки”. Омбудсман е на Пловдивския университет. Защитил е дисертационен труд в Института за държавата и правото при БАН и има придобита научна степен “доктор по право”. Доцент е по конституционно право в Юридическия факултет на ПУ “Паисий Хилендарски” и в Юридическия факултет на УНСС. Публикуваме интервюто му пред колегите от 24 часа:
- Доц. Паунов, като се заредиха едни искания за референдуми, нямат край. Слави Трифонов тръгна да сменя формата на държавно управление, Костадин Костадинов от “Възраждане” държи да запази българския лев, а трети инициативен комитет иска да съхрани ядрените ни мощности и да се забрани джендър пропагандата в детски градини и училища. Според вас ще успеят ли?
- В Народното събрание има внесени уведомления за започване на подписки за три референдума, направени в началото на 2023 г. Ще трябва да следим как се развиват тези подписки, защото са важни сроковете. Едната подписка е започнала на 9 януари, другата на 10-и, а на Слави Трифонов е на 23 януари. Трябва да обърнем внимание, че съгласно Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление има 3-месечен срок, в който инициативните комитети трябва да събират подписи и да ги внесат в парламента
Защо казвам това? Изборите са на 2 април. ЦИК обявява резултатите и имената на новите депутати не по-късно от 7 дни след изборите, тоест това трябва да стане до 9 април. Има срок от един месец от датата на вота, в който президентът трябва да свика Народното събрание на първо заседание - това трябва да стане до 2 май. Знаем, че предстоят Цветница и Великденски празници, което означава, че новият парламент вероятно ще бъде свикан за първо заседание след 17 април. Така излиза, че за две от подписките срокът за предаване на документите ще е изтекъл.
- Кои са те?
- Едната е внесена на 9 януари т.г. Тя е инициирана от Ивайло Шопски, Благовест Печаков, Евгени Генадиев, Магдалена Ташева, Александър Урумов и включва въпросите: “Съгласни ли сте приемането на еврото в Република България да стане не преди доходите в страната да се изравнят с тези в ЕС? Подкрепяте ли запазването на въгледобива и топлоелектрическите централи, както и развитието на ядрената енергетика включително с изграждане на нови мощности в Белене и Козлодуй? Съгласни ли сте да се забрани със закон ЛГТБИ и джендър пропагандата в детските градини, училища, културни институции, както и във всяка държавна политика в РБ?”. Следващият инициативен комитет, който асоциираме с г-н Костадин Костадинов, иска референдум за запазване на българския лев до 2043 г.
Инициативата за събиране на подписи е започнала на 10 януари и ще приключи на 10 април. Но дотогава едва ли ще бъде свикано Народното събрание, за да бъде внесена тази подписка, което означава, че тя и предишната подписка са кауза пердута.
- Най-голям интерес предизвиква искането за референдум от Слави Трифонов. Той ще се вмести ли в законните срокове и графици?
- Съгласно публичния регистър, който всеки може да види в сайта на Народното събрание, подписката стартира от 23 януари и трябва да бъде внесена в парламента до 23 април, ако успеят да съберат нужните подписи. Но ако предположим, че преди 23 април се проведе първото заседание на новоизбраното Народно събрание, тогава те ще могат да я внесат. Вероятността е малка, но я има.
- Да разбираме ли, че и трите референдума са под въпрос?
- Първият и вторият със сигурност. Този на Слави виси на косъм. Съвсем скоро - от 3 февруари, няма да имаме действащ парламент. Едва ли инициативните комитети ще могат да съберат дотогава нужните подписи и да ги внесат в 48-то Народно събрание.
- Вашата колежка - доц. Наталия Киселова, не е убедена, че хората този път ще бъдат ентусиазирани за референдум. Вие какво смятате?
- Инициирането на тези допитвания по-скоро навежда към друга мисъл - скрита предизборна кампания и подобряване на имидж. Знаем, че партиите, за да участват в изборите, трябва да представят списък от 2500 подписа, за да се регистрират в ЦИК. Така или иначе те трябва да започнат да го правят и какво пречи между другото покрай подписите за референдума да събират и за регистрация за участие във вота.
А също и да фокусират върху себе си вниманието на гражданите.
- Доколко е уместна смяната на държавното управление с президентска република?
- Това не става толкова лесно по нашата Конституция. Тя предвижда специален ред за промяна на формата на държавно управление. Това е възможно да се направи само от Велико народно събрание.
А то не може да бъде свикано чрез допитване до народа дори и да има положителен национален референдум по тази тема.
- Обяснете защо.
- Редът за свикване на ВНС е друг, посочен в глава 9 на Конституцията. Трябва да има действащо обикновено Народно събрание и в рамките на легислатурата му трябва да постъпи законопроект за изменение и допълнение на Конституцията или пък проект за нова Конституция, които предвиждат промяна във формата на управление - от парламентарна в президентска република. Но и това не е достатъчно. Първо, този законопроект постъпва от точно определени субекти. Това са половината (или повече) от народните представители или държавният глава. Но и тази първа стъпка не е достатъчна.
Има още една - след като постъпи този законопроект, оттам нататък в парламента ще трябва да има гласуване дали да се проведат избори за ВНС или не. Това гласуване изисква мнозинство от 2/3 он всички народни представители или казано по друг начин най-малко 160 депутати трябва да гласуват “за” избори за ВНС...Сами виждате колко трудна и тежка е тази процедура.
- Според вас това реалистично ли е?
- Ако все пак успее да се конституира новото Народно събрание към 18 - 20 април, може би има шанс. При инициативата за референдум на Слави Трифонов крайният срок за внасяне на подписката е 23 април. Но е много важно колко подписа ще представят от инициативния комитет. Има две хипотези в закона. Ако внесат документ с поне 200 000 подписа, тогава парламентът има правомощието сам да прецени дали да вземе решение за референдум или не.
Ако обаче подписите са 400 000 или повече, тогава Народното събрание е длъжно да вземе решение за провеждане на референдум. Но дори и това да стане, този акт - решението на Народното събрание за провеждане на национален референдум, подлежи на оспорване пред Конституционния съд и може да бъде обявен за противоконституционен. Има доста големи основания в тази насока.
- Като специалист, човек, гражданин, какво е усещането ви за тези референдуми?
- Живеем в демократична държава. Властта по нашата Конституция принадлежи на народа. Една от най-разпространените форми за пряка демокрация е референдумът. Няма нищо лошо в допитванията до народа. Но те трябва да бъдат направени отговорно, за да не се хаби излишно обществена енергия. На референдума отговаряме само с “да” и “не” при точно поставен въпрос (и). И той не е толкова рационален за решаване на някои важни обществено-политически въпроси.
"Народното събрание приема решение за произвеждане на национален референдум, когато това е поискано от инициативен комитет с подписка, съдържаща подписите на не по-малко от 400 000 български граждани"
Та как да го вземе това решение, след като няма НС?
Процентът функционално неграмотни и невежи хора е потресаващ, което е видно от политиците ни. Не са виновни управляващите - ние сме виновни, защото те пряко произлизат от нас.
Предложение за произвеждане на национален референдум
Чл. 10. (1) Предложение до Народното събрание за произвеждане на национален референдум може да бъде направено от:
1. не по-малко от една пета от народните представители;
2. Президента на Републиката;
3. Министерския съвет;
4. не по-малко от една пета от общинските съвети в страната;
5. инициативен комитет на граждани с избирателни права, събрал не по-малко от 200 000 подписа на граждани с избирателни права.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 56 от 2015 г., в сила от 24.07.2015 г.) Народното събрание приема решение за произвеждане на национален референдум, когато това е поискано от инициативен комитет с подписка, съдържаща подписите на не по-малко от 400 000 български граждани с избирателни права и не противоречи на ограниченията по чл. 9, ал. 2, 3 и 4.
(3) Председателят на Народното събрание организира създаването и воденето на публичен регистър, в който се вписват предложенията за произвеждане на национален референдум и инициативните комитети по ал. 1, т. 5, по ал. 2 и по чл. 11, ал. 2.
(4) В предложението за национален референдум се включват един или няколко въпроса, на които гражданите отговарят с "да" или "не". Въпросите се изписват на общоупотребим български език, кратко, точно и ясно.
Caмaтa cyмa нe e чacт oт peфepeндyмa, нo cтoящитe зaд нeгo зaгaтвaxa зa oĸoлo 2,500 швeйцapcĸи фpaнĸa (мaлĸo нaд 4,400 лeвa) зa вceĸи възpacтeн и 625 фpaнĸa (мaлĸo нaд 1,100 лeвa) зa вcяĸo дeтe, ĸaтo ce взeмe пpeдвид виcoĸият cтaндapт нa живoт в cтpaнaтa.